Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

ACM 5 juni 2008, laatste update op 5 juni 2008, 1.001 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• De CM 690 is redelijk betaalbaar.
  • Veel ideŽen van de kast zijn best goed.
  • De kast oogt wel aardig.

Minpunten

• De uitwerking van die ideŽen had een stuk beter gemogen.

Door de vele enthousiaste reviews over deze kast valt ie mij toch een klein beetje tegen. En 60-80 euro is nou niet bepaald gratis, dus ook bij prijs-kwaliteit valt ie een beetje door de mand.

Het zijn vooral details waar in mijn ogen meer van gemaakt had moeten worden, de ideŽen van de kast zijn namelijk over het algemeen best goed.

De voeding aan de onderkant schept ruimte voor een grote koeler - zoals mijn Noctua NH U12P - bovenin, maar vervolgens zit het moederbord zover naar boven dat de ruimte effectief alsnog vrij beperkt is. Vooral het aansluiten van de 12V-aansluiting was lastig, die zit op mijn moederbord zo dat je er eigenlijk niet meer bij kan op het moment dat het moederbord in de kast ligt, en het kan pas op dat moment omdat je anders de 12V-kabel niet achter het moederbord langs kan leiden. Bovendien zorgt de plaatsing ervoor dat je met zo'n grote processorkoeler eigenlijk de ventilator aan de bovenkant niet meer kan gebruiken.

De kabelgeleidingsklemmetjes naast het moederbord zijn ook goed bedacht. Maar men had ze beter een stukje opzij kunnen zetten, zodat je meer ruimte hebt om je moederbord er in te leggen. Zelfs een halve centimeter had al flink gescheeld.
En de ruimte achter het moederbord om kabels langs te leiden is ook aardig, maar eigenlijk heeft dat alleen zin voor de 12V-aansluiting en die moet dan wel lang genoeg zijn; die van mijn Enermax MODU82+ pastte goed maar het hield niet over.
Daarnaast moet je vrij zorgvuldig zijn met de kabels die uit je voeding komen omdat ze anders in de ventilator gaan hangen die er direct achter geplaatst kan worden (als je die installeert).

De ventilatorroosters zijn ook leuk gedaan, maar zeker die aan de bovenkant kan je vrij ruwe knokkels aan overhouden als je je moederbord tussen de achterkant en de kabelklemmen in probeert te krijgen. Verder lijkt het er op dat het linkerzijpaneel te zeer verzwakt is of gewoon van zichzelf al te dun is, waardoor de vastgeschroefde ventilator er voor zorgt dat het hele paneel een beetje bol komt te staan. En dat heeft weer als gevolg dat - bij mij - de Noctua NF-P12 die ik daar wilde plaatsen heel lichtjes tegen de kast aanloopt, met als gevolg dat het een irritante pieptoon oplevert. Uiteindelijk heb ik die ventilator er maar afgeschroefd en op de onder-positie geplaatst, wat ook niet bijzonder ideaal is.

De eSata-, USB- en firewireaansluitingen aan de bovenkant zijn ook wel leuk bedacht. Alleen vraag ik me af hoe stofvrij ze blijven, aangezien ze niet standaard afgedekt worden en als je kast ergens onder staat heb je er ook weinig aan.
Verder is de powerknop best aardig om te zien, maar niet echt geweldig om in te drukken. En de voorkant kan je loshalen, maar erg soepel gaat dat niet en het terugplaatsen vereist ook de nodige kracht.

Al met al laat de Cooler Master CM690 zo een gevarieerde indruk achter. Gelukkig is mijn belangrijkste doel - een stil systeem ermee maken - wel gelukt. Maar dat komt vooral door de stille componenten, niet zozeer door geluidsdempende trucken van de CM690. Verder had ik niet de indruk dat er betere kasten voor hetzelfde geld waren.

Als je echter niet een vast budget hebt en wel prijs stelt op stilte en inbouw/gebruiksgemak, dan zou ik zeker nog even verder kijken, ondanks dat dit zeker ook weer geen slechte kast is.

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

jammer dat je de cpu cooler niet andersom kan installeren in deze case
't Zou waarschijnlijk net passen, maar dan is het moederbord er helemaal rottig in te leggen. Of je moet moeilijk doen en de koeler er pas op vast schroeven zodra het moederbord in de behuizing op zijn plek zit.

Op zich kan dat wel met deze Noctua omdat ie met twee schroeven vast gaat, ipv van die onhandige pushpins. Maar nu het er eenmaal in zit vind ik het wel best zo. De cpu zit idle op zo'n 35-38 graden en belast gaat ie nauwelijks boven de 45 graden uit.

Overigens zit recht boven het koelblok wel een ventilator-rooster, waar ik zelf geen fan op vast heb. Dus de warme lucht kan wel recht omhoog weg, voor zover het niet al weggezogen wordt door de fan ernaast.
Damn, het valt me nu pas op hoe weinig ruimte daar boven je koeler zit. Ik zat ook te denken om deze kast te nemen, maar nu twijfel ik of mijn Infinity met 2x een fan er op er wel in gaat passen. Hoeveel CM zit er tussen je moederbord en de bovenkant van de kast?

Edit:
Als ik zo vergelijk, moet het net passen, mijn koeler steekt ongeveer een halve cm uit over mijn moederbord aan de bovenkant, maar passen er dan nog wel die 2 fan's boven in?

[Reactie gewijzigd door Reinman op 6 juni 2008 10:21]