Dell Latitude E6520 (5002) Review

Darkstone 11 januari 2013, laatste update op 6 april 2013, 12.159 views

Dell Latitude E6520 (5002)

Pluspunten

• Lange accuduur (8 a 9 uur)
  • Stevig
  • uitmuntend fan management
  • Zachte palmrest
  • Uitstekend toetsenbord
  • Bescheiden lampjes
  • Next business day garantie
  • Makkelijk te servicen

Minpunten

• Geen displayport
  • Touchpaddrivers (alps) waardeloos
  • touchpad slijtage in dit prijssegment....
  • Scherm goed, niet uitmuntend
  • Standaard geen verlicht tobo
  • Line-out slecht gefilterd
  • Matige grafische kaart
  • Log vergekelen met T530
  • Standaard geen SSD
  • HDMI clone niet mogelijk (in optimus modus)

Rond oktober heb ik een Latitude E6520 gekocht, 2e hands, maar helemaal nieuw. de specificaties wijken af van de entry in de pricewatch. Ondanks dat de E6520 niet meer wordt verkocht is de opvolger (de E6530) zo goed als identiek waardoor ik toch besloten heb een review te schrijven. De specificaties zijn als volgt:

OSWindows 8 x64
ProcessorCore i5-2520M (2.5 - 3.2Ghz, 2 cores) 'Sandy Bridge'
Geüpgrade naar i7-2820QM (2.3 - 3.4Ghz, 4 cores)
Grafische chipNvidia Quadro NVS 4200M 512MB
Scherm15.6" 1920*1080 mat (LTN156HT01-101)
Geheugen2x2GB 1333mhz
Geüpgrade naar 2x8GB 1660mhz
Extra'sBluetooth, card reader, RFID, fingerprint reader, expresscard 54, WWAN, backlit tobo
Gewicht3.1Kg met HDD en 9-cel accu (accu = 500gr, optical = 150gr)

De plaatjes uit deze review zijn schaamteloos gejat van overal en nergens.

Mijn vorige laptop was de studio 1555. Er waren precies 2 redenen om daarvoor te kiezen: het was de goedkoopste laptop met een 1080p scherm, en de accuduur was acceptabel genoeg. (ITT tot, bijvoorbeeld, de duurdere Studio XPS 16). Na verloop van tijd begon ik me echter meer te storen aan de enerzijds matige bouwkwaliteit, en anderzijds de glossy oppervlakten die overal aanwezig zijn. De accuduur had ik het liefst ook langer gehad. Kortom, ik zocht een laptop met:

Een zo lang mogelijke accuduur
Een zo goed mogelijke bouwkwaliteit
Zo min mogelijk downgrades ten opzichte van mijn studio 1555. Met name op het gebied van scherm en garantie.

Aan het eind van de review zal blijken of deze doelen zijn behaald.

Inhoudsopgave
Indruk
Een eerste indruk maak je maar een keer. En daar kan ik kort over zijn: De E6520 ziet eruit als een relatief simpele zakelijke laptop. Niet zo opvallend ale een elitebook, maar minder zakelijk als een thinkpad. Op de plaatjes op internet is een oranje strip te zien. Maar IRL merk je die eigenlijk nauwelijks op.

Deze laptop is verder voorzien van een kleine hoeveelheid lampjes aan de buitenkant, die bovendien niet erg fel zijn. Diegenen die hun laptop in de slaapkamer hebben staan hoeven niet bang te zijn 's nachts te worden vergezeld door een felle pulserende led zoals dat met mijn studio 1555 het geval was. Op de adapter zit een fel blauwe led, maar die kan je zonder al te veel problemen afplakken. Dat heb ik overigens niet gedaan: ik gebruik nog steeds de adapter van m’n studio 1555. De blauwe LED daarvan is stuk.

Algemene bouwkwaliteit
Een van de redenen waarom ik vond dat mijn studio aan vervanging toe was is de bouwkwaliteit. De constructie van de E6520 haalt zijn stevigheid uit één brok metaal. Als ik hem in een willekeurige hoek beetpak en een mijn oog langs de zijkant van de laptop leg is hij nog steeds kaarsrecht. Het schanier is eveneens een grote vooruitgang ten opzichte van de gemiddelde consumentennotebook: het is mogelijk de laptop te openen met één hand, al kantelt de laptop daarbij licht naar achteren. Het schanier heeft geen speling, maar veert, als je het scherm een stuk beweegt en vervolgens weer los laat, wel een klein beetje terug.

De palmrest is gemaakt van een stuk zacht materiaal. Ik kan niet met zekerheid zeggen welk materiaal het is, maar ik gok op rubber. Het rubber wordt een stuk minder snel vies dan de glossy palrest die op op mijn studio 1555 zat, maar met name in de omgeving van spots zul je snel merken dat er in plaats van vingerafdrukken vegen achterblijven. Die zijn wel vrij makkelijk te verwijderen.

Aan de achterkant van het scherm is aluminium aanwezig in de stijl geborsteld aluminium grijs. Wanneer je de laptop op de netstroom hebt aangesloten is staat het oppervlak onder stroom, zoals bij vrijwel alle aluminium laptops zo is. De aluminium achterkant is erg stijlvol, maar is een beetje glossy en verzamelt snel vlekken die vrij lastig te verwijderen zijn.

