HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart Review

DK 7 februari 2008, 2.466 views

HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart

Pluspunten

• Zeer mooie vormgeving
  • Zeer mooi beeld
  • Geen pixeldefecten
  • Lichtsensor

Minpunten

• Meegeleverde software herkent monitor niet (Ik zou overigens niet weten waar ik die software voor zou moeten gebruiken.)
  • Voet is een beetje krasgevoelig
  • Slechte kwaliteit speakers
  • (Bovenstaande negatieve eigenschappen wegen wat mij betreft totaal niet op tegen dde positieve eigenschappen)

Bij het aanschaffen van mijn HP W2408h heb ik in eerste instantie gekeken naar de Samsung 226BW. Hoewel ik deze monitor erg mooi vond, had ik toch een voorkeur voor een 24inch scherm ivm de native resolutie van 1900x1200 (Full HD). Aangezien ik de 24inch monitor van Samsung niet mooi vond kwam ik al snel uit bij de HP W2408h.

In eerste instantie viel de monitor af vanwege de wat hoge prijs, maar de strakke vormgeving en de glossy laag over het scherm maakten de monitor dusdanig sexy dat ik mijzelf niet in bedwang heb kunnen houden. (Wat heeft meegewogen was het feit dat de monitor bij Pixmedia een stuk goedkoper was dan de goedkoopste winkel in de Pricewatch.)

Bij ontvangst bleek dat de monitor zeer degelijk was verpakt. Verder zijn er verschillende kabels meegeleverd. (Stroomkabel, VGA Kabel, HDMI Kabel, USB Kabel, Audiokabel, DVI->VGA Verloopstekker.) Helaas ontbreekt een DVI-> HDMI verloopstekker.

De monitor beschikt dus zowel over een VGA als een HDMI aansluiting. Verder zitten er 2 speakers ingebouwd aan de achterzijde van de monitor. Aan de linkerzijde zitten 2 USB poorten ingebouwd. Alle kabels kunnen netjes worden weggewerkt middels 2 kabelgoten die in de voet zitten verwerkt.

Toen de monitor eenmaal op mijn bureau stond was ik zo trots als een aap met 9 l*llen. Een schitterende monitor. Ook over het beeld was ik aangenaam verrast. Ik had geen kapotte pixels, de kleuren zijn zr levendig en ook het contrast was boven verwachting. Wie echt heel kritisch zou kijken zou opmerken dat bij een volledig zwart beeld aan de onderkant een witte en aan de bovenkant een groene waas is waar te nemen. Nogmaals, alleen waarneembaar bij een volledig zwart beeld en dan nog zeer binnen de grenzen van wat acceptabel is.

Over de kijkhoek had ik gelezen dat deze niet bijzonder uitmuntend zou zijn. Ik moet zeggen dat de kleuren een beetje gaan verlopen als je niet helemaal recht voor de monitor zit, maar alles blijft goed leesbaar.

Een feature waarvan ik vooraf niet echt het nut van inzag is de 'Ambient Light Sensor'. Een sensor die de hoeveelheid omgevingslicht meet. Is er weinig licht dan wordt het beeldscherm wat gedimd. Ik moet zeggen dat dat erg handig is. Met name in het donker kan de monitor wat fel zijn. (Deze feature is overigens uit te schakelen)

De monitor heeft een handig menu met redelijk wat opties. Verder is het scherm makkelijk draaibaar zodat een 'A4' formaat ontstaat. Daarvan zie ik overigens het nut niet echt, aangezien in de standaard opstelling al makkelijk 2 A4tjes naast elkaar kunnen staan. Misschien handig voor DTPers.

Wat kritische noten:
1) De monitor beschikt over 2 speakertjes. Het geluid hiervan is zeer matig. Ze doen echt onder voor de rest van de monitor. Ikzelf gebruik ze niet. Iemand die een monitor mt speakers zoekt om bijv muziek te luisteren zou ik deze monitor in dat geval niet aanraden.

2) De voet geeft min of meer ruimte om je toetsenbord op te plaatsen. (Althans dat wordt gedaan op het plaatje op de doos). Toen ik dat deed zat er meteen een kras op mijn voet. Er bleek een schroefje aan de onderkant van mijn toetsenbord te zitten. Misschien mijn eigen schuld, maar ik vond toch dat die kras er een beetje te snel in zat..

3) Er zit software bij de monitor geleverd. (Volgens mij kun je hiermee kleuren instellen.) Deze software herkent de monitor niet. (Overigens zijn de kleuren ook via het On Screen Display in te stellen)

Mijn conclusie is dat ik een zeer mooie monitor heb gekocht waar ik echt heel blij mee ben. Zowel qua uiterlijk als qua beeldkwaliteit ben ik meer dan tevreden. De genoemde minpunten wegen niet op tegen de pluspunten.

Wie deze monitor overweegt kan ik aanraden hem te kopen.

Heb jij ook een HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart?

Fantastische monitor, ik heb er een week geleden 2 stuks gekocht om de oude 19" Acer monitoren te vervangen.

De HP vertegenwoordigt nu mijn hoofdscherm, en de Acer hangt als sidekick aan de muur. De andere HP staat bij mijn vriendinnetje op het bureau ;-)

De monitor kan inderdaad een gat in je netvliesbranden dus de light sensor aanzetten is geen overbodige luxe. Tenminste, als je de eerste 10 minuten na het kijken op de monitor nog in het donker wilt kunnen zien :-)

Het enige nadeel aan deze monitor is dat beide monitoren bij een donker beeld (bijvoorbeeld een donkere kleurverloop in Adobe Illustrator) ruis geeft. Bewegende storing dus!! Ik heb de kabels reeds vervangen met de veel dikkere VGA kabel van mijn oude monitor maar dit loste niets op. Bij normaal beeld is er geen storing.

Daarbij vind ik het vreemd dat een monitor van dit kaliber geen DVI aansluiting heeft maar slechts VGA en HDMI.

Verder een zeer prettig schermpje!!
Heb je hem al aangesloten via DVI-HDMI, misschien dat dat het probleem oplost? Het feit dat er geen gewone dvi aansluiting bijzit is zeker merkwaardig te noemen ja.
mooie monitor, ik heb de 22inch versie gehad. Vooral de kleuren zijn geweldig door dat glossy panel (als je geen reflectie van een lamp of raam achter je hebt tenminste).

Het enige nadeel van deze monitor is dat hij geen 1:1 pixelmapping heeft. Hij rekt het beeld altijd een beetje uit. Dus als ik mijn ps3 eraan had waren alle ronde logo's een lichte ei vorm.

Maar dat is ook dan het enige nadeel.
Op deze monitor zit wel 1:1 pixelmapping.
Ik heb deze monitor nu ook een 14 dagen in mijn bezit.
Op zich een zeer mooie monitor met een mooie kwaliteit!

Persoonlijk vind ik dat de monitor nogal veel ruimte in de diepte in neemt als je hem laag zet.

De Ambient Light Sensor is inderdaad een leuke feature, maar er mochten wat meer toeters en bellen bij horen. Zo regelt hij zelf hoeveel hij zal dimmen. Ook lastig is dat ik hem steeds terug moet op zetten omdat hij na een system-shutdown terug op OFF komt te staan. Of ik zou m'n handleiding eens moeten lezen natuurlijk :-)

Ik heb geen problemen met de kwaliteit van het beeld. De monitor is bij mij aangesloten via een DVI > HDMI kabel.