Sennheiser PC 363D Surround Sound Gaming Headset Review

Xyphoid 23 juli 2013, laatste update op 23 juli 2013, 1.808 views

Sennheiser PC 363D Surround Sound Gaming Headset

Pluspunten

• Stevig
  • Licht
  • Goede microfoon
  • Helder geluid
  • Comfortabel

Minpunten

• Niet veel accessoires
  • Weinig bass
  • Karige software
  • Dolby heeft teveel echo
  • Werkt niet op PS3
  • Iets te duur

Features Score: 3
(Dit is een kopie van mijn review op de site van Coolblue)
De Sennheiser PC 363D komt in een doos met verrassend weinig accessoires. Er zit een Quickstart guide met CD in. Een USB hub met geluidskaart en een USB verlengsnoer. Ik had er eigenlijk een hoesje of iets van een standaard bij verwacht (natuurlijk wist ik al wat er in de doos zat door reviews te lezen, maar je zou het wel verwachten).

De headset voelt stevig aan en is lekker licht. Jammer dat de houders van de speakers van plastic zijn en niet van aluminium, zoals de covers van de speakers. Misschien zou het dan te zwaar worden? De speakers kunnen niet helemaal draaien, maar bewegen wel een beetje heen en weer, zodat ze naar de vorm van je hoofd kunnen draaien. De oorkussens zijn lekker zacht en comfortabel. Helaas kunnen ze niet los om ze te wassen of te vervangen. Het uitschuiven van de hoofdband gaat een lekker losjes, maar het blijft wel zitten. De microfoon is stevig en kan in het midden van of naar je mond gebogen worden. Helaas kan je dit niet heel precies afstellen, omdat het rubberen tussengedeelte waar je de microfoon buigt, soms weer vanzelf terugbuigt. Dit is echter geen probleem, want de microfoon pikt je stem goed op.

Voordat je hem aansluit, wel even de drivers installeren. Ik heb de drivers direct van de Sennheiser site gedownload, zodat ik direct de laatste versie had. Na het installeren de kabels aansluiten. Het aansluiten is simpel, want er zijn niet zoveel kabels om aan te sluiten. De headset gaat in de USB geluidskaart en deze gaat in de PC.

Ik heb hem met twee spellen getest. Syberia en Dead Space. En met filmpjes op YouTube. Het geluid is heel erg helder. Helaas is de bass niet zo stevig door het open ontwerp van de headset.

Het aantal kanalen kan je via de software instellen in je taakbalk. Dit is ook het enige wat je kan instellen. Er is geen equalizer. Dolby kan je aan en uit zetten met een schakelaar op de USB geluidskaart. Helaas kan dit niet via de software, dus als de geluidskaart ver van je af staat of net als bij mij boven op de pc ligt, die onder de tafel staat, dan is het even moeite doen om bij de schakelaar te komen. Als je Dolby aan hebt, dan lijkt het alsof geluiden uit de kamer komen waarin je zit. Zeer eng bij Dead Space en andere enge spellen... Helaas zit er dan ook gelijk een soort echo in het geluid, waardoor het lijkt alsof je in een lege zaal een film kijkt. Dit haalt je dan weer een beetje uit het spel.

De microfoon heb ik even snel getest met Sound recorder in Windows 7 en op mijn PS3 en door de noise cancelling is het geluid van de microfoon zeer duidelijk, zelfs met lawaai (tv) in de kamer.

Zoals gezegd ook even getest op mijn PS3. Deze headset is niet gemaakt voor de PS3, maar voor deze prijs had ik gehoopt dat hij het wel zou doen. Ik heb de USB geluidskaart dus aangesloten aan de PS3. Helaas werkt het geluid alleen in het instellingen menu waar je ook de source van de microfoon kan instellen. Zodra je het menu uitgaat, heb je geen geluid meer. Dit heb ik opgelost door de speaker aansluiting los te halen van de geluidskaart en aan mijn versterker te koppelen. De versterker gebruik ik ook als ik zonder headset op de PS3 speel. Ik heb alleen niet getest of de microfoon ook echt werkt in een spel.

Conclusie:
Een zeer goede headset, die door de minpunten helaas een beetje te duur is.

Heb jij ook een Sennheiser PC 363D Surround Sound Gaming Headset?

Reviews door de redactie