De onderkant is opgetrokken uit een grote plaat van een onbekend materiaal (maar ik verwacht geen plastic). Met enkele schroefjes is het mogelijk om de hele onderkant te verwijderen.

Er zijn wel enkele flaws te vinden in de afwerking. Het stuk palmrest waar de RFID chip zit klikt als je er op druk en weer los laat. Dit heb ik opgelost door de laptop helemaal uit elkaar te schroeven en weer in elkaar te zetten. De exacte oorzaak is mij onbekend. Bovendien sluit de onderkant niet helemaal goed aan op de metalen body: In de linkervoorhoek was er zelfs een milimeter speling aanwezig Bij een laptop in deze prijsklasse kan dat eigenlijk niet.

Toetsenbord
Het toetsenbord van de E6520 heeft een relatief klassieke layout met numpad. De pijltjestoetsen zijn niet full-size, maar wel groter dan half-size zoals je tegenwoordig op de meeste HP's ziet. Links en rechts van de pijltjestoetsen zijn pageup en pagedown aanwezig. Naas de F12 zijn home en end aanwezig. Met behulp van de fn toets kan desgewenst SysReq, Prnt Scrn en Pause/Break worden gebruikt. Er is op dit toetsenbord geen fysieke (wel fn-combinatie) Prnt Scrn knop aanwezig. Maar ik gebruik toch altijd de in windows 7/8 ingebouwde 'snipping tool'

Het numpad bevat de standaardlayout, boven het numpad is echter een extra rij functietoetsen aanwezig: calculator knop, en 3 media keys (prev, play, next). De meeste laptops hebben hier navigatietoetsen zitten. Persoonlijk heb ik num lock altijd staan (of juist uit?) en gebruik ik het numpad als navigatie blok. Ik had liever geen numpad gehad. Tevens is mijn exemplaar backlit. Het betreft een -ehh- aftermarket exemplaar. Dat er niet standaard een verlicht toetsenbord in een laptop van deze prijsklasse te vinden is vind ik ronduit schandalig. Het laatste wat je moet weten over de layout is dat de F-toetsen kleiner zijn dan ik ben gewend. Maar dat is niet echt storend.

Ik vind de layout maar gemiddeld. De pgup en pgdown knoppen naast de arrow keys is een keuze waar ik na een maand of steeds niet aan heb gewend. De home en end toetsen zijn klein en gebruik ik om die reden niet; de knoppen op het numpad zijn gemakkelijker op de tast te raken. De pijltjestoetsen zijn niet full-size, wat altijd een gemis is. Bovendien ontbreekt de application key. Met sharpkeys heb ik daarom de 0 toets op het numpad gemapt naar de application key. Dat maakt het numpad wel onbruikbaar voor cijferinvoer.

Het belangrijkste van het toetsenbord is natuurlijk de aanslag. De aanslag is relatief zwaar en geeft een duidelijk hoorbare klik. Persoonlijk vind ik het toesenbord een stuk beter dan het exemplaar op mn studio. Vanwege de 3 schroeven waarmee het toetsenbord aan de onderkant wordt vastgezet is er geen flex aanwezig. Als je er met je volle gewicht op drukt, ja... maar dat is geen normaal scenario. Ik ben ook erg content over de zachte palmrest.

Boven het toetsenbord aan de linkerkant vind je nog 3 knoppen: mute, vulume up, volume down. De implementatie hiervan vind ik minder. De knoppen zijn niet verlicht en hebben geen duidelijke vorm, waardoor het lastig is om ze op de tast te vinden. Ik druk nog wel eens het volume omhoog terwijl ik juist het geluidsniveau wil verminderen. Bovendien geven de knoppen slechte feedback: Een millimeter, dat is het wel. Een oplossing met de fn keys was wat mij betreft een betere oplossing. Direct boven deze knoppen zijn statusleds voor de harde schijf, baterij en wifi aanwezig. Ten slotte kan je het WiFi hardwarematig uitschakelen met behulp van een rocker aan de rechterkant.

Touchpad
Het onderdeel waar ik het minst tevreden over ben is het touchpad. Om te beginnen, het oppervlak glijd niet zo lekker als dat van mn studio 1555. Belangrijker zijn echter de drivers. Dat er anno 2012 nog touchpads zijn die geen precieze scrolling ondersteunen is ronduit absurd. Om een beetje vlot door documenten te kunnen scrollen staat de hoeveelheid regels die per keer gescrold moet worden op 7, zodat het ten minste mogelijk is om in één zwiep het equivalt aan PgDn te scrollen. Vergeleken met de op de pixel precieze scrolling op m’n studio is dat een grove achteruitvang. Overigens gaat dat op voor alle laptops met een alps touchpad.

Dat is niet het enige. Het scrollen gaat ook regelmatig mis, de oorzaak daarvoor is mij onbekend. Maar ik houd mijn vinger toch echt aan de rechterkant van het touchpad.

