Specificaties met audio-aansluiting - Bekijk alle specificaties

Razer Battlefield 3 Razer BlackShark Review

Zerotorescue 23 december 2012, 863 views

Razer Battlefield 3 Razer BlackShark

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Uiterlijk
  • Jack plug

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Microfoon ruis
  • Ontbreken van geluidsregelaar

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Nadat mijn Logitech G35 kapot is gegaan ben ik op zoek gegaan naar een headset zonder USB aansluiting. Na wat onderzoek te hebben gedaan is de keuze op de Razer BlackShark gevallen wegens de extreem positieve reviews op een heleboel Engelse websites. In eerste instantie was ik het ook geheel eens met deze reviews, maar nadat ik nu binnen 3 weken twee keer de headset heb moeten terugsturen moet ik helaas mijn mening aanpassen.

Alle beoordelingscriterio op een rijtje:

Features
Kwa features mis ik de geluidsregelaar. Om continue in de Windows mixer te moeten zitten om het volume aan te passen wordt snel vervelend. Ik snap niet waarom er geen regelaar in de kabel zit verwerkt zoals bij vele andere headsets wel het geval is.

Het kunnen verwijderen van de microfoon is een pluspunt wat het gebruik van de headset buiten het gamen om ook makkelijker maakt.

Doordat de headset een jack ipv USB aansluiting heeft kan deze op veel meer apparaten worden gebruikt. Dit vind ik erg fijn omdat ik nu ook in de avonduren even achter mijn Xbox kan duiken of film op de tv kan kijken.

Kwaliteit geluidsweergave
Hier ben ik zeer tevreden over. Ik vind het geluid dat eruit komt tien maal beter dan de 7.1 van de Logitech G35. Helemaal als ik de headset aansluit op mijn iPhone (welke een aanzienlijk betere geluidskwaliteit heeft dan mijn pc) is het geluid dat uit de speakers van de headset komt verbazingwekkend goed.

Kwaliteit geluidsopname
Dit is wat minder; de headset ruist meer dan de G35 en ook is het volume lastiger af te stellen.

Gebruiksgemak
Ook hier is het ontbreken van een geluidsregelaar van belang. Omdat deze ontbreekt moet in Windows het volume worden aangepast wat niet gebruiksvriendelijk is. Het alle kanten op kunnen zetten van de microfoon is een pluspunt. Zo kan deze perfect worden afgesteld om je stem op te vangen, of juist compleet de andere kant op als deze niet nodig is (of zelfs geheel worden verwijderd).

Bouwkwaliteit en afwerking
Ongelofelijk slecht. Binnen 6 dagen is de microfoon in stukken komen te liggen. Na hem RMA te sturen en een nieuwe headset te hebben ontvangen ging ook deze binnen 2 weken op dezelfde manier kapot. Iedere keer ging dit in dezelfde volgorde: microfoon werkt prima; na een paar keer de microfoon te draaien wordt deze losjes (hij begint te rammelen) en even later valt de microfoon in stukjes zonder mogelijkheid tot reparatie. (Zie de tweede toegevoegde afbeelding.)

De rest van de headset zit goed in elkaar, maar de enorm korte levensduur van de microfoon is buitengewoon slecht.

De headset is erg duur voor een 2.0 headset, maar het geluid dat eruit komt is wel erg goed. Daarnaast ziet de headset er aantrekkelijk uit. Met de hoge prijs verwacht ik echter een fatsoenlijke bouwkwaliteit en dat bied Razer met deze headset zeker niet. Voor mij zegt een gemiddelde levensduur van 1.5 week genoeg over de bouwkwaliteit van dit merk.

Algemene beoordeling
De bouwkwaliteit heeft hier het zwaarste gewogen wegens de extreem korte levensduur. Alle andere fronten zijn voldoende of beter.

ps. Bij hardware staat mijn moederbord omdat deze het geluid produceert. Mijn iPhone staat er ook tussen omdat ik deze bij geluidsweergave heb genoemd.

Heb jij ook een Razer Battlefield 3 Razer BlackShark?

Wat heb je ter vervanging aangeschaft?
pricewatch: Sennheiser PC 360 G4ME

Iets duurder, maar deze werkt nu al wel een half jaar. Het geluid is echter helaas niet zo goed als dat van de BlackShark :(
Ik had precies hetzelfde met de microfoon, maar dat is simpel zelf te verhelpen/repareren.

Dat alluminium kapje (in afbeelding 2) kan je eraf wippen en het moertje weer vastdraaien met een muntje of grote platte schroevendraaier.

maar goed, ik lees dat je al een andere headset hebt.

[Reactie gewijzigd door MicroStar_NL op 3 februari 2014 21:51]