Specificaties Dual core @ 2,4GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6600 Boxed Review

Serendipity 29 maart 2008, laatste update op 16 mei 2008, 2.407 views

Intel Core 2 Duo E6600 Boxed

Pluspunten

• Snel
  • Goede prijs/kwaliteit-verhouding
  • Goed over te clocken
  • Stapjes zijn niet te groot

Minpunten

• Werkt (Bij mij altans) pas na een biosupdate perfect

Aankoop
Ik heb deze processor gekocht toen ik een redelijk high-end system wou bouwen. We hebben voor deze processor gekozen aangezien deze redelijk overclockbaar scheen te zijn...

De fout in de cache

Het probleem is volgens de documentatie van HP dat de bewuste cpu's op een onjuiste manier met gegevens in de cache omgaan, waardoor de verkeerde data kan worden gebruikt met, in het ergste geval, instabiliteit of crashes tot gevolg.

Aldus tweakers

Nadat ik mijn pc had geinstaleerd, en Windows Vista Ultimate erop had gezet, crashte mijn pc. Ik kreeg een blauw scherm en dat zei dat ik hem opnieuw moest opstarten. Nadat gedaan te hebben kreeg ik hetzelfde weer.
Het bleek dus de fout in de cache te zijn, en ik wist dat ik er kans op had, maar ik gokte er toch maar op om hem te kunnen instaleren... Helaas moest deze fout toch mij treffen.
Het zat hem in de bios (wat ik dankzij Tweakers wist, bedankt daarvoor mensen) maar het lukte mij maar niet om hem te repareren. volgens een vriend was de update voor mijn moederbord (Asus P5N32-E SLI) er nog niet.
Het voordeel was dat ik bijna op vakantie ging en dat ik dus mijn pc bij Azerty neer kon pleuren, omdat ik hem toch nog even RMA stuurde^^. (Ik werd in de vakantie nog gebeld door hen, ze vroegen waar mijn licentiecode van mijn Vista was, die in het bakje van de Antec Nine Hundred lag, onder het lapje :P) Na de vakantie was alles gemaakt en deed mijn pc het weer naar behoren.

Het overclocken
Het overclocken op zichzelf gaat goed, alleen ging het voor mij ietwat langzaam, en toen heb ik gewoon de FSB naar een bepaald punt gehaald, en toen gekeken wanneer hij stabiel was.

Op 3,6 gHz (150%) kon ik geen voltage krijgen waar hij stabiel was, dus ben ik lager gaan zitten;
Uitgekomen op 3,2 gHz (133%) met een voltage van 1,4V. Hij is idle nu ±25 graden en stressed haalt hij ±45 graden. Stabiel geen problemen mee o.i.d.
Overigens was dit mijn eerste keer overclocken en ik was redelijk tevreden met het resultaat...

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6600 Boxed?

Ik ben benieuwd waar de hoge waardering(en) vandaan komt / komen voor deze review. Ik vind het zelf wel matig eerlijk gezegd.

Dit cpu is vrij makkelijk over te clocken dus niet heel erg bijzonder. Zelfs mijn C2Quad clocked 700 Mhz over met een stock Intel cooler.
Wat een tunnelredenering. Je hebt één keer iets gelezen over een fout in een cache. Dan crasht Vista bij jouw: dat moet wel de fout in de cache zijn. Errata komen voor, maar dit zijn meestal in laboratorium omstandigheden.

Ik ben er voor 99,99% zeker van dat jouw crash in vista niets te maken had met die errata.

/edit: wie koopt er bovendien nou nog een E6600? Die is allang EOL (end of life); de E6750 is goedkoper én sneller...

[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op 29 maart 2008 18:36]

Om 2 redenen weet ik dat de fout in de cache moest zitten

1. Mijn BSOD gaf aan dat de fout daarin zat
2. De biosfix die door Azerty eroverheen was gezet, gaf aan dat het enige verschil wat deze bios had met de vorige de ondersteuning voor de E6xxx serie

Verder heb ik voor deze gekozen omdat andere vrienden van me er een zeer goede ervaring mee hebben en zodra ik overga op waterkoeling kan ik hem nog hoger brengen...