Creative X-Fi Xtreme Audio Review

sh1nigami 28 april 2008, laatste update op 5 mei 2008, 2.401 views

Creative X-Fi Xtreme Audio

Pluspunten

• Aardige geluidsweergave met muziek
  • drivers werkten naar behoren in xp sp2
  • redelijke prijs.

Minpunten

• Geen echte x-fi chip
  • Drivers op cd werkten wel, maar veroorzaakten te veel lagg.

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 2
Voorgaande de koop:

Aangezien mijn buren/ouders vaak last van mijn muziek enzo last hebben, en ik het geluid niet zo geweldig vindt van een cmi 8738 geluidskaart ivb met een sennheiser pmx100 of creative hs-400 heb ik maar besloten om de troef aan te gaan met creative.

Eerste impressie:

Aangezien ik de OEM versie had kreeg ik het dus in de meest goedkope verpakking, namelijk een esd zakje+cd zover ik me herinner.
De kaart zag er wel netjes uit, niet al te goedkoop uitziendt, en had hier grote verwachtigingen van aangezien er een "x-fi" logo op stond.
Nader inzien kwam ik er achter dat dat niet helemaal tot z'n recht kwam...

Inbouwen:

Gewoon de simpele kaart in het pci-slot stoppen, vastschroeven, me front-bay headset aansluiting er op zetten en klaar was kees.
Geen enkel probleem hierbij ivb met een cmstacker 831.

Installeren van de drivers:

kaart zat er in, windows vroeg om software dus ik opende de lade van het cd-rom station en zette de creative cd er in.
Installeren 5-10-15%...Dit proces duurde mij toch net iets te lang imo.
(Ik gebruik een e6600 @ 3ghz, 4gb ocz ram en een raptor 10k hdd)

Geluidsweergave:

Het geluid met muziek, gebruikende de creative mediasource software.
Eerst wat ik hoorde viel me erg tegen, dus openen we de creative volume app en stellen we alles aan wat me maar konden vinden.
de bassweergave heb ik graag aan de hoge kant en hier werd ik niet in teleurgesteld.
de x-fi crystalizer doet niet echt veel imo maar de EQ wetk wel lekker, dit alles is niet moeilijk aan te passen zodat een gemiddelde gebruiker het binnen no-time wel door heeft.
(ik gebruikte windows xp sp2)

Ik was versteld hoeveel bass mijn oordopjes konden geven en ik d8 gewoon dat de woofer van me x530 zat te blazen.

In game liep echter alles in de soep (stepmania 4.0)
Ik kreeg namelijk "lagg"
geluid kwam wanneer het niet moest komen, ik kon bepaalde tonen niet meer voldoende horen ook al zette ik de EQ weer terug naar default.
Als dat al niet erg genoeg was, het spel zelf had ook last van lagg nu, dus niet alleen de muziek.
En stepmania draait nog soepel op een celeron @1.7ghz met een onboard video-chip...

Nu draaide 3dmark 2003
Normaliter krijg ik rond de 20k punten hiermee, dit viel echter terug naar 11-12k

En wat wil nou, ik kom nu er achter dat ik gewoon een 10 jaar oude kaart gekocht heb in een nieuwe "jasje" er zit gewoon geen ECHTE x-fi chip op!!

Na helemaal gestoord te zijn geworden heb ik uit waanzin mijn oude vertrouwde cmi8738 er in gezet en ja hoor, na de drivers er op te hebben gezet en ingesteld te hebben als default audio device, werkt alles weer naar behoren, dus normale 3dmark scores en geen lagg meer in stepmania.

Creative heeft me wederom nou ERG teleurgesteld!
--------------------------------EDIT------------------------------------------

Na een paar weken de nieuwere drivers te gebruiken van creative is de lagg afgenomen en is de kaart wel aardig te noemen.

Van normale games zoals NFS pro street o.i.d zul je mss een paar fps minder hebben. Dus dat is niet erg te noemen.
Bij stepmania is het echter zo dat een klein verschil hele grote gevolgen heeft.
Als je een stepmania kenner bent dan voelt het aan alsof je judge 5 gebruikt ipv 4. Betekent dus lagere scores.
En lagere scores betekenen irritatie, ik heb mijn logitech media keyboard elite aan diggelen geslagen door "lagg". Nu ik de laatste tijd wat rustiger ben en scores me wat minder kunnen schelen verniel ik me keyboard minder snel en zeuren mensen wat minder over mijn gevloek.

Voor de prijs van nog geen 40 euro krijg je toch nog best mooi geluid, een aantal EQ opties, de crystalizer modus die lage kwaliteit mp3's beter zou moeten laten klinken (dit is allemaal eigen smaak) maar ik vind het beter klinken als ik tegelijkertijd de EQ gebruik met hoge bass.

