Tomb Raider - Legend, Xbox 360 Review

Megaflix 25 maart 2008, laatste update op 25 maart 2008, 1.503 views

Tomb Raider - Legend, Xbox 360

Pluspunten

• geschikt voor de casual gamer
  • sterke verhaallijn
  • stemmen zijn goed ingesproken
  • Lara Croft

Minpunten

• grafisch verouderd ten opzichte van nieuwe games
  • beetje 'buggy' is het nog wel
  • erg korte speelduur

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4

Tomb Raider: Legend was het eerste spel wat ik kocht voor mijn Xbox 360 vorig jaar. Ik had al een tijdje niet meer gespeeld op consoles (lees: een paar jaar) en was dus eigenlijk op zoek naar iets wat uitdagend was, maar ook redelijk eenvoudig om te wennen aan de controller. Voor een herintreder als ik is een spel als Tomb Raider natuurlijk een uitstekende keuze. Het is een van de grootste game series en er zijn zelfs twee films van gemaakt. Redelijk populair dus, al ligt hij nu meestal in de budgetbakken.

YouTube Trailer - opent in nieuw venster
Trailer op YouTube

Opstarten

Blijf met je tengels van de knopjes af tijdens het opstarten van het spel. Als je niets indrukt, dan start er een mooi filmpje waarin je goed kan zien in welke hachelijke situaties je een halve minuut later kan zitten. Een mooi overzicht van de mooiste grafische gedeeltes van het spel, een soort trailer zeg maar. Druk een keer op start en je komt in het hoofdmenu terecht.

Croft Manor

Heb je veel game-ervaring, dan kun je meteen aan de slag met een nieuw spel, wil je eerst even wennen, kies dan voor Croft Manor. Croft Manor is het lievelingshuis van Lara en zit in zo'n beetje ieder Tomb Raider spel. Dat huis is bijna net zo'n icoon als het personage zelf, gezien het feit dat ze het zelfs in de twee bioscoopfilms gestopt hebben. Tenzij je jezelf verzuipt in het zwembad is het onmogelijk om dood te gaan in Croft Manor, ideaal. Vijanden zul je er niet tegenkomen, wel puzzels, hl veel puzzels. Genoeg bronzen, zilveren en gouden rewards om alvast paar achievements mee te pakken voor je goed en wel in het spel zit is natuurlijk altijd fijn. Je moet wel eerst het eerste level spelen voor je Croft Manor binnen kan, maar het eerste level is een eitje.

Dat ziet er gevaarlijk uit

Rewards

In iedere level vind je gouden, zilveren en bronzen rewards in uiteenlopende vormen. De meesten zitten goed verstopt door middel van verborgen gangen, kasten, kratten of puzzels en ze allemaal verzamelen is zonder walkthrough bijna niet te doen. Zelfs na het compleet uitspelen van het spel en een aantal levels opnieuw spelen mis ik er in iedere level zeker nog twee of meer. Wel leuk is dat je bij een bepaald aantal van die rewards extra content kan unlocken in het spel, bijv een stuk of 100 object modellen, of een hele kledingkast vol andere kleding voor Lara, zoals snowsuits, zwempak, of de originele outfit uit Tomb Raider 1. Ook de concepttekeningen zijn erg mooi en laten een duidelijk beeld zien hoe de makers het spel hebben ontworpen. De rewards hebben een ander uiterlijk afhankelijk van de locatie in de wereld waar je zit, er is erg goed over nagedacht.

Storyline

Nieuw is dat je deze keer niet 100% chronologisch van plek naar plek gaat in de wereld, af en toe komt er een flashback voorbij waarin je de jonge Lara speelt, of komt er een filmpje voorbij over de jeugd van Lara. Er zitten wel 60 van die tussendoorfilmpjes in het spel die de levels aan elkaar verbinden en het geeft je echt het idee dat je in het verhaal zit. Ook de prachtige, exotische locaties helpen mee om de sfeer te verhogen. Lara gaat terug naar het verleden, op zoek naar een portaal in Bolivia, gelijk aan het portaal wat haar moeder opslokte in Nepal toen ze 9 jaar was. Om het portaal te activeren zal ze het zwaard Excalibur moeten bemachtigen. Meer vertellen over de storyline zou een complete spoiler worden, dus hou ik het bij een linkje naar de storyline op Wikipedia.

