Sapphire Radeon 9600 XT 256MB Review

inges|IA 23 april 2005, 571 views

Sapphire Radeon 9600 XT 256MB

Pluspunten

• Kleine kaart, past ook in de kleinere kasten makkelijk

Minpunten

• Is het net niet. Aardige kaart als er niks mee wil doen. Zodra je grafische rekenkracht nodig hebt is hij het net niet.

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Ik had deze kaart eerst in mijn systeem gezet omdat ik dacht dat ik er een paar euro's door kon besparen en toch een goede pc te hebben.
Nu, deze gedachten was fout. De kaart is zeker voldoende, maar bijna nergens goed. Ik was nooit echt tevreden met deze kaart. Ik heb hem dan ook niet heel lang gehad. Aangezien ik hem bij de MyCom heb gekocht kon ik hem binnen 10 dagen gewoon terug brengen en het geld terug krijgen.
Ik heb een Club3D GeForce 6600 GT 128mb gekocht en dat is een stuk beter.
Deze kaart draait alles wat de Sapphire Radeon 9600 XT 256MB net kan, heel makkelijk.

De kaart is wel lekker klein en past dus ook in de kleinere systeemen. Ook in een kleine Barebone zou deze kaart moeten passen. Omdat daar ook vaak de hardware minder strek is kan de kaart daar misschien heel goed op zijn plaats zijn.

Heb jij ook een Sapphire Radeon 9600 XT 256MB?

Wat een onzin, alleen omdat een kaart niet krachtig genoeg is voor jou eisen betekent het niet dat de kaart slecht is. Er zijn best mensen die genoegen nemen met een wat lagere resolutie, zoals ik.

De vergelijking met een 6600GT gaat ook niet op, dat is een andere prijsklasse. Natuurlijk is dat op dit moment een betere prijs/prestatie verhouding, maar dan moet je een 9600XT ook niet nieuw gaan kopen. Tweedehands heb er een voor (evt. ver) onder de 100 euro.

Je opmerking over geschikt zijn voor kleinere kasten is wel raak, deze kaart is door de gebruikte (90nm?) procede erg koel. Gebruikt volgens mij maar iets van 15-20 Watt.
Ik vind dit ook grote onzin. Je moest de kaart ook niet een paar maand terug kopen, maar direct toen de kaart uit was. Dan had je wel een kaart gehad, waarover je was te spreken.

Nu kun je idd beter een 9800PRO of 6600GT voor datzelfde geld kopen.
Anders ik wel!

Ik ben het volkomen eens met de mensen hier boven mij, en als je dan ook even nadenkt over dat de 9600XT een generatie ouder is, en de 6600GT al DDR3 geheugen heeft ipv de normale DDR van de 9600XT, dan kan je dit geen goede vergelijking noemen en deze kaart kan je de zwaardere spellen nog redelijk mee spelen.
Half-Life 2 wil zelfs met mijn 9600Nonpro..
Toch is de kaart eigenlijk vanaf het begin al een flop geweest voor mijn gevoel, aangezien de kaart alleen maar uit is gebracht om meer geld te verdienen. (door het goedkopere procedé)

De 9500 pro is bijv al een stuk sneller dan deze kaart, terwijl hij ongeveer hetzelfde kostte toendertijd. Op het zelfde moment had je de 9700 serie, die al vanaf 200 euro verkrijgbaar was. Deze was stukken sneller!
ik snap niet waarom je ook 256MB RAM op een 9600XT wilt hebben? Lijkt mij enorme overkill, aangezien je toch niet zulke enorme effecten er mee kan halen
HL2 / FarCry / Doom3 kan ik allemaal nog prima doen met mn 9600XT (HL2 @ 1024*768 High detail zelfs, en vloeiend - wel mede mogelijk gemaakt door mn gig ram ;)).

Maar goed... de 9600XT is wel even snel als 9500PRO, soms sneller, soms iets trager, dus een flop kan ik het niet noemen. Ik heb echter eerst een 9600PRO gehad, maar deze was duidelijk trager dan een 9500PRO (wel snel voor die tijd dat ik hem kocht toen ie net uit was). Helaas waren de 9500PRO & 9700NP toen net niet meer te krijgen voor ongeveer hetzelfde bedrag, dus moest ik wel, maar spijt heb ik nooit van deze kaart gehad, integendeel zelfs.

Die 9600XT (500/680 ipv 400/600) heb ik een jaar later gekregen uit de RMA van mijn wijlen 9600PRO 8-). Je merkt toch wel het verschil tussen deze twee kaarten (600 punten in 3dMark03 - nu 4K).

Maar nogmaal, je had de kaart moeten kopen toen ie net op de markt was. ATI heeft de 9500/9700 serie vervangen, omdat ze zelfs verlies leden op deze cores. De 9600PRO en XT waren wel goedkoop te produceren.