Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones Review

Dantar 4 juli 2008, laatste update op 4 juli 2008, 2.019 views

Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones

Pluspunten

• 5.1 geluid
  • Geluidskwaliteit in games

Minpunten

• Geluidskwaliteit bij muziek

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 3
Na lange tijd een 5.1 set gebruikt te hebben (De Logitech Z5500) was het tijd voor een headset, met name dan voor een microfoon. Wilde in eerste instantie een Sennheiser halen, maar de HP-1 kreeg goede reviews, en een 5.1 headset leek mij niet verkeerd.

Heb deze een aantal maanden gebruikt in combinatie met een Creative X-Fi Xtreme Gamer

Features
Aansluiting gaat via de 3 reguliere groen-oranje-zwart stekkers, maar hij ondersteunt ook een HD-DAI aansluiting voor Razer geluidskaarten. Deze had ik zelf niet, dus was voor mij geen optie. Verder een afneembare microfoon, en 4 verschillende volumeregeling. Prima dus.

Kwaliteit geluidsweergave
Hier heb ik toch gemengde gevoelens over. In games (getest met AOC, UT2004, Civilization, Crysis) klinkt de headset echt geweldig. Ik weet exact waar de geluiden vandaan komen, en alles klinkt helder. Ook de bas wordt zeer goed benut, je hoort hem zelden, maar bij explosies op hoog volume beginnen je oren te trillen. Het verschil tussen stereo en 5.1 is goed merkbaar in games, je hoort mensen voordat je ze ziet, en kan van te voren gaan richten. Bij Conan heb ik meerdere malen achterom gekeken omdat ik een vogel / kat hoorde, en dacht dat dit in mijn kamer was. Geen klachten over.

In films was het al wat minder. Uiteraard ondersteunen de standaard DIVX/XVID films geen 5.1 geluid. Hoewel dit geen ramp is, was het geluid niet zo goed als tijdens de games. Op mijn speakerset klonk dit beter, terwijl in games de headset vele malen beter klonk. Het was wat dof, en de bas was vrijwel totaal afwezig.

Bij het beluisteren van muziek in ITunes en Media Player wordt de kwaliteit echter dramatisch. Op laag volume geen problemen, maar op een hoger volume klinkt alles erg blikkerig en niet mooi. De bas is niet goed te krijgen, zelfs met bas gemaximaliseerd en de andere kanalen laag, is de bas niet vol. Bij rocknummers op hoog volume durf ik te zeggen dat het echt niet om aan te horen is.

Het is natuurlijk een gaming headset, maar voor deze prijs verwacht ik niet dat ik een tweede erbij moet kopen voor mijn muziek.

Een ander vervelend iets is de balans. Bij het omlaag draaien van het volume met de knoppen die op het snoer zitten, hoor je dat de linkerkant sneller omlaag gaat dan rechts. Dat wil zeggen dat als ik het volume terugdraai naar +- 5% met die knoppen, mijn rechterkanaal volledig stil is en ik links nog wat hoor. Dit corrigeert zichzelf bij hogere volumes, maar maakt het spelen midden in de nacht niet fijn. Heb hiervoor in eerste instantie een RMA laten doen, maar ook het nieuwe exemplaar had dit, kan dit dus niet als een defect wegschrijven.

Kwaliteit geluidsopname
Ook hier ben ik niet erg positief over. Het geluid zelf klinkt helder, mits je het volume van de input volledig omhoog schroeft, en de +20DB boost aanzet in Windows. Zonder dit te doen was ik nauwelijks te verstaan, en met dit was ik wel verstaanbaar op normaal volume, maar (waarschijnlijk door de boost) is er een duidelijk hoorbare ruis bij opnames.

Gebruiksgemak
De headset zit prima, en het snoer is lang genoeg dus zit niet in de weg. Ik krijg geen warme oren van lange sessies, maar van mij hadden de kussentjes iets groter mogen zijn, soms ben je een aantal minuten aan het prutsen voordat hij lekker zit, hij doet snel zeer aan je oren als hij niet 100% goed zit. De microfoon is afneembaar dus zit niet in de weg. De volumeregeling die erop zit is wat minder handig, er zitten 4 regelingen op behalve de overall draaiknop, maar de text die hierbij staat is in het zwart, en omdat de bediening ook in het zwart is onleesbaar tenzij je hem goed onder de loep neemt. Nou heb je dit natuurlijk niet constant nodig, een kwestie van 1x afstellen, maar soms ben ik in de mood voor wat extra bas.

Bouwkwaliteit en afwerking
Product ziet er duur uit, mede door de verlichting. De headset is vrij stevig, kan weinig aan kapot. Enige minpuntje hier is de klem die op de volumeregeling zit, om hem aan je broek te klemmen. Deze was nogal fragiel en zat te strak, hierdoor bij mij binnen een maand afgebroken.

