Manfrotto 055XPROB Pro Tripod (Zwart) Review

Pjerry 1 augustus 2012, laatste update op 18 oktober 2012, 9.176 views

Manfrotto 055XPROB Pro Tripod (Zwart)

Pluspunten

• Rock solid
  • Groot draagvermogen
  • Mooi
  • Zeer solide
  • Zeer flexibel
  • Hoog
  • Laag
  • Alle onderdelen los te koop
  • Clip (voor sommigen)
  • Waterpas (aanwezigheid)

Minpunten

• Zwaar
  • Groot (ingeschoven toestand)
  • Sober / Spartaans
  • Geen fijnafstelling (middenzuil)
  • Foam rond derde poot ontbreekt
  • Mechanismen kunnen beter
  • Clip (voor sommigen)
  • Waterpas (doosniveau)

1. INLEIDING

Vorig jaar heb ik de stap gezet om eens een goede tripod aan te schaffen. Een statief is één van die zaken waar veel fotografiehobbyisten onterecht op bezuinigen. Het is niet voor niets dat je de echte profs als ze maar even kans hebben, hun camera op een statief zetten. Eigenlijk is een goed statief een voorwaarde voor onberispelijk scherpe foto’s (bij “normale” sluitertijden).
In de winkel (Digital Warehouse) liep ik eerst tegen een Velbon Ultrek 45L, een liefde op het eerste gezicht. Een uiterst compact statief incl. kop en draagtas.
Thuis gekomen werd ik echter steeds meer ontevreden. Dat ondanks de voordelen: mooie lichte uitvoering, de uiterst compacte manier waarop je het ding in kon klappen, de bijgeleverde draagtas en inclusief kop. De nadelen werden met de minuut belangrijker voor mij: mijn handen deden zeer door het vergrendelen van de poten, beetje knullige goedkope manier waarop je de hoeken van de poten instelde, fragiele uitvoering, redelijk hoge prijs ( ca. ¤ 180,= - ¤ 200,=), beperkt draagvermogen (2 - 3 kg) en last but not least absoluut niet stabiel. De Ultrek zou best wel eens een fantastische reisstatief kunnen zijn, als je er niet al te zware gear op monteert. Ik was echter op zoek naar een all-purpose statief en daar voldeed hij absoluut niet aan.
Dus na wat huiswerk maar weer terug en de (duurdere) Manfrotto 055XPROB incl. 804RC2 aangeschaft. Omdat de basic kop ook apart te koop is (evenals het statief) maak ik van beide objecten aparte reviews.

Deze review is "aangepast", doordat, door de omzetting naar Tweakers 7 een deel van de scores waren weggevallen.
Tevens heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Inhoudsopgave op een wat vreemde plaats te zetten (na de inleiding). Dit heb ik gedaan omdat anders alleen een wat vreemd deel van deze inhoudsopgave is te zien op de overzichtspagina van de reviews. Om dezelfde reden is de foto ook onder de inleiding komen te staan.
Inhoudelijk is er niets gewijzigd.

INHOUDSOPGAVE

7. TRANSPORT
8. CONCLUSIE
a. EXTRA

2. WAT ZIT ER IN DE DOOS

Omdat ik de complete set had gekocht, inclusief de bij het statief achterblijvende 3-weg kop 804RC2 (hij heet ook terecht basic), worden hier wat extra onderdelen genoemd.
  • Statief
  • Sleuteltje (plastic) om de clips evt. bij te stellen
  • Panhead met 3 bouten op de plaats waar de handvatten moeten komen
  • Een plastic houder met de 3 handvatten erin (2 grote en één kleine)
  • Korte handleiding
Zaken als een draagtas of riem, spikes, sneeuwvoetjes, enz. worden allemaal niet bijgeleverd en zul je – als je daar behoefte aan hebt – los bij moeten kopen. Een zeer Spartaanse uitvoering dus.

