Specificaties 2,8" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Diamond NL Zwart Review

liberque 11 april 2010, laatste update op 11 april 2012, 28.756 views

HTC Touch Diamond NL Zwart

Pluspunten

• Zeer compleet toestel doch vrij klein
  • Veel onverwachte extra's (Accelero, Auto dim functie, On-stylus-wake, Hoverknop)
  • Goede surf- en youtube ervaring!
  • Hoewel het toestel niet robuust aanvoelt is hij dit toch. Meerdere valpartijen van
  • enkele meters hoog beschadigde het toestel noch behuizing.

Minpunten

• Accu is erg snel leeg en is na bijna 2 jaar nauwelijks bruikbaar!
  • Albumart werkt niet standaard in TouchFlo 3d
  • GPS is niet precies en onbetrouwbaar. Lijkt erger te worden na verloop van tijd.
  • Videobellen heeft soms een soft-reset nodig voordat het werkt

Nadat ik na een verlenging van mijn abonnement bij KPN bijna een weekend lang heb rondgelopen met de TyTN II besloot ik na een gesprek met mijn schoonmoeder het toestel om te ruilen. 2 uur is een beetje te lang om het kreng aan je oor te houden. De mogelijkheden vond ik echter subliem en aangezien het in dat weekend duidelijk geworden was dat ik liever de stylus dan het toetsenbord gebruikte besloot ik voor de Touch Diamond te gaan. De specs waren beter en de telefoon was kleiner. Een win win situatie zou je zeggen? Zeker! Deze review gaat over de HTC Touch Diamond met ROM firmware 1.37.404.3 NLD. Voor een review over de meest recente ROM update verwijs ik je naar het einde van deze pagina. PS. Alle plaatjes zijn klikbaar en alle foto's zijn genomen met de Diamond zelf (vandaar dat je hem dan ook niet ziet bij de verpakking).

Het begint al bij de verpakking. Je vraagt je af hoe ze in hemelsnaam zoveel in dat kleine diamant achtige doosje hebben weten te proppen en later besef je dat dit ook kenmerkend is voor de diamond zelf. De verpakking bevat het toestel zelf, de accu, een headset, een acculader, een usb kabel een twee tal cdroms, wat boekjes, een extra stylus ter reserve, een screenprotector en in mijn geval nog een boekje van kpn. Een hoesje voor het toestel ontbreekt echter en ook een meegeleverde Tom Tom Navigator zoals bij de TyTN II schittert door afwezigheid.

Het toestel zelf is inderdaad een diamantje om te zien, maar omdat het scherm niet van glas is voelt het niet aan als een diamant. Hoewel ik na ruim een week gebruik nog geen krassen ben tegengekomen ben ik toch op de dood dat er iets met het toestel gebeurt. De achterkant is afgewerkt in de vorm van een diamant waardoor het toestel niet stabiel op zijn rug kan liggen. In de praktijk merk je hier echter nauwelijks iets van. Ook vinden we hier het oogje van de camera. Onder het scherm zien we 4 icoontjes en een ronde knop. Vanzelfsprekend zijn de icoontjes gewoon knoppen die bij het indrukken iets weg hebben van gewone gsm toestel knoppen (zelfde klikgevoel). Het lijken echter niet op knoppen omdat het onderste gedeelte uit 1 geheel bestaat. De ronde knop breekt dit geheel maar ook rond deze knop zijn 4 verschillende knoppen geplaatst, geheel aan het zicht onttrokken. Dit brengt het totaal op 9 knoppen aan de voorkant. [update: Nu blijkt dat de gehele onderkant met de knoppen van het toestel ook gewoon een "touchscreen" is: hier kun je achterkomen met een screentester. Alleen een smal strookje net onder het HTC logotje is niet gevoelig maar de rest wel. Met de juiste software kun je dus ook dit gedeelte gebruiken om te navigeren]. Aan de bovenkant zit de aan/uit knop. Links zitten een tweetal volumeknoppen (die overigens niet echt lekker aanvoelen bij het indrukken) Aan de rechterzijde is de stylus verborgen. Deze wordt op zijn plaatsgehouden door een magneetje wat een enorme besparing op stylus's zal zijn. Wanneer de stylus uit het toestel gehaald is wordt de soft-reset button zichtbaar: een klein rood puntje dat ingedrukt moet worden met de stylus. De onderzijde herbergt de mini-usb connector.

De oplader is heel erg bizar. Het lijkt net een glossy transformer die je in elkaar moet klikken alsware een 3D puzzel. Eenmaal in zijn getransformeerde vorm is het de bedoeling dat je de meegeleverde usb kabel gebruikt om je mobieltje op de lader aan te sluiten. Erg jammer want dit betekent dat we voortaan wel de computer gebruiken om auto op te laden en te synchen. Een tweede kabel was zeker niet misplaatst geweest te meer omdat de acculader een juweel is. In het donker zie je duidelijk het HTC logo oplichten en met een 2e usb kabel had ik voor dit moois zelfs mijn stekkerblok anders gelegd zodat ik er mee kon pronken. Helaas.. nu kwijnt ie weg in zijn doos.
De eerste keer dat het toestel aangezet wordt krijgt men als eerst de WM 6.1 installatie voorgeschoteld. Een belangrijk puntje wat hier verkeerd gaat is als mensen het scherm moeten calibreren. Er wordt namelijk gezegd dat het scherm gecalibreert moet worden met de stylus maar je kunt dit beter met je duim doen. Het toestel reageert dan immers veel beter op je duim en maakt het dan zelfs mogelijk om zonder problemen full keyboard als input te gebruiken met deze vinger. Na het gebruikelijke WM 6.1 gebeuren kickt er een script in werking dat alle HTC software installeert. Hierna volgt een filmpje van HTC en wordt het toestel gestart. Je komt dan op TouchFlo 3d Home scherm en kunt naar harte lust browsen.
Hoewel je in vele reviews kunt lezen dat TouchFlo 3d traag reageert en weinig functionaliteiten biedt valt dit in mijn ervaringen enorm mee. Het principe werkt heel mooi: je kunt door middel van duim-gestures bladeren in een mooie grafische en de meest gebruikte diensten op je mobiel gebruiken. Je moet echter wel bereid zijn om een en ander te "tweaken" wil je het geheel werkend hebben zoals het hoort. Dit komt meestal door kleinigheden en slordigheden die eenvoudig in een patch opgelost kunnen worden. Ik zal een paar dingen die ik ben tegengekomen met TF3d apart behandelen hierondeR:

TF3d Snelheid:
Het is vrij eenvoudig om TouchFlo een stuk sneller te maken. Het enige dat je moet doen is
het beestje zijn FS en Icons toegang tot meer cache geven. Daarnaast moet je de speedsettings aanpassen. Dit kun je doen met een registry editor. (op eigen risico)

*--> HKLM\System\Storagemanager\Fatfs en verander sleutel Cachesize van 16384 naar 32768
--> HKLM\SYSTEM\GDI\GLYPHCACHE\limit 16384 of 32768 (ipv 8192) (DWORD decimal)
--> HKLM\Software\OEM\TFLOSettings:
SpeedHigh: van (25) naar (5)
SpeedLow: van (70) naar (14)

