Iomega EZ Media & Backup Center 2TB Review

lbsl 7 januari 2013, 3.813 views

Iomega EZ Media & Backup Center 2TB

Pluspunten

• Voor net aan 100 euro (Het was helaas wel een tijdelijk Pixmania actie) is het een voordelige 2TB schijf waar je rustig je backups op kan pompen en je bestanden mee over het netwerk kan delen. En als je hem een beetje tweaked, dan kun je ook nog wel met Bittorrent goed uit de voeten.
  • En misschien voor je iTunes (Ik heb zelf geen Apple apparaten dus ik kan dat helaas niet beoordelen) kom je misschien ook nog een aardig eind kwa bruikbaarheid, maar een echte media-jukebox is het niet voor die apparaten.

Minpunten

• De features zitten er in maar de paar die ik belangrijk vond om te testen zijn halfbakken. Er zitten ook apps in om naar bijvoorbeeld Amazon S3 of Mozy backup te zetten, maar dat zijn wel betaalde services waarvan de gratis varianten erg veel beperkingen hebben.
  • Er is een SDK, maar voor de EZ Media & Backup zijn er geen extra apps beschikbaar of gemaakt. ook voornamelijk omdat de echte Linux kenners zelf binnen de Linux omgeving van de NAS aan de slag gaan op een alternatieve manier.
  • De native bittorrent client is een aanfluiting, de Iomega Link app voor zowel de iPhone als de Android is een aanfluiting. (Op de iPhone schijnt hij iets stabieler te werken maar ook daar crasht de video optie van de mediastreamer de app).
  • Het is geen nieuw apparaat en als ik op de Iomega forums herhaaldelijke topics opnieuw naar boven zie komen waar praktisch weinig oplossingen vanuit Iomega zelf komen, dan verwacht ik ook weinig extra updates van Iomega, maar dat lijkt min of meer omdat EMC, de ontwikkelaar van de omgeving zelf nauwelijks actief lijkt met hun software.

Features Score: 3
Recentelijk de Iomega EZ Media & Backup 2TB gekocht bij Pixmedia. (daar was hij voor 99,99 euro te koop).

Na de ontvangst heb ik hem nog een dag laten acclimatiseren want hij voelde steenkoud aan. Het aanzetten ging prima, even op de router zoeken welk ip-adres hij toegewezen had gekregen en kant en klaar configureren.

De beveiliging gelijk aangezet en gekeken naar wat er aan applicaties aanwezig zijn.
Je hebt verschillende services zoals direct uploaden naar facebook, youtube, je kan een eigen personal cloud server opzetten. Standaard draait er een Mediaserver op die verschillende mediabestanden voor je streamed.
Ook komt hij met een bittorrent client.

Hij maakt nagenoeg geen geluid omdat er geen actieve koeling aanwezig is, maar dat voel je dan ook wel als de drive langer aanstaat.

De retailverkopers verkopen hem als een 1.2Ghz dual core, maar er zit gewoon een Feroceon ARMv5 blokje in.

Zo en nu zie je een Linux screenshot en dat maakte het apparaatje voor mij interessant. De Linux omgevingen zijn door EMC geschreven en op developer.lifelineapps.com kun je de SDK downloaden om zelf apps te schrijven voor deze NAS apparaten.
Daar heb ik ook de login en wachtwoord constructie vandaan geplukt.
Maar ook online staan er leuke en handige modificatie tips om de omgeving van je NAS een beetje bij te werken.
En om eerlijk te zijn, helaas is het wel noodzakelijk. Het apparaat komt wel met een scala handige features, maar het zijn wel half-assed oplossingen die lastig werken of slecht werken of zelfs helemaal niet.
Met name de Iomega Link app voor je Android toestel is een aanfluiting. De software crasht op het moment dat je de video folder wil bekijken in de media sectie. Foto's en contacts uploaden ging prima de eerste keer, als je hem echter nog een keer wil syncen of 1 foto uploaden dan heb je plots geen toegang meer, desondanks dat de login klopt.

Waar je ook niet blij mee gaat zijn is de native bittorrent client.
als je er torrent bestanden in de betreffende share gooit die je er voor hebt toegewezen, is het maar duimen dat ie gaat opstarten. Erg slecht overzicht van wat er exact gebeurd maar over het algemeen gebeurd er weinig of worden je downloads onderbroken door enge pauzes die niet meer opgeheven worden.

voor de bittorrent client is wel een oplossing die weliswaar voor een andere EMC NAS is geschreven, maar gelukkig is het een pot nat en werkt dit ook voor de EZ Media & Backup.

De mogelijkheden voor de Linux omgeving blijven helaas door het 128MB Ram plakkaatje wel beperkt en ja, ik heb opengemaakt om te kijken wat voor board er in zit, het is helaas allemaal SMD materiaal wat er op gebakken is, dus je kan het niet vervangen.

Voor diegene die niet zijn garantie wil riskeren, hier de inhoud... (klik op de images voor een vergroting)
Zo komt de disk eruit:

Zo te zien een Arduino / Raspberry Pi achtige oplossing....
Halen we het moederbordje los, dan treffen we inderdaad een dergelijke opbouw aan.
De knoopcel voor de RTC module en die RTC module maakt dat boardje een aardig prijzige aangelegenheid.
Zo'n beetje rechts in het midden zit het GPU RAM blokje gebakken.

Kwa mogelijkheden is het vergelijkbaar met een Rapsberry Pi in de zin van dat hij met een RTC module is uitgerust en 1Gbit netwerkmodule en uiteraard is de CPU een stukje vlotter, maar de tradeoff is echt het beperkende geheugen.

Maar goed, voor 100 euro hoor je mij absoluut niet klagen en als je hem nog voor iets daarboven kan oppikken, dan zou ik het zeker niet laten ook gezien het feit dat je hem in Linux nog wat kan oplappen. In het ergste geval heb je een dure 2 TB schijf.

Heeft iemand een leuke voordelige Arduino variant waarmee je vergelijkbaar in de buurt komt? Met een Raspberry Pi kom je wellicht een eind, en ook met 100Mbit zul je wellicht nog uit de voeten kunnen want de EMC Soho Linux omgeving lijkt de bandbreedte per verbinding te throttlen.

Heb jij ook een Iomega EZ Media & Backup Center 2TB?

Mooie review hoor, tweakers waardig! Zat even te denken om dit voor een familie lid te halen, maar heb na de ch3mnas wel even genoeg 'geprutst'. Wel mijn eerste linux ervaring, en daardoor nu tevreden N40L draaiend :)
Net eentje gekocht, voor de mensen die interesse hebben; Hou de Makro in Groningen in de gaten, daar stond deze NAS voor 40,- ex btw. :D Ik had de laatste, maar wellicht komt er nog een nieuwe voorraad.