CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset Review

funkygraz 9 juli 2012, laatste update op 21 juli 2012, 2.151 views

CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset

Pluspunten

• Uitgebreide featureset
  • Door surround uitstekende positionering audio
  • Goede bouwkwaliteit en materialen
  • Control unit zorgt voor flexibiliteit

Minpunten

• Iets te korte analoge kabel
  • Software niet geheel intuitief
  • Tikkeltje aan de zware kant

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Inleiding:

Al tijden maak ik op gebruik van headsets op mijn werk en tijdens het gamen om mijn omgeving niet te storen en om niet gestoord te worden van mijn omgeving. Na enkele jaren trouwe dienst begon mijn Steelseries Siberia V2 het thuis te begeven. Toen ik op zoek ging naar een vervanging had ik in eerste instantie het idee om een losse microfoon en draadloze headset te gebruiken. De microfoons die echter mijn aandacht trokken lagen dan weer buiten het budget dat ik hier voor over had.

Toen kreeg ik de kans om de CM Storm Sirus te proberen en ik heb positieve ervaringen met Cooler Master dus ben is hier gretig op ingegaan. Na alles uit de verpakking geworsteld te hebben, wat ongetwijfeld aan mijn ongeduld lag, was mijn eerste indruk dat deze headset er vrij robuust uitziet. Ik heb hem even naast een aantal van mijn huidige headsets gelegd en hij is steevast groter en zwaarder.

Als er iets is wat je toegelicht wilt hebben hoor ik het graag. Let er wel op dat dit natuurlijk een persoonlijke mening is. En als er iets is wat ik moet verbeteren ook graag een comment, anders wordt het lastig voor me om daaraan te werken.

Features:
  • 5.1 Surround geluid.
  • Control unit met volume en andere instellingen.
  • Verwisselbare oorkussens.
  • USB en analoge aansluitmogelijkheden.
  • Microfoon met automatische mute.
Installatiegemak:
De standaard features van de headset en control unit zijn in mijn ervaring plug & play zowel op Mac als Windows (MacBook pro uit 2011), Linux heb ik nog niet geprobeerd. Dit gold zowel voor gebruik met de analoge aansluitingen als de USB variant in combinatie met de control unit. De software gedownload van de site en installatie ging soepel, dit alleen op Windows helaas.

Met de analoge aansluiting dient wel rekening gehouden te worden met de kabellengte. Die is een stuk korter dan de lengte van de kabel aan de control unit, als je pc onder een bureau staat is het misschien te kort afhankelijk van de routing. Een ander punt dat ik gevonden heb zijn de rode leds op de headset en control unit, deze gaan bij mijn pc niet standaard uit als ik hem uitschakel, omdat ik er nog geen last van gehad heb nog niet verder gezocht dan was met bios instellingen spelen maar toch.

Na het installeren van de software het ik gelijk de kussens verwisseld, ik heb gekozen om eerst de mesh versie te proberen omdat ik van de Siberia de leren versie gewend ben en dus wilde kijken of dat nog verschil maakte. Dit wisselen ging heel eenvoudig.

Ergonomie:
Nu heb ik de headset ongeveer een maand in gebruik en ik ben er erg tevreden over. Ik heb er al een aantal langere sessies mee gehad (vier tot acht uur) en de headset is nog niet ongemakkelijk geweest. De laatste dagen is het erg benauwd warm geweest hier en dan merk je wel dat de kussens goed afsluiten maar daarom ook warm worden, wisselen tussen de lederen en mesh varianten wil iets helpen (de lederen sluiten meer geluid buiten maar zijn iets warmer in mijn ervaring).
  • De oorkussens zijn qua vorm vergelijkbaar met de G35, qua hoogte en diepte ruim voldoende voor mij. Headsets met ronde/ovalen kussens als de Siberia en de Vengeance zijn iets breder, iets om rekening mee te houden als je daaraan gewend bent qua positionering.
  • De microfoon is buigbaar, maar zit dan ietwat naast de mond gepositioneerd dus houd ik meestal de standaard kromming aan. De led op de microfoon die aangeeft dat deze actief is heb ik niet als hinderlijk beschouwd, ook niet als het wat donkerder is. De automatische mute als de microfoon is opgeklapt is iets waar ik vrij snel aan gewend ben geraakt.
  • De hoofdband voelt zeer solide aan, en door de gebruikte materialen ook redelijke luxe.Het is licht gerubberized dus niet snel last van vingerafdrukken. De padding in de band is eventueel los te halen, hoewel hier geen alternatieve versie voor is meegeleverd zoals bij de G35. Het is hierdoor wel makkelijk om hem schoon te houden. De instelmogelijkheden van de band zijn zoals verwacht, doordat de headset in het geheel wat groter is hebben mensen met een wat grotere hoedmaat zoals ikzelf geen problemen.
De robuuste uitvoering en extra features hebben wel invloed op het gewicht, hij is redelijk zwaar. Ikzelf heb er geen last van gehad, maar uit mijn omgeving te horen dat mensen wat spanning in hun nek kregen. Ik denk dat mensen die regelmatig een gaming headset dragen niet al te veel moeite moeten hebben om te wennen.

