CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset Review

Palmachius 19 juli 2012, laatste update op 19 juli 2012, 4.537 views

CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Unieke Tactical Mixing Console
  • Uitgebreide software

Minpunten

• (Te) groot
  • Surround ervaring is niet helemaal overtuigend

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Introductie
Coolermaster bied met de CM Storm lijn een reeks producten vooral gericht op gamers. In deze review bespreek ik de CM Storm Sirus 5.1 Surround Sound Gaming Headset. Ik beschik niet over de benodigde apparatuur om bijvoorbeeld frequency response, isolatie of impedantie te meten. In plaats daarvan zal ik Sirus vergelijken met andere audioapparatuur die ik tot mijn beschikking heb.

Een overview van Sirus:
"Built for gaming enthusiasts and audiophiles alike, the CM Storm Sirus 5.1 Surround Sound Headset creates an immersive gaming experience with hi-fidelity sounds capes and intensified bass.

Sirus produces precise and immaculate sound through its 8 discrete speaker channel pairs of front, rear, center, and sub; delivering accurate real-time 360 degree audio that is fully adjustable through its tactical mixing console. In addition, Sirus is coupled with a uni-directional microphone that minimizes background noise pickup enables crystal clear conversations with teammates and enemy combatants."

De acht losse speaker kanalen zouden de gebruiker een echte surround beleving moeten bieden. Daarnaast is de Sirus niet alleen gericht op gamers, maar zou audiofielen moeten aanspreken. De microfoon die achtergrondgeluid minimaliseert maakt het geheel compleet.

Dan de features:
• True 5.1 Surround Sound (4 high quality speakers on each side)
• On-The-Fly Rear, Center, & Front speaker control for maximum sound customization (in USB mode only)
• Interchangeable ear-cups, micro weave for breathable audio and leatherette for improved noise insulation
• Dual gold-plated USB Connectors for improved signal quality
• Extra-long durable and flexible microphone arm with LED mute indicator

Sirus kan zowel via 3.5mm jackkabels worden aangesloten als via USB. In USB modus kunnen de kanalen naar wens aangepast worden met de bijgeleverde "Tactical mixing console". Daar blijft het niet bij, want de gebruiker heeft ook de keuze tussen twee sets oorschelpen; stof of leer.

Verpakking en inhoud
De zwart met rode verpakking laat gelijk zien dat het om een CM Storm product gaat. De met plastic folie beschermde uitsparing laat de linker oorschelp, de microfoon en de console zien.

De achterkant toont een afbeelding van Sirus en de console en bevat een introductie en features in diverse talen.

De linker zijkant laat een deel van de headset zien, de rechter zijkant bevat specificaties.

Eenmaal uitgepakt zijn Sirus en de console helemaal te bekijken.

Met achterin alle toebehoren.

Dit bestaat uit:
• Een tweede paar oorkussens
• Quick Start Guide
• Driver CD
• Diverse kabels

Details
Voor het geval je Sirus analoog wilt aansluiten is een bundel 3.5mm kabels meegeleverd, deze bevat ook een USB aansluiting om de ingebouwede verlichting van stroom te voorzien.

Deze kabel is net als de console met een 10 pin mini din connector te verbinden met de headset. De console zelf wordt met twee USB aansluitingen met de computer verbonden. Opvallend zijn de details op de connectors en hoe dik de met stof gesleevde kabels zijn. Deze sleeve is echter niet op alle kabels aanwezig.

Standaard zijn de stoffen oorkussens aanwezig, deze zijn eenvoudig te verwijderen en om te wisselen met de leren oorkussen. Op het hoofd is een stoffen kussen bevestigd, deze kan niet verwijderd worden.

De headset zelf is uitgevoerd in grijs plastic met zwarte als rubberaanvoelende accenten. Het is jammer dat er geen metaal gebruikt is zoals bij enkele Cosair Vengeance headsets, dit voegt toch een gevoel van luxe toe. Sirus is groter en zwaarder dan bijvoorbeeld de Steelseries 5H v2 en voelt stevig aan. De hoofdband zelf is in stappen te verstellen. Alleen de linkeroorschelp is bekabeld en bevat tevens de microfoon.