3. SPECIFICATIES

Statief 055XPROB Pro Tripod (Black)
Part Number 055XPROB
MateriaalAluminium
Aantal segmenten3 met clipsluiting
Draagvermogen7 kg
Foam om slechts twee van de drie poten
Maten:
Ingeschoven
Maximale hoogte

Minimale hoogte

65,5 cm
178,5 cm (middenkolom omhoog)
142,0 cm (middenkolom ingeschoven)
10,0 cm
Poothoeken 23°, 45°, 65°, 88°
Kolomdiameter28 mm
pootdiameters 29,4, 25 en 20 mm
Schroefdraad3/8 “
Waterpas zgn. doosniveau
Gewicht (excl. kop)2,4 kg
Prijs (exclusief kop) ca. ¤ 150,= (http://tweakers.net/price...b-pro-tripod-(zwart).html )
Prijs (inclusief kop) ca. ¤ 200,= (http://tweakers.net/price...5xprob-+-804rc2-head.html )

4. CONSTRUCTIE

Manfrotto 055XPROB

4.1 Materiaal en Draagvermogen
De tripod is (hoofdzakelijk) van aluminium gemaakt. In deze prijsklasse kom je eigenlijk niet veel anders tegen. Hij heeft een stevige constructie met een gespecificeerd draagvermogen van 7 kg.
In de praktijk heb ik ooit ergens gelezen dat je dat getal door 3 hoort te delen om het maximum gewicht aan gear dat je erop plant te bepalen. Nu heb ik bij dit statief niet het gevoel dat het maar ca. 2,5 kg aankan. Waarschijnlijk is die regel meer van toepassing op een te plaatsen kop, maar daar kom ik in de andere review op terug.
Mijn maximale belasting op dit ogenblik zou bestaan uit mijn Nikon D7000 met de Nikkor 24-70mm, de grip, de SB-600, GPS en natuurlijk de panhead. Alles bij elkaar ca. 3,5 kg. Hier heeft het statief absoluut geen problemen mee.
In de toekomst zal het wel iets zwaardere combinaties moeten dragen, omdat de SB-910 en de Nikkor 70-200mm f/2.8 VRII op mijn verlanglijstje staan.
Toch verwacht ik geen problemen; ik heb het gevoel dat ik nog ver van de uiterste grens van dit statief af ben.

Wat je wel waarneemt is dat het statief "ingedrukt" kan worden, m.n. als de poten wijd uit elkaar staan, zoals in die super lage stand (10 cm hoogte) en zeker als dan de poten nog helemaal uitgetrokken zijn. Het is gewoon een weetje, wat je er maar weer eens op wijst dat als je van een statief gebruik maakt je maar met twee instellingen kunt werken. Je gebruikt een remote, of je gebruikt een delay. Ik kom hier op terug onder het hoofdje "Stabiliteit".

4.2 Segmenten
De poten bestaan uit drie segmenten. Normaal gesproken kom je statieven tegen die bestaan uit drie of vier segmenten. Een enkel keer kom je statief tegen die maar uit twee segmenten bestaat, vanwege de zeldzaamheid laat ik deze verder buiten beschouwing.
Drie segmenten heeft voordelen, zoals stabiliteit (hoe meer segmenten hoe onstabieler) maar ook nadelen (ingeschoven erg groot, 65,5 cm is echt groot).

De verschillende segmenten worden met clips vastgezet. Er wordt standaard een plastic sleuteltje bijgeleverd voor het geval de clip niet meer goed zou sluiten en waarmee je de instelling kunt wijzigen. Dit sleuteltje kan om een poot geklemd worden. Omdat ik dat niet vertrouw (je kunt hem er makkelijk afstoten), heeft hij direct een plaatsje in mijn tas gekregen.

Er zijn mensen die de clipsluiting verfoeien en hebben liever een ring die ze vast moeten draaien, of zoals bij de eerder genoemde Velbon, een sluiting door het draaien van de poot. Ik prefereer deze clipsluiting, dus voor mij prima en een verademing na de knullige sluiting van Velbon, die ik maar nauwelijks vertrouwde.

