Dell Alienware M11x (n00w1x06) Review

EXpaND 13 januari 2013, laatste update op 17 november 2015, 875 views

Dell Alienware M11x (n00w1x06)

Pluspunten

• redelijke CPU
  • goeie GPU
  • rappe hardeschijf
  • genoeg aansluitmogelijkheden
  • lange accuduur
  • goeie overclock mogelijkheden
  • upgradable

Minpunten

• redelijk zwaar qua gewicht
  • glossy scherm

ik gebruik deze m11x R2 nu al 2 jaar. tijdens aanschaf duurde het ongeveer een half maandje voordat hij in een keurig verpakte doos binnenkwam.

mijn eerste mening? Bruut! :D
ja het is een eye-catcher, maar mijn reden voor aanschaf was de goeie prestaties tegenover zijn formaat.

Hardware & mening
mijn M11x is uitgerust met een I5 520UM..dit is een dual core die standaard zijn werk doet op 1,06 Ghz..dit is prima voor word ect. en heb hem meestal ook gewoon op standaard snelheid draaien. zo gaat de acuu lang mee.

nu heeft alienware de m11x R2 uitgerust met een overclock-utility die je vanuit de bios kan instellen. er zijn mensen die de i5 520Um op 2,2 Ghz hebben draaien. maar ik draai hem in games op 1,8 Ghz..op deze snelheid heb is de CPU geen bottleneck meer, en push je de chip ook niet tot het maximale

dit heeft verrassend genoeg weinig effect op de temperatuur van de laptop. met de CPU op 1,8 en de GPU op standaard (450Mhz core, 610Mhz Memory) zit ik tijdens gamen tussen de 60/70 graden, dit is plat op een tafel..zet ik hem op mijn standaard dan hangt hij rond de 65. dit vind ik meer dan acceptabel voor een 11' laptop.

ook al zijn er veel meldingen van gebruikers die zeggen dat hij warm word, tsja..als je er een full-size desktop naast zit loopt hij inderdaad warm, maar de gpu kan tot 120 graden en de i5 520UM heeft een Tmax van 105. dus de marge is ook veel groter dan bij een Desktop..wel is het handig als je hem om de 2/3 maanden laat doorspuiten, of zelf doorspuit met een busje perslucht.

standaard kwam hij met 4 Gb 800 Mhz geheugen, dit heb ik vervangen voor 8 GB aan 1066 Mhz (aangezien ik met overclock iets boven de 800 kwam..en 1066 even duur was als 800) multitasken gaat goed, mede dankzij Windows 8 omdat die erg goed om gaat met het geheugen en resources.

het scherm is een 1366x768 LED scherm, deze resolutie vind ik prima in, ik kan er goed op lezen en scherm is scherp genoeg naar mijn mening. aan de backlight is niks op te merken aangezien hij goed helder kan wat nogwel handig is in een lichte omgeving. maar het scherm is wel erg glossy, zolang je er goed recht voor zit is er geen probleem.

er zit een 250 Gb (232 GB in windows) die op 7200 Rpm draait. en het is best een rappe schijf naar mijn mening. in combinatie met windows 8 start hij snel op (tussen de 20/30 sec) en is de overdrachtssnelheid prima. er is voor mij geen reden om er een SSD in te zetten..alhoewel mij een SSHD mij wel een interessante optie lijkt. en nu staat mijn schijf ook echt helemaal vol met spelletjes, programma's en documenten..dus het is niet dat ik een kale windows opstart :)

Uiterlijk en Features

de laptop is uitgerust van links naar recht:
-kenginston lock
-displayport
-HDMI port
-usb power port (1)
-Ethernet port
-card reader
-sim slot (2)
-1394 poort

(1) deze usb poort is voor als je op de accu werkt, dan is dit een poort waarmee je nog kunt opladen, je kan de andere 2 wel gebruiken voor data doorvoer maar die zullen het apparaat niet opladen als je op accu zit

(2) ja het is een Sim slot, hierin kun je een SIM kaart stoppen om zo 3G toegang te krijgen, alleen moet je hiervoor een interne ontvanger hebben die comaptibel is met je profider, ik heb er nog nooit een kunnen vinden voor Vodafone. dus het zit er wel in, maar het werkt niet...thanks for that alienware :)
tsja, het uiterlijk is iets speciaals. de behuizing is werkelijk volgepropt met ledjes, en alles is in te stellen met 14 kleuren. ik zelf vind het lich erg handig, heb hem meestal op blauw staan, dit oogt nog redelijk netjes. en typt fijn weg in een slecht verlichte ruimte (zoals mijn kantoor)

ookal is het een redelijk klein toetsenbord verraste mij hoe fijn hij typte, het gaan lekker flot en als je er aan gewend bent is de foutmarge gewoon nihil (moet je wel kunnen typen uiteraard) het toetsenbord geeft een goeie feedback, en is precies genoeg.

