Apple iPod Touch V1 8GB Zwart Review

NickvdB 5 juli 2008, laatste update op 5 juli 2008, 2.421 views

Apple iPod Touch V1 8GB Zwart

Pluspunten

• Uitwerking v/h touchscreen
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Bediening op de fiets slecht mogelijk

Geluidskwaliteit Score: 3
Op 5 september 2007 bracht Apple haar eerste iPod met aanraakscherm uit. De iPhone zonder SMS- en bel functionaliteit.

In februari '08 was ik op zoek naar een vervanging van mijn oude iPod nano, dat het een iPod zou worden stond al vast, vanwege de kwaliteit, duurzaamheid en vooral design van Apple producten.
In eerste instantie viel mijn oog op een iPod classic. Uiteindelijk ben ik voor de iPod touch gegaan mede door zijn aanraakscherm en vele mogelijkheden.

Functies

De iPod Touch beschikt over een multi-touch aanraakscherm, Wi-Fi, versnellingsmeter en lichtmeter.

Naar mijn mening zorgt de Touch ervoor dat foto's kijken eindelijk eens met goed fatsoen kan worden gedaan op een draagbaar apparaat, wanneer een foto wordt gekeken kan deze worden in- of uitgezoomd door de duim en wijsvinger naar elkaar of uit elkaar te schuiven, wanneer de iPod een kwart wordt gedraaid, geeft de iPod de foto automatisch in landschap-modus weer (accelerometer).
Je zult denken, dit zal in de praktijk niet echt goed werken met mijn worstige vingers. Nou, het tegendeel is echter waar, het is wel degelijk goed uitgewerkt, waardoor het een plezier is om dit te bedienen.

Met Wi-Fi kan uiteraard op het internet worden gesurfd, ook de mogelijkheid om YouTube video's te bekijken is aanwezig. Tenslotte is er een iTunes music-store aanwezig op de iPod, waarmee je muziek kan downloaden, helaas ben ik niet zo'n enthousiaste downloader, dat ik onderweg ook nog eens de behoefte voel om muziek aan te schaffen.

Algemene Bediening

Hoewel de eerder genoemde multi-touch bediening vrij goed werkt, is het geen iPod voor de snelle jelle.
Neem het muziek menu, de navigatieknoppen worden onderaan weergegeven, het onhandige hieraan is dat je hier met je duim slecht bij kunt, waardoor je meestal met twee handen de iPod bedient, wat o.a. op de fiets geen optie is.

Geluidskwaliteit

Muziek afspelen was nog altijd de hoofdfunctie van de iPod, als je de vorige iPod's kent, ken je deze. Verwacht geen hogere of lagere geluidskwaliteit, de bas en hoge tonen worden redelijk tot matig weergegeven, mijn lichte teleurstellingen van het vorige model blijven hierbij ongewijzigd.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de iPod Touch is uitermate goed te noemen, het display is helder, en films kijken is een genot in de bus of trein, zelfs onder redelijke invloed van zonlicht. De lichtsensor doet niets anders dan de helderheid aanpassen aan het omgevingslicht, de helderheid is tevens erg goed.

Softwarepakket

In Februari '08 bracht Apple een extra softwarepakket uit, waardoor de mogelijkheden nog eens vergroot werden met de volgende programma's: Mail, Kaarten en verscheidene Widgets.

Mail:

Ligt redelijk voor de hand, een emailapplicatie, welke helaas alleen POP3 en IMAP emailadressen aankan, dus je Live Mail op de iPod is er helaas niet bij.

Kaarten:

Een leuk programma'tje wat in samenwerking met Google is ontwikkeld, een programma waarmee de kaart van de hele wereld bekeken kan worden, en routes kunnen worden uitgestippeld.
Je hebt hier meer aan op een iPhone icm. UMTS, omdat het aantal Wi-Fi hotspots nog niet zo groot is.

