Samsung Syncmaster 245B Zwart Review

kwakdoos 12 februari 2008, laatste update op 12 februari 2008, 3.444 views

Samsung Syncmaster 245B Zwart

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Hoge resolutie (1920x1200)
  • Fijne eigenschappen verder (responsetime etc)
  • Verdraaibare voet
  • In hoogte verstelbaar
  • Muurbevestiging

Minpunten

• Geen HDMI (Geen must voor mij, dus niet echt negatief)
  • Verder niets negatiefs? Ja... ik wil graag een 2e, maar m'n budget laat het nog niet toe

===
UITGEBREIDE REVIEW.
===

Hier de review over mijn Samsung 245B, 1 Exemplaar in gebruik sinds 21 Januari 2008. Gebruiksduur in uren per dag: Gemiddeld 3-4. Ik geef zoals de groene beoordelingsbalkjes, ook hieronder aan met behulp van smileys.

------------------------------------
Algemene beoordeling = :9~
------------------------------------
Toen ik m'n scherm binnenkreeg zat ik gelijk al te kwijlen van de enorm grote doos wat er om heen zat. Daarin aangetroffen vond ik 2 piepschuimen beschermstukken, en daartussen het scherm. Mooi verpakt met een piepschuimachtige hoes.

Featureset = :9~
------------------------------------

Gelijk uitgepakt, en op tafel neer gezet.
Het eerste wat me opviel was de mooie degelijke voet. Deze is 350 graden draaibaar, zonder dat de onderkant van de voet meedraait. Erg fijn dus. Ook is het mogelijk om het scherm een paar graden horizontaal te draaien. Dit is vrij makkelijk als je bijvoorbeeld een niet vlak bureau hebt. (of je huis is scheef). Ook kun je de monitor naar voren en naar achteren kantelen, en is het in hoogte verstelbaar (anti stijve nek :Y) ). Verder is het nog mogelijk om hem aan de muur te bevestigen. Mogelijkheden genoeg dus!

De keuze dat ik een 24" Scherm was, was voornamelijk omdat je een stap hoger zit in resolutie dan een 22". 3 kameraden van mij hebben de 226BW. Ik wou meer, want 4 met hetzelfde scherm vind ik niet echt 'cool'. Zodoende wou ik meer }> .

De resolutie van dit prachtig pixelparadijs is 1920x1200. Erg netjes dus.
Momenteel heb ik met mijn huidige configuratie de spellen UT3, en COD4 de mogelijkheid om deze te spelen op deze uberhoge resolutie, waarbij deze volledig soepel draaien. Ook erg fijn dus.

Verder heeft dit schermpje een 5 ms responsetime. Hier is echter niets van te merken. De 226BW heeft 2 ms. En ik zie er geen verschil tussen. (wat is nou 3 ms 8)7)

De aansluitingen ben ik zelf erg te vreden over, aan de achterkant pronkt een fijne DVI aansluiting, met ernaast een (analoge) VGA aansluiting. Even verderop vind je de powersource. En een fijn schakelaartje om de prik erop te zetten. Tevens vind je een audio ingang, die je kunt gebruiken voor een eventuele speakeronderbouw set.

Dat er geen HDMI opzit, zal mij niet zoveel boeien. Ik heb geen apparaat momenteel wat het ondersteund, en DVI is net als HDMI. alleen dan zonder geluid. Dus dit zal mij echt een worst zijn.

Kleurweergave = :9~
------------------------------------

Over de kleurweergave heb ik ook zo goed als niets op aan te merken.
Verder is het kleurenspectrum erg uitgebreid. En zijn de kleuren ook niet flets.

Verder heeft dit scherm 7 voorgeprogrammeerde profielen. Welke:
  • Custom
  • Text
  • Internet
  • Game
  • Sport
  • Movie
  • Dynamic Contrast
Je ziet qua kleur wel wat verschil etc. maar het is niet zo dat ik nou gebruik maak van deze profielen (Iemand een argument, waarom ik juist WEL gebruik moet maken hiervan, bijv met film kijken, profiel Movie kiezen)

------------------------------------
Contrast en helderheid = :9~
------------------------------------

Sommige zeggen dat zwart niet echt zwart is. Nou, dan moet je wel heel kritisch zijn.
Ook de helderheid is erg goed. Ondanks zijn 1000:1 is het allemaal erg helder (een crt kan er nog wat van leren O-) )
Dynamic Contrast 3000:1 heb ik nog niet veel gebruikt. Omdat dit alleen maar irritant werk. Als je het profiel op Custom zet, of op Game, dan werkt dit ook al erg prettig.

Ghosting = :9~
------------------------------------

Ghosting, dit zijn 'vegen' van beeld als je snel beweegt (shooters oid)

Hier heeft het scherm dus absoluut geen last van. Ik speel regelmatig Unreal Tournament 3 op dit scherm. En dankzij ook de snelle responsetijd. Werkt dit wel enorm fijn! Niks op aan te merken dus!

