Hard Reset, PC Review

eL_Jay 13 april 2013, laatste update op 14 april 2013, 907 views

Hard Reset, PC

Pluspunten

• 7 uur plezier
  • Fast paced FPS shooter met tijdloos lekkere gameplay
  • Implementatie wapens
  • Stabiliteit
  • Indie + Steam (sales + geen shitty DRM)

Minpunten

• Slechts 7 uur gameplay in een playthrough inclusief dlc en geen multiplayer.
  • Standaardprijs 13,49 niet waard imo gezien de beperkte gameplay tijd, gelukkig sales en bundles
  • Middelmatige story

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Hard Reset + Exile DLC *****
Een korte review van een awesome shooter die velen van jullie waarschijnlijk nooit gespeeld hebben. Wellicht kan deze review sommige overtuigen om deze geweldige singleplayer FPS shooter te spelen.

Trailer:

Gameplay*****
Lekker snelle FPS-shooter die aan lang vervlogen tijden doet denken. Enige kritiekpuntjes op de gameplay zijn dat je niet kunt bukken, in 7 uur door de SP heen bent, en multi ontbreek :( De gameplay is verder tijdloos goed.
Erg sterk vond ik dat je maar 2 typen wapens in je arsenaal hebt (q=conventionele ammo, e=energygun) die je dan kon uitbouwen met upgrades waardoor in totaal 10 verschillende wapens tot je beschikking hebt. Het switchen tussen wapens vond ik door de Q en E onderverdeling prettig in gebruik en fris.
Je enemies zijn allen robots en daarmee is de diversiteit van kanonnenvoer niet optimaal, qua functies zijn ze echter divers genoeg.
Het level design was goed, maar niet innovatief.
Geen health-regen (wel shield-regen), maar lekker ouderwetse health-pickups

Graphics****
Fraai vormgegeven maar geen BF3/Crysis3/FC3. Verwacht geen grote wijde omgevingen, het is vooral gangetjes, straatjes pleintjes, kamertjes en af en toe een arena met bossfight. De actie en alles spat wel echt van je scherm af.

Sfeer ***
Het heeft een standaard future sci-fi sausje en een verhaal wat ik je nu niet meer kan navertellen. Het verhaal wordt vertelt in een soort van comic stijl.

Audio ****
Geluid was goed, lekker stevige soundtrack onder het knallen en heb me verder nergens aan gestoord. De stemmen van de voice-acting waren goed gecast maar er is ook niets wat me is bijgebleven, zoals bijvoorbeeld de shotgun reload van Duke Nukem Forever.

Replaywaarde **
De originele story bestaat uit 7 levels en biedt ongeveer 4 uur gameplay. De Exile DLC geeft o.a. 5 levels extra en brengt hiermee het totaal op 7 uur gameplay. Dit is uiteraard afhankelijk van je gameplay, maar ik ben er zeker niet doorheen gerusht.
In die ene playthrough is het me niet gelukt om alle wapen en armor upgrades te maxen dus wat dat betreft is er nog enige replayvalue, daarnaast zijn er naast de story mode nog de Ex Mode (newgame+), Heroic Mode (1 checkpoint bij begin level en nog moeilijker dan insane) en een Survival Mode. Tot slot is een game als deze het waard om over een tijdje nog eens spelen.

Performance*****
Het spel liep op 1080p met mijn 2500k en 6850 op ultra settings (FSAA 2x, hoger niet geprobeerd) als een zonnetje en gedurende het gehele spel geen error/bug/glitch gehad. Wanneer ik in heftige actie (veel explosie, lightbeams etc.) waren de dips 35 fps, zonder actie 60. Ik vond dit acceptabel en goed speelbaar, met eventueel de AF op 8x en shadows op low heb je misschien solid 60 fps.

Prijs***
Ikzelf heb deze in een indiebundel gekocht voor een paar euro. De extended (met Exile) is nu 13,49 op steam. Persoonlijk zou ik wachten tot een sale (steam summer-sale -75% wellicht), maar 5 euro vind ik deze game zeker waard.* Koop hem wel met Exile DLC(extended edition), anders ben je na 5 uurtjes klaar en ontbreken andere feats.

