Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha Review

IceLawlz 9 april 2013, 3.618 views

Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha

Pluspunten

• THX ('nuff said?)
  • 6 uur dragen = no problem
  • een bargain vergeleken met Steelseries headsets

Minpunten

• constructie gefaald na 3 maanden intensief gebruik

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Inleiding – Kapot goed
Ik heb de Creative Soundblaster Tactic 3D Alpha nu bijna een jaar in gebruik en ik moet zeggen, het is een beetje een mixed ‘bag’. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, de constructie van deze headset heeft het na ongeveer 3 maanden intensief gebruik (= #720NoScope daily gaming) begeven. Om precies te zijn is het dunste gedeelte tussen de speaker pad en de head rest ‘geknapt’ en wordt de structurele integriteit van het ding bewaard door louter de bedrading en een geimproviseerde oude pinRotterdampas + plakband constructie dat dient als een pseudo-spalk. Als je er dus over nadenkt om deze headset aan te schaffen of er net een hebt, dan kan ik alleen maar adviseren: handle your precious with care!

Jammer, maar wat een geluid!
In eerste instantie was ik enigszins teleurgesteld in wat anders een jarenlange genotservaring had kunnen zijn. Het moment van ‘knappen’ gebeurde in vrij normale omstandigheden. Bij het opzetten van de headset hoorde ik ineens ‘krak’ en voelde ik al dat de normale, prettige druk van de headset op de oren plots verdwenen was. Nadere inspectie wees de fatale conclusie uit. Ik was verrast en een tikje verontwaardigd, toch, al helemaal omdat de oorzaak waarschijnlijk ‘moeheid’ of een productiefout van het dunno plastic geweest moest zijn. Zo snel al kapot omfgwtfn00bsfufufufuusuck!? (No worries guys, dit wordt geen 100% hate review)

Behalve voor gaming gebruik ik deze headset ook voor het beluisteren van muziek en het maken van mixtapes. De prijs waarvoor ik hem destijds had aangeschaft bij de Dixons (impulsebuy..) was 35,- euro, dus zeker geen bank brekende bedragen waar je moeder allemaal vragen over gaat stellen. Meestal ben ik wel iemand die bij een kapotte gadget snel overga tot aankoop van een nieuwe. Bij de Alpha heb ik echter veel moeite om afscheid te nemen en zit hij, 8 maanden na die fatale zondag (#RIP #SWAG), nog steeds dagelijks op mijn hoofd. Maar waarom dan?!

‘Kapot’ lekker en Kristalhelder
Zoals gezegd gebruik ik de headset voornamelijk voor gaming (Dota 2 / Starcraft 2) en het maken van mix tapes (VirtualDJ, Adobe Soundbooth). Het geluid wat dit ding produceert is niet minder dan fenomenaal. Meest indrukwekkend dankzij de THX technologie zijn uiteraard de bass tonen en de wat hogere tonen. De bass is zeer diep, vol, emotioneel en warm te noemen, met enkele subtiele noten van epicness. Hoe hoger het volume, des te beter het alleen maar lijkt te worden met een complete onderdompeling in jouw game-ervaring tot gevolg. Het limiet zit op hoeveel je oren aan kunnnen. De voelbaarheid van de bass aan de oren is een zeer strelend gevoel, bijna erotisch, maar op zijn minst verslavend. Je wilt deze headset gewoon niet afdoen! Maar even serieus, het is zonder overdrijven echt kapot goed… (pun 100% intended)

De hoge tonen worden eveneens uitstekend weergegeven. Vrouwelijke vocals, gitaargeluiden, snare drums, maar ook Dota 2 game effecten en vallend glas in films worden kristalhelder weergegeven. Eveneens is het geluid heel subtiel voelbaar aan de oren waardoor het lijkt alsof je echt naast de zangeres/actrice in kwestie staat. Dit is overigens zonder dat het irritant ‘hoog’ wordt, ik heb ook wel eens ervaren dat in-ear plugs en andere headset bij hoog volume dreigen te audio-clippen waardoor hoge tonen vervormd worden en het te scherp klinkt (dit geldt vis-a-vis voor de lage tonen). Echter bij de Alpha is hier totaal geen sprake van en blijft het geluid authentiek, een teken van zeer hoge kwaliteit tweeters.

Bij gamen hoort uiteraard communicatie en via Mumble servers gebruik ik dus ook de microfoon. Deze is in eerste instantie wat ongevoelig ingesteld, waarschijnlijk om achtergrond geluid tegen te gaan. Je moet h’m goed richten en softwarematige aanpassingen in je voip client doen. Eenmaal geoptimized is het geluid bijna studio-kwaliteit. Super accuraat en goed verstaanbaar.