Het is een dure headset.. en voor de geluidskwaliteit die hij levert, naar mijn mening een te duren headset. Heb deze zelf gekocht voor 100 euro, wat een forse prijs is voor de prestaties die hij levert.

Overall
Sublieme kwaliteit in games, maar waardeloos bij muziek. Hier kan ik op zich mee leven, maar bij games hoort een microfoon, en deze blijft voor mij helaas achter. Ik stap over naar de PC350 van Sennheiser. De Razer is een leuke ervaring geweest, en ik denk dat ik niet snel een betere zal vinden voor games, maar de kwaliteit in muziek blijft voor mij te ver achter.

Heb jij ook een Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones?

Begrijp ik het nu goed, dat je achter (letterlijk) je computer moet kruipen om deze koptelefoon aan te sluiten. Als je dan weer geluid door je boxen wilt er weer achter moet kruipen en de draadjes verwisselen?

Als dat zo is hadden ze beter een switchboxje bij kunnen leveren (hij is duur genoeg :P ) waar je zowel je boxen als je koptelefoon op aan kunt sluiten, scheelt een hoop (vervelend) werk.

Er zijn allerlei programma's (te koop) waarmee je gewoon stereo geluid om kunt zetten in 5.1. Als daardoor je probleem opgelost zou zijn, wist ik wel waar ik mijn volgende geld aan uit zou geven. Immers je vindt het ding geweldig klinken bij games (5.1) en slecht bij films/muziek (2.0, zo je wilt 2.1). Een nieuwe koptelefoon is duurder dan bijv. DFX Audio enhancement (de gratis versie maakt er geen 5.1 van!). Maar de hierboven gesuggereerde SRS voldoet (waarschijnlijk, ken ik niet in de praktijk) ook prima.

Dat je de boost gebruikt voor microfoons is meer regel dan uitzondering imo.

Overigens mooie review.
Hmm ik vind dat stukje bij de mic niet echt een argument, dat is gewoon 1x instellen en je hebt verder geen problemen. Ik moet idd ook de mic boost aanzetten om op teamspeak verstaan te worden.

Verder vind ik het vreemd dat je bij films geen bass krijgt, en bij games wel? Ik heb altijd goede bass, heb je ook al eens aan die draaiknopjes gezeten die op dat middenstation zitten? (waar die clip ook op zit en je volumeknop).

Mijn ervaring is o.a. ook dat je de volumeknop op dat middenstation vrijwel bijna helemaal open moet zetten om een zware bass te krijgen. Het volume regel je verder op je toetsenbord of via de OS.

Heb deze headset al een jaar ong en ik vind het nog altijd een genot! (heb hem ook lange tijd icm gehad met de razer geluidskaart, en ik merk dat het met onboard toch minder scherp is en ruis komt terug. Gebruik de headset nu al een tijdje icm de soundmax supreme fx II op de asus P5E. Werkt verder gewoon perfect. Alleen jammer dat die geluidskaart zo overpriced is, hij is vrij goed, maar te duur.

Verder leuke review!
Dat is het hem dus, waarom moet ik mic boost aanzetten om verstaanbaar te zijn? Dat betekent dat ik maar 1 volume heb voor mijn input: Maximaal. Daar is volume toch niet voor bedoeld lijkt mij

Ik krijg wel bas bij films, maar niet veel. Doordat alles stereo is krijg je of enkel door het Front channel geluid, of bij andere instellingen een gesimuleerde 5.1 omgeving, maar ik vind hier de bas niet goed klinken, altijd net even te weinig, heb meestal alle 5 de draaiknopjes max open staan, ook met bas hoger dan de rest mis ik toch die oomph.

Ik vind het ook zeker geen slechte kaart, kan echter niet opboxen tegen de sennheiser om gebied van films en zeker muziek. Geen spijt van aankoop, maar zal hem niet aanraden aan iemand die nog een headset zoekt, hij is net iets te duur voor wat hij doet.

[Reactie gewijzigd door Dantar op 4 juli 2008 00:37]

In vista via het geluidsicoontje rechtsonderin? Recording Devices heet het..

Hmm dat is vreemd/jammer, ik heb overal dezelfde bass en het dreunt zo hard dat de oorkappen trillen (imo heerlijk sterk gevoel).

Ben het eens met het feit dat hij tamelijk prijzig is, maar de geluidskaart is veel prijziger voor z'n prestatie. Echter zie ik dat hij tegenwoordig 86 euro kost, dat valt nog mee, ik heb er 110eu voor betaald ofzo.
Post eens wat foto's van real life uiterlijk, die verlichting lijkt het me meer dan waard om met ons te delen :9 , heb hem nog niet op lanpartys gezien en internet foto's zijn meestal niet echt realistisch
Probeer eens door middel van SRS audio Sandbox je geluid te upsampelen naar 5.1 geluid. Dit zou moeten werken, helaas heb ik hier geen ervaring mee omdat ik geen 5.1 geluidsset heb.
kan deze ook voor de ps3 gebruikt worden?

bedoel je niet films?