Geluidskwaliteit:
Zelf heb ik de headset gebruikt in combinatie met de control unit, dit voornamelijk omdat ik niet overal dezelfde geluidskaart beschikbaar heb en met de standaard kaart op mijn pc ik geen merkbaar verschil hoorde. De headset leverde mooie heldere tonen op, de bas was out of the box wat vlak, maar hier viel met de niveaus een goede balans in te vinden. Hoge en midden tonen waren goed vertegenwoordigt.
Een van de beste features wat bij betreft is de uitstekende positionering van het geluid. Bij het gamen viel dit allemaal op zijn plaats, ik denk dat de Sirus wat dit betreft de G35 iets overtreft. Helaas kon ik de headset niet aansluiten op de 360/ps3 anders had dat nog wat meer getest kunnen worden.

De flexx bass II functie heb ik gemengde gevoelens over. Bij gaming en films geeft het dat over the top gevoel wat je in andere headsets mist, maar tijdens dagelijks gebruik en vooral tijdens het luisteren van muziek is het soms beter om de functie uit te schakelen.

De microfoon doet goed zijn werk, tijdens voice chat pakt hij mijn stem goed op ook als ik wat zachter praat, achtergrond geluid en storingen worden redelijk weg gefilterd. In vergelijking met andere high end headsets is er niet veel verschil in mijn ervaring.

Ondanks dat er geen actieve noise cancelling is word door de headset veel achtergrond geluid weggehaald, de enige die hier in mijn ogen beter in scoorde was de G35. Hierin zit zoals vermeld nog wel iets verschil tussen de verschillende kussens.

Gebruiksgemak
Allereerst de software, deze biedt redelijk veel mogelijkheden, maar voelt niet erg intu´tief aan. Het rechtsklikken om menus tevoorschijn te toveren is wat ongemakkelijk. Maar als je er eenmaal aan gewend bent geraakt is de headset redelijk snel in te stellen / aan te passen. Dit is ook wel nodig, het is echt een multifunctioneel beest maar om er het meeste uit te halen moet je af en toe even spelen met de niveaus en instellingen. Dit kan vervelend zijn als je dat te vaak moet doen. Ik heb voor mijzelf een redelijk medium gevonden dat 80% van de tijd een goede ervaring geeft. Dit door slim gebruik te maken van de mogelijkheid om profielen in te stellen.

De control unit is in het degelijks gebruik zeer handig. Als je regelmatig de niveaus wilt veranderen is het echter duidelijk dat dit sneller had gekund als er in plaats van een enkele knop om te schakelen er een schuifknop of meerdere knopen waren geweest. Het enige wat ik miste was de mogelijkheid om via de control unit profielen te wisselen, dat zou de flexibiliteit wat mij betreft helemaal compleet maken.

Conclusie:
Vind ik de Sirus een goed product? Overall vind ik het een van de betere headsets die ik in mijn bezit heb gehad, de feature set is zeer compleet en de geluidskwaliteit is gewoon goed. Een aantal kleine punten die wat beter kunnen en de V2 hiervan zal zeker een 10 krijgen. Een aanbeveling doen vind ik moeilijk omdat in mijn ervaring de fit erg persoonlijk is. Als ik naar mezelf kijk is het een goede balans tussen films gaming en muziek. Even wennen om gebruik te maken van de verschillende features maar dat was met de G35 niet anders.

Heb jij ook een CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset?