De segmenten zijn niet stofdicht met elkaar verbonden, zoals ik al merkte toen ik op een zandverstuiving aan het fotograferen was. Het is dus zaak om het zand goed van de poten af te vegen, voordat je ze inschuift. Er zijn in deze prijsklasse wel statieven die beweren dat ze stofdicht zijn. Ik heb daar echter niet zoveel vertrouwen in, volgens mij zul je iets als de erg prijzige Gitzo Ocean-serie moeten nemen voordat je echt zeker weet dat het dicht is.

4.3 Waterpas
In het statief is een waterpas gemonteerd. Een zgn. doosniveau welke minder nauwkeurig is dan een gewone waterpas.
Normaliter voldoet deze waterpas meer dan voldoende, te meer als je (zoals ik) nog een waterpas in je kop (ook weer doosniveau) en in je camera (digitaal; 2 dimensies, horizontaal en verticaal, geen tilt) hebt ingebouwd.
Op het moment dat je wilt pannen met je statief, is het wel van groot belang dat je statief waterpas staat, iig als je het jezelf wat makkelijker wilt maken, op andere momenten is het minder tot niet van belang.

4.4 Middenkolom
Enerzijds blinkt de middenkolom uit door zijn flexibiliteit (kantelen, uitnemen, omdraaien; ik kom hier verderop op terug). Anderzijds, kijkend naar de concurrenten, zijn er ook wel wat gemiste kansen (geen draaimechanisme, geen monopod functie, niet kort te maken).

Je stelt hem in door hem los te draaien en dan omhoog of omlaag te schuiven. Zoals al gezegd, dus geen draaimechaniek maar gewoon het zeer basale schuiven. Dit gaat niet altijd even soepel. Eventjes een klein beetje omhoog of omlaag tijdens het kadreren is er dus niet echt bij.

5. FLEXIBILITEIT

5.1 Poten
De aanwezigheid van drie segmenten is hierboven al besproken. Een belangrijk gegeven is dat alle poten compleet onafhankelijk van elkaar in te stellen zijn, voor mij een absolute eis voor een statief. Zo kun je iedere poot op een andere lengte afstellen, zodat het statief, ongeacht terrein, aanwezigheid van een muurtje, enz., altijd waterpas neergezet kan worden.
Datzelfde geldt ook voor de in te stellen hoeken (zie specificaties). Door het aluminium kleurige knopje in te drukken (zie foto hierboven) kun je de poot onder de gewenste hoek plaatsen tot zelfs nagenoeg horizontaal.
Echt lekker vind ik dat verstellen niet werken, zeker niet als de middenkolom omlaag is. Je moet nl. eerst de poot "ontspannen" (naar binnen bewegen), voordat je het knopje in kunt drukken. Met de kolom omlaag komt het nog wel eens voor dat mijn vinger dan tussen de poot en de kolom gekneld wordt. Dit zou m.i. beter moeten kunnen.
De instelmogelijkheden geeft het statief een grote flexibiliteit. Op onderstaande foto steunt één van de poten op de tafel:

hierdoor kun je extreem dicht bij je te fotograferen object komen. Maar ook in de bergen is dit een erg handige feature, waar alles behalve een horizontale ondergrond aanwezig is. De noodzakelijke spikes moet je er wel apart bijkopen, voor een Manfrotto-prijsje (dus niet goedkoop).

5.2 (Werk)hoogten
Een maximale werkhoogte van 178,5 cm is een luxe. Als daar nog een panhead of iets dergelijks en de camera bijkomen, reikt de camera ver boven mijn hoofd. Op de foto kun je zien wat ik bedoel:

Met deze opstelling kunnen je tussen een menigte foto's schieten over de hoofden van de omstanders heen. In ieder geval kun je de camera altijd op ooghoogte instellen, zo je dat wenst, zodat je geen zere rug hebt op het eind van de dag.
Groot nadeel van de maximale stand dat je dan wel de middenkolom helemaal uitgeschoven hebt. Een opstelling die je vanwege de stabiliteit (of beter de afname van stabiliteit) het liefst wilt vermijden, maar in voorkomende gevallen is het wel uitermate praktisch. Een afstandsbediening is dan wenselijk, evenals een stoel om je kadrering goed voor elkaar te krijgen :p.