Wanneer de oorschelpen verwijderd worden valt meteen op dat er vier speakers geplaatst zijn. De onderste 40mm, de andere drie zijn 30mm.

Volgens deze bron is er een verband tussen speaker grootte en het frequentiebereik dat deze kan halen:
“Hoe groter de speaker, des te lager of dieper het geluid. Hoe kleiner de speaker, hoe hoger het geluid.”

Aangezien de console de mogelijkheid bied vier kanalen te regelen, zal de onderste speaker waarschijnlijk voor bass ingezet worden en de andere drie voor rear, center en front. Ik ben benieuwd of dit tot een mooier geluid leidt dan een koptelefoon met slechts een speaker per oor, zoals de Sony XB-500 die twee 40mm speakers heeft.

Hoewel losse speakers een echte surround ervaring kunnen bieden, zitten de speakers wel dermate dicht bij elkaar dat ik me afvraag of het echt meerwaarde bied boven virtueel surround met maar twee speakers en in hoeverre dit surround met een 5.1 speakerset kan benaderen.

De opklapbare micrfoon is flexibel en kan daarmee nauwkeurig gepositioneerd worden. Aan de buitenkant is een rooster zichtbaar, dit is de microfoon die in USB modus achtergrond geluid zou moeten wegfilteren. Aan de binnenkant is uiteraard ook een microfoon aanwezig evenals een lampje dat aangeeft of de microfoon is ingeschakeld. De microfoon wordt vanzelf uitgeschakeld als deze omhoog wordt geklapt. De CM Storm logo’s lichten rood op wanneer Sirus is aangesloten.

Misschien wel het meest unieke aan Sirus is de meegeleverde console. Deze is relatief zwaar en voelt net als de headset erg degelijk aan. Waar de console bij de Creative Inspire T6200 speakerset licht en goedkoop aanvoelt is dat bij dit exemplaar precies omgekeerd.

De onderkant is voorzien van een rubber-achtige antislip coating, maar schuift toch nog gemakkelijk over mijn gladde bureau. De bovenkant is van plastic, waarbij de de buitenste ring glimmend is uitgevoerd. De grote knop bovenop dient om het volume te regelen en is van metaal. Met een druk op de linker of rechter knop worden respectievelijk de headset en de microfoon worden ge-mute. Met de middelste knop kan gewisseld worden tussen het te regelen kanaal. Ook de console is voorzien van rode verlichting zodra deze is aangesloten.

Tot slot is er een meegeleverd met een beknopte quickstart-guide en een driver cd.

Draagcomfort
Bij het opzetten van Sirus valt ten eerste het gewicht op, zwaarder dan ik gewend ben. Het hoofdkussen zorgt er wel voor dat Sirus comfortabel zit. De oorschelpen vallen helemaal om het oor en zitten meer tegen mijn hoofd aan dan dat ze er tegenaan drukken. Deze eigenschappen maken dat Sirus ook na langere periodes nog comfortabel zit. Toch is Sirus wel erg groot. Ik heb de hoofdband op de kleinste stand staan en Sirus zit nog redelijk los; met mijn hoofd schudden leid ertoe dat Sirus ervanaf valt. Qua draagcomfort merk ik weinig verschil tussen de stoffen en leren oorkussens. Omdat de leren oorkussen gladder zijn, glijd Sirus echter wel iets makkelijker weg.

Software
Sirus kan in 3.5mm modus in principe aangesloten worden op elke geluidskaart met ondersteuning voor meerkanaals audio. In USB modus werkt Sirus alleen onder Windows XP, Windows Vista en Windows 7. Het ontbreken van drivers voor Linux en OS X is jammer, maar niet ongebrijpelijk aangezien gamers toch vooral Windows gebruiken.

Er wordt niet in de quick-start guide of handleiding vermeld dat de console alleen werkt op ‘normale’ usb poorten. Mijn monitor viel uit bij het aansluiten op de ingebouwede usb poorten hiervan. Na het aansluiten op twee andere usb poorten herkent Windows 7 64-bit de headset meteen, en werkt deze ook gewoon. Er kan dan echter nog niets uitgebreid worden ingesteld, hiervoor moet Sirus Audio Center eerst handmatig geinstalleerd worden.

