Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 500 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z906 Review

evolution536 24 augustus 2012, laatste update op 24 augustus 2012, 4.138 views

Logitech Z906

Pluspunten

• enorm goede geluidskwaliteit
  • diepe bass
  • veel features
  • gebruiksgemak

Minpunten

• wat aan de dure kant

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5

Waarom heb ik uberhaupt een speakerset gekocht die zo duur is? Nou ja, de geluidskwaliteit en kracht is ontzettend groot en daarnaast...het is ook leuk om te hebben :+ Ik had voorheen een Logitech X-210 2.1 speakerset. Daar kwam ook geluid uit, daar niet van, maar ik was erop uitgekeken. Ik wilde wat meer hebben. Een vriend van me had deze speakerset ook. Ik wist al een beetje wat de meningen waren en besloot hem gewoon te kopen. Aangezien er al een aantal reviews zijn die de doos en zijn inhoud aan het licht brengen wil ik hier verder niet in detail op in gaan.

Uitpakken

Ik heb de set gekocht bij 4Launch. Altijd zeer tevreden over deze winkel dus ik besloot ook deze keer om hem daar te kopen. De doos die je krijgt zit in een transportdoos. Ik was redelijk verbaasd aangezien ik dit nog nooit eerder gezien heb. Ze hebben een doos om de doos gedaan om de doos te beschermen. De doos van Logitech zit hier dus in. Het totaal weegt ongeveer 17.5 kilogram. In de doos zitten de 5 satelieten, de subwoofer, de afstandsbediening, kabels en control panel. De kabels voor de satelieten zijn meer dan lang genoeg en dit vormt dan ook geen probleem.

On to it then

Zoals ik al zij zijn er meerdere reviews die de inhoud van de doos aangeven en bespreken. Ik ga hier dus niet verder op in. Ik vind het nuttiger om de featureset, kwaliteit van het geluid en het gebruiksgemak nader te bekijken.

Het controlecentrum is het belangrijkste component. Alle features kunnen vanuit dit paneel worden bediend. De afstandsbediening kan hiervoor ook worden gebruikt, maar dit vind ik persoonlijk minder gemakkelijk. Dit neemt overigens niet weg dat de afstandsbediening ontzettend handig is. Als je vanuit je bed TV kijkt en de muziek even zachter wil zetten, of een andere input wil selecteren. Dit is zonder meer een pluspunt. Op het controlepaneel vind je oranje LED's die de waardes indicateren. De 7 inputs die beschikbaar zijn worden aangegeven met LED's, eveneens als of de decoder ingeschakeld is, op welke speakermodus je staat (Stereo, 3D, 4.1, 2.1) en een plattegrond van je speakers, om het volume afzonderlijk in te stellen. Er zijn langs de volumeknop 11 LED's die aangeven hoe hard je set op het moment is. Er zit ook een mute knop op.

Geluidskwaliteit

Ik heb de speakerset nu ongeveer 2 weken in gebruik. Ik gebruik hem voor mijn desktop, waarop ik veel muziek luister en soms games doe en films kijk. Mijn muziek is bijna allemaal in FLAC formaat. Waarmee ik wil beginnen is dat ik met het volume normaal gesproken al niet verder ga dan stand 4/11. Deze set gaat echt snoeihard. Met een beetje pech springen je ramen eruit of maak je een barst in de muur. Het volume was echter niet mijn eerste eis.

Muziek luisteren is echt een soort beleving geworden als je het vergelijkt met een instapsetje. De kwaliteit van de muziek is echt super, een diepe bas en kraakhelder geluid. Het volume speelt hier voor mij geen rol in. Op ieder volume is het geluid even helder. De bass wil soms wel wat overstemmen. Wel is het mogelijk om de bass in te stellen. Dit lost het probleem natuurlijk op. Ik heb de bass doorgaans op 50% staan, maar het vinden van de balans is voor iedereen verschillend. Je hebt alle vrijheid om de speakers en woofer afzonderlijk van elkaar in te stellen zoals je dat graag wilt. Wel vind ik dat bij het luisteren van muziek de 3D instelling onzettend hinderlijk is. De 4.1 instelling is voor muziek veel fijner en luider. Je kunt de set ook nog op 2.1 instellen maar mijn ervaring is dat het geluid uit de satelieten ineens erg zacht is. Ik gebruik de 2.1 instelling ook nooit. Als ik dat had gewild had ik net zo goed een 2.1 set kunnen kopen.

