CM Storm Sonuz Review

bert170881 26 augustus 2012, 747 views

CM Storm Sonuz

Pluspunten

• geluid
  • afwerking
  • grootte schelpen
  • afneembare microfoon

Minpunten

• beetje zwaar
  • valt groot uit (subjectief)
  • stroeve afname van microfoon (afbreken mogelijk!)
  • weinig isolatie van geluid (zowel van headset als van omgeving)

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Door het grote kijkvenster van Sonuz’ verpakking konden we al een glimps opvangen wat voor een beest deze headset wel is en schijn bedroog niet. Toen we de mooie verpakking openden, schoven we een knaller van een koptelefoon naar buiten. Zijn looks liegen er niet om; groot, knappe rondingen en futuristisch aandoend. Als echte scifi-fanaten zagen we ons al meteen in een of ander blits ruimteschip met de Sonuz op ons hoofd door onontdekte zones doorheen deepspace vliegen.

Enkel vormgeving doet het hele verhaal natuurlijk niet kloppen, maar design stond het functionele niet in de weg op de tekentafels bij Cooler Master. De twee earpads hebben drivers van niet minder dan 53 mm en kunnen zich in beperkte mate vrij bewegen in hun socket dankzij het kogelgewricht. Hiermee kan de Sonuz zich heel gemakkelijk aanpassen aan de vorm van je hoofd om zo weinig mogelijk stress te ervaren. De voering van de earpads bestaat voor deze gelegenheid eens niet uit een (nep)lederen materiaal, maar uit zachte, ademende stof. Cooler Master maakt zo komaf met dat zweterige en plakkerige gevoel rond je oren na langdurig gebruik. Persoonlijk hebben we een hekel aan earpads die te klein zijn om volledig over je oren te schuiven. Het liefst hebben we ze zo groot mogelijk dat onze flappen er volledig inpassen. Wees gerust, je luisterschelpen moeten al van abnormale grootte zijn alvorens ze niet meer in de earpads van de Sonuz passen.

Onderaan de beugel op de plek die steunt op je hoofd, vinden we voering terug die bestaat uit hetzelfde materiaal als die van de earpads. Deze zachte zone zou de druk van het gewicht normaal gezien tot een minimum moet herleiden. We testten de Sonuz een drietal uren onafgebroken na elkaar en het toch niet geringe gewicht speelde ons geen parten. We vonden dat Cooler Master op vlak van gebruiksgemak hoog scoort met de CM Storm Sonuz.

De Sonuz nodigt je dus alvast uit om hem lang te gebruiken, maar dat ligt niet enkel aan het gebruiksgemak dat we hierboven bespraken. Deze stereo headset biedt gebruikers eveneens een prachtig geluid, zowel tijdens het gamen, tijdens het beluisteren van muziek of als je naar een film kijkt. Telkens ervoeren we een zeer mooie geluidsweergave en dat zowel op een laag als op een hoog volume. Het is uiteraard niet de bedoeling om je trommelvliezen te beschadigen, maar de Sonuz weet zich aardig uit de slag te trekken als je op z’n tenen trapt en hem zover drijft dat hij alles uit de kast haalt. Van veel vervorming was dus geen sprake en we mogen zeker zeggen dat deze headset een mooi, vol en vooral zeer warm geluid biedt, met een basweergave die meer dan vol genoeg is.

Een mooie feature die Sonuz biedt, is dat de microfoon afgehaakt kan worden en zowel aan de linkse als aan de rechtse kant bevestigd kan worden. Het is altijd mogelijk dat je een voorkeur hebt aan welke zijde je de microfoon plaatst en daar heeft Cooler Master dus een slimme oplossing voor gevonden. De openingen van deze aansluitingen kunnen zelfs met een mooie afdekplaatje verborgen worden. Over de microfoon zijn we na gebruik zeker tevreden, want opgenomen geluid komt storingsvrij binnen en kan na gebruik snel omhoog geklapt worden. Het overgrote deel ervan is opgebouwd uit stijf plastiek, maar het middelste deel is van soepel materiaal, zodat hij gemakkelijk kan plooien en veel minder kans heeft om af te breken als je in een ‘nerdrage’ zou gaan...

Van de hoofdtelefoon loopt een netjes gesleevede kabel van 2m naar je PC, enkel onderbroken door een bedieningselementje waar je het volume kan regelen en je de microfoon kan in- of uitschakelen. Aan het uiteinde van de kabel splitst deze mooi in een microfoon- en headsetjack die respectievelijk twee groene en twee rode ringetjes meekrijgt ter aanduiding.

Een reviewer zou geen goede zijn als hij niet ook een opmerking uit zijn schuif zou trekken en jawel hoor, we hebben er eentje klaar. Het enige minpunt dat we na intensief gebruik konden verzinnen is dat de stoffen earpads voor niet zo veel geluidsisolatie zorgen. Met andere woorden; diegene die de headset op heeft staan, ervaart nog vrij veel geluiden van buitenaf. Dit verhaal geldt evengoed andersom; heb jij de Sonuz op met het volume op een hoog niveau, dan mag je je hand in het vuur steken dat anderen mogen (lees: moeten) meegenieten van het geluid dat door de Sonuz knalt.

Voor een aanbevolen prijs van 69,95 mogen we stellen dat Cooler Master met de Sonuz een zeer mooie stereo-hoofdtelefoon op de markt gebracht heeft. Het design, dat sommigen zullen beschrijven als eerder bombastisch, het gebruiksgemak en de hoge kwaliteit van het geluid deden ons hartje sneller slaan. Veel meer moeite hoeft een hoofdtelefoon niet te doen om een vast plaatsje te verwerven bij je randapparatuur en daarin slaagt de Sonuz met glans.

Heb jij ook een CM Storm Sonuz?

is de kabel ook afneembeer of zit die gewoon aan de linkerkant?
Die zit gewoon vast aan de linkerkant.