Family Guy: Back to the Multiverse, PC Review

Felixious 22 december 2012, 521 views

Family Guy: Back to the Multiverse, PC

Pluspunten

• Vermakelijk en afwisselend verhaal.
  • Met meer dan 1 speler het hoofdverhaal kunnen spelen!
  • Voor fans echt een spel om je hart op te kunnen halen, omdat het zo herkenbaar is qua humor en karakter.

Minpunten

• Multiplayer met 3 of 4 spelers lukt alleen als je meer dan 2 controllers hebt, omdat controllers combineren met het toetsenbord niet werkt. En alleen het toetsenbord lijkt ook niet te werken.
  • Grafisch niet echt hoogstaand.
  • Moeilijkheids graad verloopt niet vloeiend, maar het zit in n keer een groot verschil in naarmate je verder komt.
  • Als je dood gaat kost dit je geld, waardoor je veel geld kunt verliezen als je bij de eindbaas vaak dood gaat. Je zou het geld eerder kunnen uitgeven bij de ''draaikolkjes'' maar als je maps of personages wilt kopen moet je wachten tot je de missie hebt voltooid.
  • De quotes die steeds worden opgedreunt door de personages gaan echt irriteren na een tijdje.

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Samen met zijn gezin, bestaande uit twee zoons, een dochter, een vrouw en een hond woont Peter Griffin in Quohog. Deze door Seth MacFarlane bedachte televisieserie wordt sinds 1999 uitgezonden. Deze serie leidde in 2012 tot een spel.

Zelf ben ik best wel een family guy-fan, daarom weet ik de humor en het verhaal van het spel wel te waarden.
Ik heb het spel tot nu toe 3 4 uur gespeeld, samen met mijn broer. Ik heb twee missies afgerond, en ben nu bij de derde waarin je vecht tegen de cripples. Naarmate ik verder kom zal ik de review nog updaten.

Verder wilde ik er nog bij vermelden dat mijn broer en ik het spel alleen met Xbox controllers voor Windows hebben gespeeld, en ik daarom niet de besturing op het toetsenbord heb gebruikt/getest.

Back to the Multiverse

Verhaal
Stewie's grootste vijand en halfbroer Bertram wil wraak nemen op Stewie, omdat Stewie hem heeft vermoord in een aflevering van The Big Bang Theorie. Hij doet dit in 10 verschillende dimensies, en jij moet achter hem aan. De hoofdpersonages van het spel zijn Brian en Stewie. Dit is niet heel ongewoon, want in de serie komt het ook wel eens voor dat er een apart verhaal is met de twee vrienden.
Elke demiensie heeft een heel ander thema dan het vorige, en speelt zich ook heel ergens anders af. Dit zorgt voor veel afwisseling en speelplezier. Het is de bedoeling om steeds de opdrachten die gegeven worden te volbrengen, en daarnaast zijn er dan nog side-quests. Het hoofdverhaal gaat niet snel vervelen en meestal wel duidelijk. Bij de side-quests is dit anders. Hierbij zijn de opdrachten wel te begrijpen, maar je moet om deze te voltooien vaak langer in de wereld blijven dan je eigenlijk zou willen omdat het anders best wel saai wordt.

Multiplayer
Dit is in tegenstelling tot het verhaal dat voor 1 of 2 spelers is, bedoelt voor 1 tot en met 4 spelers. Je kunt hier kiezen uit vier verschillende modi zoals death match en infiltration. Bij de eerste moet je gewoon tegen elkaar schieten met het door jou gekozen personage. En bij de tweede moet je steeds opdrachten uitvoeren om punten te verdienen. Hierbij zijn er dan ook steeds weer power-ups te pakken die overigens ook in het hoofd verhaal zitten. Denk aan healthpacks, ruper-in-a-box (dat de knuffel beer van Stewie is die tegenstander uitschakelt), een ei waaruit een kip komt die hetzelfde doet als de beer.