Pixeldefecten = :*)
------------------------------------

Momenteel heb ik het scherm, op moment van schrijven, 2,5 week in huis. Ik heb het scherm tot nu toe nog elke dag aangehad (een paar uur per dag) En gelijk bij binnenkomst heb ik DPT (dead pixel tester) geinstalleerd. Want ja, je wilt toch weten of je dooie (sub)pixels hebt.

Gelukkig geen last van, en zal dus ook niet zo snel komen.

------------------------------------
Bouwkwaliteit en afwerking = :*)
------------------------------------

Over de bouwkwaliteit heb ik niet veel op aan te merken. Het scherm is alleen wat aan de dikke kant (zijkant +- 4 cm) maar het is verder niet storend.

Vormgeving = :*)
------------------------------------

Zoals hierboven al, is de bouwkwaliteit erg goed. Het is een degelijk scherm, en alles is degelijk, de vormen (ronde design voet) etc is erg strak.
Het scherm heeft alleen geen kabelgoot oid. Waarachter je de kabels kunt wegwerken. Maar dit vind ik opzich niet zo erg, vandaar dat ik deze op 'goed' heb gezet.

Prijs = :9~
------------------------------------

Over de prijs ben ik zeer te spreken. Een 226BW kost momenteel 260 euro. Ik heb dit scherm incl verzendkosten voor 400 euro. Het is die 140 euro meerprijs meer dan waard. Vooral omdat je dus een resolutie hoger zit. En dit vind ik toch wel erg fijn werken.
Prijs is dus prima! Maar je moet het er wel voor over hebben. Als je het hebt, kopen!!!

Conclusie = :9~
------------------------------------

Kortom, ik vind het een erg fijn schermpje, zonder dooie pixels, fijne aansluiting (wat ik ook daadwerkelijk gebruik) En film kijken, zelfs dvd is echt een lust voor het oog!

Een echte aanrader dus!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 245B Zwart?

lekker weg te lezen review, je bent wel über positief over dit beeldscherm :Y) Maar goed dat is natuurlijk user afhankelijk.
heb zelf nog geen ervaring gehad met eenzelfde scherm, dus zou hem zelf ook wel eens willen proberen/bekijken.

Dank je voor deze info! _/-\o_
Profielen vind ik zelf wel praktisch... Overdag, met veel zon zet ik hem op dynamic contrast...

Als het 'savonds wat donkerder wordt, zet ik hem op text of internet... Praktischer dan de brightness handmatig lager zetten...
die smileys zijn wel leuk...

heb je nog gekeken naar andere scherm-merken of was je het de bedoeling om sowiezo een Samsung aan te schaffen?

Leuke revieuw
Ik heb in de MediaMarkt ff gekeken naar verschillende types en merken.

Ik vond er ook nog een 24" van HP. ook errug fijn en helder enzo, maar die was ver over de 500 euro.

Ook een acer stond er, die was ook fijn, maar had alleen VGA.
Ik las hier ook positieve review over, en dacht; deze moet het gewoon worden.

Ik werk er nu ook achter, en geen seconde spijt.

Ohja en wat leuk is.

Met Office Word, kun je 2 pagina's gelijk verwerken, want ze staan naast elkaar!

Ziek groot :)
@kwakdoos; heb je je 245B al wel eens naast een IPS / PVA / MVA scherm gehad?

(hint hint)
Heb je de prijs van een 245B als eens naast die van een IPS/PVA/MVA scherm gelegd? ;) Voor kwaliteit betaal je gewoon, zeker in deze categorie.
Wat is dat voor een vergelijking, wie gaat er in hemelsnaam krom voor zijn scherm zitten. Ik heb zelf ook de Syncmaster 245 B en het is bijna onmogelijk om scheef voor dit scherm te zitten. Het scherm zelf is in alle hoeken te draaien en kantelen. 8-)
Mooie review!

En tjsa, aan jcvjcvjcvjcv, dat een TN panel wat minder goed is als op de grond ligt of tegen het plafond aan zit, boeie. De meeste mensen zit er recht voor en dan is de kijkhoek niet van belang. De prijs wel, en die is 2/3 tot wel de helft van die van de duurdere schermen.
Ik vind je erg knaps als de kijkhoek bij jou ten opzichte van het midden gelijk is als de kijkhoek ten opzichte van de hoek als je er recht voor zit...
Die hoek zal best meevallen, je moet niet met je neus boven op je scherm hangen, maar dat doet niemand lijkt me. Natuurlijk is die niet gelijk aan kijken naar het midden van het scherm, doh, maar hij is ook niet zo verschillend dat het stoort.

Neem een gemiddelde afstand van een meter en de kijkhoek naar de rand van je scherm zal zo ongeveer 15/16 graden zijn. Dat maakt een TN-panel dus nog steeds een betere keus ten opzichte van een IPS / PVA / MVA scherm ... In terms of prijs/prestatie..

Uiteraard presteert een duurder panel beter, maar daar betaal je het dubbele of zelfs driedubbele voor.. Wat vaak verspilling is in mijn ogen.