Ik heb ook nog een poging gewaagd om het touchpad te hacken. "ScrollDecideThreshold_X" en "ScrollDecideThreshold_Y" in Apfiltr.inf geven vermoeddelijk per hoeveel 'touchpad-pixels' het OS een scroll commando moet krijgen en staat standaard op 0x23 Maar bij het veranderen van deze getallen gebeurt er niets. Het is wel mogelijk de breedte van de scroll zone aan te pasen met, onder andere, ScrollWidth_V_Narrow in de dell-branded driver.

Over de dedicated touchpad knoppen kan ik kort zijn: die werken uitstekend. Stil, en vrij ver in te drukken zonder al te veel kracht.

update: na ongeveer 2 maanden gebruik lijkt het touchpad optisch te slijten. Hij werkt er niet minder door (hij is immers pas 2 maanden oud). Voor een laptop in deze prijsklasse is dat simpelweg onacceptabel.

Trackpoint
Verder heb je een trackpoint. Daar ben ik ook minder tevreden over. Het trackpoint zelf wordt snel zweterig, en de kloppen tussen het touchpad en toetsenbord geven zeer onduidelijke feedback waar ze precies in te drukken zijn, waardoor het vaak voorkomt dat je de (schanierende. De buitenste knoppen hebben het schanierpunt aan de bovenkant zitten, de middelste knop heeft het schanierpunt aan de onderkant) knop probeert in te drukken op een plek waar dat helemaal niet kan. Het trackpoint is in combinatie met de middelste muisknop wel uitstekend geschikt om snel door documenten heen te scrollen, maar niet zo geschikt als het tochpad van m’n studio 1555. In de praktijk maak ik altijd gebruik van de vertrouwde pgup/pgdn knoppen.

Overigens wil ik graag van deze mogelijkheid gebruik maken om eens ouderwets te ranten over de muis instellingen van windows: Geef me in hemelsnaam de mogelijkheid om per device instellingen te veranderen. Vlot scrollen met de gemiddelde muis op '3 regels per keer' is een ramp met bepaalde devices, zoals dit touchpad. Het trackpoint scrolt weer veel preciezer met een lagere scroll setting. Al heb je dan hetzelfde probleem als met het touchpad: namelijk dat het niet vooruit te branden is. PgDn werkt 4x sneller, en dat kan ik van het touchpad op mijn studio echt niet zeggen.

Scherm

Mijn numero 1 eis aan een laptop is een goed scherm. Geen goed scherm? Dat is dan duidelijk: direct de vuilnisbak in. Het scherm in de E6520 stelt niet teleur: het is een mat scherm, maar desondanks is het door velen (door mij, iig) gevreesde boterhamzakje-effect totaal afwezig. Verder bevat het scherm resolutie van 1920*1080 pixels.

Insert hier rant over het verdwinen van 1920*1200.

De specificaties van het scherm zijn mij niet helemaal duidelijk. Monitor asset manager weet mij te vertellen dat het scherm luistert naar de string "JHNX6¤15HT [*CP437", wat een samsung scherm is met typenummer LTN156HT****. De color gamut is 60%. Verdere specificaties zijn vanwege het ontbreken van datsheets en reviews onbekend. Maar na nauwkeurig vergelijken met mijn studio 1555 waarvan die specificaties wel bekend zijn kom ik tot de educated guess van een contrast van 700:1 en een helderheid van iets minder dan 300cd'm: het enige verschil dat ik kan ontdekken is de iets lagere helderheid en het feit dat het een mat scherm is. De kijkhoeken zijn gelijk.

Update: ik heb hem opengeschroeft. Het scherm is een LTN156HT01-101

Ik was voorheen geen fan van matte schermen: maar die mening wil ik graag herzien. An sich vind ik het glossy scherm van m'n studio beter, maar het verschil is nu ook niet bepaald groot. Ik heb overigens nog steeds last van weerspiegelingen. Het grootste voordeel vind ik zelf dat het matte scherm makkelijker schoon te houden is.

update: Ik wil mijn bijgestelde mening graag bijstellen. In omgevingen met weinig licht is een glossy scherm merkbaar mooier en heb je op witte achtergronden met dit matte scherm last van een soort van grijze ruis. Of je je er aan stoort is persoonlijk, maar ik denk dat mijn volgende laptop er weer een wordt met een glossy scherm.

Verder zal het jullie zijn opgevallen dat het scherm 4 uit de 5 sterren scoort. 2 redenen: geen wide-gamut, geen IPS. Deze bak bied geen enkele vooruitgang ten opzichte van mijn 3½ jaar oude studio, en dat vind ik teleurstellend at best. In het tijdperk waar elke ¤200 tablet een IPS scherm heeft verwacht ik geen TN meer op een laptop van 5 a 8x die prijs.

Wat wel een groot voordeel is vergeleken met mijn studio 1555 is het ontbreken van de pianolak zwarte rand om het scherm heen. Die heb ik altijd uitzonderlijk irritant gevonden.

Mobiliteit
Mijn exemplaar is uitgerust met een 9-cels accu met de monsterlijke capaciteit van 97Wh. Daarmee kan de laptop zo'n 8 a 9 uur van stroom worden voorzien. Ik kom meestal rond 9 uur aan op school en vertrek rond 5 uur naar huis, de adapter heb ik nog nooit nodig gehad en ligt dus ook permanent thuis.

