Logitech G15 Gaming Keyboard Review

Roani52 7 februari 2009, laatste update op 7 februari 2009, 1.580 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Handige G-toetsen, met 3 modi per profiel dat aan toepassingen gekoppeld kan worden
  • Schuifje om 'windows'-toets uit te zetten is soms handig.
  • Goede toetsverlichting
  • LCD scherm
  • Goed werkende drivers
  • Veel software naast de drivers
  • Goed toetsenbord voor deze prijs
  • USB hub

Minpunten

• Toch even wennen (toch even rekening mee houden)
  • Toetsverlichting 'half'-aan had beter kunnen zijn
  • Helaas maar 2 standen voor de hoogte
  • Op sommige punten wat minder stevig
  • Rammelt wat
  • Toch redelijk duur
  • USB hub met 2 USB 1.1 poorten

Ik bezit de blue-light G15, dus niet de refresh, wat de titel wèl beweerd.
Dit is later veranderd, aangezien de G15 'v1' niet meer verkocht word (helaas... ik kijk vooruit naar de volgende versie (vooral vanwege het kleurenscherm, en helaas maar 12 macro toetsen, denk dat 18 niet te veel, en niet te weinig zijn))

Ergonomie: Goed
Toetsen zijn voor mij makkelijk bereikbaar. Ik gebruik de bijgeleverde polssteun, anders vind ik het irritant typen. Toch nog een klein dingetje, in plaats van de linker ctrl toets, druk ik wel eens op G16, en in plaats van op Esc, op G1. Kwestie van wennen. De pootjes hadden van mij meerdere standen mogen hebben. Hij had van mij iets schuiner gemogen. Ook een kwestie van smaak.

Functionaliteit: Zeer Goed
De 18 G-toetsen zijn erg handig. Je kan er handige macro's op kwijt, die kunnen werken met tijdsvertraging tussen het aanslaan van toetsen/muisknoppen. Ik ben er zelf niet helemaal uit hoe het precies werkt met de muis, maar het schijnt via andere programma's als de driver ook mogelijk te zijn om met coördinaten van de muis te werken. Ook zijn er 3 modi voor de G-toetsen per profiel (zo ver ik weet oneindig profielen mogelijk), waarbij je dus maximaal 54 macro's per profiel kwijt kan. Profielen kan je koppelen aan bepaalde toepassingen, waardoor als je bijvoorbeeld photoshop opent, dat automatisch (als je het aangemaakt hebt tenminste) het profiel 'photoshop' opent.
Ook het schuifje om de Windows toets uit te zetten kan best handig zijn. Meestal vergeet ik het, maar als ik tijdens een game op de Windows toets druk, en daarom weer 2x gekilld word, zet ik ze meteen uit. Nou gebeurt dat niet vaak, maar toch is het schuifje handig. Ik game het liefst in het donker, waarbij de toetsverlichting erg handig is. Er zit alleen weinig verschil tussen de 2 verlichtingsstanden (je hebt uit, 'half' aan en aan). Het 'half' aan had wat donkerder gemogen. De media-toetsen gebruik ik zeer vaak, in combinatie met het LCD scherm. Ik heb met de mediatoetsen en een speciale plug-in voor de LCD bijna volledige controle over WinAmp zonder wat te doen met de muis of de overige toetsen. Daarom vind ik de Functionaliteit Zeer Goed.

Precisie: Goed
Hier een goed, omdat ik een paar keer gehad heb dat een toets niet bleek te werken. Ben er nog niet helemaal uit of dat nou kwam door het toetsenbord, of omdat Windows even geen zin had, maar goed.

Vormgeving: Goed
Mooie vormgeving, zie nu wel dat er een paar krasjes op een paar plaatsen zitten. Zwart... leuk, maar je ziet al het stof erop... Heeft ook wel als voordeel dat je hem goed schoon houd.

Bouwkwaliteit: Voldoende
Hmm... Ik zou het nou niet echt slecht willen noemen, maar goed is het zeker niet. Vandaar een voldoende. Ik vind de polssteun niet stevig vast zitten, en de pootjes zijn nou niet bepaald stevig. Het LCD scherm zit daarentegen wel goed vast, en ik ben ook niet bang om dat ding open of dicht te doen. Als het open staat kan het wel tegen een stootje. In het begin was het toetsenbord echt stil. Als ik typte hoorde je amper wat. Maar nu begint het toch wel wat te rammelen. Ik ben er nog niet achter wat het nou is dat rammelt, maar dat komt misschien nog wel.

Drivers en ondersteuning: Goed
Goede drivers, alleen had van mij de ondersteuning voor het LCD scherm bij de drivers zelf in wat uitgebreider gemogen. Er is een programma dat 'SDK' heet. Ik heb gehoord dat het bij de drivers meegeleverd word, maar dat heeft bij mij nooit gewerkt. Hij zegt dat hij de drivers niet kan vinden... Ach. Er is redelijk wat software te vinden die een aanvulling geven op de standaard drivers. Zo heb ik ook LCD studio, waarmee ik toch wel veel met het LCD scherm kan. Het enige irritante daarvan is, is dat het programma open moet staan om het scherm aan te sturen. Het neemt wat van mijn processor-tijd in beslag, en tijdens games heb ik liever dat die ergens anders voor gebruikt word...

Prijs: Zeer Goed
Dit dingetje heeft mij ¤50 gekost, toen het in de aanbieding was. Dat vind ik het zeker waard. Het is een goed toetsenbord, maar er kunnen nog een paar kleine dingetjes verbeterd worden. Het is een duur toetsenbord, maar de prijs/kwaliteit ratio is zeker goed.

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Het is idd wel even wennen aan de layout. heb nog regelmatig dat ik op de macro buttons zit te drukken ipv esc.. tab etc.
Persoonlijk vind ik het toetsenbord ook niet echt lekker typen met langdurig werken.
(komt mede omdat ik veel meer gebruik maak van een MS natural ergonomic 4000)

Thuis gebruik ik de macro buttons voor standaard lappen tekst die ik vaak verstuur.

In een game heb ik het eigenlijk nooit echt gebruikt.
ihmo geldt dit ook voor het lcd schermpje, meer voor de sier als functioneel.
Heb ik ook al een paar keer gehad, USB even eruit en er weer in hielp altijd. Mja het blijft hinderlijk als je enter-toets opeens niet meer werkt :/
Bij jou ook de entertoets????
Het is even wennen met het G15 toetsenbord maar wanneer je veel spellen speelt is het een uitkomst hoor!

Toch een paar negatieve puntjes:
- Stevigheid: Omdat het toetsenbord erg breed is buigt het wat door in het midden, een extra steuntje zou geen kwaad kunnen.
Kwaliteit: De zwarte verf van sommige toetsenborden wil nog wel eens afbladeren, dit is niet altijd het geval.
- USB: Leuk dat er 2 usb poorten op zitten maar waarom nou USB1.1? Dat had wel USB2 mogen zijn.

Verder is het een heerlijk toetsenbord voor zowel games als tekstverwerking!
Erg goede review. Heb je 4 sterren gegeven atm. Het zou leuk zijn er eventueel nog wat foto's aan toe te voegen. ;)
Goede review.Wennen als negatieve eigenschap is iets overdreven, maar oke.
Tsja... 't is wennen. En ik wil het nou ook niet echt een positieve eigenschap noemen :p