Logitech G15 Gaming Keyboard Review

MsG 18 januari 2008, 702 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• handig LCD scherm
  • Typt lekker
  • Handige toetsen, zoals e mediatoetsen en de G-knoppen
  • 2 USB-poorten (USB 1.1)
  • Handige backlight
  • Ziet er stoer uit

Minpunten

• G-knoppen helaas niet aanwijsbaar als reguliere toetsen
  • Backlight-helderheid van het scherm gekoppeld aan backlight-helderheid van toetsen
  • Niet alle delen van toetsen goed verlicht
  • USB poorten helaas USB 1.1
  • Support voor games en applicaties vooral afhankelijk van userbase

Heb dit toetsenbord nou enkele maandjes en het bevalt me zeer goed. Heb hem goedkoop tweedehands kunnen kopen, anders had ik hem niet gekocht want de prijs is wel erg hoog van dit toetsenbord.

Het toetsenbord ziet er zeer mooi uit, uiteraard is dit persoonlijk. Ook straalt het degelijkheid uit en ziet het er niet uit alsof hij snel stukgaat. Het typwerk voldoet ook prima op dit toetsenbord. Niet zo zacht als een laptop, maar toch prima vol te houden. Ook kan je goed in het donker typen met dit toetsenbord, door de toevoeging van backlight, welke te regelen is in 3 stappen.

Het grote voordeel van de G15 vind ik, uiteraard, het schermpje. De applets hiervoor zijn ook voldoende te vinden, al moet er eerlijk gezegd worden dat dit helemaal los van Logitech staat. De native support is niet heel groot, het plaatje op de doos is dan ook wat misleidend.

De software is prima, zeker sinds de nieuwe driver-update. Ook kan je handig per applicatie een andere G-knoppen instelling kiezen. Wl vind ik het jammer dat de G knoppen niet aanwijsbaar zijn als normale toetsen, waardoor sommige functies pas te maken zijn als je eerst bepaalde spelhandelingen hebt aangewezen aan normale toetsen. Hierdoor kan het zichzelf wat overbodig maken soms, omdat je juist de G toetsen zou willen gebruiken voor spellen waar je veel knoppen nodig hebt. De Windows switch is ook zeer handig voor oudere spellen die het niet aan kunnen als je op de Windows-toets hebt gedrukt. Verder zijn de multimedia-toetsen zeer handig en ook het volume-wieltje is echt top.

Al met al ben ik zeer tevreden over dit zeer goed uitziende toetsenbord.

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

is dat het nieuwe model of de oude
Aangezien hij het over het volume wiel heeft, moet dit wel over de oudere versie gaan. ;)
*Support voor games en applicaties vooral afhankelijk van userbase*

Dat is zeker niet helemaal waar want als je kijk naar de driver releases van Logitech zul je zien dat zij er ook support aan bieden voor vele games en met elke driver update worden er weer meer games ondersteund

*Niet alle delen van toetsen goed verlicht*

Beetje appart want alle toetsen zijn even veel verlicht (bij mij tenminste)
bij mij is de linker shift toets toch net iets slecht zichtbaar maar de rest is bij de mijnes ook helemaal goed
verder vind ik het niet echt een goede review om eerlijk te zijn
logitech ondersteunt zeker wel een steeds groeiend aantal games.
en persoonlijk vind ik hem fijner typen als een laptop.
Uiteraard werken de G toetsen altijd, maar ik doelde op echte extra functionaliteit. Er wordt bijvoorbeeld doodleuk geadverteerd met dat screenshotje waar je de bullets enzo ziet. Dat kan standaard niet eens.
Mijn toetsen zijn ook wel even veel verlicht, maar delen als het euroteken, en tekens die buiten het centrum van een toets staan worden minder/slecht verlicht.
- Backlight-helderheid van het scherm gekoppeld aan backlight-helderheid van toetsen

Dit is niet waar wat jij zegt.
In de logitech software kun je duidelijk het scherm appart instellen van de toetsen.
Ik weet niet precies waar je dat vind maar het was bij display profiler dacht ik. In de nieuwe software heb ik nog niet bekeken waar dat zat. Maar het is wel mogelijk dat appart in te stellen voor het scherm.

Verder ben ik het met alles wat je zegt eens. Een top toetsenbord. Ik vind de kabelgootjes wel irritant onder het toetsenbord want het snoer van me muis floept er vaak uit aan de zeikant van het bord.

[Reactie gewijzigd door Sir.roYa op 18 januari 2008 08:22]

Ik doelde op het feit dat als je de verlichtingstoets gebruikt (dat lampje), de instelling van de LCD weer weggaat en hij weer gekoppeld wordt aan de toetsenbord verlichting.