* = Deze regel heeft bij sommige problemen veroorzaakt terwijl het bij anderen juist helpt. Start het apparaat niet meer op door een aanpassing in de registry dan kun je ten alle tijden een hard reset doen. Zorg dat het toestel aan staat (het hoeft niet geboot te zijn.. zolang het maar aanstaat), druk op de volume zachter knop (links op het toestel) en hou deze ingedrukt. Druk daarna terwijl je de volume zachter knop ingedukt blijft houden op de ronde knop op je toestel en hou deze ook ingedrukt. Terwijl je beide knoppen ingedrukt hebt gebruik je de stylus om de soft reset knop in te drukken. Het toestel gaat nu naar zijn factory settings (alleen data op de 4gb flash blijft onaangetast).
Na Home (waarover weinig boeiends is te vermelden) vinden we "Mensen". Hier kunnen we contactpersonen toevoegen met een foto waardoor je een soort foto-flipper krijgt. Helaas is het niet mogelijk om hiervoor de contacten op de usim te gebruiken: beide soorten contacten zullen naast elkaar bestaan. Dit zie je alleen als je buiten TF3D om door je contactenlijst bladert en kan eventueel opgelost worden door de sim contacts te verbergen. Dit doe je met een registry editor (op eigen risico):

--> HKCU\ControlPanel\Phone - maak een nieuwe DWORD waarde "ShowSim" met waarde 0
2 verschillende hoofdstukken die eigenlijk niet veel bijzonders te vermelden hebben. E-mail wordt mooi in een envelopje getoond met uitstekende pagina, sms en mms worden dankzij Windows Mobile 6.1 threaded weergegeven. Opvallend is wel dat bij het aanmaken van een SMS of MMS bericht de content bepaald wat voor een bericht het wordt. Je krijgt namelijk geen keus tussen de twee maar mocht het bericht alleen tekst bevatten dan wordt het als sms verzonden, bevat het een opmaak dan kiest de diamond automatisch voor mms.
Onder het kopje internet vinden we een supergrote knop die ons naar Opera moet leiden. Daaronder krijgen we een knopje voor Youtube met daaronder weer een rits met links. Opera is werkelijk een plaatje en gevoelig voor de accelerometer (de eerste verrassing). Deze laatste zorgt ervoor dat de houding van het toestel wordt bijgehouden waardoor de informatie in de lengte, in de breedte of zelfs op zijn kop getoond wordt. De pagina's worden gerendered alsof het een normale webbrowser betreft doch de resolutie wordt aangepast aan het scherm. De verhoudingen blijven echter gewaarborgd waardoor er flink wat gezoomd moet worden. Dit kan door dubbel te klikken op een bepaald gebied op het scherm of om een rondje te draaien met de klok mee om in te zoomen en tegen de klok in om uit te zoomen. Een tweede verrassing is dan ook dat de grote ronde knop onder het scherm ook gebruikt kunt worden om in en uit te zoomen. Niet door hem in te klikken maar door met je duim dezelfde beweging te maken om de toets heen.

De youtube applicatie is grappig maar zoeken is op zowel HDSPA alsmede WiFi erg traag. Ook het feit dat de accelerometer daar niet gebruikt wordt is een gemis. De beeldkwaliteit is echter subliem.

De foto mode ziet er zo uit:

Hetzelfde principe als bij "Mensen". Met je duim door de foto's en video's bladeren en met een druk op een foto deze openen. Dit keer weer wel gevoelig voor de accelerometer met ingebouwde diashow functionaliteit. Door in dit menu op de videocamera knop te drukken start met de camcorder functiie en hetzelfde geldt voor de foto modus. Helaas zien we standaard niet alle beschikbare foto modes en is ook GPS metatag info niet aangezet. Dit kunnen we aanzetten middels een regedit (op eigen risico)

Burst Mode toevoegen:
--> HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\HTC\Camera\P6 -> verander "enabled" in 1

Sport Mode toevoegen:
-->HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\HTC\Camera\P8 -> verander "enabled" in 1

GPS Foto Mode toevoegen:
Je krijgt een extra foto mode en de foto's worden onder de map POI weggeschreven. Enige nadeel is dat je eerst even andere GPS software moet activeren en dan weer afsluiten om een fix te krijgen in je foto mode. Anders blijft het kreng steken op Initaliseren. Dit is wellicht de reden dat het niet standaard geactiveerd staat. Wil je het toch dan kan dit met een regedit: (again: op eigen risico)

--> HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\HTC\Camera\P10 -> verander "enabled" van 0 in 1

Het fototoestel van de HTC Diamond Touch is nauwelijks geweldig te noemen. Dit komt voornamelijk door het ontbreken van een flitser waardoor je afhankelijk brengt van de lichtopbrengst in de kamer. De foto's zien er haarscherp uit op het toestel maar als we deze op ons normaal scherm bekijken is het wel even slikken. De bediening is echter weer wel makkelijk en je hebt het zo door, toch is ook een speciale sneltoets voor het fototoestel een gemis. Nu kan ik persoonlijk wel begrijpen waarom het toestel een flits ontbeert en ik ben er ook niet rouwig om. Liever een klein toestel met veel connectiviteit dan een toestel dat enige connectiviiteit moet missen omdat er ook nog een flitser in moest. De camera is dan ook een leuke toevoeging om je telefoon zelf wat op te leuken maar een echt fototoestel is zeker raadzaam als je leuke kiekjes wilt schieten:

Mijn kat in de badkamer onder hallogeen verlichting: (edit: nieuwe foto in gps mode geschoten)

Panoramio zet het plaatje dan op deze manier op Google Maps bv.):

De video opname mode is daar waar mogelijk nog een grotere teleurstelling. We zien het beeld stotteren, vaag worden en zelfs een soort ghosting effect. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met een trage shutter zodat de lichtopbrengst voldoende geregistreerd wordt. De balans tussen deze twee is echter zoek. De bediening is nagenoeg hetzelfde dan de foto modus maar toch is er iets vreemds met de mp4 die het toestel maakt. FFDShow heeft bv. problemen om het af te spelen en zelfs Quicktime biedt geen oplossing. Het moge duidelijk zijn dat je het toestel niet aan moet schaffen als je er video's of foto's mee wilt maken maar met zoveel spul in zo'n klein apparaatje moet je toch ergens concessies doen. Ik heb echter wel het gevoel dat een software update de video functie een stuk kan verbeteren. In mijn optiek heeft het gewoon wat fine tuning nodig.

