Toshiba PX1395E-3G75, 750GB Review

Ramon Esteban 9 juli 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.743 views

Toshiba PX1395E-3G75, 750GB

Pluspunten

• Mooie prestaties
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Warmte
  • Korte USB Kabel
  • Fel lampje
  • FAT32 geformatteerd

Mobiliteit Score: 4
Hoe ik eraan ben gekomen

Omdat mijn mp3- en foto-collectie de laatste tijd zich flink aan het uitbreiden is en mijn partitie op mijn vaders externe harde schijf (Western Digital MyBook Essentials 320 GB) aardig vol begon te raken, heb ik een paar weken terug besloten een externe harde schijf voor mezelf te kopen.

Mijn wensen waren:
- Meer als 500 GB schijfruimte
- Snel ( Minimaal een cache van 16 mb en een rotatiesnelheid van 7200rpm )
- Goedkoop

Omdat mijn laptop en computers thuis geen andere aansluitingen hebben dan USB, boeide ESata en FireWire me niet zo.

In de pricewatch viel me deze harde schijf me al direct op, omdat het op dat moment de goedkoopste 750 GB schijf was (108 euro) en aan al mijn wensen voldeed. Heel toevallig keek ik een paar dagen later op de site van Mycom. Hier werd de harde schijf voor 99 euro aangeboden. Hier heb ik hem uiteindelijk ook gekocht.

Het openmaken van de doos

De harde schijf zit in een redelijk eenvoudige doos, waarin naast de harde schijf, USB-kabel en stroom-adapter enkel een CD met de handleiding zat. Redelijk zuinig dus, maar ik had voor dat bedrag ook niet meer verwacht. Het uiterlijk van de schijf kan ik niet anders omschrijven als redelijk saai. Er zijn mooiere schijven, but it all comes at a price!

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1y4yeJphI.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1rx0XyWM1.jpeg
De voor- en achterkant van de Toshiba externe harde schijf, simpel maar heeft alles wat ik ervan verwacht!

Het aansluiten op mijn laptop

Het was tijd om de harde schijf eens uit te proberen op mijn laptop (Lenovo T60p). Deze externe harde schijf wordt geleverd met een grote FAT32-partitie. Jammer, ik had gehoopt dat externe harde schijven vandaag de dag wel NTFS geformatteerd waren. Uiteindelijk heb ik de harde schijf in 4 NTFS-partities verdeeld. Verder zat er geen extra software op de oorspronkelijke FAT32-partitie.

Volgens HD Tune zit er een Western Digital WD7500AAKS harde schijf in de behuizing. Een redelijk snelle schijf dus!

Vervolgens heb ik een read-benchmark met HD Tune laten lopen. Hier zijn de volgende resultaten uitgekomen:

Ter vergelijking heb ik eenzelfde read-benchmark uitgevoerd op dezelfde laptop met onze oude Western Digital MyBook Essential 320 GB. Deze bevat een Western Digital 3200JB harde schijf. Dit gaf de volgende resultaten:

Naar mijn mening doet de nieuwe Toshiba schijf het helemaal zo slecht nog niet. Mij hoor je niet klagen! Ook het schrijven gaat een stuk sneller met deze nieuwe harde schijf.

Geluids-productie

Een mooie verrassing! Het geluid wat de harde schijf produceert is opvallend weinig! Je hoort hem nauwelijks, dit in tegenstelling tot de WD MyBook die je wel degelijk hoort als hij aanstaat.

OS-compatibiliteit

Ik heb met de harde schijf gewerkt onder Windows XP Professional SP2 en Ubuntu Linux. Beide besturingssystemen herkennen de harde schijf probleemloos en redelijk rap. Binnen 10 seconden na het starten van de harde schijf waren alle partities steeds herkent.

