Turtle Beach Ear Force Z6A Review

EricNL 4 januari 2013, 1.729 views

Turtle Beach Ear Force Z6A

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is fantastisch (echt 5.1!).
  • Microfoon is kraakhelder.
  • Koptelefoon is erg stevig, en toch flexibel.
  • Ondanks gewicht zit de headset uitermate comfortabel.

Minpunten

• Bedienings paneel is van zwak kunststof.
  • Bedienings paneel zit vrij laag aan de kabel.
  • Headset is redelijk zwaar (merkbaar bij langdurig gebruik).
  • Volume regelaars (draaiwieltjes) zijn erg gevoelig.

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Sinds een maand of twee ben ik in het bezit van de Turtle Beach Ear Force Z6A. De headset was uiteraard netjes verpakt, en er werd een splitter mee-geleverd. Persoonlijk vind ik het splitten een nadeel omdat je zelf vanuit je OS geen controle hebt over verschillende audio-apparaten, maar dat ligt uiteraard niet aan de headset en kan eenvoudig verholpen worden door een extra 5.1 geluidskaart aan te schaffen.

De bouw van de headset is zeer stevig, en erg flexibel. Ook de microfoon is stevig, maar toch erg flexibel en kan werkelijk in allerlei bochten worden gebogen.

Het bedienings-paneel aan de kabel is echter van dramatische kwaliteit. Het bedieningspaneel is gemaakt van zeer dun kunststof, en ook de volumeregelaars/draai-wieltjes zijn van zeer fragiel materiaal.

Dit is ook de reden dat mijn Turtle Beach Ear Force Z6A na 2 maanden alweer terug moest voor RMA: de kabel stond strak en met een miniscule ruk aan de kabel zit er nu een kabel-breuk (of los contact) in het bedieningspaneel waadoor danwel het geluid maar over 1 van de 2 kanten komt, of wel helemaal geen geluid.

Persoonlijk vind ik ook dat het bedienings-paneel redelijk laag aan de kabel zit. Er zit wel een handig clipje aan om het paneel bijvoorbeeld aan je kleren te schuiven, maar ik vind dat zelf niet erg fijn. Als je het clipje niet gebruikt, dan hangt het bedieingspaneel ongeveer op heup-hoogte, en vanwege de gevoelige draai-wieltjes op het bedieningspaneel kunnen deze soms makkelijk draaien als het bediepingspaneel langs de leuning van je stoel komt..

Het geluid van de headset daarentegen vind ik werkelijk fantastisch. Het 5.1 geluid komt geweldig door, en de microfoon zorgt voor kraakheldere spraak. Wat betreft mogelijkheden op het bedienings-paneel zit alles er op wat je nodig hebt. Volume, Surround, Center, Sub-woofer, Mute-switch.

De headset zit ook erg erg comfortabel, maar is redelijk zwaar. Bij langdurig gebruik kan het mogelijk iets irriteren, maar dan heb ik het over gebruik van +2,5 / 3 uur op rij.

Alles bij elkaar op geteld ben ik alsnog erg positief over de headset. Het geluid is natuurlijk het voornaamste, en daarvoor is de headset absoluut geweldig. Het ligt er deels aan hoe je er zelf mee om gaat, maar als je het bedienings-paneel netjes op je schoot legt, of aan je trui/broek schuift met het clipje, is dit absoluut een aanrader!

Heb jij ook een Turtle Beach Ear Force Z6A?

Hallo Eric,

Ik heb zojuist mijn bovengenoemde Headset binnen gekregen. niet wetende dat het me 3 kabels zou geven. ik heb dus een laptop zonder 5.1 geluidskaart.

Kan ik dit oplossen?
Need some lotion for the burn??? Sorry maar dat vind ik niet bijster slim van je.
Qua oplossing kun je kijken of er omvormers zijn naar hdmi en dan via hdmi toch 5.1 audio op je headset krijgen. Je gaat uit een enkele 3,5mm jack geen 5.1 krijgen in ieder geval ;)

(edit Hdmi is digitaal, 3,5mm is analoog dus dat gaat dan volgens mij ook niet werken)
Mij lijkt beroepen op de WKO het beste als dat nog kan. Anders kun je hem hier in de V&A verkopen tegen +/-75% van de nieuwprijs

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 26 januari 2013 12:35]

Hallo Rurah,

Ik weet het niet zeker qua kleur-codering, maar je kunt natuurlijk alleen de 3,5mm jack van de "Front-speakers" (ik dacht zwart of groen) aansluiting in de koptelefoonaansluiting van jouw laptop. De microfoon (Roze dacht ik) kun je gewoon aansluiting in de microfoon aansluiting van je laptop.

Hou er dan natuurlijk wel rekening mee dat je geen 5.1 audio krijgt door de headeset.
Als ik dat doe komt er maar gedeeltelijk geluid uit. en dus ook heel slecht.
Maar toch bedankt voor je reactie.
Deze headset is van ZEER slechte kwaliteit.

Ik heb deze headset gekocht. binnen 2 mnd zat er een scheurtje aan 1 kant van de headset boven de oorschelp. Terug gestuurd. het bedrijf kon niks meer voor mij doen.

Ik kon voor 30 euro een nieuwe headset krijgen, dit gedaan.

Ook de 2e headset kapot binnen 3 maanden.

Even ter duidelijkheid ik ga niet raar met de headsets om. gewoon normaal gebruik, Wel fanatiek omdat ik veel game, maar daar is een game headset voor lijkt mij.

100euro en nog geen half jaar plezier, en vele klachtmails later..

een dikke AFRADER dus.