Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

iOcean X7 Youth Wit, Zwart Review

MathijsParadijs 12 juni 2013, 2.496 views

iOcean X7 Youth Wit, Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Mooi scherm
  • Meegeleverde accessoires (2x batterij, beschermhoes)
  • Accuduur
  • Dual SIM
  • Geheugen uitbreidbaar met externe SD-kaart
  • Oplader heeft Europese stekker

Minpunten

• (nog) Weinig gadjets/accessoires voor
  • Weinig geheugen
  • Cameralens steekt iets uit de achterkant van het toestel
  • Elke nacht wordt de SIM-kaart 'uit' gezet als je de telefoon op vliegtuigstand zet en moet je sochtends eerst ontgrendelen voordat je verder kan
  • GPS-fix wordt moeilijk gevonden

Sinds een week heb ik de Iocean/Ou Sheng X7 in mijn bezit. Mijn vorige toestel was de Samsung Galaxy S. Ik wilde niet teveel uitgeven voor een nieuwe telefoon en heb de 'gok' gewaagd om uit China een telefoon te bestellen.

Na goed zoeken de goedkoopste optie gekozen en deze stond voor ¤ 161,99 op geekbuying.com. Bovendien kon ik hier met PayPal betalen en hoefde geen CC-gegevens achter te laten.

Levering
De X7 kwam goed verpakt binnen. Ik had er door de afzender op laten zetten dat er een smartphone van 40 euro in zat en hoefde uiteindelijk 25 euro invoerrechten/BTW/transportkosten te betalen aan de vriendelijke bezorger van DHL. Al met al heeft het 9 dagen geduurd voordat de telefoon binnen was (besteld op 29 mei, geleverd op 7 juni)! De doos van de telefoon ziet er strak uit, heeft stiekem wel iets weg van een iProduct.

Inhoud van de verpakking
iOcean X7 white
2 x 2000mah batterijen
Screenprotector
Usb-naar-micro-usb kabel
Europese adapter
Hardplastic Backcover(blauw)

Na het uitpakken de telefoon aangezet en het bleek dat één van de twee batterijen nog 54% resterende accuduur zat. De andere batterij was leeg. Android 4.2.1 staat er op en vooraf ook al de Engelse taal. Dit scheelt moeilijk doen met het veranderen van een Chinese taal naar Nederlands.

Camera
Direct de camera geprobeerd en dit levert mooie plaatjes op. Nog geen foto's gemaakt bij slecht licht of in het donker. Wel viel op dat de 8MP camera de foto's schijnbaar op 12MP maakt. De autofocus van de camera is nieuw voor mij, maar dit werkt wel erg fijn. Ook kan je instellen dat de camera een foto neemt zodra er een glimlach gevonden wordt. Daarnaast is er de optie om een object vanonder meerdere hoeken vast te leggen. Met deze optie kan je een 3D-afbeelding vastleggen van een object. dit wordt opgeslagen in een .mpo-bestand. Ten slotte het maken van een panorama is ook eenvoudig.

Helaas steekt de lens van de camera iets uit de achterkant van het toestel en zelfs met het meegeleverde siliconenhoesje om de telefoon raakt de lens de tafel als ik deze op de rug neerleg. De camera lens is dus dikker dan het hoesje.

Accuduur
De accuduur van de telefoon is voor mij prima. Met gemiddeld gebruik, wat bellen/whatsappen/muziek luisteren, houdt het toestel het zo'n 2 dagen vol. Dat is met de 2000mAh batterij. Ik heb ook de 3000 mAh batterij besteld, maar deze is nog niet binnen.

GPS
Ik merk dat er niet snel een GPS-fix wordt gevonden. De telefoon op zaterdag 29 juni in de zon buiten gelegd in de hoop een fix te krijgen. Na 15 minuten nog steeds niet, toen maar geprobeerd zonder achterkand van de telefoon, ook dit hield niet om een fix te krijgen. Denk dat ik aankomend weekend maar een ga proberen om de GPS-antenne te verbeteren zoals is te zien in verschillende youtube-filmpjes.

Geluid
Wat betreft het geluid ben ik erg tevreden. Het geluid wat er uit komt is goed, ook via de hoofdtelefoonaansluiting. Helaas zit de speaker onder in de achterkant wat er voor zorgt dat wanneer je het toestel vasthoud (en ik doe dat aan de onderkant) je hand voor de speaker zit. Leg de telefoon met het scherm op tafel en je hebt prima geluid.

Software
Volgens mij staat er een kale Android 4.2.1 versie op, met enkele voorgeïnstalleerde Chinese apps. Direct uit de doos een AnTuTu-benchmark gedraaid en dit leverde een score van 11770 op. Dit getal komt ook naar voren op de screenshots van de verschillende sites waar je deze telefoon kan bestellen. Google Play stond geïnstalleerd en het toevoegen van de verschillende apps was dus niet moeilijk. Geen gedoe met eerst GApps installeren, etc. Het toestel was trouwens niet geroot.

Dual-SIM
Na het toestel een week gebruikt te hebben valt mij op dat elke nacht de SIM-kaart wordt uitgezet. Ik laat snachts mijn toestel altijd aan staan, maar op vliegtuig en wil dan sochtens bij het ontbijt direct berichten krijgen. Nu moet ik elke ochtend eerst mijn SIM-kaart ontgrendelen en de mobiele dataverbinding weer 'aanzetten' voordat ik verder kan. Dit is erg onhandig. Ik heb nog niet gevonden hoe ik dit 'uitzetten' van de SIM-kaart kan stop zetten. Heb de aan-/uitschemas al uitgezet, maar dit helpt echter niet. Ook kan ik op fora niet hierover vinden. Misschien dat het aan de ROM ligt, maar ik heb nog geen tijd gehad om er een andere ROM op te zetten.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze telefoon. Zeker ook over het feit dat dit mijn eerste ervaring is met het bestellen van een 'duur' gebruiksvoorwerp uit China. Anderen kan ik deze telefoon ook zeker aanraden, maar als je echt iets uit het hoogste segment wilt moet je denk ik niet in China bestellen.

Heb jij ook een iOcean X7 Youth Wit, Zwart?

Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat de verkoper er op zette dat er een telefoon van 40, in zat?
Bij het bestelproces aangeven dat je een bedrag lager dan 40 euro op de verpakking wilt hebben. Doen ze niet moeilijk over.