Draaggenot
De een na grootste zorg voor de gamers onder ons: en hoe zit ie dan? Het slechtste punt van deze headset in mijn optiek – de constructie – maakt het ook weer een van z’n sterkste punten. De gebruikte materialen zijn plastic, leer een beetje katoen, waardoor het geheel zeer lichtgewicht is. Dota 2 games duren meestal een uur lang en het is al verschillende malen voorgekomen dat je toch 6 uur achter elkaar aanhet gamen bent (het is een gaaf/verslavend spel). Echter moest ik toen veelal stoppen wegens slaap en niet omdat de headset irritant begon te zitten. Zelfs na zulk extreem gebruik voel je bijna niet dat de headset op je hoofd zit. Geen enkele druk op je oren en toch omsluit ‘ie volledig waardoor achtergrond geluid gereduceerd is tot een minimum. Een dikkepluim voor Creative voor het vinden van de juiste belans.

Tjah, een headset kan nog zulk geluid produceren, opnemen en comfortabel zitten, als ie kapot gaat bij normaal gebruik dan heeft ie wat mij betreft z’n primaire eis gefaald. Een headset moet tenslotte wel op je ‘head’ blijven zitten… Maar toch durf ik geen afscheid te nemen van de Alpha. Deels economisch: een best-bargain voor 35 euro, en het feit dat andere headset van bijv. Steelseries de pan uitreizen qua prijs. Maar jongens, dat geluid. Het produceert een zulke epische sound dat je game, film, muziek ervaring getransformeert gaan worden in iets nieuws. Je raakt er verslaafd aan, je gaat volledig op in de ervaring en raakt geconcenteerd op datgene wat je aan het doen bent. Voor even bestaat de kwade buitenwereld niet… Go #YOLO!

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha?

Helaas nu hetzelfde probleem met de Sigma, net buiten de garantie natuurlijk. |:( Gelijk dit probleem opzoeken en jawel hoor kom ik deze review van de Alpha tegen. Ik heb momenteel een ticket lopen bij Creative zelf. Hiervoor heb ik de Sigma ook al twee keer opgestuurd, omdat de microfoon ging ruisen.
Het lijkt erop dat ze daar bij Creative wel toe zijn aan een serieuze kwaliteitscheck...
Inderdaad, net reactie terug dat ze mij wel 10% korting kunnen geven in de Creative Store. Oftewel prijzen in Nederlandse webshops zijn voordeliger. Internet doorgelezen en tot de conclusie gekomen dat zowel de Alpha, Sigma, Rage en EVO allemaal hetzelfde probleem hebben. 8)7
Hier het zelfde, mijn headset ging stuk na pak en beet 2 a 3 maanden. Eerst deed een kant van de headset het niet meer en later kapte de microfoon ook er nog is mee. Bij dixons gekocht, ging de winkel binnen met een kapotte en verliet de winkel met een nieuwe.
Ik had de bon niet bewaard (dom), anders zou ik ook terug zijn gegaan...
Bij mij ging hij ook kapot op precies dezelfde plaats na ong. 6 maanden. Toen heb ik ff een mailtje gestuurd naar Creative, dat ik het toch wel heel teleurstellend vond dat ie kapot ging enz. Zij konden dit snappen, en hebben toen uit coulance een nieuwe opgestuurd. Die gebruik ik nu nog steeds. Echt geweldig geluid komt er uit dat ding!
Heb jij het algemene e-mail adres gebruikt van de site? Dan ga ik het ook proberen :D
Een vraag, bij VOICE, hoor jij jezelf als je aan het praten bent?
Zoja, kan je dit uitzetten?
Is dat een programma? Als je jezelf hoort is het een kwestie van een feedback loop uitzetten in de de app, is i.i.g softwarematig denk ik want ik hoor mezelf nooit als ik bijv. Mumble gebruik. Tenzij een of andere dude met laptop speaker en mic zit zonder echo canceling..
Fijne headset, maar niet geschikt voor mobiel gebruik (aansluiting gaat snel storen).
De eerste ging naar 4 maanden terug naar de winkel, gelukkig Mycom, want ik verliet de winkel met een compleet nieuwe doos bij inlevering van enkel de defecte headset (zonder mic en extra's).
Nu gebruik ik hem al 2 jaar tevreden voor indoor gebruik en ben er zeer tevreden over:)

Het is geen super degelijke headset, maar voor normaal PC-gebruik is dit een echt koopje.
Goede geluidskwaliteit.
Op deze pagina rechts op contact opnemen klikken. Zo heb ik het toen gedaan. http://support.creative.com/scripts/getprod.aspx?id=20154

[Reactie gewijzigd door JasperDTC op 30 mei 2013 21:09]

exact hetzelfde voorgehad, gelukkig nog binnen garantie :P maar heb toen gekozen voor eentje van Razer
Bedoel met Voicechat, de turtlebeaches hebben het ongemak dat jij jezelf hoort in de schelp en dat kan niet uitgezet worden. Dat wil ik nooit weer!
Goede review, mijne laatst terug gebracht: kabel breuk in de microfoon en ik was nogal verbaast dat ze bij paradigit niet eens opkeken en eigenlijk reageerde alsof dat nogal wat voorkomt...
Best bit: "omfgwtfn00bsfufufufuusuck!?"

Voor de rest, goeie en degelijke review!