Steelseries Steelsound 4H Review

Danferno 4 september 2012, 1.052 views

Steelseries Steelsound 4H

Pluspunten

• Draaggemak (veel plaats voor je oren)
  • Intrekbare microfoon
  • Geluid geoptimaliseerd voor gaming

Minpunten

• Geluid geoptimaliseerd voor gaming (en dus niet voor muziek)
  • Geen USB-aansluiting

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Draaggemak
De voornaamste reden dat ik deze headset gekocht heb is de grootte van de oorstukken. De plaats voorzien voor je oren is ongeveer 6,5 cm (hoog) x 5,5 cm (breed). Groter dan dat heb ik nog niet gevonden (de Soundblaster Sigma is een volle cm kleiner in hoogte en in breedte) en het verschil in draaggemak is enorm. Waar mijn oren bij de gemiddelde (over-het-oor) headset altijd gekneld zitten binnen de padding, heb je daar bij de Steelseries 4H geen last van. De padding is ook van zacht materiaal gemaakt (ipv het gebruikelijke nepleer). Met mijn oren kan ik hier uren mee gamen zonder dat ze pijn beginnen doen (al raakt mijn huid soms wel een beetje geïrriteerd door de padding, maar dat lijkt me een probleem dat bij mij ligt).

Geluid
De geluidskwaliteit is goed, maar niet indrukwekkend. Zoals de meeste (alle?) Steelseries is deze headset gefinetuned voor gaming - voetstappen en dergelijke zijn extra goed hoorbaar, maar helaas heeft dat zijn keerzijde wanneer je naar muziek wilt luisteren. Nu moet je dat niet overdrijven - het klinkt nog steeds goed, maar vooral de bass kan niet op tegen het geluid dat je krijgt uit duurdere headsets (zoals de voorgenoemde Soundblaster Sigma die een indrukwekkendere sound creëert dan mijn speakers - bij de Steelseries 4H is dat niet het geval). Dit betekent niet dat je geen muziek kan luisteren met deze headset, maar als dat je voornaamste doel ervoor is, dan raad ik toch aan elders te zoeken.

Microfoon
Heel mooi is dat de 4H (zoals we van Steelseries gewoon zijn) een retractable microphone heeft - je kan de micro terug in de headset duwen om er feitelijk een headphone van te maken. Je kan hem dus ook aansluiten op je mp3-speler zonder dat je micro je er belachelijk doet uitzien. Anderszijds betwijfel ik of je dat wel zou willen doen - voor de geluidskwaliteit is het in ieder geval niet de moeite. De micro zelf is van prima kwaliteit - ik ben duidelijk te verstaan (bij de Sigma was dat anders) en volledig flexibel (dus je kan hem draaien en keren zoals je wenst).

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit krijgt maar een voldoende omdat er een draad vertrekt uit elk oorstuk die dan na 40cm ofzo samenkomen tot één draad. Op zich is dat geen probleem (het hangt niet in de weg ofzo), maar de uiteindelijke draad raakt vaak verstrikt tussen die twee draadjes en de enige manier om dat krijg je niet ontstrikt zonder de headset te unpluggen. Er zit ook geen USB-aansluiting bij en er licht niks op als je de microfoon mute (toegegeven, geen groot probleem, maar volledigheidshalve vermeldt ik het toch).

All in all krijg je heel wat headset voor 44 euro (of zelfs minder als je een discounter vindt die ze nog op voorraad heeft). Het geluid is degelijk, hij zit goed en de microfoon werkt zoals het hoort. Het verschil met duurdere headsets ligt vooral in de geluidskwaliteit (voor muziek/film) en de bediening (de volumeregelaar zit gewoon aan de draad - bij bvb de Logitech G35 zit dat in de oorschelp).

Heb jij ook een Steelseries Steelsound 4H?

Hoe zou je het verschil in geluid beschrijven tegenover de Soundblaster Sigma?
Toen ik de Sigma opzette, was ik direct onder de indruk van het geluid dat op me afkwam. Bij de Steelseries 4H was dat niet het geval. De kwaliteit is OK, maar het mist net dat beetje extra van de Sigma. Het is een beetje zoals gewone oortjes en in-ears. Er is niks mis met het geluid dat uit gewone oortjes komt, maar als je éénmaal in-ears hebt gebruikt, merk je toch dat het net iets beter kan.
Kort maar krachtig. Ik denk niet dat je nog plaatjes gaat uploaden van de koptelefoon zelf?
Kan het wel doen, weet niet of dat nuttig zou zijn?