Specificaties 850W (80 Plus Silver), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silent Pro M2 850W Review

vinyboy2 8 juli 2012, 682 views

Cooler Master Silent Pro M2 850W

Pluspunten

• Goed afgewerkt
  • Goede prijs/kwaliteit
  • Efficicent
  • Modulair

Minpunten

• Niet de stilste voeding

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Ongeveer een mand geleden heb ik de Silent pro M2 850W voeding van coolermaster ontvangen en gemonteerd.
Cooler Master zet met de Silent Pro M2 serie een goede prijs/kwaliteit modulaire voeding in de mark.
Er zijn zeven verschillende voedingen in de Silent Pro M2 serie, 420W, 520W, 620W, 720W, 850W, 1000W en 1500W. De prijs ligt van ongeveer §70 voor de 420W tot §280 voor de 1500W.
De 850W die ik heb kost ongeveer §125 dit is een scherpe prijs voor een 850W modulaire voeding met maarliefst 5 jaar garantie.

Hier voor gebruikte ik een Cooler master Silent pro M700 700W voeding. Ik zal daarom ook in deze review vergelijken maken tussen deze twee voedingen.

Kenmerken

•Koel, dankzij de koperen-aluminum heatsink
•Stil, dankzij de 135mm Super Silent HDB Fan
•Veilig, dankzij meerdere beschermingen
•Krachtig, dankzij de 12V Rail met 32A
•slim, dankzij de modulaire, platte kabels
•EfficiŽnt, dankzij het 80Plus Silver certificaat
•Betrouwbaar, dankzij 5 jaar garantie
•Milieuvriendelijk, dankzij de ERP & RoHS certificaten

Specificaties

Model RS-850-SPM2
Type Intel Form Factor ATX 12V V2.3
Dimension (W / H / D) 150 x 180 x 86mm / 5.9 x 7.1 x 3.4 inch
Input Voltage 90-264Vac (Auto Range)
Input Current 11 – 5.5A
Efficiency 88% Typically
MTBF 100,000 Hours
Protection OVP/UVP/OCP/OPP/OTP/SCP
Output Capacity 850W
Operation Temperature 0~40įC (Nominal Input Voltage)
Regulatory TUV / CE / UL / FCC / BSMI / GOST / C-tick / KC / CCC
Fan 135mm Hydraulic Dynamic Bearings
Certifications 80 Plus Silver
Connector M/B 24 Pin Connector x 1, CPU 4+4 Pin x 2, PCI-E 8 Pin x 3, PCI-E 6+2 Pin x 3, SATA x 12, 4 Pin Peripheral x 5, 4 Pin Floppy x 1

Verpakking

De voeding word geleverd in een stevige en fraai uitziende doos.

Inhoud van de verpakking
-3x PCI-e 8 pin en PCI-e 6 + 2 pin kabel: 50mm + 100mm
-4x schroeven
-Handleiding
-1x voedingskabel 230V

Het geheel is goed verpakt in de doos kan tegen een stootje.

De voeding

De voeding is goed afgewerkt, geen scherpe randen en voorzien van een zwarte gladde coating.
Wel moet er rekening mee gehouden worden dat de voeding iets dieper is dan een standaard voeding. (standaard: B = 150 x H = 85 x D = 140mm, CM Silent pro M2 850W: B = 150 x H = 86 x D = 180mm) Dit zal in de meeste kasten geen probleem opleveren. Maar bij een HTPC of een mico kast wel.
Standaard zit er aan de voeding een 24 pins Moederbord kabel (550 mm) en een 8 pins CPU kabel (600mm) deze kabels gesleeved.
Cooler master geeft aan dat door de 135mm de voeding stil is. Dit is die ook zeker maar mijn oude voeding (Cooler master Silent pro M700) was stiller. Wat me wel enigszins verbaasd.
Ook geeft cooler master aan dat deze voeding efficent is. Echter meet (d.m.v. energie meter) geen of minimale verschillen tussen de Cooler master Silent pro M700 en Silent pro M2 850W (gemeten in rust, normale belasting en max belastin). Maar misschien is het verschil groter bij een oudere voeding.

Modulaire kabels

De extra meegeleverde kabels zijn zwart en plat. Ideaal om weg te werken in de kast.
-1x Sata kabel: 750mm + 100mm + 100mm + 100mm
-2x Sata kabel: 550mm + 100mm + 100mm + 100mm
-1x Molex en floppy kabel: 750mm + 100mm + 100mm
-1x Molex en kabel: 500mm + 100mm + 100mm
-3x PCI-e 8 pin en PCI-e 6 + 2 pin kabel: 50mm + 100mm
De meegeleverde kabels zullen voor de gemiddelde gebruiker meer dan voel doende zijn.
Ik ga ervan uit dat cooler master voor de high end gebruikers de mogelijkheid bied om kabels bij te bestellen. Evt. met een andere layout.

Cooler master heeft weer een mooie en stabiele voeding geproduceerd, of hij nu veel beter is dan de Silent pro M700 laat ik even in het midden. De prijs/kwaliteit verhouding is erg goed.
Ik hoop dat Cooler master nog even goed kijkt na de geluidsproductie van de fan welke zeker niet stiller is dan mijn oude voeding.

Heb jij ook een Cooler Master Silent Pro M2 850W?

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je van een 700 naar een 850 gaat met componenten die helemaal niet zo veel stroom verbruiken. Dan gaat er ,ook al is ie 80+ gecertificeerd, nog steeds veel stroom verloren. Als je een Crossfire setup hebt, okť, maar een 500W was al ruim voldoende geweest voor de setup in kwestie.

Verder prima review, en zeker scherp geprijsd voor zo'n beest :)