Logitech G15 Gaming Keyboard Review

alex3305 27 februari 2008, laatste update op 11 september 2008, 2.869 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• LCD Schermpje
  • Volume draaiknop
  • LED-Backlight
  • Veel sneltoetsen (54)
  • 2-port USB hub

Minpunten

• Niet al te ergonomisch
  • Kabelgoten werken niet fijn
  • Groot en log
  • Drivers hadden iets beter gekund.
  • USB poorten zijn USB 1.1

Betrouwbaar, rijke featureset en stevigheid zijn woorden waarmee je het Logitech G15 Gaming Keyboard (Blue backlight) zeker kunt beschrijven!

Ergonomie:
Zelf had ik hiervoor een Microsoft Comfort Curve 2000, een wat ronder toetsenbord dan de Logitech G15 zoals je op kunt zoeken. Deze vond ik heel erg fijn en vooral het variërende grootte in toetsen was een van de voordelen van dit toetsenbord. Echter ging deze al snel. na één jaar intensief gebruik al kapot. Dat was voor mij meteen de reden om dit toetsenbord aan te schaffen.

Je kunt natuurlijk je natuurlijk wel indenken dat de ergonomie ver te zoeken valt als je één jaar lang met liefde en plezier een rond toetsenbord hebt gehad. Echter na een tijdje vond ik dit toetsenbord steeds fijner worden. De harde aanslag maakt hem degelijk en je hoort ook meteen dat je aan het typen bent. Het zijn dus geen IBM-toetsen, maar zeker ook geen laptoptoetsen. Eigenlijk voelen ze precies goed aan.

Naast de redelijk goede toetsen heb ik een tijdje geprobeerd te typen met een ondersteuning eronder. Deze krijg je erbij en heb deze dan ook vrijwel meteen eronder gezet. Na een tijdje merkte ik wel dat mijn polsen hierdoor wel meer pijn deden. Ik heb dit ding er dan ook weer snel afgehaald. Dit komt ook waarschijnlijk doordat ik met een plat toetsenbord instelling typ. Iets wat toch vrij weinig mensen doen tegenwoordig. Echter werd mij dit aangeraden door mijn Ergo-therapeut en sindsdien merk ik wel minder klachten in mijn polsen!

Hiermee wil ik concluderen dat de ergonomie redelijk is van dit toetsenbord, maar niet echt goed te noemen is, maar dat is natuurlijk ook wel appels met peren vergelijken - een game toetsenbord vs. een ergonomisch toetsenbord.

De featureset:
De featureset van dit toetsenbord is meer dan goed te noemen. Als eerste krijg je mooie LEDjes onder je ramplankje die je in drie standen kunt zetten - Aan, licht, uit - die ook eens de toetsen goed verlichten in het donker. De blauwe kleur geeft ook nog een extra effect aangezien blauw de laatste tijd 'in' is. Zelf heb ik namelijk ook blauwe status LEDjes op mijn computer, externe harde schijf en monitor.

Naast de LEDjes vallen nog een paar dingen heel erg op aan dit toetsenbord. Natuurlijk de sneltoetsen die aan de linkerkant zitten. Dit zijn G1 tot en met G18 en dus achttien sneltoetsen. Echter zijn deze in drie standen te zetten M1, M2 en M3 zodat ze drie keer gebruikt kunnen worden. Hiernaast zit dan ook nog een Quick Macro / Macro Record knopje waarmee je gemakkelijk je eigen macro's snel onder de desgewenste toetsen kunt zetten. Dit is zo straight-forward dat dit me al lukte zonder de handleiding er op na te slaan. Verder kun je ook in de software nog de toetsen toewijzen aan macro's of andere toetsen.