De E6520 kan desgewenst verzwaard worden met een bay battery (30Wh) en slice battery (97Wh). Ik schrijf niet voor niets verzwaard, de E6520 is namelijk niet licht, en met al die extra accucapaciteit benader je vrij rap het punt waarop mobiel werken vanwege het gewicht niet meer zo comfortabel werkt.

Omdat de laptop relatief zwaar is heb ik een aantal pogingen gedaan om het gewicht omlaag te brengen. Het verwijderen van de smartcard reader, RFID, bluetooth, WWAN en de fingerprint reader levert een besparing op van, keukenweegschaal alert, 25 gram. De laptop wordt wel iets zuiniger, wat waarschijnlijk te wijten is aan het ontbreken van drivers voor die devices. Het scheelt ongeveer 100-150mw. Een minuut of 10 winst. Het verwijderen van de onderdelen bied meer nadelen dan voordelen: de palmrest heeft na het verwijderen van de smartcard reader en RFID chip flex. En niet zo'n beetje ook. Ik heb de onderdelen daarom weer teruggeplaatst, maar heb de stekkertjes niet aangesloten. De optical bay heb ik vervangen door een caddy met een harde schijf. Maar 9 van de 10 keer gebruik ik hem niet, en zit er dus een gat aan de zijkant van de laptop. Dat bespaart sroom en gewicht

De 9-cels accu steekt uit aan de achterkant van de laptop. Dat vind ik een groot pluspunt. Wanneer de laptop op tafel staat kan je hem, door hem enkele graden achterover te kantelen makkelijk verschuiven. De accu bied bovendien goede houvast als je een keer zonder beschikbare tafel of stoel wilt kijken of er nog interessante posts op GoT zijn verschenen.

Bij het verplaatsen van de E6520 dient er wel rekening gehouden te worden met de locatie van de power knop. Oppakken aan de rechterkant van de laptop is een slechte optie: je drukt dan direct de power knop in. Ga iets naar onder, en je duim zit op het toetsenbord. Ga nog verder naar onderen, en je duim krijgt het, zeker met het scherm opengeklapt, zwaar te verduren.

gedetailleerde verbruiksinformatie
Zoals bij elke laptop is het mogelijk om de discharge rate van de accu uit te lezen. Ik heb een testscriptje in elkaar gezet wat na 10 minuten het gemiddelde verbruik op het scherm uitprint. Onder voorbehoud van slechte meetmethoden en/of simpelweg incorrecte softwarematige uitlezing. Tenzij anders vermeld op de laagste helderheid met het wifi uit en een lege optical bay.

1. standaard: 7.355w
2. Met extra harde schijf: 7.707w (+0.352w)
3. Idem, maar met spinnende HDD: 8.497w (+1.142w)

Daarna heb ik de fingerprint reader, RFID, smartcardreader, WWAN en bluetooth losgekoppeld:
4. normaal: 7.229w (-0.126w)
5. Met de nvidia GPU actief: 15.424w (+8.195w)
6. In non-optimus mode: 9.523w (+2.294w)
7. normaal, met scherm uitgeschakeld: 4.909w (-2.321)
8. met één DIMM: 7.032w (-0.197w)

annotaties:
De relatieve waarden zijn relatief aan '1' voor 2, 3 en 4. En relatief aan '4' bij 5, 6, 7 en 8.
• Bij 5 draai ik nvidia inspector op de achtergrond zodat de nvidia GPU aan gaat. Het schijnt niet mogelijk te zijn om de kaart in de 2D clocks te forceren. Zoals je ziet het het van belang om goed in te gaten te houden of de nvidia GPU wel of niet is ingeschakeld: Dat scheelt namelijk dik de helft van je accuduur.
• Bij 6, en ja, de E6520 bezit de zeldzame feature optimus uit te kunnen schakelen, is de intel 3000 als het goed is volledig uitgeschakeld.
• 0.2w bij test nummer 8 klinkt als veel. Maar bij realistisch gebruik zal de computer rond de 9 a 10w verbruiken. 0.2w is dan 'maar' 2% van het verbruik. Dat scheelt een spletterende 1.2 minuut per uur bij mobiel werken.

Omdat ik toch bezig was heb ik meteen een script in elkaar gegooid wat 's nachts alle helderheidsstanden van het scherm af ging en vervolgens informatie over verzamelde. De procedure werkt als volgt: stel het scherm in op een random helderheid. Wacht 15 seconden. Verzamel 45 seconden data, herhaal dat tot de accu leeg is. De test duurde 8 uur en 50 minuten. Waarna niet de accu leeg was, maar ik de test afbrak omdat ik vond dat er genoeg data is was verzameld. Accuduur waar je u tegen zegt.

De E6520 kent 16 helderheidsstanden. Op helderheidsstand 1 (de X as in de grafiek) staat het scherm in de laagste helderheid. Op stand 0 staat het scherm uit. De Y-as weergeeft het vermogen in watt.

Grafiek in absoluten:

Grafiek relatief aan de laagste helderheidsstand.