Mijn hond op zijn bank:
Wederom hetzelfde blader principe maar dit keer met wel een hele grove fout. Alles werkt ideaal maar HTC heeft hierbij gekozen voor een eigen benadering voor albumart. Dit is een zeer groot gemis aangezien als je door je muziek kunt bladeren je op zijn minst plaatjes wilt zien ipv een vraagteken. Dit lijkt logisch in dit geval maar HTC vind blijkbaar van niet. Hoewel albumart netjes door Mediaplayer/Activesync meegenomen wordt en het automatisch werkt in Windows Media Player op de Touch Diamond weigert de TouchFlo 3D de albumart te tonen. De enige manier om dit te omzeilen was door de metatag informatie in elke mp3 aan te passen naar Folder.jpg en de albumart die Activesync gekopieerd had te kopieren naar Folder.jpg in dezelde map middels een batch. Dit is echter een behoorlijk irritant iets en ik mag toch hopen dat HTC dit snel fixed. Als je dit echter heb gedaan dan werkt de muziek browser zoals het hoort.

Met Adacity kun je de muziek middels een equaliser aanpassen. Dit verbetert in sommige gevallen de muziek via de headset drastisch maar voor de schelle luidspreker zou het pas echt een uitkomst zijn. Echter door een stomme software matige beperking werkt het alleen als je de headset ingeplugged hebt. Wederom kun je dit fixen in de registy en krijg je toegang tot Adacity wanneer je dit programma het meest nodig hebt: bij je luidspreker.

--> HKLM/System/State/Hardware/Headset verander 0 in 1 (werkt tot de volgende soft reset).
Dit scherm toont het weer voor voorgedefinieerde plaatsen. De plaatjes zijn geanimeerd en zeker bij regen of bliksem behoorlijk mooi. De informatie wordt automatisch geupdate via beschikbare verbindingen en een pluspunt is dat dit uitgezet kan worden tijdens roaming. [update: Met "Weather Database Editor" kun je veel meer steden toevoegen. Zoek op accuweather.com naar je woonplaats en gebruik de strings in de url om die met Weather Dbase Editor toe te voegen. (Voor Terneuzen bv is dit: EUR|NL|NL011|TERNEUZEN). Na het toevoegen ff een soft-reset toepassen en je kunt je eigen woonplaats selecteren in TF3D. Zie ook XDA]
Dit TF3d gedeelte laat je wat beperkte instellingen bekijken en/ofaanpassen. Geluid, Achtergrond, Communicatie, Gegevens en Info. Hoewel het eerste scherm behoorlijk overzichtelijk is moet je goed opletten met de rest. Bijvoorbeeld het geluid bestaat uit 2 verschillende instellingen. 1 voor de systeemgeluiden en 1 voor de beltoon. Dit is gewoon een kwestie van wennen. Met de optie "meer" krijg je alle instellingen te zien maar dit via de WM6.1 interface ipv. de TF3D.
Hier kun je snelkoppelingen plaatsen naar je 9 favoriete applicatie's en met "alles" krijg je niet zoals bij "Instellingen" de WM 6.1 interface te zien maar netjes een afgewerkte scroll versie van TF3D. Tsskk.. HTC .. had dit bij "Instellingen" ook niet gekund? :(
De HTC touch diamond is echt een tweaker toestel. Out of the box kan het al veel maar na wat tweaken kan het veel meer. Zo kun je eenvoudig met 3rd party software de accelerometer overal activeren ipv de beperkte omgevingen waarvoor HTC heeft gekozen. Je kunt er voor zorgen dat net als bij de Iphone het fototoestel automatisch meta informatie opslaat over de positie waar de foto is genomen dmv. gps. Met Myscript Stylus zorgt je voor een handwriting recognition input en met Resco Explorer kun je via Wifi of USB je lokale netwerk op.

Tijdens het opstarten voelt het toestel traag aan (zeker bij het invoeren van de pincode van de sim kaart) maar eenmaal opgestart is het vrij snel. Helaas wilt niet alle software zonder problemen draaien en is een reden daarvoor me nog steeds onbekend. (Denk aan: Skype for PocketPC, TCPMP en de Snes Emulator. Vermoedelijk komt dit door de resolutie maar zeker weten doe ik het niet.

Standaard draait de Touch Diamond een kleine dag op de 900mah accu maar dan moet je niet vergeten zijn om GPS uit te zetten na het spelen met Google Maps. Met het niet bijgeleverde programma'tje "Advanced Config" kun je echter een hoop energiebesparende functies aanzetten. Dit zorgt er bv. voor dat de 4gb flash uitgezet wordt als ie niet wordt gebruikt etc. etc. Hierdoor kan de Touch Diamond met gemak 3 dagen doen op 1 acculading. (zelfs als je er regelmatig mee speelt zoals ik) waardoor het verbruik absoluut meevalt. Echter ook hier telt dat je er effe voor moet tweaken.

De muziek kwaliteit op het toestel zelf is een beetje aan de schelle kant maar met het inpluggen van de headset is het een ander verhaal. Warm geluid komt je hier ten goede en met de Adiobooster is het geluid zelfs nog beter. Door het relatief kleinere scherm voor de geldende resolutie is video haarscherp.

Een cold-gps fix duurt helaas met 2 tot 5 minuten vrij lang. Zelfs wanneer je QuickGPS hebt gebruikt om de locatie van de sateliieten via Internet te downloaden voor een snellere fix. Daarna is het echter 10 seconden. Uit tests met Google Maps en mijn eigen versie van Tom Tom 6 is het goed toeven met de GPS. Google Maps zat er ongeveer 10 meter naast en Tom Tom accepteert de GPS op com4 zonder problemen. Je gaat je echter wel afvragen hoeveel GPS satelietten er rondzwerven aangezien de Diamond Touch er met gemak 14 opspoort op het kleine beetje hemel dat ik zag. Vergeet echter de navigatie software niet af te sluiten als je er mee klaar bent. Het trekt je accu behoorlijk leeg en omdat de X standaard minimaliseren is kan dit de eerste keer mis gaan. Assisted GPS staat standaard UIT en het vreemde hiervan is dat je dit alleen met een registry editor kunt aanzetten.

Bellen gaat ook goed met de Touch Diamond en videobellen is vrij eenvoudig. Bij het ontvangen van een videobellen gesprek wordt standaard de zendende camera uitgezet zodat je zelf kunt bepalen wanneer je gezien wordt. De kwaliteit van de camera voor videobellen is superb. Sterker nog, de beste die ik tot nu toe heb gezien. Helaas klagen een hoop mensen over het feit dat het scherm uitgaat op het moment dat je een verbinding krijgt. Hierdoor verloopt het bellen naar bijvoorbeeld computers waarvoor je een toetsenblok nodig hebt niet altijd vlekkeloos. Nu is het zo dat als je het toestel 10 seconden laat liggen nadat een gesprek is ingegaan het scherm niet meer uitgaat. Het gaat pas uit als je binnen die 10 seconden de accelerometer activeert. Nu is dit niet altijd handig maar persoonlijk als ik naar een computer bel dan zet ik het kreng op luidspreker en laat hem dus liggen. Wellicht dacht HTC hetzelfde... however, wil je er echt van af dan kun je deze regedit toepassen: (op eigen risico en geldt niet voor alle ROMS)

--> HKEY_Local_Machine\Drivers\BuiltIn\RIL\EnableFastDormantDisplayDuringCall verander naar 0
--> HKCU\ControlPanel\Phone\Sleep switch van 1 naar 0

De communication manager zorgt ervoor dat je alle soorten verbindingen makkelijk kunt administreren. Door middel van een aan/uit slider kun je wifi en bluetooth aan en uitzetten maar ook de telefoonfunctie kan uitgezet worden. Naast de individuele mogelijkheden beschikt het ook over een "flightmodus" waarbij alle rf apparatuur wordt uitgeschakeld.

