Arctic Freezer 7 Pro Review

owman666 17 mei 2008, laatste update op 22 mei 2008, 436 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• stil
  • koeld goed
  • maar 17 euro

Minpunten

• geluidsproductie >1800 rmp

Geluidsproductie (min) Score: 5
-Coolermaster 620w modulair
-Arctic Cooling Freezer 7 Pro
-P5K SE

Info
In mijn case zitten 4 fans waarvan ik er maar 1 heb draaien. Mijn intel E8400 met de stock koeler had ik niet overclocked dus die liep destijds op 3Ghz. verder zijn de omgevingstemperatuuren rond de 19 graden.

stock koeler - E8400@3Ghz
-idle 30/32 (63%)
-stress 45/47 (100%)

Arctic Cooling Freezer 7 Pro - E8400@3Ghz
mode temp. koeler
-idle 22/24 (63% 1750RMP)
-stress 34/36 (90% 2500RMP)

Arctic Cooling Freezer 7 Pro - E8400@4Ghz
mode temp. koeler
-idle 29/30 (63% 1750RMP)
-stress 45/48 (90% 2500RMP)

Geluidsproductie
Deze koeler is over het algemeen heel erg stil en in iedergeval stiller dan de stock koeler bij idle want als bijde koelers vol draaien is het verschil in geluidsproductie niet groot. Ik hoor de Arctic Cooling Freezer 7 Pro bij 1750RMP niet naast mijn 12cm fan. Als het toerental echter oploopt tot 2000RMP begin ik hem te horen en bij 2600RMP maakt hij veel geluid.

Installatiegemak
Voor deze processor had ik een met een AM2 socket en ik moet zeggen dat het installeeren van deze processor iets ingewikkelder ging. deze koeler is namelijjk 520 gram en nogals groot waardoor ik er dus niet goed bij kon met mijn vinger waardoor het lastig is om de koeler goed op zijn plaats te krijgen. uitijndelijk ging het met een schroevendraaier heel makkelijk. ik heb er ongeveer 10 min over gedaan en dat is inclusief allemaal kabelsdie in de weg zaten tijdelijk verwijderen. verder hed ik meer dan genoeg ruimte over in mijn case dus hij past makkelijk. (ik heb wel een brede case)

Uiterlijk
ik heb een case met een winidow met allemaal blauw licht erin en ik moet zeggen dat hij er een stuk beter uit ziet dan de standart koeler maar ik vind dat het blijft een saaie en vierkante koeler blijft. (dat zijn er trouwens veel)

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Ik heb deze koeler ook. Ik heb hem eigenlijk nog maar één keer gehoord en dat was toen ik hem full-speed liet draaien op 2500+ toeren. Hij draait nu op een kleine 1000 toeren en houd mijn processor (E6600) goed in toom.

Maar hoe komt het dat je je fans allemaal uit kunt zetten, zit je in een vrieskast of zo?
Mijn systeem (altijd al aan de warme kant m.i.) is nu 35 oC (amb temp. buiten 11,5 oC1, twee 120 mm fans2 en een 80 mm fan3), terwijl mijn CPU 32 oC en de 2 cores 41 en 37 oC zijn.
Core0 is altijd hoger bij mij, moet aan mijn koeler liggen denk ik, groundplate niet helemaal glad....(?).

Voetnoots:
1 off-topic: zie buienradar voor actuele temperaturen en buien tot 2 uur vooruit!
2 stock fan ThermalTake (out) en een Papst-monster (in) :9
3 Intake, ook bij de kast horend niet regelbaar en het lawaaigeval in mijn kast

/edit
100 toeren moest natuurlijk 1000 zijn
tekst wat leesbaarder gemaakt (was eigenlijk een ramp :)).

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 18 mei 2008 23:19]

ik heb het over alle losse fans in mijn case, en dat doe ik door het stekkertje er gewoon uit te trekken. mrgoed bedangt voor je reactie