Supreme Commander Forged Alliance, PC Review

Swieb 1 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.169 views

Supreme Commander Forged Alliance, PC

Pluspunten

• Verbeterde campagne
  • Vlottere gameplay met alle diepte van het origineel
  • Mooiere graphics
  • Nieuwe eenheden zorgen voor meer variatie

Minpunten

• Hoge systeemeisen

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Supreme Commander was een uitstekend spel, maar er waren ook klachten van spelers. Zo waren de systeemeisen een vaak terugkerend onderwerp, net als de zeer effectieve Mass Fabricators. Gas Powered Games kondigde al gauw een uitbreiding aan en zeven maanden na het uitbrengen van SupCom lag Forged Alliance (FA) in de winkels. Wat is nieuw na minder dan een jaar ontwikkeltijd?

Ken ik jullie niet ergens van?

Een nieuwe campagne en factie om iets te noemen. Aan het eind van de drie eindoperaties van SupCom wordt de Black Sun, het geheime project van de UEF, afgevuurd. Maar zoals de korte teaserfilmpjes al lieten zien, betekent het beëindigen van de Infinite War niet het begin van een vredig tijdperk. Het in werking treden van het geheime gevaarte leidt onbedoeld tot een toegang naar de Quantum ruimte (quantum is het nieuwe Phlebotinum), waaruit een enorme buitenaardse invasiemacht vliegt. Deze buitenaardse wezens zijn de Seraphim, dezelfde wezens die meer dan duizend jaar geleden op de planeet Seraphim II werden uitgeroeid. Nu zijn ze terug en bijzonder chagrijnig vanwege het verlies van hun kolonie. Denk ik. Hun motief wordt niet echt uitgelegd, al moeten wij als mensen wel iets heel erg verschrikkelijks gedaan hebben (romantische komedies?) om de woede op de hals te halen van de wezens die de volstrekt pacifistische ‘Way’ hebben uitgevonden. Hoe dan ook, veel tijd om erover na te denken heb je niet als je in de eerste operatie opgedragen wordt om de thuisplaneet van de nieuwgevormde Coalition te verdedigen. Dit is niet een rustige bij de hand houdende missie, zoals dat in SupCom het geval kon zijn. Ditmaal heb je vanaf het begin jouw volledige arsenaal beschikbaar en nodig, want de Seraphim en delen van de Aeon Illuminate houden zich niet in. De nieuwe eenheden die elke factie hebben gekregen worden echter nog wel één voor één geïntroduceerd, al kan ik hier ditmaal vanwege de reeds aanwezige opties veel beter mee leven. Doordat je vanaf de start in het diepe gegooid wordt, is het spel minder verwelkomend voor nieuwelingen dan SupCom, maar dit is toch al een vreemd punt om met het verhaal te beginnen. In Forged Alliance zitten zes operaties die met alle menselijke facties te spelen zijn. Deze missies zijn een stuk intenser en dat vind ik een verbetering ten opzichte van Supreme Commander. En ja, er is weer een teaserfilmpje.

Supreme Gerijpt

Zoals al eerder is opgemerkt zijn er, naast een nieuwe factie, ook nieuwe eenheden voor de bestaande facties bij gekomen. Zo heeft de UEF een voertuig gekregen dat meerdere raketten achter elkaar afvuurt en een zware aanvalsrobot die gemaakt lijkt te zijn om Experimentals te slopen. De Aeon krijgt onder andere een zware torpedobommenwerper en een gebouw dat op elke gewenste locatie alles zichtbaar kan maken. De Cybrans hebben bijvoorbeeld een kruipende bom en een gevaarlijke amfibische… baksteen. Op zee zijn er ook meer schepen te vinden en elke factie heeft ook nog eens een Experimental erbij gekregen, zoals een satellietwapen voor de UEF. Sommige van deze eenheden zijn nog niet helemaal lekker uitgebalanceerd; de ontploffende Cybran Fire Beetle wordt simpelweg niet gebruikt en de Aeon Restorer te veel. Maar over het algemeen vullen de nieuwe robots de bestaande wapens goed aan en is er een grotere variatie tussen de facties.
Naast de toevoegingen zijn de vrijwel alle bestaande eenheden op een of andere manier op de schop gegaan. Alles beweegt vlotter en projectielen raken hun doelwit sneller. Meest opvallende aanpassing is dat Mass Extractors meer massa produceren, terwijl Mass Fabricators veel meer energie kosten. Al deze veranderingen zorgen ervoor dat je niet meer op je gemak in jouw ondoordringbare basis zogenaamde FabFarms kunt blijven bouwen, maar er op uit moet om Mass Deposits te veroveren. Hierdoor lijkt het niet meer alsof je soms een futuristische vorm van SimCity aan het spelen bent. Al met al is er een hoop in de gameplay veranderd en ik ben van mening dat het resultaat heel goed werkt.
Aan de besturing is ook gesleuteld. De lay-out is veranderd en je kunt nu zogenaamde ‘templates’ maken. Dit kun je het best vergelijken met het kopiëren en plakken in Word of Windows Verkenner. Je maakt een verzameling gebouwen en slaat dat op in een template, zodat je snel een grote groep constructies met één klik kunt neerzetten. Het handige is dat deze opgeslagen templates weer in volgende potjes gebruikt kunnen worden. Iets minder geweldig is de ‘unit overlay’. Als deze aanstaat kun je van geselecteerde troepen hun bereik, radar en wat dies meer zij zien in de vorm van ringen. Bijzonder handig, maar helaas schreeuwt mijn videokaart moord en brand als deze optie geactiveerd is. Gelukkig kun je de overlay aanpassen zodat deze minder informatie weergeeft.