Op de hoogste helderheidsstand verbruikt de laptop als geheel bijna 6w meer dan op de laagste helderheidsstand. Het verschil tussen het scherm uit en de laagste helderheidsstand is een relatief schokkende 2.5w.

Ook betekent dat dat het scherm 6w + 2.5w = 8.5w verbruikt op de hoogste helderheid? Nee. Dat is een incorrecte conclusie. Als je het scherm uit zet zal de de HD 3000 wel in een lagere power-state doen. En windows hoeft ook geen UI en zo meer te tekenen.

Prestaties
de i5-2520M ongeveer 2x zo snel als de P8600 in m'n studio 1555. Dat kan mij niet heel erg interesseren. Compileren gaan 2x zo snel. Enne... bij normaal gebruik is het niet echt merkbaar. Over de prestaties van de grafische chip kan ik ook kort zijn: de NVS 4200 is ongeveer vergelijkbaar met een intel 4000. Dat interesseert mij ook bar weinig. Maar YMMV uiteraard.

Om de grafische prestaties te testen heb ik Skyrim gespeeld. Die is acceptabel te spelen op 1080p met alles behalve de textures op low. De framerate is voldoende, maar kakt regelmatig in naar een vrij laag getal, vooral wanneer er veel lights aanwezig zijn.

Tevens kan je met deze laptop, net als met de thinkpads, in een non-optimus modus gaan waar alleen de NVS 4200 actief is. Maar wees gewaarschuwd: de accduur neemt al snel met 25% af, en wanneer je later weer optimus-modus inschakeld is een herinstallatie van de videodriver benodigd om optimus weer op gang te krijgen.

De temperaturen zijn onder Skyrim zeer acceptabel. Ik heb geen echte getallen opgeschreven, maar de CPU zweeft rond de 85° en de GPU zweeft over het algemeen rond de 70 a 75°. De GPU is dan overgeclockt van de standaard 740/800 (3DMark11) naar 950/960 (3DMark11). Ik heb ook 3Dmark op de batterij uitgevoerd: je krijgt dan exact dezelfde scores. In non-optimus modus heb ik ook 3Dmark11 gedraaid aan het einde kwam een score op het scherm die maar liefst 3 puntjes hoger is dan de score met optimus. Wat een anticlimax.

Verder komt de laptop standaard met een 7mm harde schijf. Al past een 9.5mm ook. Om de laptop te testen (marktplaats he..) had ik windows 8 geinstalleerd op de harde schijf. Een woord: baggertraag. Ik druk je op het hart: spaar geen kosten, direct een SSD er in. Ik gebruik een intel X25-M 80GB die al anderhalf jaar oud is.

Verder zit er natuurlijk ook een fan in de E6520. In een woord: uitmuntend. De fan gaat bij normaal gebruik nooit aan. Filmpje kijken? Op 720p resolutie op bed, geen fangeluid. Op 1080p resolutie met de onderkant toaal afgedekt met een deken: na een minuut of 10, 20 springt dan fan eventjes aan.

Zelfs wanneer je de E6520 flink belast wordt duurt het even voordat de fan aan gaat. Na het starten van prime95 duurt het nog een seconde of 8 voordat de fan gaat draaien. Dat is een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn studio 1555. Onder full load vind ik het geluidsniveau ook prima te pruimen: Een stuk minder dan de studio 1555, en minder dan een W87CU uitstoot bij het weergeven van een leeg bureaublad...

Vaak heeft een inactieve fan tot gevolg dat de behuizing relatief warm wordt. Op de fora zijn veel verhalen te vinden over de palmrest ter hoogte van de RFID reader die vrij warm wordt. Maar daar heb ik nog geen last van gehad. Wellicht omdat de reader in kwestie niet is aangesloten :P . Idle blijft de laptop overal koel, zelfs aan de onderkant. Bij games merk ik alleen aan het stukje palmrest bij de RFID reader dat de hardware binnenin heet genoeg wordt om een eitje op te koken: de rest van de behuizing wordt niet merkbaar warmer.

De maximumtemperaturen die ik heb gezien onder prime95 zijn -na ongeveer een half uur- 81° max (CPU). Bij het draaien van prime95 en RTHDRDBL wordt de CPU max 91° en de GPU max 75°. Voor wie wil upgraden naar de quadcore. Houd er rekening mee dat de quadcore variant een dikkere heatpipe bevat. Onder stressen is geen throtteling te bemerken, al dipt de processor regelmatig naar de 2.9Ghz (waar dat 3.0Ghz zou moete zijn). De oorzaak daarvan is niet bekend, maar het lijkt niet temperatuur gerelateerd.