Terug in Nepal

Gameplay

Tomb Raider Legend is een singleplayer game, waarbij je voor de zevende keer in de huid kruipt van Lara Croft, erfgename van Richard en Amelia Croft en een beroemd archeologe/schatzoeker. Tomb Raider is een avonturenspel, wat je speelt in third person en pleegt een serieuze aanslag op je puzzelskills. Je zult moeten klimmen, puzzelen, schieten, rennen, zwemmen en springen. Platforms worden afgewisseld door acrobatische, horizontale vlaggenmasten en zelfs een aantal racescenes op Ducati's. Af en toe krijg je ook cutscenes waarbij je achtereenvolgens op bepaalde knoppen moet drukken om Lara automatisch bepaalde bewegingen te laten maken. Doe je dat niet, dan krijg je erg komische filmpjes waarin ze het loodje legt. Ze hebben in ieder geval voor ieder wat wils gestopt in TR:L. Het is jammer dat je het spel binnen 10 uur compleet kan uitspelen, of zelfs binnen een uur of 2 in de Time Trial modus. Van mij had het wel wat langer gemogen, maar ik had niet echt het idee iets gemist te hebben.

De replaywaarde is erg hoog, je kunt het spel uitspelen op easy, medium of hard, waarbij iedere moeilijkheidsgraad weer nieuwe extra's unlockt. Daarna kun je nog de al genoemde Time Trials spelen, die extra cheats unlocken (en achievements). En het kost je zeker een paar keer spelen voor je alle rewards gevonden hebt. Al met al kun je hiermee dus zeker nog een uurtje of 30 zoet zijn voor je alle puzzels uitgedokterd hebt. Daardoor valt het reuze mee dat het spel op zich maar een paar uur in beslag neemt.

De besturing is wat lastig, omdat de camera niet altijd even goed meedraait met wat jij aan het doen bent en op momenten dat je bijvoorbeeld aan een muur hangt ineens een andere positie inneemt, waardoor je niet achter je kan kijken. Soms moet je wl die kant in springen en dan moet je dus kijken wat je moet doen voor je aan de klim begint.

Wat de zweep is voor Indiana Jones, is de magnetische lasso voor Lara Croft. Hiermee kun je je al springend ergens aan vasthouden, objecten pakken die ver van je af staan of vijanden naar je toe trekken. Je gebruikt hem zo vaak, dat er zelfs een website is die TR:L een alternatieve naam heeft gegeven: Tomb Raider Grapple :+ Verder heb je nog een zaklamp die lastig genoeg Personal Light Source heet en een accu heeft die nogal snel leegloopt, maar nog sneller weer volstroomt. Ook heb je nog een bril, waarmee je kan zien of je iets kan met objecten in de ruimte waarin je staat. Eigenlijk compleet overbodig, aangezien alles waar je iets mee kan een soort van schittering of glim heeft.

Lekker racen op een Ducati

Vijanden

Je vijanden bestaan uit her en der een luipaard met de AI van een konijn en gewapende huurlingen. Verder nog een aantal verschillende soorten eindbazen aan het einde van iedere level. Iedere eindbaas heeft een aantal zwakke punten - mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je op YouTube diverse video-walkthroughs vinden.

Er is in het begin een stukje waar je op een soort betonnen wip-wap moet lopen, maar op de grond loopt een luipaard. Luipaarden staan er om bekend dat ze goed kunnen klimmen, maar zelfs als het begin van de wip-wap voor zijn neus ligt, klimt hij er niet op. Sterker nog, hij wandelt gewoon langs je af zonder naar je te kijken, want hij komt pas weer naar je toe als je van de wip afstapt en op de grond gaat staan. Erg vermakelijk, maar niet echt realistisch.

Lara vs Mercenaries

Muziek, geluidseffecten en stemmen

Op de achtergrond hoor je meestal een muziekje, alternatieve muziek, dat wel. Het misstaat zeker niet. Het verhoogt de sfeer in ieder geval zeker. De hoofdprijs gaat echter naar de stemmen - het is net of ze professionele acteurs ingehuurd hebben. Iedere persoon heeft zijn eigen stem, zijn eigen intonaties en als ze schreeuwen, dan schreeuwen ze ook echt. Dit is ongetwijfeld het beste aspect van het hele spel. Hopelijk weten ze dit bij toekomstige spellen, al dan niet Tomb Raider-gerelateerd, door te trekken want het is echt een verademing vergeleken met de dooie stemmen van bijvoorbeeld Two Worlds.

