Specificaties Dual core @ 3GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed Review

reno74 7 februari 2008, 10.644 views

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed

Pluspunten

• Passief te koelen
  • Energiezuinig
  • Goedkoper dan de voorganger op 3Ghz

Minpunten

• Slecht verkrijgbaar

Sinds 3 dagen ben ik in het bezit van deze "meest gewilde" processor. Helaas heb ik er nog niet vollop mee kunnen stoeien. Maar waardoor dat komt lees je hieronder.

De verpakking
In een blister die je zonder mes of schaar kunt openen tref ik de processor en de standaard koeler aan. Echter bij het openen van de blister zie ik de processor al uit eigen beweging de blister verlaten. Ik had een mooi schoon bureau, dus niets aan het handje, maar toch.

Plaatsing in de socket.
De plaatsing in de Socket 775 verloopt zoals we gewend zijn, dus hier niets nieuws.

Compatible
Hier kun je boeken over schrijven. Een nieuwe generatie processor met een 1333mhz bus. Dit wordt nog door weinige moederborden ondersteund. Mijn keus is de Asus P5K-E/WIFI. Dit moederbord was uitgerust met een bios uit december 2007, maar toch bleek een biosupdate noodzakelijk. Dus vraag in de winkel vooraf om een biosversie die deze processor ondersteund, want anders kan het lastig worden.

Warmte productie
Zoals ik laatst ook de AMD BE-2400 passief liet koelen, heb ik dat nu ook gedaan met de sythe mugen. En de temperatuur blijft idle rond de 33 graden en loopt op tot rond de 40 graden tijdens een 3dmark test.

Prestaties en overclocken
Ik vind passief koelen belangrijker, dan dat ik met overclocken enkele 10 talle procenten verbetering zou kunnen merken met bepaalde spellen/taken.
Ik kan wel zeggen dat de prestaties beter zijn dan dat ik ooit eerder ervaren heb, maar dat is iets subjectiefs.

Ik had blijkbaar een slecht reepje geheugen, waardoor mijn systeem helaas snel instabiel is geworden. Ik hoop nu met mijn nieuwe geheugen de procossor passief gekoeld!! te gaan overclocken. En binnenkort eens de energiemeter op het systeem zetten, want dit lijkt wel een erg energiezuinig systeem, zeker gelet op de weinige warmte die het afgeeft.

P.S. ik kon geen andere negatieve eigenschap verzinnen, dan de beperkte beschikbaarheid, waardoor de prijzen van winkels met voorraad omhoog zijn gegaan.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E8400 Boxed?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Helaas heb ik er nog niet volop mee kunnen stoeien. Maar waardoor dat komt lees je hieronder.
waar dan?

Wel leuk om te weten dat je hem passief kan koelen.
Misschien wel de stocksnelheid te vermelden in je review, die heb ik nu uit de productinfo moeten halen.

OC/benchmark resultaten komen nog hoop ik

Groeten Wiethoofd

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 2 februari 2008 11:47]

Waarschijnlijk vanwege de biosupdate.

Ik heb de mijne vorige week gekocht en heb hem alleen met de stockkoeler getest op een P5N-E SLI, ik haalde, stabiel in memtest, een overclock tot 4200 mhz met alleen een verhoging van de FSB en verder geen voltage verhogingen ! _/-\o_

Ik maak momenteel mijn Vapochill LS klaar en ben reuze benieuwd wat ik met verder tweaken kan gaan halen.

Grtz

[Reactie gewijzigd door FennFenn op 2 februari 2008 12:01]

Welke bios versie heb je om deze processor te kunnen draaien?
Zie ik namelijk niet terug op de cpu support list van de P5N-E SLI die ik ook heb?
ik heb de proc gestart met versie 607, daar draaide die gewoon op, en daarna geupgrade naar 803.
Tot nog toe geen enkel probleem.
Had ergens gelezen dat iemand met Phase niet denderende resulaten haalde, volgens mij niet eens 5Ghz. Las uit dat zelfde ervaringen topic dat temperatuur niet echt het probleem was voor deze chip maar meer dat de chip gewoon niet verder kan.
ik haal al 4200 zonder enige vorm van tweaken, dus verwacht er eigenlijk toch wel het een en ander van ook onder Phase
Ha, die verpakking is echt waardeloos. Die van mij vloog ook de kamer door.
Waar kan je deze halen? ik wil d'r ook 1tje :o

Pentium 4 is ook niet al te best meer.
Tja, voor 180 euro krijg je de snelste processor voor dat geld. Maar let op. De prijs heb ik al bij een winkel zien stijgen tot 215. Dit komt doordat de processor schaars is (of wordt gehouden.).
Hoop en denk dat het hier in Nederland niet zal gebeuren. Bijv. de 8800GT is door de schaarsheid ook niet in prijs gestegen. Daarnaast de opkomst van de Quad-series etc, zal het denk ik zo blijven.
helaas dat is al gebeurd
yorcom van 170 naar 215
coolprices van 169 naat 189
de rest volgt wel let maar op
"Hoop en denk dat het hier in Nederland niet zal gebeuren."