De bediening van het toestel middels het touchscreen is vrij goed. Zoals al eerder genoemd gebruik je toestel het beste met je duim. De standaard bewegingen voelen intuitief aan en het komt niet vaak voor dat je iets moet herhalen, tenzij je op de achtergrond het een en ander hebt openstaan. Alleen tijdens het opstarten bij het invoeren van je pin moet je even geduld hebben. Ook buiten TF3D is het goed werken met je duim, mits zoals eerder gezegd je het scherm heb gecalibreerd met je duim ipv de stylus. Bij het invoeren van tekst heb je verschillende toetsenborden tot je beschikking met op 1 na allemaal support voor t9 of ABC aanvulling. Daarnaast hebben ze allemaal spellingscontrole. Zo heb je een full qwerty (die redelijk te bedienen is met je duim), qwerty met 2 keys per toets (zal vast prachtig werken als je het gewend bent), een standaard gsm toetsenblok en een full keyboard (wat ook nog te doen is met de duim behalve de toetsen aan de zijkant). De toetsenborden zijn op zich zo slecht nog niet het enige nadeel is dat ze te veel van je scherm eisen zodat je soms niet ziet wat je typt. Gelukkig kun je zelf andere keyboards bij installeren en zelfs handwriting recognition. Met een verbeterde gevoeligheid van je touchscreen zijn deze minder schermvretende toetsenborden zonder problemen met de duim te gebruiken. Dit krijg je wederom voor elkaar met een regedit op eigen risico:

--> HKEY_LOCAL_MACHINE\Drivers\TouchPanel waarde = PressureThreshold
Verander van dword:00000027 (of 34 decimaal) naar dword:000000f0 of 240 (decimaal)
Qua ontvangst is er veel te veel om in een klein stukje op te noemen. Daarom breek ik het ook in een paar kleinere stukjes:
Aangezien ik KPN heb en overal goede dekking heb is er geen klagen over de gsm ontvangst. GPRS is nog geen enkele keer gebruikt dus daar kan ik geen oordeel over vormen.
Terwijl de TyTN II standaard zijn HSDPA uit had staan staat het bij de Touch Diamond standaard aan. De Touch Diamond prefereert zich echter niet op HSDPA aan te melden tenzij de gebruiker echt data gaat verplaatsen. Dit is echter alleen maar weer ten goede van de batterij. Het switchen tussen UMTS en HSDPA verloopt zonder stottering. Een grappig detail is ook dat UMTS en/of HSDPA automatisch uitgeschakeld worden zodra Wi-FI aangezet wordt. Het toestel schakelt dan rot terug op GSM en maakt dankbaar gebruik van het feit dat GSM nog overal geexploiteerd wordt. Lang leve de batterij.
Wi-Fi is de echte batterij-killer. Met wat tweaks houdt het toestel het makkelijk 3 dagen uit maar als we Wi-Fi aanzetten dan spreken we over zo'n 5 uur. Het geheel werkt echter als een zonnetje alleen vond ik het jammer dat ik niet heb kunnen bespeuren hoe je statische adressen inklopt voor bepaalde AP's. Niet iets wat een stukje software niet kan oplossen maar toch. Wat echter wel heel erg mooi is is de mogelijkheid de Wi-Fi ontvanger van de Touch Diamond als AP te gebruiken inclusief Internet Connection Sharing. Handig als je notebook wel Wifi heeft maar geen bluetooth.
Het configureren van nieuwe AP's gaat middels DHCP nagenoeg automatisch en als je Wi-Fi vergeet uit te zetten ontpopt de Touch Diamond zich als een ware wardriver en logt ieder stukje AP wat ie tegenkomt. Een mooie aanvulling hierop zou GPS locatie zijn... maar again.. daar hebben we software voor. Verder niks aan te merken op de ontvangst alleen zou het handig zijn om te kiezen voor B ipv G ivm met de batterij als de AP de mogelijkheid bied.
Bluetooth werkt zoals we mogen verwachten. Het enige jammere is dat de muziek player via AD2P (stereo bluetooth headset) geen hoge prioriteit heeft. Als een programma op de achtergrond draait zoals Opera kan de muziek nogal eens hakkelen. Daarnaast heeft de HTC problemen met propierty headsets van Sony Ericsson. Dit is echter geen probleem van HTC maar van Sony Ericsson gezien zij net iets afwijken van de defacto standaard. Ook bluetooth kan fungeren als signaal voor internet connection sharing met je pc en afhankelijk van je bluetooth stack is dit heel eenvoudig te realiseren. 10 meter is makkelijk te bereiken en daarmee scoort bluetooth dan ook goed.
De GPS module zit standaard gebakken op Com4: en kan op verschillende manieren gebruikt worden. 1) In het apparaat zelf: Ik heb Tom Tom Navigator 6, GPS Speedometer, Google Maps en Route 66 geprobeerd die het allemaal zonder problemen deden. 2) Als externe ontvanger voor andere apparaten: via bluetooth kan het apparaat door andere bluetooth apparaten gebruikt worden voor hun navigatie. Assisted GPS staat vreemdgenoeg standaard uit en moet je middels de registry activeren. De koude gps start duurt helaas nogal lang. Van 2 tot wel 5 minuten. Zelfs wanneer QuickGPS is gebruikt om de meest recente posities van de satellieten via het Internet te downloaden. Hij vindt wel belachlijk veel satellieten dus de ontvangst is zeer goed. Na de cold start is het overigens slechts een kwestie van seconden om gps opnieuw te starten. Echter na een soft-reset duurt het dan weer snel van 30seconden tot een minuut.
Middels de headset beschikt de Touch Diamond daarnaast over FM Radio met RDS. Hoewel de kwaliteit van de ontvangst zeer goed is, is de auto zoek functie gewoon bagger. Het beste kun je dus manueel zoeken en de auto prog knoppen vergeten.
De enige applicatie op de cdroms die de moeite waard is om te noemen is activesync. Deze wordt gebruikt om je Touch Diamond te synchen met Windows. Behalve dat je via USB gelijk aan je lokale netwerk wordt gekoppeld fungeert Activesync als een soort hub. Je kunt programma's voor je Windows Mobile device installeren en deze worden op de pocketpc geinstalleerd zodra deze verbonden is. Ook kun je playlists in Windows Media Player laten synchen waarbij de albumart automatisch meegenomen wordt. Windows Media player zal standaard media informatie converteren opdat het minder ruimte in beslag neemt en compatible is met je mobile device. In dit geval converteert het video bestanden naar 240x320 en mp3's in veel gevallen naar WMA. Dit kun je omzeilen door compressie uit te schakelen maar het beste is om activesynch hiervoor niet te gebruiken. Je favorieten is genoeg. Je kunt immers via de Touch Diamond ook kiezen voor Storage Device Mode. Hierdoor krijg je een extra drive toegevoegd op je PC met als inhoud de 4gb interne flash card. De flash card is op dat moment niet beschikbaar op je telefoon en wordt exclusief aan de PC toegekend waardoor de transferrate veel hoger ligt. Dit is de manier om je mp3's over te zetten en ervoor te zorgen dat je aangepaste metatags niet teruggezet worden door Activesync. (ivm het gebrek van TF3D om albumart normaal te tonen en de fix ervan). Let op: Je kunt switchen tussen Storage Card Mode en Active Synch mode zonder de usb kabel iedere keer uit het toestel te trekken. (Instellingen --> Verbindingen --> USB aan PC). Dit spaart je mini-usb slot en kabel een beetje. Op de laatste manier gaan transfers vrij vlot en is er niks aan te merken over de snelheid van de usb verbinding.