Hoewel ik, als ik minder werkhoogte nodig heb, altijd de bovenste (dikste) segmenten gebruik van het statief, zijn de onderste segmenten nog zo dik dat die ook zonder veel bezwaar gebruikt zouden kunnen worden, maar waarom zou je....

De minimale hoogte is eigenlijk NUL cm (of beter ca. de helft van de hoogte van je camera), omdat er diverse manieren zijn waarmee je op lage hoogte kunt werken.
De meest eenvoudige is de poten ingeschoven en de poten op de tweede hoekstand (komt de zuil net niet op de grond). Hoogte is dan 49 cm, zonder kop en camera. Als je deze werkwijze comfortabel vindt, kun je eventueel een kortere middenkolom aanschaffen, zodat je nog wat lager kunt komen. Je kunt de middenzuil zelf niet korter maken (bij sommige merken kun je er een deel afschroeven). Waarschijnlijk heeft Manfrotto niet voor deze optie gekozen, omdat dat de middenzuil nog minder stabiel maakt en de kosten weer wat hoger zijn.

Het mooie van deze tripod is dat je de middenkolom er makkelijk uit kunt halen of horizontaal bevestigen. Dan ontstaat een heel lage werkhoogte. De hoogte van de kop tot de grond is de geclaimde 10 cm.

Maar je kunt nog lager. Door de middenzuil er op zijn kop in te zetten, bepaalt de hoogte van je camera hoe laag je kunt komen. Foto's komen er zo wel op zijn kop uit, wat soms hele leuke effecten geeft.

De kolom horizontaal of op zijn kop plaatsen doe je als volgt:
Trek de kolom helemaal omhoog totdat hij blokkeert door een palletje. Dit palletje is te bedienen door onder op de kolom te drukken. Dan kan de kolom verder omhoog getrokken worden, waarna hij nogmaals blokkeert. Nu kun je de kolom horizontaal positioneren.
Als je de kolom om wil keren, moet je nogmaals op de onderkant van de kolom drukken en is de kolom uit te nemen. Door hem aan de onderkant (op zijn kop dus) er in te schuiven krijg je de situatie waarbij de camera onder je tripod hangt.
Je hoeft voor al deze handelingen je camera niet te demonteren. Hij lijkt heel ingewikkeld, maar een kind kan de was doen, het gaat flitsend snel
Alle drie de manieren hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Afhankelijk van de omstandigheden kies ik één van de mogelijkheden.

5.3 Ongekend
Het is duidelijk dat de flexibiliteit van dit statief erg groot is. De middenzuil geeft dit statief ongekende mogelijkheden. Één staaltje was al te zien bij de minimale werkhoogte. Het is echter op veel meer zaken van toepassing.
Zoals altijd zegt één foto meer dan 1000 woorden, dus hier maar de foto :p :

Objecten zijn gewoon vanaf de statief te fotograferen, wat met de meeste andere statieven gewoonweg niet kan (ik ken eigenlijk maar één ander statief, die op dit punt misschien nog flexibeler is).
Het object kan nog veel verder weg staan, alleen moet je dan wel zorgen dat de kolom recht over een poot heen loopt, zodat hij niet om kan vallen. Maar dat is eigenlijk een algemene regel bij een statief, tenzij je op je gear de stuitertest wil uitvoeren.

6. STABILITEIT

Voor veel mensen zal het schokkend zijn om onderstaande video te bekijken. Een solid rock statief als deze heeft nog altijd (op zijn hoogste stand met de middenzuil omlaag) een gemiddeld natrillen van 3,2 seconden. Gaat die centrale kolom omhoog, dan loopt dat plots op tot 7,1 seconden.
Opmerkelijk is dat het statief het beter doet dan de 190 XPROB. De 190 is de kleinere, lichtere en iets goedkopere broer van dit statief.
Dat de carbon statieven niet alleen superieur zijn doordat ze minder wegen, komt ook duidelijk uit deze test naar voren. De dure carbon-broer 055CXPro3 doet het in deze test significant beter. Het prijskaartje is conform de test.... :p

