Creative Sound Blaster Tactic3D Rage Wireless Review

Gmount 15 maart 2013, laatste update op 6 mei 2014, 1.709 views

Creative Sound Blaster Tactic3D Rage Wireless

Pluspunten

• software
  • geluidsweergave
  • microfoon
  • het geheel voelt stevig aan
  • draadloze ontvangst

Minpunten

• pieptoon komt soms voor
  • bliep bij bijna leeg
  • kan warm worden bij langdurig gebruik
  • mute-led is niet zichtbaar tijdens gebruik
  • volume knop wijgert af en toe
  • één keer last gehad van (veel) ruis

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
update 6-5-2014:
let op: de laatste firmware update kan je headset verknallen. zie oa:
deze update zou de pieptoon moeten verhelpen maar werkt dus helaas niet
/update

Drie weken geleden om 8 uur op een vrijdag besloot ik om deze headset te bestellen bij Komplett.nl. De volgende ochtend was hij om 9:30 uur al in huis, dus vanaf toen kon ik ermee aan de slag :)

Ik wilde graag een draadloze hoofdtelefoon vanwege de afstand tussen mij en mijn pc. Ook moest hij een microfoon hebben. Mijn oog viel al gauw op deze en de Corsair vengeance 2000. Die laatste kost echter ¤100, terwijl de creative op dat moment incl. verzending 72,50 kostte. Omdat ik behalve het virtuele 7.1 surround sound weinig verschil zag in beide producten heb ik voor de creative gekozen.

Aansluiten
Toen ik de headset kreeg heb ik de software gedownload van de officiële website, er zit geen cd met software bij. USB stick in de pc, headset aan en de verbinding kwam tot stand. Dit gaat altijd automatisch, maar mocht het verbinden niet lukken zit er ook nog een connect knop op de zender/ontvanger, evenals een wit ledje dat de verbindingsstatus aangeeft. De verbinding is goed, ik kan op de hele verdieping rondlopen zonder dat het geluid er onder lijdt. Pas op het moment dat ik een verdieping hoger of lager ga wordt de verbinding verbroken, maar tot vlak daarvoor is de geluidskwaliteit hetzelfde. Ik heb een keer gehad dat er veel ruis was, dit kwam dan af en toe en opeens was het weer weg. De volgende dag heb de headset met een kloppend hart weer aangezet, maar tot nu toe heb ik dit niet meer gehad. Ik heb dan ook geen idee waar dat door kwam.

De headset
Op de headset zit aan de achterkant van de linkeroorschelp de aan/uit-knop die ook een wit ledje heeft en een volumeknop. De witte ledjes van de headset en USB-stick gaan knipperen als ze aan staan maar geen verbinding hebben, en branden continue als er wel verbinding is. Aan de onderkant zit de micro-USB aansluiting voor het opladen. Aan de voorkant zit de mute-knop voor de microfoon met een rode led. Deze led kun je zelf dus niet zien, wat wel jammer is omdat je dan soms niet meer weet of hij nou aan of uit staat als je het veel gebruikt. De aansluiting voor de microfoon zit in een hoek. Op de linker en rechter oorschelp zit ook nog een led die een heel spectrum aan kleuren kan weergeven.

De headset is gesloten en de kussens die op de headset zitten zijn niet van echt leer, dus je kunt dus wel rooie oortjes krijgen als je hem een poos gebruikt.
In het begin had ik er last van dat het kussen van de hoofdband flink op mijn hoofd drukte, dat zorgde na een poosje voor een jeukerig en beetje pijnlijk gevoel, maar gelukkig is dat nu niet meer zo. Ik denk dat het kussen in het begin nog een beetje stijf was.
Af en toe hoor ik een duidelijke pieptoon in de rechteroorschelp, vooral als er geen geluid is. Dit gaat gek genoeg weg als je het volume aanpast.

speakers: 2 X 50 mm
Er zitten 2 50mm drivers in, die het geluid naar mijn idee goed weergeven. Ik heb het geluid vergeleken met mijn creative 2.1 setje en een Senheisser CX 300 II. Er zijn een aantal softwarematige aanpassingen mogelijk:
De bass,
surround sound,
dialog plus (spraak),
crystallizer (versterkt hoge tonen) en
smart volume (past het volume aan aan het omgevingsgeluid als de microfoon aangesloten is)
Ook is er een equalizer aanwezig.

