Samsung MicroSDHC Plus 32GB Class 10 UHS-I Review

Nivk 30 mei 2013, 14.879 views

Samsung MicroSDHC Plus 32GB Class 10 UHS-I

Pluspunten

• Klein maar fijn
  • Bijna onverwoestbaar

Minpunten

• Kan altijd sneller
  • Te veel symbolen

Eigenlijk was ik van plan hetzelfde MicroSDHC 32GB Class 10 kaartje, waar ik er al één van in mijn Galaxy Note 2 had zitten, te gaan aanschaffen voor een Galaxy Tab 2. Maar niet alleen was er een kleurverschil dat mij wel aansprak en wel van blauw naar oranje! Er staan gewoon nog meer symbolen op de kaart, dat is best knap want zo'n kaartje is vrij klein (15 mm x 11 mm x 1 mm) en bovendien er stond al het een en ander op. Gelijk er maar twee gekocht en de "oude" MicroSDHC later aan een familielid gegeven.

MicroSD op een rij

Van links naar rechts eerst de oudere met blauwe opdruk 32GB Class 10 MicroSDHC. Daarnaast vinden we met oranje opdruk de 32GB Plus MicroSDHC, tot slot een 64GB MicroSDXC (XC vanaf 64GB). De laatste twee kunnen gebruiken maken van UHS bus.

De verpakking is naar mijn mening wel geslaagd en redelijk hip. Ook al lijken ze de grootte van het kaartje toch wel een beetje te willen compenseren met mooie marketingtermen als “Memory for life” of “Samsung MEMORY activated” jawel, als je goed kijkt zie je ook in het oranje nog het woordje plus staan aangegeven. Dit is dan ook gelijk de aanduiding voor de "PLUS" serie waar het kaartje bij hoort, maar gek genoeg niet bij de andere kaartjes van die serie op de site staat. Er is ook een PRO serie overigens, die nog sneller is zo laat Samsung ons weten. Helaas moet ik wel toegeven dat ik hoofdschuddend “up to 48MB/s” heb gelezen, vergeven doe ik dat dan wel weer gelijk. Er had immers net zo goed de “up to 104MB/s” van de UHS-1 classificatie op kunnen staan.

Voorkant verpakking Achterkant verpakking

Het gaat hier dus om een MicroSDHC kaartje van 32GB zoals ook duidelijk aangegeven op de verpakking. Op de achterkant van de verpakking vinden we nog meer details. Zo valt er gelijk rechtsboven onder de symbolen (die komen later aan de orde) op dat we maar liefst 10 jaar gelimiteerde garantie erbij krijgen. Om eerlijk te zijn valt het wat tegen (Memory for life!), want als je even ernaast kijkt zie je waar dit kaartje allemaal bestand tegen is. Magneten, water, hitte/kou zelfs X-straling krijgen dit kaartje niet klein of kleiner. Zo kun je met een gerust hart bij een temperatuur van 40 °C aan het strand al sabbelend aan het kaartje een MRI en CT scan van je hoofd laten maken. Ik overdrijf; maar stel het kaartje doet het niet meer, valt niet (meer) onder de garantie en je weet nog wat er op de achterkant van de verpakking stond, dan gooi je het natuurlijk niet in de vuilnisbak (zie vuilnisbak met kruis symbool). Gooi het maar gewoon op straat, Planet First!

Alle symbooltjes nog aan toe. Zo vinden we er de C met 10 erin aangegeven, wat volgens de SD2.0 specificatie Class 10 inhoudt en het kaartje dus minimaal 10MB/s lezen en schrijven moet kunnen handhaven. Redelijk nieuw voor mij zijn de SD3.0 symbolen zoals een U met daarin een 1 (cijfer), verder vinden we er een hoofdletter en wel de I, die aangeeft dat het kaartje gebruik kan maken van de UHS data bus met tot wel maximaal 104MB/s! De I zegt dus vrijwel niets over de snelheid, zo zijn er Class 4 kaartjes die er ook een I op hebben staan.
Dus waar staat die U met 1 dan voor? De Engelse Wiki kon mij niet overtuigen en de Nederlandse wilde ik niet geloven Maar toen Transcend en Sandisk (zeer duidelijk) dezelfde uitleg voor het symbool gaven moest ik maar accepteren dat het ook staat voor minimaal 10MB/s. Waar ik bij het C symbool goed kan vinden dat het minimale lees- en schrijfsnelheden garandeert, kan ik voor de U niet concluderen dat dit hetzelfde is. Lexar heeft het bijvoorbeeld alleen over minimale schrijfsnelheden. Ook al is het een nieuwe data bus/techniek en andere manier van testen blijft het tegelijk verwarrend en teleurstellend.