Met 2 spelers lukt dit prima, maar zodra je gaat proberen om met 3 spelers te spelen gaat dit fout. Ik probeerde dan 2 spelers met een controller te laten spelen en 1 met het toetsenbord. Dit lijkt goed te gaan tot op het moment van het spelen zelf. Want degene die het toetsenbord en de muis heeft kan dan gewoon rondlopen, terwijl 1 van de spelers met een controller moet klikken om te kunnen beginnen, wat niet lijkt te kunnen omdat hij dus geen muis heeft.

Update: 20:00 21-12-12
Ik heb het nog een keer geprobeerd, en dit keer lukte het wel om met 3 spelers multiplayer te doen. Hierbij werd het scherm in 4 vakjes opgedeeld, waarvan er 1 zwart was en op de andere waren de spelers te zien. Ik weet niet waarom het nu wel lukte, maar ik ben blij dat hij het doet.

Challenge mode
Dit zijn weer extra kleine missies waar sterren te verdienen zijn. De uitdagen die je krijgt zullen deels aansluiten op het verhaal, wat het wel de moeite waard maakt om te spelen. Je moet steeds iets uitvoeren voor de tijd op is. Zoals bijvoorbeeld 10 foto's maken of alle door de criples gevangen genomen mensen bevrijden. Met de sterren die je hiervoor kan verdienen speel je dan weer nieuwe uitdagingen vrij.

Store en upgraden
Tijdens het verhaal zijn er soms een soort draaikolken in de lucht te vinden waarmee je de store kunt benaderen om hier dingen te kopen. In het hoofdmenu van het spel kan dit ook, maar dan kun je ook nog personages en maps kopen, wat tijdens het verhaal niet kan.
In de store vind je outfits voor spelers, upgrades voor o.a. je levensbalk en de hoeveelheid granaten die je bij je kunt hebben, nieuwe wapens, nieuwe personages, en maps voor de side-quests.

Besturing
Dit heb ik dus alleen maar getest met mijn Xbox controller. Hierbij had ik niks aan te merken, ondanks dat ik het niet eens ben met een aantal dingen. Zo is het raar dat als je wilt rennen, je dit maar een paar stappen vol kunt houden om vervolgens weer te moeten lopen. Je moet dan even wachten voor je weer een sprintje kunt trekken.
Wat ik wel weer leuk vind, is dat er een toets aan aangewezen voor een quote. Je drukt er op, dan doet jouw personage iets dat typerend is voor hem, en dreunt een bekende one-liner op. (Dit gaat wel vervelen na een tijdje, omdat ze dit soms ook zelf doen.)

Dlc
Er is vandaag 20-12-12 een dlc aangekondigt voor het spel. Dit bevat nieuwe wapens, nieuwe costums en uitdaginen.

Glitches/fouten
Dit omvat vooral de overgang van het spelen naar de filmpjes tussendoor. Bijvoorbeeld, als je in de lucht hangt terwijl je over water wilt springen, en je medespeler voltooid de opdracht, dan begint het filmpje. De speler die dan in de lucht hangt valt dan in het water dat er voor zorgt dat je dood gaat.
En als je beschoten wordt, en het filmpje wordt door je medespeler gestart, raak je levens kwijt vlak voor en na het zien van het filmpje, maar jij kunt dan niet terug aanvallen.

Update: 15:00 21-12-12
Tijdens het spelen van het hoofdverhaal is het spel een paar keer uitgevallen, maar gelukkig kun je dan weer beginnen bij je laatste save.

• Beeldscherm: LG Flatron E2290
  • Microsoft Xbox controller for Windows (cordless) black
  • Microsoft Xbox controller for Windows (cordless) white
  • Speakers: Logitech Z4
  • Videokaart: AMD Radeon 7670
  • Windows 7 64-bit

Heb jij ook een Family Guy: Back to the Multiverse, PC?

Wel leuk om te zien dat dit op de pc in hotseat(?) multiplayer gespeeld kan worden! dat mis ik toch wel bij de games van de laatste tijd en helemaal op de PC. het samen spelen wat m.i. het leukst is wordt steeds minder ondersteund.
Ja, het verhaal is met hotseat. De multiplayer modus niet.