De microfoon
De arm van de microfoon is flexibel zodat je hem in kunt stellen voor jouw gebruik. De microfoon past maar op één manier in de aansluiting, waardoor het wat moeilijker is als je niet kijkt. Dit is om ervoor te zorgen dat de microfoon altijd de goede kant op staat. Zoals ik al zei zit de mute-led niet op de microfoon, waardoor je niet kunt zien in welke stand hij staat. Het geluid is goed, al raad ik de softwarematige aanpassingen niet aan. Ze zijn leuk, maar je stem wordt er zeker niet helderder of duidelijker door.

Accu
De led van de headset gaat knipperen als hij bijna leeg is of juist als hij wordt opgeladen. Dat doe je door de bijgeleverde kabel in de onderkant van de headset te steken. De kabel is 2 meter en gestoffeerd, daardoor voelt hij heel stevig aan. Je kunt de headset ook gebruiken tijdens het opladen. Dat is soms ook wel nodig, want de headset gaat bliepen als hij bijna leeg is. Op zich heel netjes, maar het kan af en toe wel irritant worden omdat je dan nog wel een uurtje door kunt voordat hij er echt mee stopt, waardoor je hem op gaat laden voordat hij helemaal leeg is. Als hij helemaal opgeladen is kun je hem ongeveer 16 uur gebruiken, wat overeenkomt met de specificaties van Creative. Dit hangt uiteraard af van het volume en de ledjes.
Het is mij opgevallen dat de volume knop niet altijd meer werkt, volgens mij is dit als de headset op zijn laatste krachten werkt.

software
Zoals ik al zei kun je de geluidsweergave aanpassen, evenals het microfoongeluid. Daarbij kun je kiezen uit dingen als elf, alien, robot, bejaarde etc. Ikzelf gebruik dit niet omdat het geluid dan het beste is. Ook kun je de lichtjes aan de zijkant van de headset instellen. Je kunt een bepaalde kleur uitkiezen of de kleuren als een soort regenboog voorbij laten komen. Ook kun je de snelheid van de pulsatie instellen van niet tot snel. De helderheid kan ook ingesteld worden, en uiteraard kunnen ze ook gewoon uit.
Al deze instellingen kunnen opgeslagen worden op de computer, zodat je verschillende profielen kunt gebruiken. Je kunt ook profielen delen of downloaden via internet.
Je kunt de software niet openen als de headset niet (draadloos) verbonden is. Het geluid switchen tussen de headset en gewone uitgang van de computer gaat automatisch, al zal je de bron wel eerst moeten stoppen/ pauzeren voordat het geluid ook daadwerkelijk veranderd is van uitgang.
(voorbeeld: ik speel een youtube liedje af via mijn speakers en terwijl dat liedje bezig is sluit ik de headset aan. Dat liedje blijft dan via mijn speakers afgespeeld worden. Als ik dan een spel opstart gaat het geluid van het spel via de headset, maar de muziek via de boxen. Zodra ik een ander filmpje open gaat al het geluid via de headset.

conclusie
Het is een goede headset die makkelijk is in het gebruik. Hij zit comfortabel en de warme oortjes merk je eigenlijk pas als je de headset af zet. Het geluid is goed en de software heeft voldoende mogelijkheden, is overzichtelijk en werkt tot nu toe perfect.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Tactic3D Rage Wireless?

Dat doet windows omdat hij een USB headset ziet en is geen eigenschap van de headset.

Aan welke kant zit de aansluiting voor de oplaadkabel, en is dit (micro)USB?
het is inderdaad niet specifiek iets van de headset, maar wel iets wat mij opviel en het vermelden waard vond ;)

Alle aansluitingen en knoppen zitten links, het is micro-USB. Er is een mooie kabel meegeleverd. :)