Onder de motorkap

Sowieso heeft de videokaart meer te doen in Forged Alliance, want de graphics zien er iets beter uit. De verschillen zijn subtiel, maar als je oplet, zie je dat de effecten meer om het lijf hebben en de eenheden er scherper uitzien. Een groter verschil zit hem in de nieuwe weergave van de Fog Of War. In SupCom reageerde de mist, die datgene wat je niet hoort zien verbergt, nogal laat op het verplaatsen van jouw leger. Ditmaal ziet het eruit zoals je dat zou verwachten en gaat het heel soepel. Jammer genoeg kost dit wederom de videokaart meer tijd.
In SupCom hadden de facties hun eigen visuele stijl en de Seraphim vormen hier geen uitzondering op. De buitenaardsen geven de voorkeur aan gladde vormen, cirkels en asymmetrie. Wat ik heel aardig vind, is dat het duidelijk te zien valt waar de Aeon de inspiratie voor hun architectuur hebben gehaald.
De AI is volledig herschreven en de moeilijkere varianten bieden een grotere uitdaging dan in SupCom. Als dat niet moeilijk genoeg voor je is, kun je ook computerspelers kiezen die extra grondstoffen krijgen en de hele kaart zichtbaar hebben.
De zwaardere eisen voor de videokaart worden gecompenseerd met optimalisaties voor de processor en het werkgeheugen, al blijft dit een spel met hoge systeemeisen. Met een quadcore kunnen spellen met acht deelnemers en honderden eenheden nog altijd vertragen.
Het geluid is hetzelfde gebleven, maar er is wel goede nieuwe muziek. Ik vind het wel minder dat het aantal nummers nog steeds laag is, te meer omdat de oorspronkelijke muziek van SupCom er niet meer in zit.

Forged Alliance is een uitbreiding, maar het originele Supreme Commander is niet nodig om het te kunnen spelen. Wat betreft multiplayer wordt het zelfde systeem als bij de Dawn of War spellen gehanteerd. Als je alleen Forged Alliance hebt, kun je enkel met de Seraphim online spelen. Wil je de andere drie facties gebruiken, zul je ook in het bezit moeten zijn van SupCom. Offline maakt het niet uit of je ook het origineel hebt.

In slechts zeven maanden heeft Gas Powered Games met Forged Alliance een uitbreiding gemaakt die het origineel op vrijwel elk punt verbetert. Er is een nieuwe campagne die gelijk al groot uitpakt en het hele spel is op de schop gegaan. Het spel is, zeker door de zware systeemeisen, nog steeds niet voor iedereen, maar vanwege de meer tot actie manende gameplay verdient FA zeker de aandacht van strategieliefhebbers, ook van hen die het originele SupCom te traag vonden.
Aan de prijs zal het niet liggen, want ik heb recent nog de Supreme Commander Gold Edition, waarin beide spellen zitten, in de winkel zien liggen voor slechts 20 euro.

Mijn verlanglijstje voor Supreme Commander 2:
Princess Rhianne en Commander Dostya die samen modderworstelen en, uhm... tja.

• Intel Q6600 2,4 Ghz
  • NVIDIA 8800 GTS 320 MB
  • 2 GB RAM
  • Windows XP

Heb jij ook een Supreme Commander Forged Alliance, PC?

Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb nu vier reviews geschreven en allemaal gaan ze over spellen die beginnen met de letter 's' :P .

Hoe dan ook, ik heb nog gezocht naar een aantal nuttige links:

Het Forged Alliance Topic op GoT
Een programmaatje dat er voor zorgt dat de belasting van de CPU gelijkmatig wordt verdeeld over de processorcores
De meest populaire custom AI, gemaakt door Sorian. Deze AI kan meer en vraagt minder van je processor dan de normale computertegenstander

[Reactie gewijzigd door Swieb op 2 juni 2008 21:15]

Nette review!

Het blijft een goed spel, ik vond het origineel al mooi, maar de uitbreiding geeft toch genoeg extra's!
Een simpel rekensommetje leert (volgens price watch) minimaal 30+17= ¤ 47,= excl. verzendkosten. DUS in welke winkel was dat voor ¤ 20,=?

Zou je de systeem eisen eens aan kunnen geven (volgens de speccs dan, ik weet dat je in je andere review zei dat je daar niet naar moest kijken, maar voor de volledigheid.....)

Ook voor deze review hulde, natuurlijk wat kernachtiger, maar dat is juist goed, prima werk.

Misschien komen we elkaar on-line nog wel tegen :9 .
Kijk dan maar eens op play.com
Supreme commander: Gold edition voor ¤ 25,50 incl. verzendkosten.
zie:
Ik heb de Supreme Commander Gold Edition voor 20 euro bij Dynabyte zien liggen.

De specs zijn minimaal:
  • 1 GB Geheugen
  • 8 GB Vrije schijfruimte
  • 256 MB Videokaart met ondersteuning voor Pixel Shader 2.0
  • Kabel- of DSL-internetverbinding
Daaronder staat dan: "met de aanbevolen systeemconfiguratie heb je de beste spelervaring in een spel voor één speler of een multiplayer-spel met maximaal 4 spelers/gemiddelde kaart".
Ik denk dat THQ's idee van 'beste spelervaring' het spel in slow motion spelen is, want met een single core lukt een 2v2 niet bepaald. Met mijn configuratie vertraagt het spel online alleen maar als er een ongelofelijke hoeveelheid vliegtuigen wordt gebouwd (denk aan 200 per speler in een 6 player game).

Als je online wilt winnen, moet je niet in mijn team gaan zitten :P. En replays kijken, uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Swieb op 2 juni 2008 21:11]