CM Storm QuickFire Pro (Red Switch) Review

kevinbog 22 oktober 2012, laatste update op 5 november 2012, 799 views

CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit!
  • Typervaring
  • Mooi design

Minpunten

• Slechts gedeeltelijk verlicht

Ziehier mijn allereerste review! Ik heb een goeie maand geleden een review-sample aangekregen van de CM Storm Quickfire Pro (AZERTY), een mechanisch toetsenbord met rode Cherry MX switches (zeer lage weerstand, lineaire feedback). Ikzelf heb nog nooit een mechanische toetsenbord gebruikt, maar via deze weg kan ik mijn eerste ervaringen delen. Ik zal het zowel testen tijdens het gamen als tijdens het typen van wat langere teksten omdat deze in mijn ogen beiden belangrijk zijn. De voornaamste reden waarom ik nog nooit een mechanisch keyboard had gekocht waren gebaseerd op klassieke vooroordelen: luide aanslag, vermoeiend om te typen, maar wel zeer degelijk. Tijd om deze eens onder de pijnbank te leggen.

Specificaties

Dimensies: 454(L) x 155(B ) x 31(H) mm
Gewicht 1300 g

Eerste indrukken

Uitpakken
Het bord komt geleverd in een mooie zwarte doos met rode tinten, net zoals het toetsenbord zelf.

doos

In de doos zitten 2 compartimenten: vooraan zit het toetsenbord, verpakt in een witte stoffen sleeve en een plastic beschermingscover, alsook een kleine handleiding. Achteraan vinden we een micro-usb kabeltje (dat overigens een zeer degelijke indruk geeft) en een Key Cap Puller.

uitgepakt

Degelijkheid
Het bord zelf voelt direct zeer degelijk, enkel de uitklapbare pootjes onderaan geven een iets mindere eerste indruk, maar dat heeft vooral te maken met het klikgeluid. De pootjes zelf zitten stevig vast en voelen toch degelijk aan. Het bord buigt dan ook niet door, zelfs niet als je er hard op drukt.

Design
Het geheel ziet er naar mijn mening stoer uit. Het is wat zwaarder dan wat ik gewoon ben van een keyboard, maar dit is niet per se een nadeel, want meestal staat dat toch op de bureau en wordt het zelden verplaatst. De toetsen zijn zwart met een doorschijnend mat plastic symbool erop.

design

Het lettertype dat wordt gebruikt doet ietwat futuristisch aan, en sommige symbolen zijn wat veranderd ten opzichte van een standaard toetsenbord: op de spatiebalk staat het logo van Quick Fire, en de Windows toetsen hebben het CM Storm logo meegekregen.
Aan de voorkant links zijn 5 groeven die volgens mij geen andere functie hebben dan het design en rechts staat nogmaals het logo.

De backlight ziet er ook fancy uit, maar hier kom ik verder uitgebreid op terug.

Aansluiting
Over de aansluiting kan ik vrij kort zijn. Je plugt de micro-usb kabel aan n kant in het toetsenbord (redelijke kracht vereist, ook hier merk je dat dit niet snel zal breken), aan de andere kant in een USB-poort en hij werkt. De kabel is lang genoeg en kan mooi weggewerkt worden onderaan het toetsenbord. Er zijn 3 mogelijk ‘uitgangen’ (links, rechts en bovenaan) afhankelijk waar je de kabel naartoe wilt leiden.

Ervaringen

Geluidsproductie
Het eerste wat ik deed na de installatie was een kort tekstje typen om een eerste algemene indruk te krijgen van het geluid. Dit is hetgene waar ik het meest benieuwd naar was. Het geeft wat meer geluid dan een gewoon toetsenbord, maar het is duidelijk dat je de toets niet volledig hoeft in te drukken vooraleer de aanslag geregistreerd wordt. Het is alleszins niet storend tijdens het gamen, maar als er andere mensen aanwezig zijn in de ruimte tijdens het typen is het wel wat storend.
Na een paar weken ben ik wat meer gewend aan de mechanische toetsen van de CM Quickfire Pro, en merk ik dat ik sneller typ, terwijl de geluidsproductie een flink pak gedaald is omdat je de toets dus niet helemaal moet indrukken.