Door de nieuwe drivers kreeg ik wel een aantal vage foutmeldingen van windows, maar na 2 dagen waren die ineens foetsie, ik heb geen idee hoe, maar het zal wel.

Gamers die niet verlegen zitten over een paar fps minder zullen hier vast blij mee zijn.
Zelf ben ik nog steeds van mening dat ik liever een paar tientjes meer betaal, dat ik ook echt wat goeds krijg.

----------------EDIT2-----------------
Laatst niet goed getest met me stomme kop, lagg is maar ietsje afgenomen

• sennheiser pmx100
  • WD raptor 150gb
  • xfx 8600gts
  • cmstacker 831
  • Windows XP

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Audio?

Eens met je review, maar je had het op voorhand kunnen weten.

Meerdere reviews hier op tweakers geven aan dat de 'X-Fi-chip' op de Extreme Audio geen X-Fi Chip is, maar een Audigy chip met een stickertje. Ook moet je aparte drivers downloaden voor de Extreme audio en de gamer etc.

Verder snap ik niet hoe je bij een OEM versie een driver cd krijgt die je noemt in je review.
ook je afbeelding die je er bij plaatst is van een X-Fi Extreme Gamer (welke ik in m'n PC heb zitten en zeer tevreden mee ben). Ook de opmaak van je review laat te wensen over. Dikgedrukkte kopjes leest net wat prettiger.

En heb je ook je extreme audio icm een ander moederbord geprobeerd met die 3Dmark03 scores? Hoe zit het dan trouwens met de '06 scores
yep, ik ben stom geweest voor de koop niet meer research te doen.
ik kreeg toch echt een cd er bij hoor, een zwarte met creative er op :+
dat van die afbeelding: ik zocht op google naar creative x-fi xtreme audio, kwam een tweakers review tegen van dezelfde kaart en toen nam ik ook maar dat plaatje, keek even snel naar da ding, en hij zag er toch echt hetzelfde uit in de vlugheid.
als ik em er uit haal maak ik wel een foto met me eige camera.

dikgedrukte kopjes lezen idd beter, moek de volgende x toch maar even doen ^^
Nee, ik heb het nie in een andere mobo geprobeert. en met 2006 herinner ik het niet meer helemaal geweldig, maar daar kreeg ik iets van 3000 rottige puntjes.

Met de drivers die een paar maanden geleden geschreven zijn denk ik, waren de resulaten met 3dmark 2005 weer enigzins normaal 10 of 11k en normaal zat ik tegen de 12k aan, en met oude drivers had ik iets van 7-8k
Mooie review, ik snap wat je bedoelt want heb dit zelf ook ervaren.

Eerst kijk je beetje rond naar goede geluidskaarten en denk je "hmm die X-Fi kaarten van Creative blijken wel goed te zijn". Dan maak je een keuze en zie je dat er Xtreme Gamer, Xtreme Music, Xtreme Audio zijn die allemaal kwa hardware niet zo veel verschillen dus neem je maar de Xtreme Audio omdat daarvan de prijs voordeligste is.
Eenmaal als je de kaart thuis in je PC gezet hebt en software/drivers geďnstalleerd klinkt de muziek best wel goed. Maar dan ga je een game spelen (in mijn geval Battlefield 2142) en blijkt de FPS ineens zo laag te zijn dat het 'onspeelbaar' is geworden. Verander paar keer de instellingen en is het wel speelbaar maar niet zoals je had gedacht dat het zou zijn.
Na een beetje op internet informatie over de kaart te zoeken kom je erachter dat het dus geen echte X-Fi chip is die op de kaart zit, hoewel dit wel bij de andere X-Fi kaarten het geval is.

Gelukkig kon ik uiteindelijk mijn kaart nog ruilen en heb nu een XtremeGamer Fatal1ty Professional die mij zeer goed bevalt (enige minpuntje is misschien dat de muziek niet even goed klinkt als met de Xtreme Audio). Het verschil merk je vooral tijdens het spelen van games, bij Battlefield 2142 kan ik nu de muziek-kwaliteit op Ultra High zetten en nog geen last van lage FPS omdat het geluid nu echt door de hardware (X-Fi chip) van de X-Fi kaart geregeld wordt, en niet via de software waardoor je processor meer belast wordt.

