Creative Fatal1ty Gaming Headset Review

Shakesbeer_NL 15 juni 2013, 5.953 views

Creative Fatal1ty Gaming Headset

Pluspunten

• Prima geluid
  • Basic features aanwezig
  • Oorschelpen kunnen redelijk bewegen
  • Jack of all trades / master of none
  • (Verrassend lange levensduur)

Minpunten

• Mic is niet van te beste kwaliteit
  • Voelt niet erg stevig aan
  • Algemene bouwkwaliteit

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 2
Ik heb de Creative fatal1ty ergens midden 2009 gekocht bij Informatique, hij ligt dus al ruim 4 jaar op mijn bureau en ondertussen heb ik een heuse haat/liefde relatie ontwikkeld met deze goedkope headset

Het gebruik van de headset
De headset is erg recht toe recht aan, de roze plug is voor de mic en de groene is uiteraard voor de speakers. Op de draad zit echter ook een volume regelaar met daarnaast een on/off switch voor de mic. De mic kun je tevens losmaken van de headset waardoor je een koptelefoon overhoudt.
Volgens mij moet de headset over-ear gedragen worden maar naar mijn mening isoleert hij niet goed en over de speakergrills zit slechts een dun laagje stof waardoor het deel van je oor dat hier contact mee maakt pijn kan gaan doen bij langdurig gebruik. De kussentjes zelf zijn overigens prima, ze zijn niet heel erg ademend maar ik zou ze langer op kunnen houden dan bv kussens met van dat zwetende nepleer.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is niet al te best, alhoewel - voor de prijs is de bouwkwaliteit prima in orde. De plastic band die je over je hoofd loopt kan licht meebuigen, de oorschelpen kun je elk zo'n 3 centimeter uitschuiven wat de headset in principe groot genoeg zou moeten maken voor de meeste mensen.
Onder dit uitschuif mechanisme kan kunnen de schelpen nog enkele graden op de x-as draaien en op het laatste bevestigings-punt kunnen de schelpen ook nog eens onder een grote hoek op de y as draaien. Zie ook de foto. Over het algemeen kan de headset zich dus goed naar je hoofd vormen maar helaas geven al deze draaipunten ook het goedkope gevoel aan deze headset. Als je hem aan een kant vastpakt slingert de andere kant maar wat in het rond, het geheel is van plastic en de scharnieren zelf komen niet echt sterk over. Aan de afwerking en materialen is niet teveel tijd besteedt, maar wat wil je, voor deze prijs.

Geluid
Het geluid is in principe goed, je hoort alle tonen goed en de bas is niet te krachtig maar ook niet te slap. Het volume kan redelijk hard, je oren gaan er geen pijn van doen, de lichte isolatie doet zijn werk hier toch bijzonder goed want deze levert genoeg isolatie om niet teveel last te hebben van omgeving. De geluidskwaliteit neemt niet af als je het volume verder opendraait dus wat dat betreft heeft Creative de grens goed gekozen.
In mijn geval met het Windows volume op 100 en de volumeregelaar op de kabel vol open is het niet te luid imo.

Opname
Hier ben ik iets minder over te spreken, de microfoon heeft vooral de eerste twee jaren prima dienst gedaan maar tegenwoordig moet ik via Windows het signaal versterken met 25 dB en dan ook nog eens luid praten willen andere mensen in bv games mij kunnen horen. Aanvankelijk was de geluids- kwaliteit prima. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik bevooroordeeld ben op het gebied van headset mics want ik ben er nog nooit een tegen gekomen die 'echt' goed geluid leverde, wat voor mij dus 'prima' is kan erg tegen vallen mocht je overwegen om deze headset aan te schaffen om de microfoonfunctie ervan.

Met leveringskosten is de Fatal1ty al verkrijgbaar vanaf 30 euro. Ik denk dat je voor die prijs niet veel beters kan krijgen als dit. Leg echter 10 euro bij en er komen al veel andere headsets in beeld zoals:
http://tweakers.net/price...reative-draco-hs-850.html en de

De fatal1ty levert van alles wat zonder ergens echt werkelijk doorslaggevend in te zijn.
Met deze headset haal je een product in huis dit het beste omschreven kan worden met de uitspraak 'jack of all trades but master of none'. Maar dit i.c.m. met de zeer voordelige prijs is dit toch een van mijn betere aankopen de laatste jaren gezien de extreme prijs/kwaliteit verhouding!

Heb jij ook een Creative Fatal1ty Gaming Headset?

Ik voel ongeveer hetzelfde over deze headset. Het ziet er goedkoop uit, het is goedkoop, niet super ergonomisch, maar goed geluid. Op het begin dacht ik, wat moet ik hiermee. De headset zat voor geen meter, veel te strak. Dit heb ik beter gemaakt door hem een tijdje op mn computerkast te zetten (om uit te rekken).
Bedankt voor de tip.
Heb deze headset ook een lange tijd gebruikt ca. 3 jaar geleden; voor een grote jongen als ik zat dat ding ontiechelijk strak om m'n hoofd de eerste twee weken, maar begon toen eindelijk een beetje zich te vormen. Ook vond ik de oorschelpen veel te smal, waardoor ik ook de eerste paar weken pijn aan m'n oren had aangezien deze tegen de schelp aanzaten.

Toen de headset eenmaal lekker zat vond ik het een prima ding. Zelfs voor z'n goedkope uitstraling heeft de headset toch flinke, en flink veel, vrije vallen van mijn bureau overleefd... prima budgetheadsetje dus!