Al met al is de ontvangst van het toestel behoorlijk goed om wat schoonheids foutjes in de software na. Ik moet echter ook toegeven dat ik in mijn woonplaatst een extreem goede dekking heb van KPN dus weet niet wat de kwaliteit is in minder bedekte gebieden.
HTC komt met een 1300mah accu voor de Touch Diamond, compleet met ander achterklepje want anders past het niet. De kosten hiervan zouden ongeveer 50E gaan bevatten en de accuduur zou hier behoorlijk mee vergroot worden.

Natuurlijk is er altijd baas boven baas en je kunt het zo gek maken als je wilt met non-htc batterijen. 1 van de accu's die bijvoorbeeld goed schijnt te werken met de HTC Touch Diamond is een accu van Yoobao. Hij levert een capaciteit van 1800mah wat 2 maal de 900mah van de standaardaccu is. Je mag zelf bepalen of deze het waard is: (net zoals de HTC Touch 1300mah accu krijg je hier ook 'gratis' het bijpassende achterplaatje.
Helaas hoe blij we ook zijn met de Touch Diamond; als we de software gaan vergelijken met die van de Diamonds in het buitenland dan worden we toch een beetje droevig. In andere ROMS zit namelijk VEEEEEL meer software gebundeld dan in de Nederlandse versie. Zo hebben andere beschikking over Tom Tom Navigator 7 en vele utilities die we hier niet hebben. Bekijk bijvoorbeeld de manual in het engels uit hong kong maar eens. Gewoon verkrijgbaar via de HTC site. Mischien dat ik op een regenachtige dag eens een buitenlandse rom ga proberen. Will keep you informed :)

Teeter Level1:

Teeter Level 32:

Ondanks dat ik het eigenlijk niet wilde doen toch even een review over Teeter. Teeter is een opvallend, behoorlijk verslavend spelletje op de Touch Diamond. Het doel is om een stalen balletje in het groene gaatje te krijgen en dit doe je door simpelweg je telefoon te bewegen. De accelerometer bewijst hier dat hij uiterst nauwkeurig en dit is niet altijd een zegen voor het spelletje want in sommige gevallen maakt het dat alleen maar moeilijker. Door middel van trillingen laat de Diamond je daarnaast weten wanneer je een muur raakt. De eerste 16 levels van het spel zijn vrij eenvoudig. Probeer de verkeerde gaten te ontwijken en je komt er wel. Echter daarna laat HTC zien waarom dit spelletje zo goed bij de Diamond hoort. Het speelveld veranderd namelijk na level 16 in een vlak vol met facetten. Afhankelijk van de diepte reageert je balletje daar dus behoorlijk op en zo wordt het een kwestie van anticiperen waar het volgende facet naar toe wijst en voldoende tegenkracht geven door de telefoon de andere richting op te kantelen. Enorm verslavend en ik was dan ook teleurgesteld dan het spel maar 32 levels blijkt te hebben. Dit hadden er voor mijn part 100 mogen zijn. Desalniettemin hier heb je mijn highscore voor al die 32 levels. Laat maar weten wanneer je hem verbroken hebt.

Zoals je ziet een geweldig toestel voor de tweaker en de persoon die van uitzoeken houdt. Zoek je echter een toestel zonder al te veel instellingen maar met dezelfde specs dan ben je beter met een IPhone 3g af. Dit wilt echter niet zeggen dat de Touch Diamond faalt in zijn strijd tegen de IPhone. Integendeel de Touch Diamond doet zo'n 98% van wat de Iphone ook doet maar doet daarnaast ook nog eens een hoop wat de Iphone niet doet.. mits je een hoop wilt tweaken. De Windows Mobile interface is zeker niet vervangen door TouchFlo 3D maar deze laatste is wel degelijk een welkome aanvulling. Het is echter duidelijk dat de softwarematige kant nog vele tweaks nodig heeft en ik verwacht dan ook nog een hoop updates. Hopelijk met iets meer software zoals bezitters van de Touch Diamond in andere landen ook krijgen.

Op Gathering of Tweakers zijn er overigens genoeg discussies te vinden waar je meer tweaks en info kunt vinden over de Touch Diamond. Neem daar zeker een kijkje want nu ik er zo langsbrowse had ik gewild dat ik dat een week geleden had gedaan. Had me een hoop zoekwerk bespaard: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1302120/0

Ook de link van Wroet is een bron aan informatie en mag niet ontbreken: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=428. Nogmaals dank daarvoor.

Precies op mijn verjaardag komt HTC met een officiele ROM update voor de Touch Diamond. Het updaten duurt ongeveer 20 minuten en er zijn een paar kleine wijzingen die ik jullie niet wil onthouden.

TouchFlo3d is aangepast en de Flo animaties zijn verwijderd. Dit betekent dat je niet meer een animatie krijgt te zijn bij het switchen van Home naar Mensen maar dat de verandering direct zichtbaar is. Persoonlijk vind ik dit nogal jammer maar het bevorderd weer wel de snelheid van de interface. Althans zo lijkt het want het verschil is erg marginaal en het verwijderen van de animaties brengt volgens mij dan ook alleen een gevoelsmatige versnelling.

Bij mensen, berichten en mail ben ik geen veranderingen tegen gekomen. Echter bij Internet wordt je aangenaam verrast als je Opera opstart. Dit programma is nu letterlijk 4 keer sneller gebruiksklaar en dit is een ZEER welkome verbetering. Ook Youtube lijkt tig keer sneller en dan heb ik het nog steeds niet over het verbinding maken zelf maar gewoon de snelheid van het programma. Chapeau!. Foto en Video lijken nog steeds hetzelfde en de features die je met een regedit tweak kunt toevoegen zitten er nog steeds niet standaard in. Ook Muziek en Weer lijken onveranderd. Als we bij instellingen gaan kijken dan zien we dat de geluid instellingen drastisch zijn aangepast. Veel overzichtelijker maar daar blijft het dan ook bij.