Typervaring
Qua typervaring ben ik aangenaam verrast, het heeft een zeer lichte aanslag, maar geeft toch een heel soliede indruk tijdens het typen. Ook voor gaming ben ik blij dat de weerstand niet te groot is, de lichtste aanslag is voldoende op te springen, menu tevoorschijn te halen, wapens wissel,… Dus waar je met een gewoon toetsenbord de gewenste key misschien zou gemist hebben, kan je hier gewoon doorspelen, en ga je ook minder letten op het volledig indrukken ervan. Terug overschakelen naar een gewoon toetsenbord zou dus meer aanpassing vergen na deze ervaring denk ik.
Als casual gamer merk ik overigens niet dat mijn skills sterk verbeterd (of verslechterd) zijn, dit omdat de bottleneck waarschijnlijk niet het keyboard is;-)
De ergonomie is verder standaard: alle knoppen zijn makkelijk te vinden en had geen aanpassing nodig in verband met de lay-out, er zijn wel een aantal multimediatoetsen te vinden, wat niet standaard aanwezig is in gaming keyboards en zodus een zekere plus tijdens normaal gebruik (internet, muziek spelen enzovoort).

Backlight

backlight mode 1

De rode backlight kan je aanzetten door FN toets icm de F1 toets. Er zijn 3 modi. En waarbij enkel de 4 meestgebruikte toetsen, de pijltjestoetsen en het logo oplicht.

backlight mode 1

Een tweede modus waarbij een groot deel van het linkergedeelte oplicht, zowel als de spatiebalk en het logo rechtsbovenaan.

backlight mode 2

En een derde die quasi hetzelfde is als de tweede, maar met een pulserende lichtintensiteit, al zie ik geen voordeel in het gebruik van deze laatste modus, enkel afleiding. Bij de eerste twee modi is het mogelijk om de lichtintensiteit aan te passen in 5 trappen. Er is echter geen belichting voor het hele toetsenbord. Dit is wel een nadeel als je in het donker wilt gamen, het gebeurt namelijk vrij vaak dat je een toets buiten het verlichte deel nodig hebt, en als de verlichting aanstaat dan zie je de niet-verlichte delen nog minder goed. Dat je de helderheid kan aanpassen helpt al, maar nog beter zou een volledige dekking van de verlichting geweest zijn. Voor gewone teksten te typen zet ik de backlighting altijd uit omdat ik meestal toch niet in het donker typ.

Overige functionaliteiten
De enige functionaliteit die ik echt nuttig vind is het feit dat je de Windows-knoppen kunt uitschakelen in ‘Gaming Modus’ zodat je niet toevallig naar Windows-mode gaat tijdens het gamen. Dat doe je door de FN toets in te drukken en dan F12. Hierdoor gaat ook die toets branden.
Verder is er nog de N-Key Rollover in USB mode die wil zeggen dat alle toetsen die je tegelijk indrukt worden geregistreerd. Normaal is dit gelimiteerd op 6, maar ik kan me geen moment bedenken dat ik er meer dan 6 ingedrukt houd. Voor mij dus een overbodige functie, misschien voor de meer veeleisende gebruiker wel een pluspunt?
Dan is er nog de Polling Rate. Die kan op 8ms, 4ms, 2ms en 1ms staan. Ik heb het veelvuldig getest en zie geen verschil in performantie.

De CM Storm Quickfire Pro is een zeer degelijk toetsenbord en erg aangenaam om mee te werken voor een schappellijke prijs. Alleen jammer dat de backlight niet over het hele keyboard mogelijk was.
De geluidsproductie kan een reden zijn om toch voor een klassiek keyboard te gaan, maar stoort eigenlijk enkel als je in een geluidsarme omgeving aan het typen bent.

Als er nog vragen zijn of mogelijke toevoegingen/extra foto's hoor ik het graag!

Heb jij ook een CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)?