Deze software is bijzonder uitgebreid en opgedeeld in een deel voor de speakers en een deel voor de microfoon. Aan de hand van een serie screenshots bespreek ik de mogelijkheden:

Bovenin staan de huidige instellingen afgebeeld. De kleinste ronde rode knop dient om van modus te kunnen wisselen; “Default”, “Gaming”, “Movie” , “Music”. Het voornaamste verschil tussen deze profielen is de equalizer die standaard wordt toegepast. Er kunnen ook eigen profielen worden toegevoegd. De andere ronde rode knop heeft “SVN” als opschrift, dat staat voor “Smart Volume Normalization” en boost bepaalde delen van het frequentiespectrum. Het effect vind ik echter niet overtuigend.

Het volume van de vier kanalen; master, front, center en rear kunnen onafhankelijk en per oor worden afgesteld.

Er kan gekozen worden tussen stereo, quadraphonic en 5.1 surround, respectivelijk 2, 4 of 5.1 kanaals audio. Bij een stereo audiobron, bijvoorbeeld muziek, is het verschil tussen 2 of 4 kanalen bijna niet te horen. Bij 5.1 klinkt het geluid wel duidelijk ‘voller’, met name wanneer de muziek lage tonen bevat. “Surround Max” is een ander woord voor virtueel surround. Deze functie zou een surround ervaring moeten bieden bij stereo audiobronnen. In 5.1 modus zijn alle speakers al ingeschakeld, maar toch lijkt het geluid marginaal ‘ruimtelijker’ te klinken wanneer Surround Max is ingeschakeld. Deze indrukken houden stand bij een 5 kanaals surround audio demo. Al met al vraag ik me af waarom iemand Sirus niet op 5.1 Surround met Surround Max zou willen instellen, hiermee komt er simpelweg het meeste geluid uit.

Er kan gekozen worden voor een sample rate van 44.1 Khz of 48 Khz. Er wordt niet in de handleiding vermeld wat het nut is om dit aan te passen. Zowel met 44.1 Khz als 48 Khz audio bronnen lijkt het alsof Sirus op 48 Khz modus een bass boost toepast.

Er zijn enkele equalizer presets aanwezig en er kunnen nieuwe presets worden toegevoegd.

Indien gewenst kunnen er omgevingseffecten worden toegevoegd. Het is leuk dat het er op zit, maar waarschijnlijk niet iets om in de praktijk echt te gaan gebruiken.

De speaker shifter stelt de gebruiker in staat de posities van de individuele speakers in te stellen. Dit blijkt erg goed te werken. Als bijvoorbeeld de center speaker meer naar rechts verplaatst wordt, komt het geluid ook daadwerklijk meer van rechts. Als een speaker verder van het hoofd af wordt geplaatst klinkt deze logischerwijs zachter, dit kon echter ook al in het Volume Control menu.

In 5.1 modus is de bass al behoorlijk aanwezig en “Flex Bass II” bied de mogelijkheid om hier nog eens een flinke boost aan te geven. Op de hoogste stand dreunt de bass zo hard door dat deze de hogere tonen helemaal weg drukt en Sirus net klinkt als een subwoofer. Het is indrukwekkend hoe diep deze bass gaat. Op iets minder extreme instellingen is deze optie voor bepaalde muziekgenres, maar ook voor games en films absoluut een meerwaarde.

Het volume waarop de stereomicrofoon opneemt kan worden ingesteld. Met de optie “Monitor” kan het volume ingesteld worden waarop je jezelf terughoort.

Ook de sample rate voor de microfoon kan worden ingesteld.

Wanneer ingeschakeld voegt de ‘Xear SingFX’ functie effecten toe aan het met de microfoon opgenomen geluid. Er kan gekozen worden uit de effecten ‘Monster’, ‘Cartoon’, ‘Male’ en ‘Female’. Het is niet mogelijk deze effecten tijdens het gamen eenvoudig aan te passen, waardoor het nut naar mijn mening beperkt is.