Natuurlijk zijn dit opvallende dingen voor een toetsenbord, maar het opvallendst is toch wel het display aan de bovenkant. Het is een vrij groot monochrome display wat je kunt gebruiken om verschillende informatie te laten zien. Het kan zijn dat je wilt weten hoeveel kogels je nog hebt in een spel, maar het kan ook gewoon de datum en tijd weergeven, net wat jij wilt. Daarnaast kun je dit ook instellen in het programma van Logitech of in een 3rd Party programma, welke ook op de markt zijn. Onder het display zit dan ook nog een knopje waarmee je snel tussen verschillende programma's kunt wisselen echter heb ik zelf hier altijd een lekkere, grote klok staan wat ik erg fijn vind!

Ook heeft dit toetsenbord nog een paar extra knoppen. Aan de linkerkant zie je nog een schuifje zitten, dit is voor WinKey-Lock. Hiermee kun je tijdelijk dus je Windows toetsen uitschakelen. Dit is vooral handig voor als je zit te gamen en vooral ook met ALT, CTRL, Shift en de spatiebalk werkt. Daarnaast zitten mediaknoppen, deze zijn op bijna elk toetsenbord tegenwoordig wel terug te vinden, maar toch vind ik dat Logitech het hier goed heeft gedaan. De volumeregelaar is namelijk geen knop maar een wieltje. Dit vind ik persoonlijk beter werken dan twee van die knopjes voor harder en zachter. Naast de volumeregelaar zit hier ook stop, play/pause, forward en backward knopjes. Hierboven zitten echter nog knoppen voor het display mee te besturen.

Rechts hiervan vinden we dan nog twee knopjes, één knop om het licht te regelen in de drie standen en de ander om het geluid te dempen, wat toch altijd wel heel handig is in bepaalde situaties!

Naast de vele knopjes en het uitgebreide display heeft dit toetsenbord toch nog één ding extra in petto, namelijk twee USB poorten aan de achterzijde. Dit zijn echter wel USB 1.1, dus een gelimiteerde snelheid. Daarnaast kun je er ook maar een beperkt aantal apparaten aanhangen omdat de stroomvoorziening ook maar beperkt is. Echter is deze wel genoeg voor een muis en dat kan nog wel eens handig zijn.

De featureset is dus uitgebreid en degelijk toe noemen!

Het display:
Hierboven heb ik het er ook al even over gehad, maar toch wil ik hier een eigen sectie aan wijden. Het display is natuurlijk wel een van de opvallendste dingen aan dit toetsenbord en deze heeft dan ook vrij veel functies. Standaard geïnstalleerd heb je een klok met datum en tijd, performence meter met de RAM en CPU (ook ondersteuning voor meerdere cores!), mediadisplay welke info over media en volume kan geven en ook nog een POP3 checker. Erg handig allemaal.

Ook kun je extra programma's downloaden van verschillende sites op het internet en kun je ook nog eens 3rd Party programma's draaien (zelf geprogrammeerde). Deze zijn vaak al te vinden met maar een klein beetje speurwerk op Google. Het leukste wat ik ooit heb gevonden is toch wel een soort van Tamagotchi, welke in je toetsenbord leefde dus. Deze kon je dan weer besturen met de knoppen onder je display op je toetsenbord. Erg leuk dus.

Echter nemen deze programma's allemaal wel geheugen in gebruik. Dit varieert per programma, maar is toch wel wat jammer. Niet als je voldoende geheugen hebt 4GB+, maar toch had dit beter gekund in mijn opinie.

Het is uiteindelijk toch net wat je van een toetsenbord verwacht, wil je uitgebreid gamen en nog nét wat meer informatie over je systeem willen, dan is zo'n display uitermate handig!

Vormgeving en bouwkwaliteit:
De vormgeving van dit toetsenbord is eentje waarvan je houd of haat. Persoonlijk vind ik dit toetsenbord een mooie vormgeving hebben, waar mijn vriendin deze foeilelijk vind.

Het toetsenbord ziet er namelijk nogal log en groot uit. Dit doet - vind ik - het uiterlijk zeker ten goede. Het lijkt namelijk nu een stevig apparaat wat je overal mee naartoe kunt nemen en zeker wel een tegen een stootje kan. Persoonlijk vind ik het er zelfs enigszins '1337' uitzien ook.

