Two Worlds, Xbox 360 Review

Megaflix 22 maart 2008, 966 views

Two Worlds, Xbox 360

Pluspunten

• sublieme graphics
  • diverse weersomstandigheden
  • paardrijden én teleports maken reizen gemakkelijk
  • alchemy- en magicsysteem zijn goed en doordacht ontwikkeld

Minpunten

• het lijkt alsof je een beta speelt
  • niet alle achievements mogelijk
  • erbarmelijke AI
  • geluidseffecten niet altijd juist
  • laadtijden zijn lang

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3

RPG's - Role Playing Games - blijven mijn favoriete spellen. Diablo, Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Icewind Dale en nog minstens 10 klassiekers bevolken na al die jaren nog steeds de planken boven mijn computer. Na het aanschaffen van een Xbox 360 vorig jaar kon natuurlijk ook een RPG niet uitblijven in mijn verzameling. Two Worlds en Oblivion zijn twee van de meest bekende RPG's op de Xbox 360. Nu las ik in een aantal gamesbladen previews die redelijk lovend waren over het spel voordat het uitkwam, maar na het uitkomen van het spel en het uitspelen daarvan moet ik die mening toch een beetje bijstellen. Nu zijn spelreviewers toch al redelijk snel ergens lovend over, enkele interessante uitzonderingen daargelaten, dus leek het me wel goed als ik over Two Worlds mijn eigen mening op papier ging zetten. Two Worlds is trouwens ontwikkeld door de Poolse ontwikkelaar Reality Pump en beschikbaar voor Xbox 360 en PC.

YouTube Trailer - opent in nieuw venster

Gameplay

Je personage bevindt zich in Antaloor, een wereld die volgens de makers 33% groter is dan de spelwereld van Oblivion. Dat zou best kunnen kloppen, het is een erg grote map waar je in rondwandelt en te voet duurt het wel een paar uur voor je van de ene naar de andere kant bent gelopen. Het spel is een zogenaamde free roam-RPG. Het maakt niet uit waar je heen gaat, dat mag je helemaal zelf weten. Geen lineair of voorgeschreven pad om te volgen, quests kan je doen in de volgorde waar je zelf zin in hebt. Je speelt het in een third person view. Je kan niet kiezen voor first person, dat zou wel een handige toevoeging zijn geweest trouwens. Ondanks dat de map helemaal free-roam is, moet hij af en toe wel laden. Volgens het boekje doet hij dat naadloos, maar ik noem het gewoon het ontbreken van een loading screen. Een seconde of 10 staat je beeld gewoon stil met je personage in de positie waarop het laden begon en dan na die tijd ga je weer gewoon verder.

Two Worlds bestaat uit een single player en een multiplayer gedeelte. Laat ik even bij de singleplayer beginnen, aangezien dat het leeuwendeel van het spel is. Bij een role playing game is de eerste stap die je normaal te zien krijgt, het maken van een personage. Persoonlijk is dat een van de leukste dingen van een RPG, het gedeelte waarin je zelf kiest hoe je personage er uit ziet, wat zijn geschiedenis is, zijn goede en slechte punten, zijn geloof, oftewel: zijn basis. Dat is vast het eerste punt waar Two Worlds de mist in gaat. Je speelt een mannelijke bountyhunter. Punt uit. Je mag nog wel zelf in detail kiezen hoe hij er uit ziet, maar je kunt geen vrouwelijke hoofdrolspeler kiezen en ook geen ander beroep. Je kunt natuurlijk eenmaal in het spel wel kiezen waar je je op gaat richten in je carrière, maar je speelt wel een fighter dus.