Nadelen

Jazeker! Het viel me op dat de harde schijf redelijk snel warm wordt. Dit kan worden toegeschreven aan een krappe behuizing, en geen enkel ventilatiegat in de behuizing. ( Dit in vergelijking met de WD MyBook. ) Verder wil ik opmerken dat het lichtje wat de status aangeeft van de harde schijf wel erg fel is. Ik heb geen idee of dit minder fel kan worden gemaakt maar het is knap lastig. Ook viel me op dat de USB-kabel kort is ( ongeveer 60 centimeter ), in tegenstelling tot de kabel bij de WD MyBook. ( Ongeveer 2 meter! )

Ik ben van mening dat deze Toshiba harde schijf redelijk veel waar voor z'n geld heeft. Op het moment van schrijven is het nog steeds een van de goedkoopste externe 750 GB schijven. Daarvoor krijg je een snelle harde schijf. Een aanrader voor iedereen die zoekt naar een harde schijf die doet waar hij voor bedoelt is, OPSLAG!

Heb jij ook een Toshiba PX1395E-3G75, 750GB?

Leuke review, gefeliciteerd met je nieuwe schijf.

Als je denkt dat de warmte een probleem zou kunnen worden, zou je in de kast een paar gaatjes kunnen maken, dit zal al gigantisch schelen (misschien krijgen we nog een zomer dit jaar :+ )
Ik zie overigens dat er aan de achterkant een paar kleine ( :? ) ventilatie gaatjes zitten, maar dat houdt niet over.

Waarom heb je deze eisen gesteld aan een harde schijf? Je gaat werken met een USB 2 aansluiting, zodat je van te voren al weet dat je maximaal (je zit echt aan het absolute maximum) 32 MBps doorvoersnelheid krijgt. De WD ligt wat lager en vertoont een beetje vreemd verval bij ca. 45%. Die lagere waarden komt waarschijnlijk door de langere USB-kabel. Ik zou het interessant vinden als je dat eens zou testen.
Een minder snelle harde schijf (zelfs een moderne 5400 rpm met 8 MB cache) zou nog steeds vergelijkbare waarden opleveren. Nu zijn er die niet zoveel, maar ik bedoel te zeggen dat het imo nooit een argument kan zijn om te kiezen voor A of B.

Is het niet mogelijk een klein weerstandje te solderen voor je lampje? Ik weet er niet veel vanaf, maar met enig zoekwerk lijkt me dat je daar wel een oplossing voor kunt vinden. Of je gaat eens te raden op GoT. Die jongens en meisjes die daar vertoeven doen een hele dag niets anders :r :Y .

Je beschikt over HD-Tune pro (trial versie). Als deze nog niet verlopen is zou het ook interessant zijn om een file benchmark uit te voeren, die eigenlijk veel meer zeggen dan deze low profile read benchmark. Bij de File Benchmark krijg je bovendien meetresultaten van zowel het schrijven als het lezen. Bij die test kun je echt goed je nieuwe schijf afzetten tegen de WD, je kunt dan voor al naar de kleine blokken en kleiner files kijken. Als je naar de normale blokken en files kijkt, performen beide schijven toch veel beter dan je connectie (USB) en heb je dus geen vergelijkingsmateriaal.

Waarom vind FAT32 geformatteerd een nadeel? Je formatteert de schijf toch opnieuw en maakt nieuwe partities aan. Wat er dan opstond maakt dan toch niet uit.... :Y) .

Het grote nadeel (naast de snelheid) van USB harde schijven is de CPU usage. Hier pakt hij ruim 10%, hetgeen best nog een mooie waarde is. Dit komt omdat het protocol van USB via de CPU loopt en niet zoals bij FW door de controller zelf afgewerkt wordt. Omdat het via de CPU loopt kom je ook op die veel lagere waarde uit dan theoretisch mogelijk (60 MBps).

Succes met je schijf, dat hij maar een lang en probleemloos leven beschoren mag zijn ;) .

