Steelseries Siberia V2 NaVi Edition Review

TT17 23 oktober 2012, laatste update op 10 november 2012, 740 views

Steelseries Siberia V2 NaVi Edition

Pluspunten

• Geluidsweergave
  • Bouwkwaliteit
  • Microfoon afwerking
  • Kabellengte

Minpunten

• Strak op hoofd (brildragers)

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Sinds een kleine maand heb ik deze prachtige headset in mijn bezit. Wat een heerlijk ding zeg, zoveel positieve dingen die ik kan opnoemen :

- Features : /

- Kwaliteit geluidsweergave :

Een enorm helder en rijk geluid, niet alleen bij het luisteren naar muziek, bij het bekijken van een film, maar ook en vooral bij het gamen. De hoge en lage tonen zijn enorm goed hoorbaar, maar dit kan ook moeilijk anders met een bereik van 18 – 28.000 Hz.. Daarenboven zijn de 50mm drivers een ongelooflijke performance boost. Ook het maximum volume is zeer goed, tenzij je van plan bent doof te worden.

Bij het gamen moet je het gewoon worden om als 'hacker' bestempeld te worden aangezien je iedereen die je ook maar enigszins probeert te 'backrapen' genadeloos afmaakt.

Bij muziek wordt de bas ook erg voelbaar, zeker als we een harder dubstep nummer opzetten, zal je al eerder geneigd zijn het geluid wat te dempen.

Bij het bekijken van een film hangt er natuurlijk veel van de kwaliteit van de film zelf af, maar als die in orde is, dan hoor je toch wel echt alles, zelfs die kleine subtiele geluidjes die je bijvoorbeeld in de cinema niet hoort en dit vind ik natuurlijk geweldig.

- Kwaliteit geluidsopname :

Omdat ik nog maar weinige malen mijn micro moest instellen, had ik in het begin echt problemen om deze in te stellen zonder mijn eigen te horen.

Eenmaal dit in orde was, begon ik met de ingebouwde 'Geluidsrecorder' in Windows een paar geluidsopnames te maken. Dit viel eerlijk gezegd vrij tegen, omdat elke zucht, elke kleine ademhaling gespot werd door de micro. Wanneer je teamspeak gebruikt en je wilt geen knop indrukken om te kunnen praten, en dus kiest voor continue transmissie, dan hoort je vriend aan de andere kant je letterlijk ademhalen.

Je kan dit natuurlijk positief en negatief bekijken. Het positieve is dat hij echt wel goede opnames maakt, zeker als we het bereik van 50 – 16.000 Hz in acht nemen. Aan de andere kant moet je dus beter kiezen voor een 'push to talk' knop want anders gaan er vele medegamers zich erg irriteren ;-)

- Gebruiksgemak :

Een kabellengte van 1m met een verlengstuk van 2m en gouden plug-ins zijn alleen maar om van weg te dromen. Ook de microfoon die erg handig de headset in en uit wordt geschoven is een verrijking. Daarenboven is er een volumeregeling aan de draad en een switch om de micro aan of uit te zetten. En toch gaf ik voor gebruiksgemak 'slechts' een 'goed'. Waarom ? Omdat ik een bril draag, zit een headset 'around de ears' altijd minder goed omdat de druk van de schelpen aanzienlijk is. Ook hier, en ik durf zeggen zelfs meer als bij andere headsets, is de druk toch wel vrij groot. Echter voor niet 'brildragers' is dit een zeer groot pluspunt aangezien het 'noise isolation' in de hand werkt.

- Bouwkwaliteit en afwerking :

Dit heeft Steelseries enorm goed gedaan ! Niet alleen de enorm mooie kleurspelingen, ook de perfecte plaats van de micro is geweldig ! De lederen kussens zitten hemels, alleen maar lof.

Als ik uit mijn bureaustoel recht sta dan vergeet ik altijd mijn headset af te zetten. Dit heeft mij al vele malen geld gekost, spijtig genoeg... Dat is nu voorbij, je voelt een schok en denkt 'shit', maar verder is er niks aan de hand :-), zo stevig is de aansluiting ! De draad zelf is redelijk dik, dus goed, en de afwerking met gouden plug-ins is zoals gezegd de kers op de taart.

- Prijs :

Bij 4Launch rond de prijs van 80, een topproduct voor een topprijs !

- Foto's :

Heb jij ook een Steelseries Siberia V2 NaVi Edition?

Het nadeel is dat als je de koptelefoon bijvoorbeeld in een (onboard) geluidskaart prikt deze niet toereikend is om de koptelefoon voldoende te voorzien van geluid versterking ofwel 'oempf'. Ik heb er daarom een Presonus kroptelefoonversterker tussen gezet en dat is een wereld van verschil. Ik gebruik deze koptelefoon ook regelmatig in de studio als 'comparison' voor tracks. Hij doet niet onder van de Sennheiser HD 600 studio hoofdtelefoon die ik ook in gebruik heb. Dat ik het verschil bijna niet meer kan onderscheiden komt vooral door mijn leeftijd en 25 jaar in de studio werken.
Ik kan me inbeelden dat een betere geluidskaart (of versterker) beter geluid levert, maar daarvoor heb ik het geld even niet ;) Ook moet daarvoor de kwaliteit van de film, game of muziektrack navenhand zijn en dat is ook niet altijd het geval.

Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen of je vooral met muziek-, film- (of zelfs game-) muziek bezig bent ? Alvast bedankt voor de reactie.
Studio werk is alweer een tijdje achter mij, reclame, house en rap/hiphop mastering. Vanwege tinnitus kan ik dat werk helaas niet meer uitvoeren. Nu als thuis-hobby-producer vooral Progressive tracks voor eigen genot.