Ook aan de onderkant is de vormgeving redelijk goed. Hier zitten ook kabelgoten, waar je dus kabels doorheen kunt lijden. Echter gebruik ik deze zelf nooit omdat ik vind dat het onhandig is omdat de goten vooral te dun zijn. Er past maar een klein draaitje van bijvoorbeeld een headset doorheen. Dit had iets beter gekund naar mijn mening.

Naast de vormgeving is de bouwkwaliteit redelijk. Zelf heb ik namelijk aan de bovenkant wat backlight lekkage wat ik weer jammer vind. Dit had dan weer net iets beter gekund, maar misschien ligt het gewoon aan mijn toetsenbord.

Drivers:
Er wordt ondersteuning geleverd voor veel platformen en dat is heel handig van Logitech. Zelf heb ik het toetsenbord zowel op 32 bit en 64 bit besturingssystemen gehad en het werkt altijd al even goed. Dit toetsenbord werkt daarnaast ook in de bios en POST. Ook tijdens de installatie van verschillende besturingssystemen had ik geen probleem. Het enige probleem wat ik tegenkwam was tijdens één testprogramma van Seagate op de 'Ultimate Boot CD'. Deze kon ik niet met mijn toetsenbord besturen, maar dat komt waarschijnlijk omdat dit programma geen USB ondersteund of iets dergelijks. Wel jammer.

De drivers daarnaast in Windows zijn redelijk te noemen maar niet echt goed. Ze integreren namelijk niet met andere Logitech drivers (van mijn muis bijvoorbeeld) en dat is wel jammer. Daar kan Logitech naar mijn mening toch wel wat van leren. Daarnaast werken de drivers wel goed - behalve op één keer na, toen ik de plank net had.

Conclusie:
Mijn conclusie over deze plank is dan ook zeker goed te noemen! Hij werkt fijn en doet het over het algemeen goed. Daarnaast is de prijs - 69,99 euro - wat aan de hoge kant voor mensen die niet veel met computers werken, maar perfect voor als je zo'n ding elke dag gebruikt. Het is natuurlijk wel nog even afwachten hoe lang deze mee gaat, maar ik denk dat dat nog wel even zal zijn.

De rijke featureset heeft mijn zeker overgehaald om dit toetsenbordje te kopen en het uiterlijk is ook niet verkeerd. Tot nog toe heb ik er nog geen spijt van gehad en ik moet zeggen dat ik er veel plezier van heb. Deze review is dan ook helemaal getypt op dit plankje.

Als je dus een degelijk plankje wilt hebben, die - waarschijnlijk - lang meegaat en veel features heeft dan is dit de keuze voor een toetsenbord. Mijn eindcijfer is dan ook een 9,5/10,0.

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Wat vind ge er niet ergonomisch aan? De knoppen typen heel lekker, en de polsondersteunig is van fijne kwaliteit.

Over de drivers valt momenteel helemaal niets te klagen, die zijn retestabiel hier :)

Groot en log... welja dat weet ge als ge 'm koopt he :) tis geen laptoptoetsenbord. (zelfde geld voor ergonomiteit)

En kabelgootjes kan ik u alleen maar gelijk in geven. Hetzelfde met de USB poortjes.

Mooie review ;)
Nou kijk, zoals ik ook al aangeef is het natuurlijk appels met peren vergelijken. Ik kwam van een Microsoft Comfort Curve af welke rond gevormd is. Als je zoiets gewend bent, dan is een Logitech G15 niet prettig in het begin. Nu gaat het wel, maar kan ik denk ik nog steeds sneller typen op een écht ergonomisch toetsenbord.

De drivers zijn hier ook wel stabiel, maar ik doel vooral op de integratie met andere Logitech productdrivers - ik heb ook een Logitech MX518 namelijk -, als die er was geweest dan hadden de drivers van mij een 10+ gekregen.

Klopt ook wel, maar dat kan voor sommige mensen zijn om dit toetsenbord toch niet aan te schaffen, daarnaast is er ook nog altijd de nieuwe versie welke een stuk kleiner is.

Dankje, dankje en dankje :9 ;)