Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart) Review

fboecom 13 maart 2013, laatste update op 13 maart 2013, 4.040 views

Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart)

Pluspunten

• heel goed geluid
  • perfecte set rubbertjes
  • perfecte accesoires om op te bergen

Minpunten

• wel tamelijk duur
  • in-ear geluiden van de draden zelf

Nog maar even een reviewtje. Omdat ik steeds oordoppen verlies heb ik maar gelijk 2 sets gekocht, een cx 400en een cx 200. Het prijsverschil is een factor 4. Op de 400 ga ik natuurlijk heel zuinig zijn. de 200's mogen rondslingeren. Het aardige is dat ik ze gelijk uit de doos haalde dus ook direct kan aangeven waarom je 50 euro (ja dat zijn de 400's op dit moment!!) of 12 euro moet betalen.

Allereerst natuurlijke de geluidskwaliteit; de 400 is neutraal - kraakhelder - sprankelend -overtuigend en overrompelend. De 200 is hetzelfde van alles maar een dikke streep minder. Noem de 200 een prima setje, de 400 neemt je in beslag.
Een van de redenen waarom de 400 overrompelt, is omdat ik er een perfect passend 'passive noise canceling' zeg maar goed afsluitend rubber setje bij vond, die - als de muziek iets luider staat, zelfs het klappen van mijn handen maar net aan hoorbaar laat zijn door de muziek heen. In theorie passen diezelfde rubbertjes op de 200 - maar zulke (dubbel afsluitend) zaten daar niet bij.

Dan de accessoires - en na heel veel oordopjes vind ik dit geen detail. De reden waarom ik ze kwijt raak is het oprol / opbergmechanisme. Wel, bij de 200's zit gewoon niets, zoals ik gewend ben. De 400 komen met zowel een 'organizer'- rubber strip met nu eens een echt goede klemgoot voor bij de steker, waardoor ie echt niet zelf losrolt - en dan nog eens een foedraaltje met ouderwetse portemonneesluiting, zo-een uit de jaren 70. Waar het handeltje in kan en je, juist omdat ie iets groter en heel herkenbaar is - hem niet snel zal vergeten. Over al die accessoires is echt heel goed nagedacht.

Misschien dan een minpunt, maar dat geldt voor zwel de 200, de 400 en ik neem aan alle in-ear modellen. Bewegingen van de draden over kleding, gewoon doordat je tijdens het luisteren beweegt, zijn zeer hoorbaar. Schuurgeluiden worden mechanisch versterkt in het oor alsof er iemand door de muziek heen zit te zagen. Omdat dit mijn eerste in-ear modellen waren, was dat wel even slikken. Het enige wat daartegen helpt is ofwel stilzitten of de muziek zo hard zetten dat die het dradengeluid overstijgt.

• iPod Touch 4G 32Gb

Heb jij ook een Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart)?

50? Ik heb mijne bijna 2 jaar geleden gekocht voor minder.
Waarom nu een review?

Kwaliteit geluid is idd super. Waar ik me het meest aan erger is dat L en R even lang zijn en je hem dus niet om je nek kan hangen. Het meegeleverde clipje zit veeeeel te laag. Als je je oortjes uit doet en aan het clipje laat hangen dan hangen ze nog op de grond.
Vraagje, zit er ook een microfoon in zodat je er mee kan bellen?

[Reactie gewijzigd door floesh op 19 december 2013 20:51]