het trackpad is eigenlijk weinig bijzonders, ik gebruik hem bijna nooit aangezien ik gewoon een draadloze muis heb. maar hij functioneerd prima. doordat ze hem een zogenoemde 'texture' hebben geheven krijg je een goeie 'respons' terug en kun je er erg accuraat mee werken.

dan het het geluid, dit is voor een notebook acceptabel te noemen, er is wel een gebrek aan bas..maar hij kan de middel & hoge tonen prima reproduceren.

accu en accuduur

de accu is een 8-Cell Li-ion 64WH accu, die lang meegaat in normaal gebruik en redelijk tijdens een game. als ik hem op 1,1 Ghz heb draaien gaat hij met normaal gebruik (office en internet) rond de 4/5 uur mee. als je het scherm dan nog zachter zet en de verlichting uitzet kun je het uitrekken naar bijna 6 uur.

als je gaat gamen (Nvidia Powermizer off) dan kun je tot 2/3 uur spelen op de accu. dit is met de CPU op 1,8 Ghz. wat opzich prima is.

User Upgradebility
dit is beter dan een gemiddelde laptop, je krijgt met 5 schroeven toegang tot de meeste dingen, zo kun je de Harde schijf vervangen, en zijn er 2 ram sloten aanwezig die maximaal 8 GB per slot ondersteunen. ook kun je de WIFI kaart vervangen en is er ruimte voor een WWAN kaart, zoals bluetooth.

het enige lastige is de toegang tot de ventilator, die is lastig en om die wel te krijgen moet je hem echt helemaal uit elkaar halen, oplossing = gebruik busje perslucht om hem schoon te maken. ga je de pasta's vervangen? dan ben je wat langer bezig :9

al met al ben ik erg tevreden over deze laptop, hij is snel, rap en heeft genoeg pit voor games.

Heb jij ook een Dell Alienware M11x (n00w1x06)?

Valt me toch vies tegen dat een laptop die over de 1000 euro kost een dual-processor heeft die best wel laag geclockt is ...
Verder is dit een mooie review.
malika, daar ben ik het wel mee eens..ik heb echt zitten wachten op de R2 destijds met de intel 'I' series..om 2 redenen

-zuiniger in normaal gebruik
-krachtiger & beter in game sessies..

maar vergleken met de Core2Duo E7300U(?) van de R1 presteerd deze niet echt veel beter (standaard) gelukkig kan dankzij overclock mogelijkheden de CPU nog behoorlijk opgeschroeft worden. aangezien dit bijna een Must is voor hedendaagse CPU intensiefe Games. :|

maar al met al heeft Alienware destijds een product op de markt gebracht die erg krachtig is..en voor de 520 UM..tsja, hedendaagse Ultralow Chips hebben een laag TDP met daartegenover clocksnelheden over de 2 Ghz..

bedankt voor je reactie! :)
hmm, zie trouwens ook dat de foto's niet goed werken, ga ik vanavond maar even voor zitten :)
Ik heb je review +3 beoordeeld. Altijd goed werk als iemand vrijwillig een review schrijft om anderen te informeren.
bedankt! :)

ga denk ik volgend weekend weer een review schrijven over de BTO 17CL36. maar dat doe ik met een warme mok koffie op een zaterdag ochtend :P
beste tweakers,

ik zou het leuk vinden als jullie tipjes kunnen geven voor het verbeteren/uitbreiden van de review, altijd interressant :)
Leuke review tot nu toe maar:

Ik mis de game benchmarks! Je hebt het constant over het overclocken van de processor, en hoeveel invloed dat heeft, welnu is het ook fijn als je de verschillen in bijv. in een grafiek kan laten zien, net als de accuduur.

wat je er ook nog kan bij zetten:

meegeleverde software, hoe was dat? veel rotzooi, of voornamelijk nuttig?
-wat is de geluidskwaliteit?
-hoe bevalt de laptop qua portabiliteit?
-degelijkheid van de laptop?

[Reactie gewijzigd door Rick-Jan op 18 januari 2013 15:59]

ik zal binnenkort dit even allemaal uitzoeken voor je :)