Tactical mixing console
De console blijkt in de praktijk erg handig te werken. Met een druk op de knop zijn de speakers en microfoon in of uit te schakelen. De grote volumeknop op de console gaat een stap verder dan simpele volumeregelaars die in het snoer zijn ingebouwd. Hiermee is het volume veel nauwkeuriger in te stellen. Ook het regelen van de volumes voor de verschillende kanalen of de bass gaat eenvoudig. Sirus dient echter wel via USB aangesloten te worden om van de console gebruik te kunnen maken.

Geluidskwaliteit
Tijdens het bespreken van de software heb ik al aangegeven hoe Sirus op bepaalde instellingen klinkt, maar hoe doet ie het op het vlak van games, muziek of film vergeleken met de audioapparatuur die ik normaal gesproken gebruik? Dit bestaat uit:
• Creative X-FI Titanium
• Creative T6200 5.1 speakerset
• Steelseries 5Hv2 headset
• Sony XB-500 koptelefoon

De T6200 en XB-500 gebruik ik het meest. Respectievelijk vanwege echt surround geluid en de volle bass. De 5Hv2 klinkt bijzonder schel en hoewel dit wel op te lossen is met een equalizer gebruik ik deze alleen wanneer een microfoon vereist is. Alle drie zijn aangesloten op een X-FI Titanium geluidskaart waarbij virtueel surround en de crystalizer ingeschakeld is.

Sirus is bij onderstaande luisttests via USB aangesloten.
Games
Het geluid in games is simpelweg goed te noemen. De surroundervaring valt me echter tegen, deze kan echt niet op tegen een 5.1 speakerset. Zowel in Counter-Strike Source als Battlefield 3 vind ik Sirus qua positionering van de vijand eigenlijk geen meerwaarde bieden ten opzichte van de XB-500 die slechts stereo bied met twee 40mm drivers. Vier drivers per oor bied dan wel veel geluid, dit noemt CM Storm “immersive gaming experience”, maar “True 5.1 Surround Sound” maakt Sirus helaas niet helemaal waar.

Muziek
Menig audiofiel vind dat stereo muziek ook alleen in stereo moet worden beluisterd. Zelf vind muziek op de T6200 echter beter klinken wanneer virtueel surround wel is ingeschakeld en alle speakers in gebruik zijn. Dat geld ook voor Sirus, muziek klinkt het beste in 5.1 modus met Surround Max ingeschakeld. Ik zou het geluid dat Sirus op deze manier weet te produceren als wat ‘neutraler’ omschrijven dan de XB-500. Bass en hoge tonen zijn zeker aanwezig, maar net wat minder 'overdreven'. Aangezien geluidsbeleving iets subjectief is kan ik niet zeggen welke beter is, maar ik heb toch een lichte voorkeur voor de XB-500. In tegenstelling tot de 5Hv2 zonder equalizer, vind ik Sirus juist wel prima geschikt voor het beluisteren van muziek.

Films
Mijn bevindingen met films zijn vergelijkbaar met die van games. Sirus bied veel geluid en klinkt goed, maar voor ‘echt’ surround is een speakerset toch echt onvermijdelijk.

Microfoon
De opnamekwaliteit van de microfoon is goed. Het geluid klinkt helder en zonder vervormingen. Dit zowel als er op normaal volume in gepraat wordt, maar ook gefluister of juist geschreeuw komt goed over. Achtergrondgeluiden worden echter niet helemaal weggefiltert, deze zijn nog zacht te horen.

Tot slot heb ik Sirus aangesloten op de X-Fi Titanium geluidskaart en op de onboard geluidskaart met Realtek ALC889 codec. Bij onboard klinkt Sirus duidelijk minder dan via USB, maar in combinatie met de X-FI Titanium lijkt het geluid nog net iets beter te zijn dan via USB. Met de ingebouwde geluidskaart klinkt Sirus uiteraard wel overal hetzelfde, bijvoorbeeld thuis en op een LAN pc, dit zou voor sommige gebruikers een voordeel kunnen zijn.

