Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart Review

HellPunk 23 juli 2008, 1.444 views

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart

Pluspunten

• monitor wordt geassembleerd geleverd
  • inclusief alle nodige kabels
  • weinig te veranderen aan standaardinstellingen (persoonlijk)

Minpunten

• mechanisme voor hoogteverstelling voelt wat onstabiel aan

Hoewel ik altijd tevreden geweest ben met mijn IIyama 19" CRT begon ik toch steeds meer nood te hebben aan een scherm dat ook wat hogere resoluties aan kan. Mijn eerste idee was een 22" TFT, maar na wat prijsvergelijking vond ik dat een 24" toch meer waar voor het geld bood.

De keuze ging eerst tussen de HP2408h, de Iiyama E2403ws en de Samsung 245BW. De HP viel af wegens de prijs en de Iiyama was niet zo vlot verkrijgbaar (althans niet voor een goede prijs), dus die werd het ook niet. Omdat de 245BW op dat moment in de aanbieding was bij Mediamarkt stond ik al klaar om die te gaan kopen, maar toen verscheen de Samsung 2493HM ten tonele. Uiteindelijk koos ik voor dit model wegens de HDMI-aansluiting en de 1:1 pixel mapping (hierover later meer).

De monitor wordt geassembleerd verkocht met alle nodige kabels, dus je kan onmiddellijk aan de slag: uitpakken, opstellen, aansluiten, klaar.

Het scherm zelf ziet er gewoon goed uit, in zwart kunststof met een sober design. De monitor kan in de hoogte versteld worden door achteraan een pin uit te trekken, de hoogte aan te passen en dan de pin weer terug te steken. De monitor wordt dus niet door een schroef oid vergrendeld, waardoor het geheel wat gammel aandoet. Hier merk je verder niets van, tenzij je echt hard tegen de tafel stoot. Een verder minpuntje is dat de specs van de monitor in het kunststof zelf zitten en niet op een verwijderbare folie zoals dat meestal het geval is.

De monitor aanzetten gaat via een switch achteraan en dat is wel wat onhandig. De andere functies (zoals OSD) bereik je via touch buttons op de voorkant. Hierop is al wat kritiek geweest, maar de buttons reageren zeer vlot en zo gek veel gebruik je ze toch niet - instellingen kun je via de MagicTune-software doen.

Nadat m'n PC opgestart was werd ik meteen op één punt gerustgesteld: er was geen enkele dode of vastzittende pixel te bespeuren. Bij reviews over dit scherm las ik ook regelmatig dat de standaardinsteling te 'blauw' is waardoor de kleuren heel koud overkomen, maar daar had ik zelf geen last van. Ik heb de MagicTune-software wel geïnstalleerd, maar eigenlijk heb ik weinig instellingen moeten aanpassen om tot een mooie weergave te komen.

Hierna heb ik een paar spellen opgestart - voornamelijk (MMO)RPG's en in elk spel stond ik verbaasd van de beeldkwaliteit - je ziet gewoon dingen die er vroeger niet waren. Daar speelt de hoge resolutie ook een rol in, maar ook bij lagere resoluties bleef alles er goed uitzien. Hoewel ik her en der las dat deze monitor geen 1:1 pixel mapping heeft worden lagere resoluties niet uitgerokken maar gewoon met zwarte balken weergegeven. Pixel mapping of niet, de monitor lost het in ieder geval netjes op. Ook ghosting is er niet, tenzij je echt snel met je karakter rond je as gaat draaien. FPS'en en racegames speel ik niet, dus hoe de situatie daar is kan ik niet zeggen.

Over de ingebouwde speakertjes kan ik kort zijn: leuk om een Windows-geluidje te laten horen, maar het haalt het uiteraard niet bij losse speakers. De USB-aansluiting is dan wel weer een leuke extra.

Ik kan deze monitor alleen maar aanbevelen, maar als je geen HDMI nodig hebt, dan is de 245BW een goedkoper alternatief.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2493HM Zwart?

De monitor zorgt voor 1:1 of je videokaart?

Je kunt namelijk ook gewoon de videokaart de zwarte balken laten toevoegen. Als je dat aan hebt staan ziet de monitor gewoon z'n native resolutie en dan hoeft de monitor verder niks te doen.

HDMI is verder alleen DVI + audio in 1 kabeltje met een inferieure connector.

Veel plezier met je scherm in ieder geval! Ik zou iig geen 24" TN willen. Ik zou gek worden van de contrastwisselingen bij verschillende kijkhoeken. (Wat altijd relevant is bij 24" omdat je in de hoek een andere kijkhoek hebt dan in het midden.)
Daar zou ik dan eens naar moeten kijken, maar ik heb het iig niet ingesteld...

Ik ben nog steeds zeer tevreden met de aankoop. Van die contrastwisselingen heb ik geen last, maar ik heb gemerkt dat bij TFT's de gebruikservaring heel persoonlijk is (veel meer dan bij CRT's). Gisteren heb ik nog wat zitten spelen met de instellingen en daar kun je toch heel wat kan bereiken.