Ik heb ook nog een potje Team Fortress 2 gedaan. Dat speelt prima (had niet anders verwacht..) op mid settings. In de volgende grafiek is lichtblauw de GPU en de overige kleuren core1, core2 en package. Houd er rekening mee dat TF2 tegenwoordig niet meer zo'n zwaar spel is. De CPU wordt nauwelijks gestresst. De kloksnelheden van de GPU tijdens deze gamesessie was 900/941

Features
Wat de featues betreft is de e6520 een ongelofelijk rijk uitgeruste laptop. Los van de vrij standaard usb poorten, HDMI, VGA en SD-kaartlezer en ethernet vind je op deze laptop:
• eSATA
• optie tot modem
• bluetooth
• WWAN (full-size mini pci-e)
• met bluetooth, WWAN en WIFI opties nog één vrij half-size minipci-e slot.
• hardwarematige wireless on/off switch
• kaarlezer
• contactloze smartcardreader
• fingertprint reader
• expresscard 54
• firewire
• optical drive die je in een handomdaai kan verwijderen.
• Docking station port

Er is werkelijk maar een reden dat er 4 sterren staan in plaats van 5 onder het kopje 'featureset': displayport ontbreekt. Dat is op te lossen met een dock (dual displayport, zelfs), maar ik blijf het jammer vinden. Overigens is het dock erg goedkoop vergeleken met de varianten van bijvoorbeeld HP. Los van het displayport issue heb ik er een hard hoofd in dat er ook maar 1 laptop bestaat met uitgebreidere I/O dan deze. (Ja hij mist USB 3.0 en thunderbolt, maar dat bestond toen deze laptop uit kwam dan ook nog niet met een fatsoenlijk werkende implementatie)

Een tweede nadeel, wat voor mij persoonlijk geen nadeel is, is de combinatie van line-in en line-out. Een irritant kenmerk is wel, zoals ik eerder vermeldde, dat de E6520 last heeft van statische electriciteit op de achterkant van de cover. De line-out is niet fatsoenlijk gefilterd en stoort verschrikkelijk als ik hem aansluit op mijn gehoorapparaat. Oplossing: optocoupler er tussen zetten en de metalen rand rondom de laptop aanraken met je pols zodat de electriciteit door je pols vloeit in plaats van naar de gehoorzenuw (in mijn geval). Niet bepaald ideaal. Met gewone speakers of oordopjes verwacht ik niet dat je er last van hebt.

Verder zitten er ook nog speakers in . Dat vind ik niet erg interessant. De speakers klinken al snel blikkerig vergeleken met mijn studio 1555 en het maximimvolume is merkbaar lager. De speakers gebruik ik vrijwel nooit. Als slechthorende vind ik dat je een andere review op moet zoeken voor een preciezer oordeel.

Overigen
Los van de punten die in de voorgaande hoofdstukken zijn vermeld zijn er nog wat kleine dingen die nergens anders tussen passen.

Het belangrijkste punt is de positie van de adapter. Die zit aan de achterkant naast de accu. Op de bank geen ideale plek. Toegegeven, het komt maar zelden voor dat ik deze laptop gebruik met de adapter er in, door de positie zet druk je gemakkelijk met je been tegen de stekker, ik heb daarom zo mijn twijfels over de levensduur van deze poort, die overigens met een makkelijk te bereiken schroefje vast zit.

Tevens is de E6520 niet alleen log door het gewicht, maar ook door de relatief grote bezels. Er had, bij wijze van spreken, een 16.4" scherm in gekund. Ook heb ik hem helemaal open geschroefd. Onder andere linksboven is zo veel loze ruimte aanwezig dat je er bij wijze van spreken 5 pinpasjes tussen kan stoppen. Met wat betere engineering had de laptop best wat kleiner gekund.

Serviceability
De serviceabilit, hoe snel je elk onderdeel kan vervangen, van mn studio 1555 is een totale ramp. Om de optical te vervangen was ik bij de 5e poging 25 minuten bezig. En dan moet de laptop ook nog in elkaar worden gezet... Even de fan schoonmaken? Trek maar maar anderhalf uur uit, of het dubbele als je het voor de eerste keer doet.

De E6520 scoort op dit punt hoge ogen: de DVD drive is te vervangen zonder schroefjes, de harde schijf laat zich ook gemakkelijk vervangen. En met ongeveer 6 schroefjes kan je de base cover er af tillen: je krijgt dan directe toegang tot het RAM, de minipci-e slots en de koeling. Aangezien ik vaak dingen vervang of voor de lol openschroef is dat een groot pluspunt. Na enige oefening is het mogelijk om ruim binnen een uur de palmrest er uit te halen, alle componenten die ik er uit had gehaald er weer in te stoppen, en de laptop weer dicht te schroeven.

Ik zocht een laptop met lange accuduur, goede bouwkwaliteit, en verder geen downgrades ten opzichte van mijn voorgaande laptop. Dat is voor het grootste deel een success. De enige onderdelen waar ik achteraf gezien echt niet teveden over ben is het touchpad en minuscuele kwaliteitsfouten. De mindere speakers zou iemand anders als nadeel kunnen opvatten, maar dat vind ik persoonlijk geen groot punt.

Wel ben ik erg tevreden over de accuduur, het fijne toetsenbord, de bouwkwaliteit en serviceability. Plus een speciale vermelding voor het beste fan management wat ik ooit in een laptop heb gezien. Ik moet mijn server nodig verplaatsen, relatief aan de E6520 maakt die namelijk een takkeherrie.