Tsja.. Denk en hoop wat je wilt, toch heeft oa Alternate ze al verkocht voor 279 euro...
Je kunt ze nog steeds pre-orderen voor die prijs.
Ze worden over een half jaar wel weer de adviesprijs :P

Want voor nu hebben ze er gewoon te weinig.
neej hoor. Wolfdales genoeg. alleen E6xxx cpu's teveel die eerst weg moeten.
de 8800 GT was ook in prijs omhoog gegaan hoor. Ofja je kon ze alleen nog maaar in webwinkels kopen waar de prijs 50 Euro hoger was dusja, dat zie ik ook als een prijs verhogen.

btw Azerty is van 173 naar 198 Euro gegaan :(.
En de review is van een zeer lage kwaliteit, want ik heb er haast niks van geleerd, wat meer informatie zou het beter hebben gemaakt, en die rare categorieen die je hebt gemaakt, dat helpt er ook niet aan mee.

Dus voor de volgenden keer, geen review maken alleen omdat je hem toevallig al hebt, maak er alleen 1 als je het ook echt kan, en als het nodig is.
Alleen de pre-orders bij sommigen zijn laag. Heb mijne voor 167 op pre-order staan. Ze verwachten eind februari een lading.
<quote>
Compatible
</quote>

Alle P35 / x38 / x48 / 780i chipset moederborden ondersteunen dit. Dus dat het door weinig moederborden ondersteund word is onzin :)

verder vind ik de review matig, niks over de performance, details van de cpu of enige plaatjes van de cpu of van cpu-z. overclockbaarheid had misschien ook gekunt als je dit doet. Hoe zit het met het verbruik?

En als negatieve eigenschap van de processor dat hij slecht verkrijgbaar is... hmm :)

[Reactie gewijzigd door jporter op 2 februari 2008 14:35]

Hoezo is de review matig, wees blij dat er uberhaupt een is. Altijd die mensen die klagen tot dat alles perfect is op tweakers. Ik kan daar absoluut niet tegen, het is tenslotte hun review

[Reactie gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 2 februari 2008 20:38]

Ik vind deze review matig omdat er een paar dingen naar mijn mening ontbreken. Ik heb ook gezegd wat als je het leest. Wat heb je er aan als je een nieuwe auto reviewed en je geeft niks van de specificaties en plaatjes, heb je toch niks aan?! Het tweakergedrag kan ik ook niet echt tegen maar dit is toch gewoon zo? :)
Quote

Ik heb dus een P35 moederbord erbij gekocht, maar na 1 succesvolle post, waarin gemeld wordt dat de processor niet goed herkend werd, was het voor mij niet mogelijk de pc opnieuw te starten. Zelfs een post haalde het niet. Gelukkig waren ze bij Yorcom zo vriendelijk om er een nieuwe biosversie in te flashen. (ik denk mbv een andere processor).

Dus ga er niet zomaar vanuit dat je met een P35 moederbord veilig zit. De oude bios was nb van 19 december 2007!
Ja. hier heb je absoluut gelijk in. Oude revisies willen idd nog wel eens niet booten door oude BIOS. Goede service van Yorcom.
Mijn Gigabyte P35-DS3 heb ik 2 weken geleden gekocht, revisie 2.0 (ja, met revisie 2.1 kan je aan stroombesparing doen ..) en er zat een BIOS F6 in van midden 2007.
Mijn E8200 zou pas vanaf F12 ondersteund worden.

Nou gelukkig deed ie het juist zonder enige foutmelding met die F6 en heb ik voor de zekerheid F12 er maar in geflashed met dat vervelende @BIOS programma (laat namelijk niet zien of de file die je gebruikt wel enigszins lijkt op wat er in het BIOS zit, moederbord type en zo). Bij Asus borden is dat beter voor elkaar met AsusUpdate.

Afijn, ik ben verder zeer te spreken over het Gigabyte bord. Werkt als een speer en als je voor de moederbordwissel ook de INF update draait , blijft XP gewoon doorwerken zonder herinstallatie. Hulde!
Jammer dat ik mijne nog niet heb anders had ik wel leuke review gemaakt hoever die te overklokken is etc.
Ja, zou leuk zijn als je dat doet als je hem binnen hebt. Op air moet je hem wel 4Ghz+ kunnen krijgen. Ik heb ze 5Ghz zien halen op een Engels overclockers forum (forums.overclockers.co.uk).
Ah passief gekoeld daar hoopte ik al op dat dat mogelijk was. Ik ga het ook proberen zodra ik mijn E8400/Gigabyte 'E' DS3P rev. 2.1/Scythe Ninja binnen heb.

@ Reni74 die pc kan jij via een CMOS reset weer aan de gang krijgen om er vervolgens een bios in te flashen. Wel goede service van yorcom :P

[Reactie gewijzigd door et36s op 3 februari 2008 00:21]

Ja, ik heb de cmos reset gedaan. power, cr2032 eruit, jumper 5-10 sec een pinnetje opschuiven en weer terug.
maar helaas, ondertussen ben ik er wel achter dat als je daarna 1x post zonder geheugen, dat je dan wel weer een post overleefd. vervolgens geheugen terug en je zou je bios kunnen updaten vanaf een usb stick.