Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,016TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2BMH) Review

ciesouw 16 februari 2013, laatste update op 15 maart 2013, 3.659 views

Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2BMH)

Pluspunten

• Erg snel
  • Werkt fijn, typt fijn, weinig problemen etc.
  • Uiterlijk
  • Scherm
  • Speakers

Minpunten

• Touchpad
  • Stevigheid scherm

Korte uitleg:

In het algemeen een toplaptop. Ik heb hem met een kortingsactie voor 826 euro kunnen kopen, en voor die prijs kreeg ik een heleboel: snelle i7, 8 gb DDR3 ram, goede videokaart (GT650M). Verder 1 TB harde schijf en een kleine SSD en nog wat kleinere dingen.

Windows 8 vond ik, na wat wennen, best een mooi en fijn OS. Helaas moest ik het wegens gedoe met het netwerk van m'n universiteit alsnog eraf gooien en win7 erop zetten. Dit heb ik op de gewone hdd moeten zetten, maar ondanks dat draait het als een zonnetje, het start snel op en eigenlijk nooit gezeur met vastlopende programma's o.i.d. De SSD heb ik gebruikt om veelgebruikte software op te zetten.

Ik werk vaak met grafische programma's (vooral Adobe suite), en pas bij drie programma's met daarin meerdere zware bestanden geopend, begint hij wat trager te worden. Ik heb n spel, Hitman Absolution en ook dit draait 'ie prima op hoge instellingen. Verder is het scherm top, hoge resolutie. De accu is voor mij prima, maar ik ben ook totaal niet kritisch, aangezien ik hem meestal meteen aan het net hang. Zonder dat is er bij normaal gebruik zo'n 3 tot 4 uur mee te halen (voor mij prima).

Verdere pluspunten zijn het uiterlijk (al is dat natuurlijk subjectief), het toevoegen van een numpad (hebben veel laptops, maar mijn vorige niet en dat miste ik), en ook de speakers; ik ken geen enkele laptop met zo'n hard en goed geluid.

Uiteraard zijn er ook minpunten: allereerst uiteraard het touchpad. Ik gebruik altijd een muis dus heb er gelukkig niet zoveel last van, maar ls je er eens gebruik van maakt, begint hij snel erge kuren te vertonen. Overigens, als het touchpad geen kuren laat zien, werkt het erg goed naar mijn mening (helaas gebeurt dit echter dus sporadisch).

Verder mag de stevigheid van het scherm wel wat beter. Ik was een Lenovo Thinkpad gewend, waar de bouwkwaliteit subliem is. Bij deze laptop is het scherm behoorlijk wiebelig als je er een duwtje tegen geeft. Ook de toetsenbord-layout kon misschien wat beter, ik heb het gevoel dat het numpad en het toetsenbord nogal op elkaar gepropt zitten. Hierdoor mis ik wel eens de shiftknop e.d., dit is erg irritant. Het toetsenbord typt echter wel erg lekker, en ook de verlichting hiervan ziet er leuk uit en is best handig.

Terug naar het grote plaatje:
Al met al kan ik zeggen dat ik een heleboel laptop voor mijn geld heb gekregen. Hij is erg snel, ongeveer alles draait als een zonnetje en het is heerlijk om er mee te werken. Er zijn wel minpunten, maar deze zijn imho goed te overzien.

Dit stukje is slechts als bondige uitweiding bedoeld en als zodanig in 10 minuten getypt. Voor vragen en opmerkingen, kun je reageren.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2BMH)?

Mag ik vragen om welke kortingsactie het hier gaat?

Waarschijnlijk een studenten programma?
Nee, dat was helaas eenmalig. Ik heb hem tijdens de -19% BTW-actie van de mediamarkt gekocht.
Ik heb ook de Y500, maar merkte zojuist op dat de bezel van het scherm los zit rondom de webcam.
Heb jij dit ook bij jouw Y500?
Hey, nee, daar heb ik net even aan gefrunnikt maar er zit (gelukkig) niets los.
Momenteel actie bij Paradigit en wordt deze geleverd voor 899 ipv 999.
Deze actie niet in ieder filiaal bekend, maar geldt wel voor alle vestigingen.