Indien je deze review leest ben je waarschijnlijk op zoek naar een mobiel zakelijk werkpaard met lange accuduur. Ik raad dan aan ook eens te kijken naar de:
• Lenovo Thinkpad T530
• Sony S15

An sich voldoet de T530 beter aan mijn wensen: het scherm is significant beter, hij is lichter, heeft geen numpad maar wel displayport. Het touchpad is een gok. De T530 is echter wel fors duurder en vrijwel onmogelijk 2e-hands te vinden met de gewenste specificaties (1080p 95% gamut scherm. Daarvan heb ik er in 3 maanden met een crawlscript precies 0 op marktplaats gezien). Aan sony doe ik niet vanwege het gebrek aan fatsoenlijke garantie, maar misschien is het vanwege het gewicht van 1.89kg iets voor jou.

update 6 april 2013:
Mijn latitude doet het nog goed, ik heb wel een paar bugjes ontdekt:
• Na aansluiten van een extern scherm wil de NVIDIA GPU vaak niet meer idle gaan, en wordt een herstart vereist.
• In diezelfde situaties doet turbo boost ook nog wel eens lastig. Soms wil de CPU niet in turbo gaan, het gebruik van throttlestop lost ook niets op. Na een suspend/resume cycle werkt het wel weer.

Edit: confirmed. Na een sleep cycle op de accu werkt turbo boost niet meer. Het toggelen van clock modulation in throttlestop verhelpt het probleem, zelfs als throttlestop niet actief is. Op de netstroom geen probleem.

Verder heb ik mijn toetsenbord van 2 meter hoogte op een hoek laten vallen. kuch.. De meest rechtsboven knop, next track, ligt er af. Met wat duct tape aan de onderkant heb ik hem er weer op gekreken zonder cosmetisch zichtbare schade. De knop zelf werkt uiteraard slecht (maar ik gebruik hem dan ook echt nooit).

In de review staat dat de laptop lastig te hanteren is. Maar die mening wil ik graag bijstellen: het scharnier is oerdegelijk en de randen rondom het scherm zijn vrij groot. In de praktijk pak ik hem altijd op bij het scherm. Ik blijf van mening dat de body iets te weinig richels heeft waar je hem goed vast kan pakken met 1 hand. Tevens is er een extra minpuntje bij gekomen: clone modus over HDMI is niet mogelijk in optimus mode.

Heb jij ook een Dell Latitude E6520 (5002)?

Een echte tweakers die hier bezig is, alle kleine "onnodige chipjes eruit te halen om het gewicht lager te krijgen. Mooi gedaan!
Mooie review! :Y) Ik snap ook niet waarom Dell voor hun zakelijke lijn laptops van Synaptics naar Alps zijn gegaan. Die Alps touchpads komen niet eens in de buurt van Synaptics :/
Ik ben nooit zo fan van laptops met numpads. Gebruik die weinig tot niet en geeft beetje krappe indruk. Liever een wat groter alfabet gedeelte denk ik dan.
Mooie review! Volgens mij heeft mijn vader een dergelijke laptop, alleen heeft die sowieso een 1600 bij 900 scherm. Ik vind je review erg compleet en goed geschreven, maar er zitten wel erg veel spelfouten in, daar zou je nog wel eens naar kunnen kijken. (minstens 10)
Het klopt dat ik veel spellingsfouten maak. Ik zal er eens een fatsoenlijke spellchecker overheen halen.
Onthou wel dat de laptop is ontwikkeld vanuit zakelijk oogpunt hè. Wanneer je de laptop in een docking station plaatst heb je keurig 2 displayports en nog een hoop andere aansluitingen. (staat ook in je review, had ik over heen gelezen, excuus)

Ik bezit hem zelf ook (privé) en een paar kleine toevoegingen:
- Gebrek aan USB3 is een minpunt
- EsataP poort is een pluspunt, handig om nog even je dvd aan te sluiten
- Verlicht tobo is optie bij samenstellen. Staat overigens standaard aan :-)
- SSD is eveneens samenstel optie.
- Fingerprint reader is de beroerdste in zijn soort. Erg veel leesfouten.

Die grafische kaart is inderdaad niet echt bijzonder :-) Dat hebben ze in de 2530 iets verbeterd maar het blijft ondergeschoven aangezien de doelgroep waarschijnlijk niet echte gamers zijn ;-) Je schrijft trouwens niets over de "niet werkende" mSata poort die wel in het systeem zit maar nog niet volledig wordt ondersteund door de bios. Overigens passen er wel ivy bridge cpu's in het apparaat.

Wel tof dat je de moeite doet om van deze laptop (toch alweer bijna 2 jaar op de markt) een uitgebreide review te schrijven. Ten opzichte van zijn voorganger, 3 stappen vooruit maar nog zeker niet perfect.

[Reactie gewijzigd door lennartb op 2 januari 2013 17:07]

Geen usb 3.0 is inderdaad een minpunt. Maar ik heb het bewust niet vermeld: het is mogelijk om usb 3.0 toe te voegen aan een 6-series chipset met een addon chip, maar ik hoor niets dan problemen met die dingen. Asus, ASrock, dell, bto, sony, van elk merk heb ik wel problemen gehoord. Dan heb ik liever geen usb 3.0.

Verder staat er een opmerking over het dock met 2 displayports. Ik ga er binnenkort ook eentje aanschaffen denk ik. Ze staan erg goedkoop op marktplaats.

