Samsung Syncmaster 245B Zwart Review

BakkerM 19 mei 2008, laatste update op 19 mei 2008, 835 views

Samsung Syncmaster 245B Zwart

Pluspunten

• Vormgeving (lekker subjectief)
  • Full hd

Minpunten

• Beperkte kijkhoek

Intro
In 2001 kwam er hier een familie computer, een heuse 1ghz amd gekocht bij de albert heijn! Toen mijn trots, quake 3 draaide immers vloeiend! Erbij zat een 17" vissenkom (Fujitsu-Siemens Scaleo C996F19") die resoluties ondersteunde van 640x480 tot 1600x1200. De jaren verstreken en zo was het opeens najaar 2007, tijd dat er een nieuwe pc kwam. Q6600, GF8800GT, p35 ds3r, etc.

Direct Crysis installeren en erachter komen dat het perfect draait. Ja wat wil je, op 1024x768, ik zat immers achter de 17" vissenkom. Gelukkig is dat nu verleden tijd, wat er staat nu een 245b op mijn bureau. Hier volgen mijn ervaringen ervan.. (en ja, nu draait crysis poep :P)

Specificaties
Resolutie: 1920x1200 @ 60 Hz
ReactietijdL 5 ms
Type Paneel: TN paneel

Featureset
Een vrij grote doos met erin een mooi beeldscherm. Erbij zat een vga kabel, een dvi kabel, een dvi-vga verloopstekkertje, een samsung dvd, een powerkabel. Minimaal maar meer dan genoeg. DVD direct in een lade gegooid, lekker simplistisch, maar zolang ik het niet mis.. Ook een handleiding, maarja plug & play he :-)

Kleurenweergave, contrast en helderheid
Ja dit is een lastige. Beoordeel je naar eigen waarneming of neem je de prijs in beschouwing?

Het beeld is flets tegenover een CRT monitor. De kleuren zijn minder mooi, al kan je dat compenseren door je helderheid op te krikken, maar dan ben je na 30 minuten ook blind als je er (te) dicht op zit.

De helderheid kan heel simpel versteld worden dankzij knopjes onderop de monitor. Je kan kiezen tussen wat presets (text, internet, game, movie), je kan zelf de brightness aanpassen van 0/100. Zelf gebruikt ik een waarde van 10 tijdens het internetten, en tijdens het gamen een goede 70-80.

Omdat het hier ontbreekt aan echt goed vergelijkingsmateriaal heb ik maar een HD film tot mij genomen en afgespeeld. Het betrof de Matrix trilogie in 1080p. Je krijgt ontzettend scherp beeld waar weinig op af te dingen valt. Nogmaals, zwart is dan geen zwart, de kijkhoek is beperkt maar wat verwacht je voor +/-350 euro.

Ghosting
Gelukkig maar, daar heb ik nooit last van gehad. Zowel actiefilms als een potje Day of Defeat: Source draait perfect. Voor de test een winamp venster gepakt, half de grootte van mn scherm, en heen en weer slepen maar. Waarschijnlijk zijn mijn ogen de beperking qua waarneming dan de monitor, dat scheelt weer. Er is immers geen ghosting te bekennen.

Pixeldefecten
Geen, en dat is maar goed ook. Spoiler/kooptip: probeer shops.nl, die hebben de goedkoopste pixelgarantie. Voor 18 euro is ie daar verzekerd tegen dode pixels. Ik snap wel waarom, volgens mij controleren ze namelijk de monitor zelf voor ze m verschepen. Nog nooit zoveel vieze vingers op een nieuw product gehad. Maar geen klachten, ik wou immers voor een duppie op de eerste rij zitten.

Vormgeving, bouwkwaliteit en afwerking
De vormgeving is mijn inziens perfect. Mooi zwart is niet lelijk zeg maar. Strak afgewerkt, weinig poespas. Past perfect bij mijn CM 690 kast, X-530 boxjes (met de plopjes en radio ja) en mijn MS 4000 natural keyboard.

De voet is lekker stroef, dus wanneer je aan het pielen bent met de hoogte of draaihoek van je beeldscherm staat ie als verankerd. De knopjes (aan/uit, menu) op het scherm zijn prima en vallen gelukkig weinig op. Wel zit er een blauw ledje achter de powerknop.

Het scherm is ondanks zijn 24" geen enorme eye catcher. Doordat er geen boxen bij zitten is de rand om je scherm minimaal. Voor mij een must, een strakke afwerking. Jammer dat Samsung het nodig vond stickertjes op de rand te plakken, kan je die er weer vanaf gaan pielen.

Goed, niets meer en zeker niets minder. Als echte hollander wil ik voor een duppie op de eerste rang zitten en dat is aardig gelukt. Koop je een 245b, dan krijg je een enorme monitor waarmee perfect te gamen is, prima een full hd film te kijken is en wat mindere mate geschikt is voor photoshop gezien de kleurenweergave. Over dat film kijken; zolang je alleen kijkt en je er recht voor ligt, zit, is het prachtig, mara als je in een hoek zit, wordt t wat beperkter. Geen familie films dus.

Dit beeldscherm koop je wanneer je:
a) een gamert bent
b) een student bent
c) combineer A & B
d) je voor een duppie op de eerste rij wilt zitten
e) combi van a/b/d :p

Dit beeldscherm koop je niet als je:
a) professioneel photoshop gebruikt gezien de kleurenweergave
b) je van bling bling houd, koop lekker een zilveren scherm zou ik zeggen ;-)
c) je hem als tv wilt gebruiken. Hoewel het Full HD is, blijkt de kijkhoek te klein, zeker verticaal. Je moet er direct op zitten anders is de helft donker)

Nogmaals, wil je naar full hd, heb je geen 800 euro en verwacht je geen perfectie, dan is dit scherm ideaal. Je krijgt een prima monitor voor games & films. Computeren was nog nooit zo goedkoop...

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 245B Zwart?

Samsung heeft er als het goed is een cd'tje bij gedaan waar een progje opstaat waarmee je de kleuren kunt kalibreren. Tip: doe dat eerst en je zult verbaasd zijn van het verschil. Ok het zal niet voldoende zijn voor een photosoeper maar beter is het zeker :)
je hebt gelijk, al blijven de kleuren flets. Advanced calibrating gedaan, iets beter, maar je kan er idd beter niet op fotosoepen :p
Review leest lekker weg. Zitten inderdaad hier en daar een tikfout maar dat is je dan vergeven ;). Scherm is inderdaad een koopje voor wie een grote monitor wil en daar in zijn eentje achter zit te gamen.
leuke review ^^ 18 EUR. voor dode pixelgarantie van zo'n groot scherm is idd goedkoop, Azerty had 'm destijds voor een tientje, al was daar wel een beperking aan verbonden; ik geloof dat dit bedoelt was voor monitors tot 300EUR, dus daar had je dan waarschijnlijk niets aan gehad ;)