Voor games en films is de 3D instelling natuurlijk een must. Heel veel spellen en films gebruiken tegenwoordig 5.1 en soms zelfs 7.1 geluid. Het geluid is ook echt surround. Ik heb voor de goede balans wel de achterste speakers 100% volume gezet. Ze zijn niet altijd even hoorbaar als je dat niet doet. Leuk is het om bijvoorbeeld de subwoofer volledig open te draaien en GTA te spelen met politie achter je aan. Mijn ervaring is in ieder geval dat de buren dit minder leuk vinden. De digitale decoder ga ik later nog testen. Als je gebruik maakt van de optische SPDIF aansluiting wordt de decoder ingeschakeld. Op het moment gebruik ik nog gewoon de 3x3.5mm jacks.

Gebruiksgemak

Het gebruiksgemak was voor mij ook één van de redenen om deze set te kopen. Het controlecentrum is compleet en toch werkt het ontzettend gemakkelijk. Alle functies zijn duidelijk en zijn allemaal ook responsief. De afstandsbediening is iets minder gemakkelijk, omdat alle functionaliteit van het controlecentrium ook ondergebracht is in de afstandsbediening. Er zijn natuurlijk minder knoppen aanwezig en daarom is het iets lastiger. Echter begreep ik wel meteen hoe dit werkte. Daarnaast zijn de 7 ingangen ook een enorm pluspunt. Je gebruikt de optische of 5.1 aansluiting voor je desktop, en je hangt er gewoon een 2.1 kabel langs voor je telefoon of iPod, of iemand die langskomt en even snel zjin apparaat aan je set wil hangen. Je switcht gewoon van output en het werkt meteen.

Er valt naar mijn mening weinig nog gedetailleerdere functionele informatie te geven over een speakerset. Ik kan deze set dan ook alleen maar aanbevelen aan anderen. Det is met 260 euro duur, maar hij onderscheidt zich dan ook duidelijk van de rest. Je krijgt overduidelijk waar voor je geld.

Heb jij ook een Logitech Z906?

"Enorm goede geluidskwaliteit"? "Diepe" bass? Ok, nou ja een mening... En dan wel nog durven te zeggen dat het aan de dure kant is.. Dat is dan wel weer jammer.

Ik heb zelf voor mijn PC een Z-5500, de voorganger. Het is niet mogelijk een betere bang voor je buck te krijgen dan de Z906 of de Z-5500, 5 speakers, sub, kabels en een versterker met een hoop mogelijkheden... Probeer eens een losse versterker en 5 speakers aan te schaffen voor 300 euro met deze aansluitmogelijkheden. Nee, dat kan niet. Ik heb zelf een setje waarbij de surroundspeakers duurder zijn dan de Z906..
Ik heb zelf deze set ook. Doordat ik 50 % korting coupon had kon ik deze voor 150,- incl bluetooth audio adapter en verzendkosten krijgen. Dat zijn pas prijzen :)
Ik vraag mij wel af waarom je de nog 3x 3,5mm gebruikt in plaats van SPDIF. Waarom bespaar je daar op als je zo'n set koopt? De geluidskwaliteit wordt gegarandeerd beter en je pc zend automatisch het juiste signaal door, die de ontvanger op zijn beurt weer omzet in de juiste speaker setup.

Erg jammer, ik ben van mening dat deze SPDIF kabel veel uitmaakt bij flac bestanden, games, films etc.

De review was verder goed, volgende keer alleen niet besparen op bekabeling.
hangt ervan af welke geluidskaart je hebt en hoe goed de DAC (digital to analog converter) is, bij gebruik van SPDIF zet de logitech het digitaal signaal zelf om in analoge signalen, veel (goede) geluidskaarten hebben een betere DAC dan de logitech. ik gebruik het ook nog steeds op mijn Z-5500 in de bureelruimte en op mijn marantz versterker in de woonkamer.

wat ik me afvraag is hoe goed hij het doet t.o.v. mijn Z-5500 (die het overigens nog steeds zeer goed doet). ik zou het graag zelf eens horen maar jammer genoeg staat hij bijna nergens in demo.
260 euro is niet duur voor een speakerset echt niet. Er zijn sets waar 1 boxje al 10x de set kosten
Jullie hebben mijn punt verkeerd begrepen. Ik heb het over de prijs in vergelijking met andere kant-en-klare sets voor je computer. Ik weet ook wel dat dit goedkoop is als je het vergelijkt met 5 losse speakers, sub, etc.
" Vergelijkbare " *zoekt op 5.1 en (S/PDIF) en ik kom uit op DE twee logitech setjes.

Tja als je het gaat vergelijken met alle 5.1 setjes dan kom je op setjes van 35 - 50 euro met een vermogen van 20-50 watt.. Watt zegt niet alles maar het zegt wel... wat..