Widgets:

Ouwe koek voor Mac OSX gebruikers, een weersverwachting, economische beurs en notitieblok- module zijn meegeleverd. maar in de toekomst kunnen er wellicht meerdere widgets worden gedownload via iTunes.

iTunes

De verbinding met de computer gebeurt via het programma iTunes, een redelijk fijn programma dat gewoon doet wat 't moet doen.

iPod Touch

Modellen zijn verkrijgbaar in 8, 16 en 32GB versie. Op het moment van schrijven voor 279, 369 en 459 euro verkrijgbaar in de Online Apple Store

In de verpakking
  • iPod Touch
  • Hoofdtelefoon
  • USB kabel
  • Houder
  • Schoonmaakdoekje
  • Overzichtshandleiding

De iPod touch is zonder meer een leuk apparaatje om mee te spelen, het is echter afhankelijk van de persoon of het zijn geld waard is, als deze namelijk alleen van plan is er muziek op te luisteren, is het verstandiger om een alternatief te zoeken. Voor de audiofiel heb ik maar een advies; Koop een goede hoofdtelefoon! Inclusief beschermhoesje en Universal Dock ben je er wel zo'n beetje. Wat het allemaal kost is dan bijzaak.

Heb jij ook een Apple iPod Touch V1 8GB Zwart?

Ik heb gelezen dat de iPhone een soort grafische processor heeft.
Heeft deze dat ook?
Lijkt me leuk als je ook allerlei spellen hierop kan doen, die je ook op iPhone kan doen.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 5 juli 2008 16:36]

De iPod heeft net als de iPhone ondersteuning voor OpenGL spellen.

Als je bijvoorbeeld dit filmpje ziet, dan is dat een spel wat uitkomt in de Appstore en dus te spelen valt op beide apparaten.

Verder heeft de touch geen 'lichtmeter' maar een lichtsensor wat wel degelijk verschillend is. "dus je Live Mail op de iPod is er helaas niet bij." Dit kan gewoon wel via de hotmail site, of de 'light site' http://mobile.live.com/hm/folder.aspx die ik op m'n touch gebruik omdat deze sneller laadt.
Dit zal mogelijk gaan worden door voor 10 euro firmware versie 2.0 te kopen en de Appstore op je touch te krijgen. Hier kan je vervolgens widget, games of apps mee downloaden (na er voor betaald te hebben op de gratis apps na).

Over de geluidskwaliteit ben ik het eens, die is gewoon matig. De bass weergave is slecht te noemen, zelfs op m'n Creative oortjes die heerlijke bass geven als ik ze aan m'n telefoon-mp3-speler heb hangen. Er zijn wel boxen te koop van rond de 300 euro waar je je ipod op kan zetten die wel goede bass hebben, maar oortjes of een 2.1 set krijg je geen goed geluid.

En over iTunes ben ik niet te spreken, ik gebruik het alleen om m'n muziek te synchroniseren en m'n video's op m'n touch te zetten maar het is een te zwaar programma als je ziet dat winamp <12mb geheugen gebruikt en iTunes >60.

Verder iets meer opmaak (dikgedrukt kopjes?) zou niet misstaan, op zich een leuke review om te lezen.
Heb je de geluidskwaliteit van de standaard oordopjes getest of daadwerkelijk de uitgang van de ipod touch?
Houder? Bedoel je daar een dock mee, of is dat iets anders?
Live ondersteunt geen POP3/IMAP maar Gmail weer wel ^_^
Killzone: met de houder bedoel ik een klein plastic houdertje waar je je iPod rechtop in kunt plaatsen.

Wiethoofd: Ah ja klopt 't moet lichtsensor zijn, foutje. ;)

Ik heb ook de daadwerkelijke lijnuitgang getest met het Universal Dock, maar ik vind het geluid toch minder klinken, beetje dof. (Yamaha versterker icm. Kef iQ7)
Over die iPod luidsprekers, 't is cool enzo, maar in feite ben je net zo ver (verder) met een stereoset + versterker.

Overigens vind ik iTunes juist een geweldig programma, het klopt inderdaad dat het op Windows nogal zwaar is maar op OSX draait 't als een zonnetje. :)

[Reactie gewijzigd door NickvdB op 5 juli 2008 18:15]