De ontvangst lijkt stukken beter. In plaats van 3 streepjes UMTS achter mijn PC krijg ik nu opeens volle bak. Een kleine aanpassing met het uitzetten van het scherm tijdens het bellen is voor velen waarschijnlijk ook een welkome aanvulling. Ja, het scherm gaat na 5 seconden nog steeds uit als je een telefoongesprek start; maar als je nu even de knop bovenaan indrukt dan blijft het scherm gewoon aan totdat het gesprek is afgerond. Ja, je moet nu nog steeds die knop indrukken maar niet meer zoals voorheen om de 5 seconden, maar slechts eenmalig.

Conclusie over update:
Met deze ROM update lijken de tweaks om TouchFlo 3D sneller te maken niet meer nodig. Het toestel heeft een behoorlijke snelheidswinst behaald en zeker de snelheidswinst in Opera en Youtube zijn zeer welkom. Het toestel is opeens een ware quad-band en de ontvangst lijkt stukken beter: wat dit echter doet met de accuduur is mij nog onbekend. Al met al zullen HTC Touch Diamond bezitters blij zijn met de update en het geeft aan dat de flexibiliteit van het toestel nog lang niet ten einde is. Deze update zorgt er tevens voor dat ik van mening ben dat zelfs zonder regedit's het toestel out of the box goed kan werken. Ik verwijder daarom ook een negatief puntje dat het toestel echt een tweaker nodig heeft.

Aangezien ik niet iedere dag de HTC website bezoek kwam ik er bijna 2 weken na de oorspronkelijke uitgifte achter dat er een hotfix bestaat voor de G-sensor. Nu behoort deze g-sensor out-of-the-box goed te werken, maar toch als je op forums zoals XDA kunt lezen kampen er veel mensen met een G-sensor die niet goed gecalibreert is. Verschillende work-arounds zijn er al gevonden door third-party ontwikkelaars en hoewel ze erg dicht bij een oplossing waren werkten deze work-arounds niet in alle gevallen feilloos. HTC heeft daar op voorzien en nu een eigen oplossing uitgebracht om het de G-sensor van het toestel te calibreren.

Je kunt de hotfix downloaden op de HTC site zelf. Ga eerst naar support, kies dan de Touch Diamond en je kunt de hotfix nu downloaden. Het betreft hier een .cab die je gewoonweg naar je toestel moet kopieren en daar moet uitvoeren. De hotfix installeert zich daarna vanzelf. Wat niet beschreven wordt door HTC is dat je daarna een soft-reset moet uitvoeren want in sommige gevallen krijg je anders geen beschikking over de hotfix.

De hotfix zul je niet vinden in je lijst met programma's maar nestelt zich in Instellingen / Systeem. Na het opstarten wordt je geconfronteerd met een horizontale en verticale waterpas samen met een grote knop "Ijken". Je wordt geadviseerd het toestel op een vlakke ondergrond te leggen wat dan ook meteen een probleem met zich meebrengt.. immers de onderkant van het toestel is zelf niet vlak. Het beste wat je daarom kunt doen is het beschermende klepje van de achterkant verwijderen en het toestel dan op een tafel te leggen (waarvan natuurlijk niet 1 poot 10cm langer moet zijn dan de andere). Daarna druk je op Ijken en je bent gereed. Dit proces dien je natuurlijk te herhalen na iedere hard-reset maar aangenomen mag worden dat HTC het in de volgende ROM in zal bakken.

Nu dacht ik persoonlijk dat mijn G-Sensor goed gecalibreert was. Echter na het draaien van deze hotfix kom je erachter dat het nog veel preciezer kon. Met Tweeter zelf merk je hier nauwelijks iets van maar de community is hard bezig om software voor de G-sensor te schrijven en een programma zoals GRemoteserver (3rd party programma om met behulp van je G-sensor de muis op je PC te besturen) heeft duidelijk baat bij de calibratie. Was het voor de calibratie een hel om met de g-sensor je muispointer te besturen, na de calibratie lijkt het zelfs opeens natuurlijk.

Conclusie over hotfix: ook al denk je dat je G-sensor goed werkt toch is het aan te raden om deze hotfix toch te installeren. Je zult jezelf dankbaar zijn.
Natuurlijk is het niet standaard om in een review van een apparaat het over applicaties van derden te hebben. Toch wil ik dit programma even onder de aandacht brengen gezien het feit dat het iets erg wezenlijks toevoegd aan de functionaliteit van ieder Windows Mobile toestel. Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden met dezelfde functionaliteit maar gezien dit programma uitstekend werkt en onder de GPL license valt verdient het de voorkeur.

Remotetracker zorgt ervoor, zoals de naam al suggereert, dat je je toestel vanaf afstand kunt volgen. Dit werkt eenvoudig met het sturen van opdrachten in sms'jes naar het verloren toestel die dan verwerkt worden en eventueel beantwoord via SMS of Email. De mogelijkheden zijn legio: zo kun je om GPS locatie gegevens vragen van je toestel, het toestel voor een bepaalde tijd GPS gegevens laten loggen, de userinformatie opvragen, de laatste 3 gevoerde en ontvangen gesprekken behalen, het toestel van afstand nummers laten bellen. alle contactpersonen oversturen, het toestel keihard een WAV laten afspelen mocht je hem gewoon misplaatst hebben etc. etc.

Daarbij registreert het programma tot 4 SIM identificatie nummers en kun je een noodnummer instellen. Mocht er dan onverhoopt een onbekende SIM geplaatst worden dan stuurt het programma heimelijk een SMS'je naar het noodnummer zodat je meteen het nieuwe telefoonnummer weet om weer opdrachten te kunnen sturen. Daarnaast kun je de opdrachten met een wachtwoord beveiligen. Wel zo handig, want je wilt niet dat iedereen je gsm kan tracken.

Als je daarnaast een beetje handig bent met het bakken van ROMS (is niet heel erg moeilijk als je even op XDA kijkt) dan zou je het kunnen meebakken in een persoonlijke ROM. Op die manier blijft het programma zelfs na een hard-reset actief.

Al met al zorgt Remotetracker ervoor dat je een stukje meer veiligheid krijgt over je Windows Mobile telefoon en in dit geval dus je Touch Diamond. Met de hoge kosten van de toestellen en de hoeveelheid persoonlijke info erop is dit zeker geen overbodige luxe en zelfs onmisbaar.

Je kunt het programma hier vinden: http://remotetracker.sourceforge.net/
Inmiddels zijn we al weer 22 maanden verder en ben ik begonnen met mezelf te oriŽnteren op een nieuw mobieltje. Natuurlijk is het schrijven van een review hartstikke leuk als je het toestel nog maar net bezit, maar de echte ervaringen komen natuurlijk pas als je het toestel al langere tijd gebruikt. Vandaar dat ik mijn review nu definitief wil afsluiten door terug te blikken op wat me is blijven hangen in de kleine 2 jaar dat ik het toestel heb gebruikt.

