DFI Lanparty LT X38-T2R Review

dreameater 18 mei 2008, laatste update op 18 mei 2008, 806 views

DFI Lanparty LT X38-T2R

Pluspunten

• Uitgebreide Feature set
  • Goede layout
  • Zeer stabiel ( nauwelijk Vdroop)
  • Uitgebreide BIOS
  • 3 x PCI

Minpunten

• Bios functies niet uitgelegd

Layout Score: 4
Omdat ik 2,5 maand terug een ATi 3870 kocht wou ik graag een moederbord kopen waar 2 x 16 pci-e sloten op zaten en deze ook volledig benut worden.
Voorheen had ik een Asus Commando waar dus wl 2 x 16 pci-e opzit maar de ene 16 lanes bevat en de andere maar 4.
Met het oog op crossfire moest er dus een ander bordje komen.

Waarom dit bord?
Omdat ik eerder altijd al positieve verhalen hoorde rond het merk DFI.
Toen eens gaan kijken bij webshops en vond deze jongen die er wel heel erg leuk uitzag qua kleuren en lay-out.
Dan ga je naar de specs kijken en dan zie je dat deze ook niet mis zijn!
Destijds de nieuwste Intel chipset aan boord (nu is er al weer x48).
Die sowieso al 6 S-ata poorten kan aansturen en dit bord heeft nog een JMB 363 chip die nog eens 2 S-ata poorten kan aansturen + een IDE.

Natuurlijk waren er ook andere alternatieven zoals de Maximus van Asus maar ik had het wel een beetje gehad met de irritante V-droop van Asus borden.Vooral om deze redenen dus voor dit bord gekozen.

What's in the box

In de trouwens zeer aparte doos zit het volgende:

* Het Bord :Y)
* I/O backplate
* RAID driver diskette _/-\o_
* Driver DVD
* Gebruikershandleiding
* Handige jumpers met ''handvat"
* Koelpasta voor de Northbridge

(best veel dus)

Installatie & Layout
Het monteren van het bord was een eitje.
Mijn Scythe Ninja ging er vlekkenloos op en de geheugen modules pasten er alle 4 makkelijk in door de ruime afstand die tussen het socket / ramslots zit.
Wl was het heatsinkje voor de NB monteren wat lastig omdat ik eerst mijn Ninja erop had gezet.
Ook most ik hem op de kop monteren omdat hij anders niet paste.

Verder ben ik uitermate tevreden met de layout van het bord!
S-ata connectoren lekker aan de rand van het bord, 3 PCI sloten en 3x PCI 16x sloten.
Veel fanconnectoren en niet zon achterlijke heatpipe constructie.
En natuurlijk de mooie felle kleuren!

Prestaties & Overclockbaarheid
Qua prestaties ga je natuurlijk niet heel veel voorruit met het upgraden van je moederbord.
Wl merkte ik dat de transfer rates van mijn RAID-0 setup net wat hoger lagen als met de vorige chipset. (P965/ICH8)

Op mijn vorige bord liep mijn E6600 op 3.4 zeer stabiel dus ik ging er sowieso vanuit dat dit bordje dat ook kon.
En dat deed hij ! Met 0.75 Vcore minder als de Commando wat vooral te wijten is aan de Vdroop van Asus borden.
Ik draai nu dus 9 x 380 en heb nog niet de tijd / zin gehad om dit proberen te verbeteren.
Als ik er aan toekom zet ik het hier zeker neer!

Bios
De bios van dit bord is zoals altijd van DFI volgestampt met allerlei functies.
In het begin was ik bang dat ik door de bomen het bos niet meer zag omdat ik niet zo'n doorgewinterde overclocker ben. Maar dit viel reuze mee. Alle standaard opties zijn makkelijk te vinden en dingen zoals timings / voltages zijn ook wel te vinden.
Er staan alleen nog zoveel dingen bij waarvan je niet weet wat ze exact doen! Het probleem is dat die functies ook niet echt worden omschreven in de handleiding ofzo. Dus dit is echt een kwestie van proberen!

Euhh... ja dit bord is best prijzig!
Maar gelukkig krijg je er wel wat voor.
Ik heb hem uit duitsland laten komen voor rond de 200 pleuro en moet zeggen dat ik er geen spijt van heb.

En hoe nu verder?
Ik ga vast nog wel een keer crossfire proberen met dit bordje want daar heb ik hem tenslotte voor gekocht. Alleen had ik het geld er niet voorover om er een 2e 3870 bij in te zetten.
Misschien komen er 2 x 4870 in of een leuke X2.

Het overclocken ga ik ook zeker nog verder mee als ik meer tijd heb, zomervakantie ofzo 8-)

Ik hoop dat ik mensen een beetje enthousiast heb gemaakt met deze review!

Heb jij ook een DFI Lanparty LT X38-T2R?

Aardige review, van een mooi bordje. Had ook al, n.a.v. een aantal andere reviews, ondervonden dat het bordje vrij schaars is in dit kikkerlandje. Bij alternate weet ik dat hij verkrijgbaar is, maar dan moet je er (ook) ruim 200 euro voor neertellen. Dat terwijl hij in buitenlandse winkels, zoals geloof ik ook in duitsland, hij voor nog geen 160 170 euro van jou is. Misschien is het vanwege DFI zelf, dat ze niet zo heel veel bordjes kunnen leveren misschien, maar als hij hier in NL (beter) beschikbaar is loopt het storm!

Foto's zijn ook erg handig erbij. Zo vroeg ik me al af of een grote cpu koeler ging passen ivm de northbridge koeler. Gaat erg goed, zo te zien. ;) Goed om in ieder geval te horen dat dit bordje z'n geld waard is!

//Zie nu overigens dat sinds een paar dagen er wel degelijk goede prijzen in de pricewatch staan vermeld. Die 13,- van muizenshop slaat natuurlijk compleet nergens op, die linkt naar een muismat. Als je daar even doorheen kijkt is de pricewatch in orde.

[Reactie gewijzigd door ExPlanE op 18 mei 2008 20:58]