Mooie headset voor een zacht prijsje!
Zacht prijsje is natuurlijk relatief maar hij kan zich wat mij betreft in ieder geval meten met de G35. Goedkopere headsets als de Siberia hebben vaak geen surround, dus het licht er dan aan of je dat gaat gebruiken. Ik heb geen ervaring met de razers, die zitten ook in dezelfde prijsschaal.

[Edit] Ik bedenk met net pas dat ik de siberia nu als goedkoop bestempel >_<. Voordat ik die had heb ik verschillende creative en andere merken headsets gehad van rond de 20-40 euro. Toen ik overging was de siberia voor mij al duur dus dat toont de relativiteit aan.

Laat ik het zo zeggen, als ik met de Sirus net zo lang mag doen is het wat mij betreft een schijntje. En daar ga ik je van op de hoogte houden voorlopig :D

[Reactie gewijzigd door funkygraz op 9 juli 2012 16:39]

Hallo!

Ik zie tussen je fotos dat je ook nog een corsair vengeance 1300 hebt liggen.

Nu ben ik zelf tussen de 1500 en de sirius aan het twijfelen. Als iemand die hem voornamelijk nodig heeft voor lange sessies comfortabel muziek luisteren en gamen/praten. Welke zou jij kiezen?
Verkeerd plek gereageerd, zie mijn laatste rant hieronder

[Reactie gewijzigd door funkygraz op 15 juni 2013 12:34]

Hey,

Moeilijk, ik gebruik de 1300 op mijn werk. Zeer tevreden over comfort voor langere periodes. De 1500 heb ik kort in mijn handen gehad maar geen echt oordeel over geveld. De sirius is mijn huidige keus voor thuis. De positionering in games en de geluidskwaliteit vind ik net dat tikje beter.

Waar je even naar moet kijke is wat voor geluidskaart je hebt, als dit een redelijk eenvoudige is kun je de sirius beter digitaal aansluiten. Dan vind ik zelf de kabel naar de headset vanaf de console iets kort, gelukkig nog niet van mijn bureau afgeknalt.

Verder is de sirius wel een stukje zwaarder, kwalitatief zijn ze allebei goed qua bouw. Maar door de extra zwaarte kan het zijn dat je het voor langere periodes niet lekker vond met de sirius. Ik heb zelf een stierenek build dus dat is wat afhankelijk.

Microfoon is can allebei prima, volume ook. Bij de sirius moet je met muziek even de equalizer instellen. Het standaard basprofiel vond ik wat overheersen.

TLDR

De sirius heeft mijn voorkeur maar moet je rekening houden met zijn gewicht.
zelf heb ik de coolermaster sirus storm,de logitec G35 en de steelseries 5HV2 usb gehad.

qua serround in games beste ervaring met de steelseries en de coolermaster,
qua film en muziek nijg ik iets meer naar de G35.

de strom heeft als grootste irritatie een te kleine kabel het gewicht is vergelijkbaar met de G35.
qua comform sit de coolermaster of de steelseries het beste, de G35 moet je aan wennen en kan bij lang gebruik pijnlijk zijn.

al deze headsets die ik gehad heb zijn om verschillende redenen kapot gegaan.
storm: mic doet het niet meer (waarschijnlijk interne kabelbreuk door beweegend onderdeel)(binnen garantie)
G35: bij het draaipunt van de oorschelp (buiten garantie vergoed door logitech)
Steelseries 5HV2: volumeregelaar kapot en mic maakte rare geluiden.(buiten garantie, niets aan gedaan).

momenteel zoek ik naar een degelijke koptelefoon die het bij goed gebruik meer dan 2 jaar uit zal houden, ik denk na over een razer, maar wie weet.

[Reactie gewijzigd door dawnmage op 12 februari 2015 14:12]

Heikel punt, dat meer dan 2 jaar inderdaad, vooral rond de microfoon. Ik heb met mijn eerste Steelseries Siberia een paar jaar probleemloos gedaan (en flink afgebeuld) maar heb anderen ze na een jaar al zien afserveren. Blijft ook een kwestie van garantie proberen te krijgen.

Ik heb wel eens die 7.1 implementaties van razer geluisterd. Qua comfort vond ik ze prima in ieder geval.

Ik kan me alleen niet vinden in je opmerking dat de storm even zwaar is als de G35, bedoel je misschien zijn draadloze broertje? anders moet ik vanavond toch even de keukenweegschaal erbij pakken.