Eigenlijk verwachtte ik min of meer gelijke resultaten met het oude MicroSDHC 32GB kaartje. Desalniettemin was ik wel nieuwsgierig maar had ik nog geen fatsoenlijke USB 3.0 UHS SD kaartlezer. Toch heb ik nog enigszins kunnen vergelijken met het oude kaartje voordat ik dit niet meer in mij bezit had.

Oude MicroSDHC goedkope chinareader Nieuwe MicroSDHC goedkope chinareader

Deze testresultaten zijn verkregen met een goedkope Chinese USB 2.0 multi-kaartlezer en dat valt ook wel te zien. Het nieuwere kaartje lijkt hier met kleinere bestanden minder snel uit de voeten te kunnen maar is wel wat sneller met grotere bestanden blijkt uit een aantal keren testen.

Transcend RDF5 USB3.0 Card Reader TS-RDF5K Samsung MicroSDHC Plus UHS-1 TS-RDF5K

Het ziet er wat anders uit met een USB3.0 SD kaartlezer RDF5 van Transcend, die overigens na het testen redelijk heet was.

Samsung MicroSDHC Plus UHS-1 -USB 2 chinareader Samsung MicroSDHC Plus UHS-1 TS-RDF5K

Ook CrystalDiskMark laat veel betere resultaten zien, links zie je de resultaten gebruikmakende van een USB 2.0 poort en rechts een USB 3.0 poort, vooral de sequentiële leessnelheid is een mooie stap voorwaarts. De schrijfsnelheid is goed maar niet bijzonder indrukwekkend. Even verdacht ik de combinatie van PCI-e USB 3.0 kaart verbonden met de USB 3.0 hub in de S27A850D monitor als limiterende factor. Maar na testen met een Samsung 840 pro 256GB SSD in een USB 3.0 behuizing blijkt dit niet zo te zijn.

Dit MiscoSDHC geheugenkaartje levert goede prestaties, zowel met de oude interface als de nieuwere UHS interface. Het lijkt er op dat Samsung het oude kaartje aan het uitfaseren is. Dat maakt voor de prijs niet veel uit, daarnaast zijn de prestaties hetzelfde of beter afhankelijk van de gebruikte interface. Voor zover ik weet gebruiken veel mobiele apparaten zoals smartphones en tablets deze UHS interface nog niet, uitzondering is de Samsung Galaxy S4. De UHS interface laat overigens nog genoeg ruimte vrij voor verbetering, het moet echter nog blijken of SD kaartjes veel hogere snelheden waar kunnen maken in de toekomst.

....Wordt vervolgd.....

Heb jij ook een Samsung MicroSDHC Plus 32GB Class 10 UHS-I?

Kaartje heeft een hele hoge prijs-prestatiescore in de test van hardware.info.
Beloond met Silver Award.
Net 3 besteld á ¤ 19,95 ex verzedkosten (¤ 23 incl).
Vol verwachting klopt ons hart :+

[Reactie gewijzigd door Marcva op 26 juli 2013 20:58]

--Sorry; ik dacht dat ik bij een review van de 64GB variant zat 8)7 --

[Reactie gewijzigd door FORMERxZOMBIE op 29 mei 2014 22:37]

Leuk artikel om te lezen voor het kopen van een micro SD kaart : D dank je wel!
Bedankt voor de mooie review, ik ga er hier ook twee van bestellen!