Logitech G15 Gaming Keyboard Review

6thHighlander 8 februari 2008, 1.086 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• 1. Verlichte toetsen.
  • 2. Handig LCD display.
  • 3. In totaal 54 vrij programmeerbare G-toetsen.

Minpunten

• 1. Moeilijk bereikbare G1, G2, G4 en G5 toetsen tijden een snel spel.

Hallo allemaal, dit is mijn eerste review en hoop dat het een goed beeld geeft.

Ergonomie:
Het toetsenbord heeft de standaard 103 lay-out met een extra drie kolomen met 18 programmeerbare toetsen. Het bord is goed ingedeeld met eenvoudig te bedienen mediaknoppen en een handig LCD display om van alle handen informatie weer te laten geven.

Aan de achterkant van het bord zitten 2 USB aansluitingen die jammer genoeg alleen 1.1 USB ondersteunen, echter als een aansluiting voor een muis of iets dergelijks merk je daar niets van. Gebruikt men daarentegen een snelle USB stick, dan is voor velen de verbinding gewoon te traag en is men beter af op een 2.0 USB hub of rechtstreeks op een 2.0 USB aansluiting op het moederbord.

Functionaliteit:
De G1 t/m G18 toetsen zijn compleet vrij programmeerbaar tot vele toetscombinaties, je bent niet beperkt tot enkele toetsen. Ook inclusief meerdere SHIFT, ALT, CTRL en andersoortige toetscombinaties.

Vooral de mogelijkheid om voor iedere applicatie een eigen G-toetsen lay-out te geven zodat iedere applicatie zijn eigen toetsencombinaties kan gebruiken, die het programma automatisch selecteert bij het opstarten van dat programma, is een onderdeel van vergroot gemak en voor mij van grote waarde.

De verlichte toetsen zijn zeer handig in het schemer en donker, zodat men géén licht nodig heeft om de toetsen te vinden wanneer men niet gewend is om 10 vinger blind te typen.

Een handig LCD scherm om allerhande informatie weer te geven.

De mogelijkheid om het LCD scherm en alle toetsverlichtingen uit te schakelen.

Ook handig is de mogelijkheid om de “windows-toets” te locken in spellen, zodat die je niet per ongeluk midden in een spel uit het spel en in windows terecht komt.

Precisie:
De toetsen moet men wel duidelijk indrukken, maar die zijn niet zwaar of hangend, voor mij werkt het lekker. Af en toe kan men wel eens een toets ‘overslaan’ wanneer die toets net iets te zacht werd ingedrukt. Dit is echter een kwestie van gewenning.

Vormgeving:
Alleen de G1, G2, G4 en G5 toetsen zijn in snelle games moeilijk bereikbaar met je pink in een WASD lay-out, dat is makkelijk op te lossen door die toetsen een niet kritieke functie te geven zoals een kaart, status informatie, inventory en dergelijke spelinformatieve zaken waarbij men de WASD toetsen los kan laten. De G3 en G6 toetsen zijn nog net te halen.

Bouwkwalitieit:
Stevig en degelijk, zolang men er niet op gaat rammen.

Drivers en ondersteuning:
De standaard drivers zijn goed uitgewerkt, zeker voor het programmeren van de G-toetsen. Voor mensen die gebruik willen maken van extra functionaliteit voor het LCD schermpje kunnen gelukkig terecht bij vrijwilligers die een staaltje mooi programmeerwerk leveren, van systeeminformatie, schijfruimte, snelheid internetverbinding, ventilatorsnelheden t/m het weer.

Hiervoor moet men wel een handig programma gebruiken zoals bijvoorbeeld LCD misc van “Dwarg” (link naar zijn posting site), aangezien die persoon heel behendig extra functies heeft weten te programmeren in zijn softwareversie die de standaard software van Logitech niet bevat.

Ondersteuning heb ik niet nodig gehad.

Prijs:
Was het mij meer dan waard.

Extra zekerheid:
Ik had enkele reviews gelezen waar er melding werd gemaakt over dat de meest gebruikte toetsen na verloop van tijd vervaagden. Als voorzorg heb ik daarom een plastificeerlaagje, normaal gebruikt voor het verstevigen van (school) boeken, op maat gesneden en over de toetsen geplakt waarna die makkelijk zijn schoon te houden en de toetsen nog lang niet zullen kunnen gaan vervagen.

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Bij vervagende toetsen gewoon Logitech bellen; fixen ze gratis voor je.
Wbt de moeilijk bereikbare G toetsen; programmeer ze op een andere plaats.
Everest werkt trouwens ook prettig op het schermpje; is op dit moment de enige applicatie die ik erop heb draaien; geeft nl ongeveer alles wat er te meten valt weer en is naar eigen hand te zetten.
Veel speelplezier met dit bord ;)
Wat late reactie, maar ik gebruik LCDMisc van Dwarg en daarna heb ik de layout naar eigen smaak aangepast. Daarnaast gebruik ik Speedfan die ook in LCDMisc is gekoppeld. Als je de configfiles zelf programmeerd en op de site kijkt kan je ook everest erin verwerken.

Verder hoef ik nog in géén jaren nieuwe toetsen te bestellen door die plastificeerlaag die ik erop geplakt heb. :o Eventjes iets wat werk, maar dan lost het meer op de langere termijn op. Defecte toetsen, lampjes of iets heb ik ook nog niet.

Ook gebruik ik de G-toetsen nogal wat ook zeer handig is.

En dat plezier heb ik er zeker aan eenmaal in gebruik is dit rampplankje werkelijk O+ O+.
Wat ik me afvraag. zit er inbuild memory in dat ding? dat je niet als je dat ding bij iemand anders erin steekt je alles weer opnieuw moet programeren?
Nee, er zit géén ingebouwde memory in het bord, maar alle profielen kan je opslaan en importeren. Maar om van alle functionaliteit gebruik te kunnen maken moet men ook de driver geinstalleerd hebben om de G-toetsen te kunnen programmeren. Om de profielen dan makkelijk in te kunnen voeren hoef je alleen de profielintellingen te laden die je ook kan opslaan. Dus een USB stick of van te voren de profielen mailen (enkele kB) en je kan het bord aansluiten, dirvers erbij en profiel activeren.

Het is niet helemaal plug en play, maar ook niet dat je alles opnieuw moet doen wanneer je 10 applicaties met verschillende instellingen hebt.

Edit: Foutjes weggehaald door het te licht de toets indrukken.

[Reactie gewijzigd door 6thHighlander op 9 februari 2008 11:17]

Eén van de nadelen vind ik het formaat, het bord is gróót...maar super! Ook een nadeel heb je al beschreven, de USB functie op het bord... stoppen ze twee usb poorten in het toetsenbord maar in de praktijk kun je er praktisch niets mee.

Verder duidelijke goede review! :Y)
Ik vin d die 1.1 USB een erg klein nadeel, ik heb alleen mijn muis erop aangesloten en voor 2.0 USB heb ik een hub in mijn monitor. Voor diegene die zijn snelle USB stick achterop het bord wil aansluiten, en géén andere aansluitmogelijkheid heeft, kan het wel een grotere ergenis zijn.

En bedankt...