Er is ook geen enkele relatie tussen jouw level en dat van je tegenstanders. In no-time heb je een level van 50+, omdat je een ongelofelijke hoeveelheid XP kan verdienen met alleen al de side-quests. Vaak zijn de side quests in RPG's net zo interessant als de main quest, dus doe ik ze vaak eerst. Hierdoor mep je na een paar uur alle vijanden die je tegenkomt met één klap neer. En iedere keer op dezelfde manier. Het aantal variaties in de aanval is gewoonweg te weinig. Iedere klap ziet er zowat hetzelfde uit en vaak komt het gewoon neer op zo snel mogelijk aan je rechter trigger hangen. Met level 30 en wat basic uitrustig deed ik al 10.000+ damage per hit, bij level 50 had ik uitschieters tot boven 30k. Als je bedenkt dat het aantal hitpoints van een tegenstander niet meestijgt met je level - ongeveer 1300 punten voor een wolf bijvoorbeeld - dan zie je dus al gauw dat 99,999% van de tegenstanders in één klap het loodje legt. Je voelt je alsof je met God Mode aan speelt.

Graphics

De graphics zijn van een hoog niveau. Dit is dan ook één van de betere punten van het spel. Het is dan ook verbazingwekkend dat ze bij het vandaag aangekondigde vervolg - Two Worlds: The Temptation - de nadruk gaan leggen op het verbeteren van de graphics.

De bomen waaien in de wind, gras evengoed. Er zijn prachtige onweerswolken, regenbuien, mist, sneeuw, zon. De zon schijnt fel in je gezicht als je er tegenin kijkt, water reflecteert de omgeving netjes. Je items hebben enorm veel detail en ieder paard ziet er weer anders uit. Steden zijn ook erg mooi ontworpen, geen gebouw lijkt hetzelfde. Er zijn kleine dorpjes met houten huizen, grote steden met stenen gebouwen. Zelfs in de grotten zit variatie.

Artificial Intelligence

De kunstmatige intelligentie is van een matig niveau. Vijanden met een pijl en boog blijven van je wegrennen - eindeloos! - tot je ze ingehaald hebt of op een andere manier de nek omdraait. Er simpelweg met je zwaard op afrennen en je zou verwachten dat ze overschakelen op close combat, maar helaas. Wegrennen is hun motto. Mocht je het opgeven en weggaan, dan komen ze weer achter je aan.

Ook de scripting van de quests is niet echt je-van-het. Quests bestaan veelal uit het herhalen van opdrachten. Zo is er een necromancer die je als opdracht geeft om bij een galg wat op te halen. Als je dat eenmaal gedaan hebt moet je van hetzelfde item er nog 2 halen, en nog 5, enz. Dat gaat op een gegeven moment echt opbreken, je voelt je meer postbode dan een bountyhunter. Verder is het me een keer gelukt om een quest te verknallen door nét even een andere route te kiezen dan dat de makers geprogrammeerd hadden. Ik moest zorgen van de Karga Clan dat een bepaalde grot en tunnel vanuit een stad leeg was, maar voor ik die quest had gedaan had ik in een andere quest de Karga Clan van de kaart geveegd. Daarna heb ik wel de grot leeggemaakt en dan krijg je doodleuk de melding dat je je moet gaan melden bij een specifiek personage, maar ja... die was er dus niet meer. Vervolgens blijft er tijdens het hele spel zo'n stip knipperen op je map en mini-map, waar vroeger dat personage stond waar je de quest van kreeg. Andere quests worden wel gewoon netjes 'afgekapt' als je die gekregen hebt van de Karga Clan, maar deze bleef dus staan.

Alchemy-systeem

Het Alchemy-systeem is goed en doordacht ontwikkeld. In principe kun je twee of meer identieke wapens, schoenen, harnassen, helmen, pijlen of andere items samenvoegen tot één beter item. Ieder item heeft dus een level. Twee samenvoegen maakt level 2, drie samenvoegen maakt level 3, enzovoorts. Iedere keer wordt je item een stukje krachtiger. Met diverse kruiden die overal groeien, delen van dieren of juwelen kun je zowel tijdelijke als permanente toverdranken maken. Vooral die permanente toverdranken kunnen ongelofelijk krachtig zijn en je tientallen stats-punten opleveren, bijv +50 strength pérmanent. Met juwelen kun je ook fire, poison, cold, lightning of spirit damage toevoegen aan je wapens en niet zo'n klein beetje ook. Er is geen maximum aan verbonden. Spirit damage kan door geen enkele tegenstander worden tegengehouden, dus als je eenmaal een leuk wapen hebt gekozen, dan volstaat het om spirit damage toe te voegen zoveel je wilt.