Bottom-line
7 uurtjes uitstekend schietvermaak voor diegene die gameplay het belangrijkste vinden en waarbij mogelijk nostalgische gevoelens opborrelen . De story had van mij niet langer hoeven duren, want de koek was ook wel op na die 7 uur. Des te fijner dat ze dan ook stoppen.
Kortom een fijne maar korte singleplayer FPS

To do
-Plaatjes komen zodra ik weet hoe ik screenshots moet maken bij Hard Reset (print-screen lijkt niet te werken)

*eLJay betaalt nooit de volle mep en is dan ook regelmatig in het PC Budget Gaming topic en de periodieke steam-sale topics te vinden. Indien je 15 euro voor bijvoorbeeld dawnguard betaald of 45 euro voor een launchgame, dan is 13,49 een mooie prijs.

Heb jij ook een Hard Reset, PC?

Je weet dat steam van zichzelf al DRM is? Misschien niet de slechtste, maar ook niet een van de beste. Dit omdat als je internet onverwachts uitvalt, je niet bij gamelib kan omdat je om in offlinemode te gaan 1x met de server moet verbinden en de keys binnen moet halen.
Steam vind ik overall het allerfijnste (aanbod, workshops, greenlight, toevoegen non-steam-games, steek met kop en schouders boven de rest uit) gaming platform dat ik gebruik en hoewel DRM is het geen shitty DRM.(always-on, gesloten, single-publisher)
Capsule, GFWL en Desura zijn matig, Origin, Battle.net en Uplay zijn dat door het gesloten karakter voor mij niet acceptabel. (waarom moet ik Uplay installeren om Farcry 3 in steam te spelen :S)
Nog geen 14 euro voor 7 uur gameplay is anders stukken beter dan sommige 'zogenaamde' AAA games die 60 euro kosten voor nog geen 10 uur gameplay. Vond het zelf ook een vermakelijke game, zelf hanteer ik de slogan 'dit is hoe Duke Nukem Forever had moeten zijn qua gameplay' ...
Ik betaal 10 euro voor alle pc GTA's tot nog toe, 7,50 voor borderlands GotY en 1,23 voor Just Cause 2. 13,49 vind ik dan voor een dergelijke game veel geld, zoals je in de kleine lettertjes kunt lezen :)

Het spel speelt geweldig lekker weg inderdaad.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 14 april 2013 17:50]

Ziet er leuk uit. PC only, health-pickups, chaos.

Maar voor de nostalgische gevoelens van mij moet een spel een zekere moeilijkheidsgraad hebben. 'De actie en alles spat wel echt van je scherm af.', zei je. Loop je het spel door zonder de savegames nodig te hebben of daagt het uit? Het ziet er nu een beetje uit als een wilde rit die je even aflegt, zonder een goede story om dit op te vangen zoals tegenwoordig.
Ziet er leuk uit. PC only, health-pickups, chaos.

Het is geen super moeilijke shooter.
Ik heb gewoon normal difficulty gespeeld en dan loop je er soepeltjes (casual) doorheen en ga je maar een paar keer dood, saven heb ik in die eerste playthrough niet gedaan. Ik ben wel een bovengemiddelde/ervaren fast-paced FPS speler, ik heb veel Soldier of Fortune, Unreal en Quake gespeeld vroeger.
Er zit echter ook een easy, hard en insane moeilijkheidsgraad op.
Daarnaast is er een heroic mode waarbij je slechts een checkpoint aan het begin van het level hebt en de game nog moeilijker is dan op insane. Ik heb het zelf niet geprobeerd maar dan kun je mijns inziens extreem moeilijke gameplay verwachten en een uitdaging kan je dan ook zeker krijgen.Gespeeld en het is significant moeilijker. In het begin zijn 2 lompe hits voldoende om je te killen. Daar staat tegenover dat dode robots health pick-ups achterlaten, de latere, meer frantic levels zullen ongetwijfeld voor de beste spelers uitdagend/leuk zijn.

Tot slot heb ik een stukje over Ex en Survival mode toegevoegd in de review

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 14 april 2013 17:57]

je kan met fraps ingame screenshots maken.
en je fps meten en fps limiten
Tnx, ga er morgen mee aan de slag.
Voor FPS meten gebruik ik het al, maar limiten? Werkt dat als in custom FPS-caps override/instelling?
met limiten zorgt fraps dat jij maar(voorbeeld) 30 frames per seconden te zien krijgt.
handig zoals in de laatste missie van gta IV is een bug dat je de missie niet kan halen omdat je fps dan te hoog is. dus eigelijk kort gezegt.
je limiteerd de aantal frames tot (bijv) 30,60,90,120 frames wat in sommige spellen handig kan zijn :D