/edit 10 juli 21:21
Ik zag dat ik had geschreven gaatjes in de schijf maken :+ :) }>
Ik bedoelde natuurlijk in de kast.
Hoewel, als je ze in de schijf maakt, wordt hij zeker niet meer warm :*) .

Overigens (@ Ramon hier beneden), vind ik dat FAT32 niet kan tippen aan NTFS (iid max 4 GB, maar ook fragmentatie heeft veel meer impact en ik geloof dat het ook nog langzamer is, maar dat weet ik niet zeker). FAT gebruik je vandaag de dag imo alleen nog maar als je bepaalde compatibiliteitsproblemen verwacht. Anders direct format -> NTFS, zoals jij ook gedaan hebt. :)
Vind je met de korte kabel aan de WD dezelfde waarden als met de lange? Zo ja, dan zal het wel aan de hardware liggen die zij gebruiken voor de USB-poort. Maar ja waar praten we over, 10% verschil met je nieuwe schijf en ook binnen de gebruikelijke waarden die je overal ziet (28 - 32 MBps).

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 11 juli 2008 09:59]

Bedankt voor je reactie!

Of ik er zelf gaten in ga maken dat weet ik nog niet, de harde schijf loopt goed verder. Er zitten inderdaad gaten aan de achter kant, maar kan me niet voorstellen dat die het verschil maken.

Over dat lampje gesproken, ach, we draaien de harde schijf dan toch gewoon een beetje zodat het lampje niet meer zo prikt. :+ Ik weet niet of ik het al aandurf om er een weerstand tussen te zetten, zo handig ben ik nou ook weer niet. :)

Inderdaad voor mij was het niet echt een probleem dat de schijf FAT32 geformatteerd was, maar ik vind dat het anno 2008 wel degelijk mogelijk moet zijn om fabrieksaf bestanden groter dan 4 GB op een harde schijf te kunnen zetten. Ik weet dan nog dat voor dit probleem zoiets als Partition Magic een oplossing kan bieden. Maar ik kan me voorstellen dat aardig wat mensen dat niet weten (Excluding the tweakers :P)

Ik heb zojuist mijn WD schijf getest met de kortere kabel van de Toshiba. Het verval op 45% is er nog steeds.

[Reactie gewijzigd door Ramon Esteban op 10 juli 2008 20:05]

Design vind je niet belangerijk?
Nee, voor het beperkte budget wat ik te besteden had ging ik liever voor een externe harde schijf met goede prestaties en meer opslagruimte. Het design kwam op een tweede plaats.

[Reactie gewijzigd door Ramon Esteban op 8 juli 2008 20:07]

De meeste externe harddisks van merken zoals seagate, wd, thoshiba enz. hebben in mijn ogen een mooi strak desgin. 3rd party behuizingen zien er meestal nogal cheap uit en hebben een totaal ontoepasselijk uiterlijk voor zoiets zakelijks als een externe dik.
ik heb zelf een ouder wd schijfje in een revoltec acrylic behuizing zitten, deze is in mijn ogen praktisch, niet overdreven kwa looks, prima kwa koeling maar erg groot als je ze vergelijkt met deze externe behuizing en die van andere merken.

warmte is wel een aardig probleem zonder ventilator oid, mijn behuizing heeft dat wel, maar een hdd werkt zowiezo het beste op 45 graden, dus ik zou me er niet al te druk om maken :)

prima review en een heel mooie externe hdd!

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 9 juli 2008 01:25]

Echt spannend is de kast niet, maar het is toch ook niet zo dat hij onooglijk is. Voor het geld geloof ik niet dat je een betere koop had kunnen doen. Hij beschikt over al je eisen die je er aan stelde. En nogmaals geen geld.

Heb je er ook over nagedacht om er een interne schijf voor te kopen i.p.v. een externe?

/edit
O ja, een erg fijne review.
Goed zo, hoef je daar in ieder geval niet voor te betalen. Het is toch genoeg wat erbij zit?

[Reactie gewijzigd door Ernaatje op 10 juli 2008 21:32]