Dit systeem is dan ook een van de beste punten van het spel, maar tegelijkertijd doet het ook de gameplay de das om. Als je het Alchemy-systeem gebruikt waar het voor is, dan ben je in no-time krachtiger dan welke tegenstander dan ook. Mocht je het spel ooit opnieuw willen spelen, dan is het advies om alchemy níet te gebruiken. Dat komt de gameplay ten goede.

Magic-systeem

Er zijn vijf verschillende magische krachten in Two Worlds - water, vuur, waarde, lucht en necromancy. Iedere school heeft 5 verschillende spell levels. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Neverwinter Nights, waar low level spells al snel niet meer nuttig zijn, kun je bij Two Worlds ook de spells combineren tot krachtiger wapens. Iedere magische kracht kun je gebruiken door een Spell Card. Die kun je gewoon stacken, oftewel op elkaar stapelen. Zo had ik een simpele eerste level poison dart al 70 keer verzameld en die was krachtiger dan welke hogere spell dan ook. Als dat nog niet alles is, dan kun je ook nog booster cards gebruiken, zoals minder mana-gebruik, langere tijdsduur voor de spell of gewoonweg meer power.

Dat maakt het magie-gebruik zelfs voor fighters interessant. Je krijgt meer dan genoeg stats-punten om een of twee magische scholen tot het maximum te laten gaan, zodat je zelfs de hoogste level spells kan gaan stapelen. Grote groepe tegenstanders kun je dus bij voorbaat al even platleggen, maar daar gebruikte ik ze niet voor. Meestal gebruikte ik magie om die irritante, wegrennende boogschutters te pakken te krijgen. Zodra je ze raakt met een spell gaan ze óf dood, óf ze blijven even staan en dan heb je de tijd om ze kennis te laten maken met je bijl of zwaard.

Stats en feats

Een RPG valt of staat met het stats-systeem. Je wilt namelijk een rol spelen en vaak zijn RPG-spelers nogal trouw aan een bepaald type personage. Goedaardig/kwaadaardig, sterk met wapens of met magie, snelle aanvallen of vooral sterke aanvallen, enzovoorts. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Wat dat betreft blijft Two Worlds goed overeind. In plaats van ingewikkelde dobbelsteen-verhalen zie je bij je stats-punten gewoon meteen wat je krijgt als je die feature een punt hoger geeft. Als je ervoor kiest om zwaardvechten een punt te verhogen, dan staat er gewoon netjes bij: damage +10%. Lekker eenvoudig.

Mocht je een fout maken, dan is er nog niets aan de hand eigenlijk. Je kunt op zoek gaan naar een Skillchanger en die kan je carrière tegen betaling terugdraaien. Het kost je geen XP (experience points), maar wel geld. Op deze manier kun je in het begin focussen op hand-to-hand combat en na een level of 20 toch overstappen op full-power tovenaar :) Verder zijn niet alle feats en skills vanaf het begin beschikbaar. Om sommige skills te leren zul je dus een trainer moeten vinden. Iedere trainer is lid van een bepaalde groep, dus als je op slechte voet staat met de Karga Clan zou ik ergens anders een trainer bezoeken - dat is een stuk goedkoper.

Geluidseffecten en muziek

De geluidseffecten op zich zijn mooi, weersinvloeden zoals onweer klinken zeer goed en natuurgetrouw, maar het aantal geluidseffecten is echt beneden peil. Zodra het begint te regenen roept je personage automatisch 'rain!'. Na een uurtje spelen kun je voorspellen wat je personage gaat roepen op welk moment. Het aantal oneliners is beperkt tot het absolute minimum heb ik het idee. Verder klopt het ook nog eens niet altijd wát hij roept. Zodra je een paar dino's tegenkomt, kan het goed zijn dat hij 'bandits!' roept. Dat vind ik echt een storende factor in een spel wat gewoon heel veel potentie had om Oblivion te doen vergeten.