Hoewel ik na aanschaf erg enthousiast was over het toestel is gebleken dat sommige functies niet altijd even betrouwbaar waren. GPS heeft me een aantal maal dusdanig in de steek gelaten dat ik daar uiteindelijk niet meer op vertrouwde. Toegegeven er was een kleine vertraging en hij zat er soms wel eens een tikkeltje naast, maar op het moment dat Tom Tom dacht dat ik ruim 100 meter naast de snelweg zat begon het een beetje uit de hand te lopen. Uiteindelijk wist het apparaat me door de afwijking
niet eens meer naar het Transferium bij A'dam te loodsen en heb ik besloten om GPS niet meer te gebruiken.

De accuduur werd ook steeds meer een punt van irritatie. Het heeft me zeker een jaar gekost voordat ik doorhad dat opladen via de computer (actieve usbhub) betekende dat de accu minder lang meeging. Allereerst dacht ik dat dit tussen mijn oren zat, maar na wat meten bleek dat als je de bijgeleverde oplader gebruikte de accu tot 2 keer langer meeging. Helaas was dit nog steeds niet voldoende. GPS was zonder autoadapter echt onbruikbaar (ik kom uit Zeeuws-vlaanderen, dus tegen de tijd dat ik het goed en wel nodig had was de batterij al leeg) en muziek luisteren gaat op de dag van vandaag nog maar zo'n 2 uurtjes goed en dan is de accu al leeg. Toegegeven, de accu is inmiddels natuurlijk versleten, maar dit is de eerste keer (afgezien van notebooks) dat ik in 2 jaar zoveel degradatie heb meegemaakt in de accu van een mobiel apparaat.

Videobellen bleek ook nog eens van de nodige bugs te zijn voorzien. Zo is het talloze malen voorgekomen dat ik niet kon videobellen zonder het apparaat een soft-reset te geven. Op zich was dit niet zo'n probleem bij uitgaande gesprekken, maar bij inkomende gesprekken kon het behoorlijk frustrerend zijn. Uiteindelijk
wist iedereen die met mij een videogesprek wou voeren dat ze eerst een sms'je moesten sturen zodat ik mijn toestel kon soft-resetten vooraleer ze daadwerkelijk begonnen met bellen.

Daarnaast heb ik ook nog diverse custom roms uitgeprobeerd van XDA. Hoewel op eerste gezicht deze roms een verbetering leken te zijn ben ik keer op keer teruggekeerd naar de stock rom. Het geheugen bleek hierbij namelijk een enorm struikelblok te zijn en er was altijd wel iets dat ontbrak. Dit kan misschien negatief overkomen, maar in de praktijk betekende het wel dat de stock rom gewoon het betrouwbaarst was. Eigenlijk moet je dit dus zien als een pluspunt.

Er waren meerdere positieve ervaringen. Youtube heeft me vele uurtjes vermaakt en ook de Opera browser zorgde ervoor dat ik naar hartenlust kon surfen. Hier blinkt het toestel dan ook in retrospect in uit. Heb er de nodige gigabytes doorheen gejaagd en me nog geen enkele keer geŽrgerd aan de browser. Dat is met andere toestellen toch wel anders geweest. MSN Live (met messenger) werkte daarentegen weer erg log en deed het soms gewoonweg niet. Ook het updaten van msn contactpersooninformatie duurde letterlijk minutenlang en maakte het programma onbruikbaar voor mijn ideale functie. (saldo check abn/amro) waardoor ik toch het dure 0900 maar gebruikte. Dit lag dan hoogstwaarschijnlijk weer wel aan de cliŽnt van Microsoft, maar gezien het stock rom software is valt deze toch onder mijn beoordeling.

Behalve zo nu en dan eens een foto maken, een heleboel gesurf op de WC tijdens werkuren of in de pauze en het laten zien van ranzige filmpjes via Youtube aan me argeloze collega's heb ik echter niet veel meer gebruik gemaakt van de gadgets. Muziek luisteren was uiteindelijk wat ik het meest deed met het toestel. Via mijn koptelefoon of simpelweg via de speakers waarbij het leek alsof ik Within Temptation
in een luciferdoosje had gestopt. Natuurlijk belde ik er ook mee en heb nooit klachten gekregen dat mensen me niet konden verstaan.

Nu hij bijna vervangen wordt door een Sony/// Xperia X10 of Samsung Galaxy S kan ik niet zeggen dat ik ooit spijt heb gehad van het toestel. Het toestel is al meerdere keren ettelijke meters naar beneden gevallen op beton en heeft hier nooit een traan om gelaten. Natuurlijk had het toestel zijn gebreken: denk hierbij aan GPS, de accu en videobellen, maar deze heb ik uiteindelijk, net zoals de gebreken van mijn wederhelft maar voor lief genomen. De screenprotector heeft zijn werk ook goed gedaan en het scherm is nog helemaal gaaf. Het toestel heeft daarom zijn plekje in grootvaders vitrineklok verdiend en zal over 2 maanden rusten in vrede naast 16 generaties van (Sony)/// telefoons. De positieve en negatieve eigenschappen zijn aangepast aan de hand van deze laatste toevoeging.

Heb jij ook een HTC Touch Diamond NL Zwart?

Met een klein tooltje op xda-developers.com (HTC GPS TOOL) kun je de cache van je GPS chip resetten/cleanen. Doet wonderen voor je GPS ontvangst, doet 'ie 't gelijk weer normaal. Schijnt ook bijna nooit nodig te zijn. Het MSN probleem klopt, maar als je marketplace installeert en je installeert de nieuwste windows live software, heb je dat probleem ook opgelost.
Volgens mij doet die GPS hotfix die HTC heeft uitgebracht (en de meeste cooks ook gebruiken in hun ROMs) precies hetzelfde :P.

Ik ben nog steeds dik tevreden met mijn 3 maanden jonge Touch Diamond :+. Android draait er ook steeds beter op. Deze review heeft mij zeker geholpen bij het kiezen van dit mooie telefoontje.
ik hem sinds vanmiddag gekregen via vodafone en wat zie er staat tomtom 7 op en je kan 1 gratis map downloaden.

dus dat is dan toch weer mooi mee genomen.

thanks vodafone
Er is een nieuwe ROM van HTC voor de Touch Diamond. Zie:
meuk: HTC Touch Diamond 2.03.404.2

[Reactie gewijzigd door hvdhoeven op 17 januari 2009 10:33]

vindt je niks op te merken over de geluidsqualiteit met bellen? Ik had op andere sites gelezen dat die iets minder was.

mooie review verder... Ik hoop dat de HTC touch pro met iets meer geheugen en meer accu capaciteit het nog beter zal doen. En hopelijk..... komt HTC met een flinke pak updates om de probleempjes er uit te helpen! :)
De geluidskwaliteit is zeker niet slecht. Op de Touch Diamond hoor je de "beller" duidelijk en zonder problemen. Sommige mensen in andere reviews klagen dat jezelf nogal dof overkomt. Persoonlijk heb ik hier nog geen klachten over ontvangen tenzij ik de luidspreker stand gebruik. Het toestel heeft ook een Microfoon AGC die de het microfoon volume "normaliseert". Op deze manier behoort de microfoonvolume gelijkmatig te zijn. Hoewel ik deze standaard heb ingeschakeld weet ik niet of het veel uitmaakt gezien het feit dat nog niemand geklaagd heeft tijdens mijn telefoongesprekken.
Die kwaliteit is geweldig. Was bij de eerste review firmware wel een klein probleem, maar bij zowel de 1.35 als 1.37 versies (die beiden verkocht worden) geen probleem meer. Vind 't geluid veel beter dan mijn vorige telefoons.