Als je de kaart nog kan (en wilt) ruilen of terugbregen zou ik dit dus zeker aanraden. Wel of geen X-Fi chip maakt nogal verschil in de prestaties van je computer. Maar misschien dat het voor jou minder verschil maakt omdat je een E6600 cpu hebt (tegenover mijn AMD Athlon 64 3500+). :p

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Welzo op 28 april 2008 20:23]

Maar als je je had voorbereid wist je dat toch dat de audio geen echte Xi-Fi chip is?
Maar je kan niet ontkennen dat het een verwarrende naamgeving van Creative is.
Zeker maar ik weet dat fabrikanten sterren zijn in verwarrende naamgevingen.
Ati Nvidea? Daarom zijn er reviews.
Nvidea? Wat is dat?
Volgens mij het je eigen schuld door je niet goed genoeg in te lezen van tevoren met behulp van reviews, en door oude drivers van de CD te gebruiken. Download gewoon de laatste drivers van de Creative website, wat wil je nou met jaren oude drivers van een cd'tje... ;)
@mezstah
jah ALS ik me goed had voorbereidt.
Ik keek gewoon op de site van alternate bij creative en wilde er niet al te veel aan uitgeven.
En ik wilde graag die x-fi chip hebben, dus ik d8 het zit wel snor met creative..jah dat blijkt dus weer eens niet..

@leonpwner1

ja, dat is zeker me eigen schuld, met me stomme kop vertrouwen op een merk is dus iets wat ik ook nooit meer doe.
En wat willden de nieuwe drivers beter doen dan?
Je lag fixen/verbeteren?
Je wilde er niet te veel aan uitgeven.... Dan moet je sowieso geen X-Fi hebben. Ondanks dat ze best betaalbaar zijn, zijn het niet de goedkoopste geluidskaarten
Ik stel me zo voor dat er 5 Xi-fi ? uitvoeringen zijn, als je die ziet ga je toch vergelijken.
Of kies je automatisch de laagste prijs.?
nou uhh, alternate geeft nou niet altijd alles/juist weer..
tis toch belachelijk dat je voor elk onderdeeltje dat j koop eerst uitvoerig research moet plegen..
net zoals met die full hd logo's etc, mensen moeten die logos gewoon eisen geven, staat er x-fi dan moet er een x-fi chip opzitten, is het full hd dan moet de resolutie 1920x1080 zijn klaar.
Goede review. Ben het ermee eens dat als je onder de naam x-fi vijf kaarten uitbrengt, waarvan er vier de x-fi chip gebruiken en ééntje een chip die toevallig nog ergens uit een oude doos kwam je er klaarblijkelijk op gokt dat klanten in verwarring raken. En ik ben het er ook mee eens dat geld verdienen uit de zo ontstane verwarring misbruik is van je klanten.
Ik vind het ronduit schandalig wat een gerenomeerd merk als Creative hier uithaalt. Je kunt en mag niet van een klant verwachten dat hij uitgebreid research gaat doen of er wel in de kaart zit wat de tekst erop doet vermoeden. Een doorgewinterde tweaker trapt daar niet in, maar geloof me er zijn meer "non-tweakers" dan tweakers op deze aardkloot!

Ik denk dat je nu te laat bent met ruilen, maar ik heb goede ervaring met Alternate als je met ze belt en het gehele zaakje uitlegt. Dus de raadgeving van mijn bovenbuurman zou ik zeker ter harte nemen, als je nog ergens wat extra geld kan vinden.

@ Wiethoofd,
Ik vind het een beetje spijkers op laag water, die vette kopjes van je. Natuurlijk leest het iets makkelijker, maar dit is een prima review, waarin de auteur zich ook nog eens kwetsbaar durft op te stellen.
van een klant van creative kan je idd niet verwachten dat hij research doet naar wat hij wil gaan aanschaffen, een tweaker daarentegen legt alle voor en nadelen tegenover elkaar en besluit dan aan de hand van de prijs etc om een geluidskaart of andere hard-/software te kopen.

en over de kopjes zei de reviewschrijver:
dikgedrukte kopjes lezen idd beter, moek de volgende x toch maar even doen ^^
En als je net als ik karmageil bent :P dan schrijf je een zo goed mogelijk leesbare review die er ook nog netjes uit ziet (zodat je 4(+) sterren krijgt). Ik 'klaag' hier over de opmaak omdat je als je even snel nog iets uit de review terug wilt lezen snel naar dat kopje kan springen/scrollen zonder eerst alle er hetzelfde uitziende tekst te moeten lezen.
Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt met je vette kopjes.... Alleen vond ik het juist bij deze review, welke toch goed leesbaar is en niet zo lang, een wat overbodige opmerking. Maar ga maar naar mijn reviews dan zul je zien dat ik ruim gebruik maak van de mogelijkheden van vette kopjes en italics, enz.

Dus absoluut niet oneens met je, maar...... }>