Ik heb wat de muziek betreft niet echt het gevoel dat ik veel achtergrondmuziek had. Grote delen van de tijd heb je gewoon geen enkele muziek er bij en moet je het doen met de geluidseffecten. Misschien dat ze daarom zo eentonig en snel vertrouwd klinken?

Multiplayer

Behalve hetzelfde spel spelen met een personage anders dan een mannelijke bountyhunter, kun je in multiplayer wel zelf kiezen wat je speelt. Ga je voor magie of voor pijl-en-boog, dan krijg je compleet andere skills en feats om in te investeren. En behalve de free-roam map kun je in multiplayer nog een aantal andere dingen doen, die je in RPG's normaal niet tegenkomt.

Wat dacht je van player versus player in Team Deathmatch? Quake goes Medieval... Of Team Assault waarin je een monument moet verdedigen terwijl je dat van de tegenstander vernietigd?

Team Monster Hunt, waarin beide teams een aantal monsters heeft rondlopen, die door de tegenstander zo snel mogelijk moeten worden verslagen.

Team Horse Racing, waarin je op je paard als eerste over de finish moet komen.

Tenslotte ook nog Team Horse Stealing, waarin je als eerste een bepaald aantal paarden in je stal moet krijgen, hetzij loslopende of die van je tegenstander.

Achievements

Tja, was je een van de eersten die het spel kocht na de introductie, dan blijf je helaas steken op 930 achievementpunten. Door een bug in het spel was het binnengaan van een specifieke ondergrondse grot niet mogelijk. In plaats van de grot binnen te gaan, werd je getransporteerd naar een willekeurige health shrine. In totaal kun je 1000 punten halen aan achievements, na de patches en updates die pas maanden later kwamen. Het is niet mogelijk om met een bestaande savegame van vóór de updates de 1000 punten te halen. Je zult dus echt moeten updaten en dan een nieuwe game compleet uitspelen om de 1000 punten te halen. Het is te belachelijk voor woorden dat dit bij het beta-testen niet ontdekt is. Iemand moet toch wel die grot zijn proberen binnen te komen tijdens het testen zou je denken.

De ontwikkelaars noemen het spel beter dan Oblivion en dat had zo kunnen zijn als ze nog een paar maandjes hadden doorgewerkt. Nu is het net of je voor 60 euro een beta hebt gekocht van het spel. Het spel heeft zeker zijn positieve punten en je kunt er uren mee zoet blijven, maar naarmate je het spel langer speelt ga je je ergeren aan de minpunten. Als het spel over een paar maanden in de budgetbak ligt is het leuk om eens te gaan spelen, maar om hem nu voor de retailprijs te gaan kopen zou ik iedereen afraden. Pak dan een interessante spel als Blue Dragon eens mee, verrassend uitgebreid en geweldige gameplay. Dat is mijn conclusie als RPG-liefhebber.

Mocht je zelf meer houden van Diablo 2-achtige games, met een éééénorm uitgebreid aantal wapens, armor, ringen en andere items om te verzamelen, te enchanten en te combineren zonder maximum (!) en daarmee tientallen uren hack 'n' slash te gaan doen, dan zul je Two Worlds waarderen op zijn goede punten en ga je een hele fijne tijd tegemoet. Dat mag ook gerust gezegd worden.

Two Worlds op GoT

Tot slot nog even een linkje naar het Two Worlds topic op Gathering of Tweakers: ~[PC - X360] Two Worlds

Pricewatch

http://tweakers.net/price...ws/165516/two-worlds.html (PC)
http://tweakers.net/price.../two-worlds-xbox-360.html (X360)
http://tweakers.net/price...ors-edition-xbox-360.html (X360 Limited Edition)

Heb jij ook een Two Worlds, Xbox 360?

Hele nette verzorgde review, compliment.
Erg nette review. Andere kunnen dit als voorbeeld gebruikten toppie !!