De 1.35 is danwel via de site te updaten naar de 1.37.
"Wat echter wel heel erg mooi is is de mogelijkheid de Wi-Fi ontvanger van de Touch Diamond als AP te gebruiken inclusief Internet Connection Sharing. Handig als je notebook wel Wifi heeft maar geen bluetooth."

Hoe moet ik het bovenstaande instellen. Want ik heb inderdaad een laptop zonder bluetooth maar wel met WiFi.

Gr. Vincent
Als je de optie voor wifi niet standaard in het internet connection sharing programma op de HTC Touch Diamond hebt kan je het volgende doen:

*1. Ga naar Start - Programma's - Internet Sharing en zet Internet Sharing via Bluetooth aan.
*2. Gebruik een registry editor en pas
KLM\Comm\ConnectionSharing\PrivateInterface van BTPAN1 aan naar TIACXWLN1
3. Ga naar Start - Instellingen - Verbindingen - Wi-Fi, selecteer de Netwerk Adapter tab and kies IEEE 802.11b/g Compatibel WI-FI
4. Voer daar een IP adres in (bv. 192.168.1.1 met een subnetmask van 255.255.255.0
5. Ga terug naar de eerste tab "draadloos" en kies menu, nieuwe verbinding toevoegen
6. Geef het beestje een naam en zorg ervoor dat "Dit is een apparaat-naar-apparaat verbinding (tijdelijke verbinding) aangevinkt staat.
*7. Kies uit de lijst beschikbare netwerken nu het ad-hoc netwerk en kies verbinden.
8. Op je notebook/pc ga je naar de TCP/IP instellingen van je draadloos netwerk adapter, geef het beestje een ip adres: bv. 192.168.1.101, een subnetmask: 255.255.255.0, een gateway 192.168.1.1 (het adres dat je de htc touch diamond heb gegeven) en als dns server ook 192.168.1.1 (het 2e dns veld mag je leeg laten)
*8. Zoek vanaf je notebook/pc naar het draadloos netwerk en maak verbinding

Alleen de stappen met een * ervoor moet je na een soft-reset opnieuw uitvoeren. De rest blijft bewaard. De regedit moet je iedere keer uitvoeren omdat Windows Mobile de instellingen iedere keer terugzet.

Is dit allemaal veeeeels te lastig (het werkt wel.. heb het zelf net getest) probeer dan gewoon een programmatje te zoeken dat het allemaal voor je regelt. Google is ur friend en nogmaals dit is ALLEEN als je de optie Wi-Fi niet krijgt te zien in Internet Verbinding Delen.
Bedankt voor je reactie... Ik heb de volgende versie gebruikt: RUU_Diamond_hTC_Asia_HK_WWE_1.93.831.1.exe ik meen via een hong kong website? Misschien komt het omdat ie door T-Mobile gelocked is?
Om eerlijk te zijn had ik begrepen dat Vodafone de Diamonds had gelocked en dat je alleen bij die provider moeilijk moest doen. Echter als dit bij T-Mobile ook het geval is zijn er work-arounds voor. Dit doe je echter op eigen risico en het kan je garantie doen vervallen.

Wat je nodig hebt is een HardSPL en hierna kan je naar hartelust de WWE updates installeren. Aangezien ik geen voorstander ben van HardSPL en ik vermoed dat zowel Vodafone en in jouw geval T-Mobile ook met updates gaan komen ga ik niet uitleggen hoe dit werkt.

In de review zie je een link die verwijst naar de XDA Dev site. Op deze site staat precies beschreven hoe je een HardSPL uitvoert en eventueel custom ROMS of officiele WWE ROMS erop gooit. Je ziet dat honderden mensen dit doen zonder enige problemen maar nogmaals: resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Daarbij heb ik er geen ervaring mee. Klop dus niet bij mij aan als het mis gaat maar richt je vragen dan op dat XDA Dev Forum. Ik was mijn handen in onschuld.
Hallo,
bedankt voor de duidelijke uitleg en de review.
Nu kom ik er alleen nog niet uit hoe ik nou mijn stad kan toevoegen in accuweather ik woon in dezelfde stad als jou''Terneuzen''dus dit is makkelijk!
Alleen in welke database moet ik dit veranderen en hoe kom ik hier!
Alvast bedankt!

Groet,
Op deze link kan je de de originele uitleg lezen en vind je ook alle benodigheden. Succes.
Ik zou graag willen weten hoe ik kan voorkomen dat mijn Diamond (heb hem sinds 2 dagen) voorkomt dat er een dataverbinding wordt opgezet. Mijn abonnement loopt namelijk zondag af en bij het nieuwe abonnement is nog geen dataverbidning actief (Telfort, de nieuwe aanbieder heeft om dat te activeren namelijk maar liefst 2 weken nodig!) Er wordt mij namelijk verteld dat dataverbindingen ook (bij het ontbreken van GPRS of zo) via een normale telefoonverbinding zouden kunnen gaan lopen en dat dit uiteraard erg kostbaar is, zelfs voor anderhalve week...

Ik gebruik nu GPRS via Orange, maar wil dat voor anderhalve week uitschakelen wanneer ik via Telfort ga bellen. na die anderhalve week moet ik het weer kunnen activeren.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit aanpak?
Dank je.
Verschillende methoden.

1. je stelt (nog) geen datainstellingen in.
2. je zoekt naar noGPRS of noDATA, zelfde app bekend onder 2 namen, waarmee je je dataprofielen uitschakelt.
3. Je installeert de gratis Advanced Config van Schaps, te vinden op www.xda-developers.com - hierin kun je net als in noGPRS, je verbindingen uitschakelen. Maak ik dankbaar gebruik van in het buitenland.

Met je orange gprs instellingen kun je trouwens niet via telfort internetsen.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 20 augustus 2008 19:41]

Hele mooie review! Ik ben zelf erg fan en onder de indruk van dit telefoontje dus misschien goed voor een volgende... In januari maar eens kijken :)

Met de nieuwe accu van 1300mah, steekt die dan ook uit aan de achterkant? Of is dat alleen bij de 3rd party 1800mah accu?
De 1300mah accu van HTC is iets groter dan de 900mah accu. Je krijgt daarbij een nieuw klepje waardoor het verschil is weggewerkt. Het toestel wordt daardoor iets dikker maar het is netjes weggewerkt en vormt 1 geheel. Je krijgt dus geen vierkant blok achterop je Touch Diamond zoals bij de 1800mah accu die in de review staat afgebeeld.
Wel heel erg jammer dat de plaatjes niet meer beschikbaar zijn. Misschien een idee om het via T.net te hosten?
de plaatjes zijn er nog wel... alleen de thumbnail php is weg... zal het ff proberen te fixen