De CM Storm Sirus 5.1 Surround Sound Gaming Headset bied veel mogelijkheden wanneer aangesloten via de Tactical Mixing Console, zowel via deze console al met de uitstekende software. De geluidskwaliteit is goed maar het surround effect valt helaas wat tegen. Ook vind is Sirus aan de te grote kant. Verder is mijn indruk alleen maar positief: nette afwerking, extra oorkussens en de mogelijkheid om via 3.5mm kabels aan te sluiten.

Wie ongeveer 100,- wil uitgeven aan een luxe gaming headset doet met de CM Storm Sirus 5.1 Surround Gaming Headset een goede koop. Er is echter veel concurrentie in deze prijsklasse. Deze headsets zijn ook voorzien van meerkanaals audio, hebben ook een meegeleverde geluidskaart of zijn daarnaast met metaal afgewerkt of kunnen draadloos gebruikt worden. Wie al een goede geluidskaart heeft kan misschien voor de nog niet in Nederland verkrijgbare Sirus S kiezen.

Al met al kan ik niet anders concluderen dan dat Sirus een zeer goede allround headset is.

Heb jij ook een CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset?

Ik snap niet waarom er geen reacties zijn. HULDE voor deze mooie review :+
Leuk om (eindelijk ;)) eens een reactie te krijgen op m'n review.

Ook na ruim een half jaar ben ik nog steeds erg positief over deze headset!
Maar als je nu een fps doet bijv CoD ghosts hoor je dan wel waar wordt geschoten of waar de vijand loopt want dat moet ik hebben en ik geloof wel dat de mix goed is want dat is ook nodig
Mooie review heb deze een paar dagen geleden ook besteld.
Waarom al die HWInfo foto's als ik het vragen mag? Voor de rest: ziet er goed uit.
Bij een eerdere product review had ik de foto's op een willekeurige foto upload site gezet, met als gevolgd dat de links na verloop van tijd niet meer bestonden.

Op hardware.info worden de foto's zover ik weet gehost zolang de review beststaat. Vandaar dat ik de review eerst daar geplaatst heb en daarna ook hier, gebruikmakend van de url's van daar.
Wat een mooie uitgebreide review! Mijn complimenten!! Heb deze gisteren ook besteld, hoop dat het zijn geld waard is.
Sinds vorige week deze ook in mijn bezit en is een geweldig ding. Ik loop alleen te kutten om geluid tegelijkertijd over pc speakers en headset te krijgen....
Speakers kunnen dmv knopje uit, maar moet toch altijd in audio settings van windows kloten :(
Zo'n boze smilie is eigenlijk niet op z'n plaats, want de Sirus kan hier niets aan doen. ;)

Ik denk dat je het in de richting van dit of dit moet zoeken om het precies zo te krijgen als je wilt.
Was meer een sad smilie :)
Ik heb ook deze headset en ben zeer tevreden over het geluid, alleen........ ik vind hem erg zwaar. Als ik hem een uur op heb, dan voel ik dat wel. Ik zal bij de volgende aanschaf hier toch beter op gaan letten.
Ik heb hem ook, morgen komt die terug van RMA want de mic was ineens kapot.

Ik vind hem totaal niet zwaar/groot. Ik heb een redelijk groot hoofd maar vind het erg comfortabel zitten ook na een paar uur, min punt is dat de puntjes van je oren soms wat pijn gaan doen.
Ik heb hem nu nog gekocht nu hij nog in de shop is, 14-3-2016. Wat een fijne headset na wat Tweaken van de Headset! :)

Wat een Bass wat ik miste bij de G35! En dat vind ik gewoon lekker om laat in de avond nog even lekker Hardstyle op te te zetten! :D (Tja, Alleen de kabel is wat korter maar wel een stuk fijner. Niet zo stug. En de bouwkwaliteit is enorm goed tegenover de G35 ;) )

Hij mag van mij net als de Logitech G35 jaren lang nog in de shop blijven tot nu toe geen betere headset gevonden! :D

Ben blij dat ik geen andere headset heb gekocht, Ik ben zeer tevreden! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 15 maart 2016 17:13]

Leuk om te lezen dat dit nog steeds een zeer courante gaming headset is en dat je er zo tevreden over bent! Het blijft inderdaad een fijn apparaat. :)
-- Al opgelost :)

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 16 maart 2016 18:30]