Hetgeen we leren uit deze video is dat als je (wat) langere sluitertijden gebruikt je foto's met ghostbeelden krijgt als je direct afdrukt. Ik gebruik mijn tripod alleen maar in combinatie met een remote of met een delay van 5 of 10 seconden. Op deze manier krijg je zelfs onder de slechtste lichtomstandigheden altijd scherpe platen.
Het aanzetten van je VR (IS, VC, enz.) helpt hier niet bij. De trillingen van een tripod hebben een totaal andere frequentie dan waar de stabilisatie op rekent. In de praktijk werkt een stabilisatie i.c.m. een tripod vaak zelfs contraproductief. Alle fabrikanten raden dan ook aan om de stabilisatie uit te zetten op het moment dat je je camera op een tripod monteert.

Afgezien van bovengenoemde trillingen, die zeer normaal zijn overigens, is het statief rock solid. Onder de meest extreme omstandigheden kun je dit statief gebruiken. Voor het geval je toch nog twijfelt, zit er in het midden van de statief een haakje waar je ballast aan kunt hangen om de stabiliteit nog verder te verhogen. Ik heb dat nog nooit nodig gehad, maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn (storm, golfslag, enz.) waarbij dit een welkome aanvulling is.

7. TRANSPORT

Met zijn 2,4 kg (exclusief kop) hoort dit statief niet tot de lichtste onder de statieven. Afhankelijk van de kop die je erop plaatst mag je daar nog zo'n 500 gr tot 1 kg bij optellen. Ik heb aan het statief een draagriem bevestigd, waarmee ik hem over mijn schouders kan hangen voor het geval ik hem niet aan mijn tas vast heb zitten. Er zijn bij Manfrotto ook tassen te koop waarmee het transport letterlijk en figuurlijk dragelijker te maken is.
Een hele dag met dit statief rondlopen is zonder meer goed voor je conditie. Voor mijn stedelijke tripjes heb ik een monopod. Maar fotograferen met een monopod is een vak op zich en afgezien van het gewicht, veel minder comfortabel dan een tripod.
Een ander punt waar je zeker rekening mee moet houden is dat de tripod zelfs in opgevouwen toestand behoorlijk groot is. Niet iedere fotografietas kan met die grootte overweg. Het is niet echt een reisstatief te noemen, maar voor mij is dat geen bezwaar, ik ga er zonder probleem een hele dag mee op stap.

8. CONCLUSIE

Als één van de meest verkochte statieven van Manfrotto is dit een echte cash-cow voor hen. Het statief is niet direct goedkoop, maar voor de prijs kun je nauwelijks beter krijgen. Het is geen Gitzo (overigens komt Gitzo uit dezelfde stal, de Vitec Group), maar het is zeker de second best. Er zijn betere, veel betere statieven te koop, die stabieler zijn, groter draagvermogen hebben en minder wegen, maar dan zal je behoorlijk dieper in je buidel moeten tasten.
De 055XPROB is een all-round statief die onder alle omstandigheden zijn mannetje staat. Het gewicht kan echter behoorlijk roet in het eten gooien om hem toe te passen als reisstatief, zeker voor dames zal hij gauw te zwaar zijn. Als je een hele dag met dit statief rond gaat sjouwen moet je je vooraf goed realiseren of het terrein en je conditie/kracht dit wel toestaat. Er zijn echter alternatieven in de kleinere (en lichtere) 190-serie of in ultimo de Carbon-serie van zowel de 190- als de 055-serie.

De prijs is behoorlijk, maar voor het gebodene reëel. Het verdient wel vermelding dat Manfrotto niets bijlevert. Een tas, spikes, sneeuwvoetjes, enz. moeten allemaal apart bijgekocht worden. De prijzen van die onderdelen zijn behoorlijk hoog.

