AKG GHS 1 Portable Gaming Headset Review

lutkeveld 24 december 2012, 924 views

AKG GHS 1 Portable Gaming Headset

Pluspunten

• design
  • bouwkwaliteit
  • inline mic switch en volume control
  • prijs/kwaliteit
  • draagcomfort normaal gebruik
  • mobiliteit

Minpunten

• geen accessoires (maar die zijn eigenlijk ook niet nodig)
  • draagcomfort lange sessies.

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Ik zocht voor een nieuwe hoofdtelefoon om te gebruiken icm met mijn Asus x202e. Dit is een kleine, dunne en zeer mobiele laptop. Daarom was ik op zoek naar een koptelefoon die deze mobiliteit ook heeft. Uiteraard moet de geluidskwaliteit ook uitstekend zijn. Toen kwam ik deze tegen via Hardware.info die hem met een gold award beoordeelde. Dit betekend dat het product uitstekend is zonder de prijs in acht te nemen. Meestal krijgen dure producten deze awards, maar de AKG GHS1 was maar 56 euro bij Redcoon.com.

De dag na bestelling was hij binnen. Verpakt in een standaard, maar toch moderne doos met doorkijk plastic aan de voorkant. Even wat specs achter op de doos:
-3.5 mm jack
-2m kabel
-weegt 170 gram
-frequentierespons: 18hz-24khz
-mic 5-9 v (weet niet precies wat dit betekend)

Qua design is het wel in orde met deze headset. Daarom heeft hij ook de RedDot Design Award gewonnen. Mooie oranje kabel met een oranje en groen uiteinde voor audio en mic. In deze kabel zit een 'inline mic switch en volume control' die vastgeklipt kan worden aan je t-shirt.
De koptelefoon zelf heeft 'fabric earpads for longer wearing comfort'. Ze hebben gelijk dat ze comfortabel zijn, maar niet voor lange tijd. Na een uur beginnen ze een beetje te klemmen, maar dat kan verholpen worden door de koptelefoon een minuutje om je nek te hangen. Dit kan komen door dat ik nog niet zo lang in het bezit van deze koptelefoon. In de toekomst word hij waarschijnlijk wel iets losser.

De pasvorm is goed. Hij is verstelbaar met 12 klikjes aan elke kant. Er staan streepjes op zodat je hem aan beide kanten even ver kan uit/inschuiven. De scharnieren voor het opvouwen zijn goed en hebben een soort omklappunt tussen de ingevouwde en uitgeklapte stand zodat ze niet makkelijk veranderen van stand. De bovenkant van je hoofd zit tegen een netje van flexibele stof zodat je hoofd niet tegen de twee plastic overbruggingen zit.

De earcups kunnen een beetje draaien naar de positionering van je oren. Ook kunnen ze zo draaien dat je ze plat op de tafel kunt leggen.

De microfoon zit op een boom die niet kan draaien op welke manier dan ook. Het is robuust en zit niet in de weg. Ik heb er nooit last van gehad. Kwaliteit is uitstekend bij binnen gebruik. Bij buitengebruik vangt hij veel wind op omdat hij recht naar voren steekt zonder enige bescherming.

Geluidskwaliteit is beter dan alle headset die ik tot nu toe gehad heb. De lage tonen zijn echt diep, maar niet voelbaar. Dit komt waarschijnlijk door de grote van de headset. Dit is echter geen minpunt, de lage tonen zijn echt heel mooi.

De middentonen en hoge tonen vind ik altijd moeilijker te beoordelen. Ze zijn in ieder geval goed in balans en zijn zeker niet schel. Alle instrumenten zijn goed te onderscheiden en bij sommige nummers hoor ik ineens geluiden die ik eerder nooit gehoord heb.

Als ik accessoires moet beoordelen op hoeveelheid krijgt deze headset een diepe onvoldoende, ze zijn namelijk niet aanwezig. Maar ik kan eigenlijk geen enkele accessoire bedenken die ik nodig heb. Het enige wat handig zou zijn, is een adapter die van de mic/audio een combojack maakt. Ik heb namelijk een mic/audio combo poort op mijn Asus x202e, waardoor ik nu moet kiezen tussen luisteren en spreken.

Vragen stellen kan in de reacties.

Heb jij ook een AKG GHS 1 Portable Gaming Headset?

De headset ziet er goed uit, en zit te twijfelen om deze ook aan te schaffen. Ik maak me alleen zorgen over het microphoontje, dat je niet kan draaien. Hoe raar zit dit er uit als je aan het fietsen bent / in de trein, en heb je er ooit last van?
Hij is ongeveer zo groot als een kinderduim, en je kunt hem zelf geeneens zien. Voor in de trein perfect, maar op fiets zou ik persoonlijk oordopjes willen.