En er passen inderdaad ivy bridge CPU's in. Maar verder dan passen gaat het niet: het schijnt dat er een bios update nodig om de ivy bridge CPU's te laten werken. En die heeft dell nooit uitgebracht. Concrete bronnen ontbreken overigens, maar dat is wat iedereen op het internet beweert.

Dat over de msata poort ben ik wel vergeten te vermelden. Ik heb er geen last van, maar dat er een poort aanwezig is gelabeld met 'msata' die niet zo functioneert is zeker jammer.
Dat heb ik ook gelezen ja van die USB3, alternatief is evt. de expresscard gebruiken maar meestal is het doel een extra schijf aan het apparaat hangen wat ff sneller gaat via esata :-)

Displayport zal ik even corrigeren, daar heb ik over heen gelezen! Excuus.

Edit: Let trouwens op marktplaats op dat je wel de E-port plus koopt hè :-)

[Reactie gewijzigd door lennartb op 2 januari 2013 17:12]

Ik kwam deze vergelijking nog tegen tussen de E6520 en E6530 op het net:

De 30 lijkt niet bepaald beter te zijn... Ik zou het eerder een downgrade noemen.
Ik heb hier in de woonkamer een E6530 staan met 1600*900 scherm (omruil laptop voor een overleden E6500, helaas kon ik het scherm dus niet zelf kiezen) en daar valt het in elk geval heel goed mee, geen enkel nadeel van wat de reviewer noemt merk ik bij deze op. Het enige minpunt aan die E6530 is dat die aan kwam met één kapotte sodimm en dus momenteel maar zijn werk doet met 2Gb, een vervangend latje is al onderweg.

Ik heb ook een tweede E6530 gekocht en die komt normaal dinsdag aan, daar zit wel een FHD scherm in net zoals een SSD (256Gb), 8gb Ram, i7 3740qm en Nvidia quadro nvs 5200m, zodra die aangekomen is zal ik meteen eens kijken hoe het daar met het scherm zit. Overigens zijn de andere reviews van de E6530 lang niet zo negatief als die uit jouw link en ik heb er tot nu toe maar één tegen gekomen met een chi-mei display, hopelijk gaat mijn er geen hebben als het echt zo'n slecht scherm is :).
Goed de tweede E6530 is aangekomen en ik heb hem al wat getest.

De laptop zelf werkt geweldig snel, de SSD is alleen helaas niet van het snelste type (plextor lct 256 m3s 2.5) maar wint wel van mijn 128Gb Crucial C300 en qua gevoel loopt het gelijk op met mijn Crucial M4.

Het scherm is het gevreesde chi-mei en het is inderdaad niet het scherpste of mooiste scherm wat ik ooit gezien heb maar na wat gamma correctie valt het binnen mijn acceptabelheids marge. Overigens doet Dell niet moeilijk om het scherm te vervangen voor een ander merk als je er over valt.

Geluidshinder is acceptbel, als je hem onder load belast maakt hij wel herrie natuurlijk maar dat doet iedere notebook en de fan is tenminste niet zo'n geval wat geluid maakt wat je trommelvliezen scheurt. De fan slaat wel veel rapper aan dan bij mijn E6500 maar gezien de hardware lijkt mij dat niet zo vreemd.

Temperatuur ligt, op gevoel, overal lager dan diezelfde E6500 behalve aan de exhaust waar de temperatuur zelfs bij idle al snel richting 40 graden gaat. Onder prime 95 lijkt de temperatuur van de afzonderlijke cores zich te stabiliseren rond 83 graden, voor de hele cpu ligt dit een kleine 10 graden lager, browsend is dit respectievelijk 50-60 en 45-50 graden.

Bouwkwaliteit tussen deze E6530 en die van mijn zus is zeer consistent, ik heb er niks op aan te merken behalve dat de spatie precies iets meer lawaai maakt bij mij dan bij mijn zus maar dat zou mij nooit opgevallen zijn als ik enkel deze laptop had. Overigens draait die van mijn zus veel koeler en stiller dan mijn exemplaar door de zwakkere hardware. Daar heb ik de fan nog niet van gehoord.

Ik denk niet dat het de moeite is om deze review appart te posten aangezien de E6530 niet veel verschilt van de E6520 en Darkstone hier een knaller van een review heeft over neergezet die niet te benaderen valt in kwaliteit. Als iemand vragen heeft over de zwakst beschikbare E6530 of de snelste mag die ze altijd stellen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 3 april 2013 12:47]

Het grootste deel van de behuizing bestaat uit magnesium en aluminium.
Mooie review! :)

Alps touchpad zijn inderdaad (nog steeds) waardeloos, zeker als je het vergelijkt met touchpads van Synaptics. Helaas zijn de Synaptics touchpads al sinds de Dell Latitude D6xx/D8xx series al vervangen door Alps touchpads. Het zal ongetwijfeld wel met het kostenplaatje te maken hebben, maar ik betaal daar met plezier wat meer voor aangezien de touchpad altijd wordt gebruikt.
Ik sluit me aan bij de anderen ;)

Over een glossy ips-scherm gesproken, ik heb een 15,6 inch ultrabook van HP gezien met een full hd ips-scherm en een 128Gb SSD.