Je koopt met deze 055 een statief voor je leven. Alle onderdelen aan het statief zijn los te koop, of het over een poot, de kolom, een clip, een schroefje, of wat dan ook gaat, werkelijk alles is los te koop. Dit maakt je aankoop aanzienlijk waardevoller IMO.

a. EXTRA

Andere zeer goede review.

© Pierre Timmermans 2012.
Niets van deze review mag gebruikt, gekopieerd of op enige wijze vermeerderd worden zonder schriftelijke toestemming van de auteur.

Terug naar de inhoudsopgave

Heb jij ook een Manfrotto 055XPROB Pro Tripod (Zwart)?

Het is dat ik dit statief al weer een tijdje heb anders had ik hem gekocht. :)
Mooie review.

Wilco
Haha, LOL.
Je zou er een tweede bij kunnen kopen....
Bedankt.

Maar klopt het een beetje met jouw ervaring?
Zeer mooie en uitgebreide review. De Manfrotto blijkt een ontzettend veelzijdig statief. Inderdaad een beetje apart dat het foam ronde een poot ontbreekt.

Oja, je kan eigenlijk gelijk ook een review plaatsen van de eerder gekochte (en ingeruilde) Velbon Ultrek 45L ;)
Dit klopt niet :
Opmerkelijk is dat het statief het beter doet dan de 190 XPROB. De 190 is de kleinere, lichtere en goedkopere broer van dit statief, de middenzuil kan bij de 190 niet horizontaal geplaatst worden.
Middenzuil is bij beide modellen precies dezelfde wat betreft de posities waarin je hem kan zetten ;)

Wat ik me afvroeg : Vind jij de 804RC2 kop ook zo stroef ?? Er is wel mee te werken, maar ik had er meer van verwacht...

Ik ben persoonlijk niet echt dol op statief of monopod gebruik, maar dit statief+kop en een 892B Monopod van Manfrotto is IMHO wel aan te raden voor welk gebruik dan ook als een stevige basis set zeg maar :)
Bedankt voor je reactie nero355.
Je hebt gelijk, ik zal dat veranderen. Volgens mij had de 190 XPROB vroeger deze feature niet, of heb ik er nou echt altijd overheen gekeken?

Die kop is eigenlijk een ramp, zeker voor zo'n topmerk als Manfrotto. Ik zal die kop echt niemand aanraden. Hij is maar zeer moeilijk precies in te stellen, is stroef, dus pannen loopt niet lekker en hij zakt altijd nog een beetje in, erg irritant bij macro-opname, vanaf statief.

Een statief beperkt je altijd in je mogelijkheden, maar zoals ik al zei; als je echt scherpe foto's wilt maken, of bij relatief lange sluitertijden, zul je wel moeten :p.
Bedankt voor de goeie review.
Heel erg bruikbaar en duidelijke toelichting m.b.v. foto's
Dank je wel.

Het wordt weer eens tijd voor een nieuwe.
Kandidaten:
• de panhead 804RC2 (niet kopen hoor, die is bagger)
• mijn fantastische nieuwe lens Nikkor 24-70 f/2.8 (die moet je wel kopen,echt fantastisch)
• mijn D7000 (voordat hij opgevolgd wordt, hoewel er maar weinig camera's beneden de ¤ 2000,= bij in de buurt komen).

Ik denk dat de laatste het eerste zal zijn, hoewel de panhead wel veel eenvoudiger is.
Dank Fireshade.

Ja, waarom het om de derde poot ontbreekt, ik weet het ook niet. Als het heel koud is moet je die poot snel juist instellen :), Maar eerlijk gezegd, mis je het niet echt hoor. Vreemd is het wel, zal wel weer op centjes neerkomen....

Nee, die Ultrek ben ik alweer vergeten en dat houd ik zo. Ik snapte eigenlijk toch al niet dat ik met een Velbon thuiskwam. Maar het idee van dat ding is wel erg mooi. Ik moet alleen lachen als ik in sommige reviews lees dat het ding stabiel is. Ja, als het absoluut windstil is, je je adem inhoudt en er een compact opzet.
Met niet te zware gear daarentegen een ultiem reisstatief en goed doordacht.
Bedankt voor de review, erg nuttig.