Scythe Mugen Review

synesycerNewbie 17 februari 2008, laatste update op 17 februari 2008, 1.028 views

Scythe Mugen

Pluspunten

• koelvermogen

Minpunten

• groot formaat

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik heb een zeer slecht gegeven voor het instalatiegemak, maar dit is meer te wijten aan de s775 contructie. Door de enorme koeler is het erg lastig om genoeg kracht te zetten om de vier pootjes vast te klikken. Ook moet je goed bedenken in welke volgorde je alles monteert zodat je niet in de knoei komt met stekkertjes, geheugen enz. Gezien het grote formaat en gewicht lijk het mij niet aan te raden om te reizen met je computer (het is aan te raden om hem op de zijkant te leggen, maar dan nog).

Maar na de instalatie is het een en al feest. Mijn setje is een P35-DS3R moederbord met een E8400 in een Nine hundred kast waarvan de kleine fans op low staan en de grote 200mm op medium. Idle temperatuur van de cpu is 22 graden en na een 15 minuten zeer zware belasting 28 graden. Bij langere tijd zal dit wellicht nog iets hoger liggen, maar het zal de 35 lang niet halen. Ik heb overigens een goede kwaliteit koelpasta gebruikt.

Zie voor meer metingen onderstaande reacties

Heb jij ook een Scythe Mugen?

ik zou graag zien dat je dit nog wat verder uitbreid. je hebt wel een paar belangrijke dingen verteld als de temperaturen, maar hoe hoog is je cpu geclockt, hoeveel spanning staat er dan over? wat noem jij stressen? dat soort dingen zijn belangrijk in een goede review voor een cpu-koeler.

hoop dat je er wat mee kunt
"Ik heb een zeer slecht gegeven voor het instalatiegemak, maar dit is meer te wijten aan de s775 contructie. Door de enorme koeler is het erg lastig om genoeg kracht te zetten om de vier pootjes vast te klikken."

gisteren heb ik voor het eerst een CPU cooler geinstalleerd, namelijk de scythe inifinity. en heb helemaal geen problemen gehad, het ging veel makelijker dan gedacht. ik heb een Asus P5B-E moederbord.

[Reactie gewijzigd door onzam op 17 februari 2008 19:07]

cpu is gewoon standaard geclockt, dus 3,0 Ghz

Voltage weet ik niet precies, het bijgeleverde programma bij het moederbord is nou niet echt uitgebreid met de info.

En met stressen bedoel ik ook stressen. Newsleecher stond aan, dvd werd afgespeelt, paar internetpagina's stonden open, mcfee was een full system scan aan het uitvoeren, 2 iso bestanden van meer dan 4 gig aan het uitpakken met winrar, nero voor de grap nog even opgestart en vervolgens Enemy Territory - QUAKE Wars op de hoogste instellingen spelen (niet dat dit erg lukte door de lags).

En wat betreft montage is het maar wat je gewend ben. Laatste keer dat ik een koelertje monteerde was 4 jaar geleden met een AMD socket A. Het probleem bij montage was dat het leek alsof de pennetjes vast zaten, maar bij nauwkeurige inspectie bleek dat ze bijna geen enkele keer (broertje had tegelijk dezelfde pc bestelt) echt vast zaten, en dan ging het echt om de laatste honderste milimeter. Pas dan kwam de koeler na wat gewrik aan de pennen niet meer los.

[Reactie gewijzigd door synesycer op 17 februari 2008 20:36]

De eerste helft van deze reactie kun je veel beter in de review zelf zetten. Overigens hadden alleen winRAR en Quake wars effect op het processorgebruik. De invloed van de rest wat je opnoemt is allemaal te verwaarlozen en kost alleen maar geheugen.

Ik heb zelf trouwens ook een Infinity op een Athlon 64. Ik kreeg dat ding er ook alleen maar na veel moeite en vooral ook bloed, zweet en bloed. Ik moest op zo'n bevestigingsklem heel hard dauwen maar het paste allemaal maar net, en toen schoot ik uit met mn hand. Volgens mij zat 1 van die koelbladen tot aan het bot in mn hand aan de basis van mn duim. Dat was geen prettig gevoel.

edit: ik zie dat je hieronder nog meer reacties hebt geplaatst. Zet dat allemaal in de review en maak het meteen wat overzichtelijker. Dat zou een hoop goed doen aan je review.

[Reactie gewijzigd door brute51 op 17 februari 2008 22:18]

Ik lees in meerdere reviews dat de installatie lastig is bij deze koeler.
Hier heb ik zelf echter bijna helemaal niets van gemerkt.
Als je erg dikke vingers hebt is het inderdaad vrij lastig, maar ik heb hem kunnen installeren zonder het moederbord eruit te hoeven halen.
Ik kan inderdaad uit ervaring praten, (ik heb een E8400 op een asus P5k-E bordje), maar je maakt het bij zo een joekel van een koeler, jezelf wel een heel stuk makkelijk als je eerst linksonder vast zet, dan rechts boven, dan linksboven en tot slot rechts onder
want zeker om het laatste pinnetje lekker vast te zetten met je een beetje ruimte voor je vingers hebben.
Met stressen bedoelen we hier (denk ik) orthos o.i.d. :P
linkje? dan probeer ik het uit.
Wellicht meteen iets om de temperatuur en spanning goed te lezen? :D

Daar kun je everest ultimate downloaden, vind ik persoonlijk erg prettig werken en de ondersteuning voor mn g15 vind ik ook erg makkelijk.
zie volgende post :+

[Reactie gewijzigd door synesycer op 17 februari 2008 21:42]

everest ultimate is een programma om alle gegevens van je pc uit te meten, van temperaturen tot pruductsleutels van ge´nstalleerde spellen.
Orthos of Prime 95 worden vaak gebruikt om te stressen. een screenshotje van een van beiden die al een uur of 8 (minimaal) aanstaan geeft vaak weer dat een systeem stabiel is.