Bugs in het spel

Wel had ik n keer last van het feit dat het spel vast zat, omdat ik door een bug in het spel een eindbaas niet kon afmaken. Ik ben niet de enige die dat probleem had getuige de vele topics op het officile Eidos-forum en de diverse game-sites. En van de eindbazen is een grote slang, die je moet verslaan door 4 kooien op zijn hoofd te laten vallen. Daarvoor heb je je magnetische lasso nodig, maar ja, die deed het in die level dus niet door een bug. De enige oplossing die Eidos aandraagt is het opnieuw beginnen van de level ervr en dan hopen dat je de bug niet nog eens tegenkomt. Ik heb dus de level Kazakhstan en de level daarna met de slang dus beide drie keer gespeeld voor ik de bug niet tegenkwam.

Verder heb je nog een bug als je wl de slang kan verslaan, dat de X360 vastloopt als je naar het Engeland-level gaat. Je kunt dan alleen nog maar resetten en opnieuw proberen. Het eerste probleem doet zich voor in alle versies van het spel, de tweede alleen op de Xbox 360.

Rennen - springen - vliegen - duiken - vallen - opstaan en
weer doorgaan

Al met al is het toch wel een leuk spel, met prachtige exotische locaties in de hele wereld (en Cornwall). Het is een mooie uitbreiding op de voorgaande reeks games. Jammer genoeg is het nog wel een beetje buggy en lijkt Eidos er niets aan te fixen, maar als je gewoon netjes een aantal savegames bewaart is er weinig aan de hand. Grafisch niet meer de mooiste, maar voor vermaak scoort dit spel gewoon hoge ogen.

Tomb Raider: Legend op GoT

http://tweakers.net/price...gend-gameboy-advance.html (GBA)
http://tweakers.net/price...playstation-portable.html (PSP)
http://tweakers.net/price...legend-playstation-2.html (PS2)

Casemods

Terw_Dan heeft een drietal casemods gemaakt, die genspireerd zijn door Tomb Raider: Legend.

Heb jij ook een Tomb Raider - Legend, Xbox 360?

Mooie review, ik mis nog mouseovers :P

zie hier hoe en wat

leuke mousovers ;)
nu nog de afbeelding naar de youtube video centreren en dan ben ik helemaal tevreden :P

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 24 maart 2008 22:05]

Ik vroeg me al af hoe andere mensen dat deden en kon het in de Productreview-FAQ niet vinden en ook niet in het opmaak-menuutje rechts bij het schrijven van de review. Heb het voor elkaar gekregen met behulp van jouw linkje :D YouTube-plaatje staat nu ook in het midden :)

[Reactie gewijzigd door Megaflix op 25 maart 2008 06:32]

Is de Xbox 360 al in staat de next-gen graphics te gebruiken? Op de PC is het zo dat met die content uit het weliswaar soepeler draait op wat tragere pcs (of hoge resoluties) maar dan ziet het er stukken minder uit. Met die content aan is het echt stukken mooier.

Hoe dan ook, ik blijf Legend een van de leukere uit de TRserie vinden (en het is natuurlijk de game waar m'n casemod op is gebaseerd :)).
Wel een tweetal leuke casemods om naar te refereren in de review :)

De Xbox 360 is 1080p voor zover ik weet, dat is tenminste in te stellen bij de instellingen van het apparaat. Mijn televisie gaat maar tot 720p, dus misschien schaalt de Xbox niet helemaal lekker in het geval van Tomb Raider. Bij al mijn andere spellen ziet het er gewoon heel gelikt uit, zal TR:L eens meenemen naar m'n maat en daar op full-hd kijken of dat beter is :)
Op de pc is het zo dat het niet alleen de resolutie is, dat maakt natuurlijk ook het nodige verschil (ik draai het ding zelf op 1680*1050, dat ziet er heel anders uit al dan 1024*768).
Maar het zijn meer dingen asl het water dat niet gewoon wit lijkt, maar daadwerkelijk doorzichtig is en meer van dat soort dingen.

En ook wel tof dat je m'n casemods noemt in je review :D, al moet je eigenlijk deze noemen: [CiP]Tombraider :)

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 25 maart 2008 13:59]