Philips SHM6500 Review

Terr-E 27 augustus 2012, 1.051 views

Philips SHM6500

Pluspunten

• Zeer goede geluidskwaliteit gezien de prijs
  • Comfortabel
  • Geweldige waar voor je geld

Minpunten

• Microfoon werkt niet out-of-the-box met een Mac Mini, en dus mogelijk ook niet met andere Macs.
  • Snoer is met 1,50m misschien wat aan de korte kant voor sommige mensen.

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Toen mijn hoofdtelefoon het begaf, werd het tijd op zoek te gaan naar een vervangend exemplaar waarbij ik deze keer ook een microfoon wilde hebben voor TeamSpeak / Ventrilo / Mumble / Skype.

Soms krijg je gewoon iets onverwachts in je schoot geworpen. Ik kwam de SHM6500 toevallig tegen toen ik in de Mediamarkt aan het shoppen was voor iets anders.
20,- voor een circumaurale headset ? Da's geen geld, dus ik besloot de gok te wagen.
Eenmaal thuis, kwam al snel de eerste desillusie; Deze headset gebruikt twee 3,5mm jacks voor de audio en de microfooon, en daar was mijn Mac Mini niet van gediend. De audio werkt prima, maar de mac heeft geen "mic in" poort, maar een onversterkte "line in". Gelukkig waren de Windows XP laptop en de Kubuntu 11.04 desktop minder kieskeurig en hier werkte de microfoon gelukkig wel.

De headset is volledig van plastic, met stoffen oorkussens die wat sponzig aanvoelen. Van een duurdere headset had ik wat zachtere kussens verwacht, maar voor deze prijs is dit niet bezwaarlijk. De pasvorm is prima, en de set draagt licht en voelt zeer comfortabel aan. Na een uur of twee wordt het wel wat warm en moet ik hem even afzetten. De microfoon is makkelijk verstelbaar, en niet te lang zodat hij voor mijn gevoel niet in de weg zit. Tevens is hij blind te verwijderen en weer terug te plaatsen. Verder biedt het snoer een volumeregelaar voor de audio en een mute voor de microfoon.

Audio heb ik getest dmv diverse Steam games (Windows XP SP3 en Mac OS 10.7) en World Of Warcraft (Mac OS 10.7) en als laatste muziek (MP3 en Ogg/Vorbis) en videos (AAC) in SMPlayer (Windows, Kubuntu en Mac OS).
Het geluid heeft genoeg volume, en zowel lage als hoge tonen klinken verbazingwekkend goed voor een headset van deze prijs ! Niet zo zuiver als een Sennheiser of een Shure, maar zeker ruim voldoende.
Ook het beluisteren van muziek van mijn telefoon (Nokia N9) klonk prima.

De microfoon testte ik met behulp van Audacity en Skype (Windows XP en Kubuntu 11.04, MacOS was helaas niet mogelijk vanwege het ontbreken van een "mic in"). Opnames zijn duidelijk te verstaan, ook als bijvoorbeeld de TV op de achtergrond aanstaat. Ik heb geen uitgebreide tests gedaan, maar ik ben tevreden over de teruggespeelde opnames.

• Alpha 259 Laptop (Windows XP SP3)
  • Acer Veriton L410 (Kubuntu 11.04)
  • Apple Mac Mini 2012 (Mac OS 10.7)
  • Nokia N9
  • Windows XP

Heb jij ook een Philips SHM6500?

Deed de jouwe het direct?
Mijn geluid doet het wel, maar de microfoon niet.
Iemand suggesties?
Ja, de mijne was plug'n'play in Windows en Ubuntu.
Alleen zoals gezegd mijn Mac Mini heeft geen Mic In, alleen maar een Line In, en dus werkt de microfoon daar dus niet.
Ik weet niet welk OS jij gebruikt, maar als de microfoon het niet doet, zou ik het eerst eens testen op een andere computer en als hij het daar ook niet doet, zou ik beroep doen op de garantie.