Archos 35 Home Connect (501744) 4GB Review

Mr_Gee 1 juli 2012, 4.550 views

Archos 35 Home Connect (501744) 4GB

Pluspunten

• Android
  • Software
  • Geluid
  • Camera

Minpunten

• Resistive touchscreen + knopjes
  • Accuduur

Geluidskwaliteit Score: 4
Dit apparaatje stond al een tijdje op mijn verlanglijstje maar omdat er zo weinig echte reviews waren durfde ik het niet aan om hem zo maar aan te schaffen,
ook had ik niet zo maar 117 euro liggen die ik er zo maar even tegen aan kon gooien..
Dus toen hij bij een van de 1-dags-aabieding sites langs kwam voor een geweldige prijs was ik om.
De verzending heeft bijna een maand(!) geduurd maar hij staat nu eindelijk naast m'n bed.

In de doos zitten alle benodigdheden
- het apparaat
- de lader
- USB kabel (extra lang)
- stekker verloopstukje voor de adapter

Na het uitpakken gelijk het apparaat aan gedaan... niks...WTF... ?
Nog een keer de knop indrukken... nada... langzaam bekroop mij de gedachte dat ik wel eens een DOA te pakken zou kunnen hebben.

Toen maar even de USB kabel aan gesloten, na een paar seconden weer geprobeerd en warempel... weer niets..
Ik was gewoon te ongeduldig en na een paar minuten ging hij vanzelf aan :-)

De 35HC draait gewoon Android maar omdat het niet is gecertificeerd door google mogen de google apps niet mee geleverd worden. Dus geen Google Play, Gmail, Youtube etc. nu hoef ik niet m'n mail te ontvangen op het apparaat, maar de optie zou wel fijn zijn.

In plaats van Google Play staat er een (speciale versie van) AppsLib op.
Deze tool werkt bijna het zelfde als het origineel, en het heeft gelukkig de mogelijkheid om Google Play alsnog te installeren (via Arctools).

Het apparaat is niet bedoeld als een tablet/phone vervanger voor op het nachtkastje, daar zijn de specificaties dus ook niet naar.
1Ghz CPU en een resitive touch-screen om maar een paar dingen te noemen,
de volledige specs zijn hier te vinden

Bouw

Het apparaat voelt een beetje aan als een Sega Game Gear, qua bouw en grote.
Aan de achterkant zitten de Audio-out, micro-sd en USB aansluiting als mede de aan-knop, gek genoeg zit dit aan de onderkant van een soort bobbel
Waarschijnlijk gedaan zodat er niet te veel druk op de aansluitkabel komt te staan, jammer genoeg is die kabel wat stug waardoor ik in het begin wat moeite had met het recht plaatsen van het apparaat op de ondergrond.

De onderkant van het geheel is iets zwaarder dan de bovenkant, wanneer het apparaatje op een ondergrond staat en je op de onderste helft van het scherm drukt blijft het apparaat mooi staan, helaas is het niet zwaar genoeg om te blijven staan als je op de bovenkant van het scherm drukt,
maar dit is iets wat met een extra vinger is op te lossen.

Gebruik

Na de 1e keer opstarten wordt er aan je gevraagd of je de 3rd party apps wil installen, daar kan menig mobieltje maker nog wat van leren,
de gebruiker heeft een keus, prachtig..

Het (1e) home screen is klein met maar 4 items er op, dit zijn in mijn optiek ook gelijk de dingen die je het meest zal gebruiken.

Music
Een MP3 speler, nog niet gebruikt

Photo Frame
Om foro's af te spelen vanuit het geheugen, maar ook van een FB of Picasa account

TuneIn Radio Pro
De volle versie van deze app, werkt top trouwens

Clock
Gelijk ook de belangrijkste app, hier heb je gelijk toegang naar het weer, verkeer (via Maps) en Radio (TuneIn). Ook is het mogelijk het geluid op mute te zetten en de hoeveelheid backlight te halveren.

Wanneer de 35HC op de lader zit aangesloten zal er na verloop van tijd een screensaver aan gaan,
ook wordt de schermverlichting aangepast naar de hoeveelheid licht in de kamer (nu heb ik dit nog niet geprobeerd)

De hoeveelheid licht in "low-light-mode" is prima voor in een donkere kamer, ik lag er niet wakker van ;)

Omdat het een Android apparaat is kan je dr natuurlijk nog veel meer op zetten, ik heb bijvoorbeeld een IP camera thuis hangen dus die sluit ik er ook op aan zodat ik de achterdeur in de gaten kan houden terwijl ik in bed lig :)

Geluid

Ik luister 's morgens naar de stream van Radio 538 en het geluid klinkt zo veel beter dan uit mn Galaxy S2, nu is het niet helemaal eerlijke competitie als je kijkt naar de speakers, maar Ik wilde dit toch even noemen. Het geluid is hard(er) en warmer, ik heb er nog gen 320Kbps MP3-tjes mee geluisterd, misschien komt dat nog.

Accu

Ik heb het idee dat de accu er alleen voor de show in zit.
Na de eerste keer opladen heb ik alleen de WiFi aan gezet en hem in een hoekje laten leeglopen, dat duurde niet al te lang, ik schat zo'n 4 uur.
Om zeker te weten heb ik er maar een app op gezet : Watts

<edit> Hmm omdat er geen "home"knop op zit wordt een screenshot wat moeilijk,
mocht iemand een goeie (gratis) app daar voor weten zet het even in de comments..

<screenshotje>

De accu gaat ongeveer 8 tot 10 uur mee met alleen wifi aan en scherm uit..
misschien dat dit nog te rekken is met tasker i.o.d.

Mocht de stroom uitvallen dan weet je zeker dat je wekker het gewoon nog zal doen,
maar hem mee nemen naar het strand is geen optie zonder batttery pack. De accu is trouwens ook niet (zo maar) zelf te vervangen.

Voor 117 Euro is het misschien een beetje dure wekker, maar het is het wat mij betreft wel waard, de extra functionaliteit is gigantisch.
Ik eb alles behalve spijt van de aankop, als de prijs wat lager zou zijn zou ik er zelfs meerdere aanschaffen, voor op het werk of hobby kamer, voor op de kinder kamer of buiten... ik zie mogelijkheden.

Dingen die ik graag nog zou zien, is het kunnen veranderen van de kleur en font van de screensaver
(dit moet ik nog opzoeken of het mogelijk is)

Voor de volgende versie zou Archos er goed aan doen om er een OLED scherm in te zetten
met natuurlijk een capacitive touchscreen en "echte" knopjes, en niet te vergeten een snellere CPU, meer geheugen en Android 4+ en evt een betere camera. dus eigenlijk een Galaxy S2 met speakers :)

volgende stappen:
Ik wilde kijken of ik met tasker een wekker kon maken die mij wekt als mijn telefoon het huis nog niet heeft verlaten op een bepaalde tijd, helaas ben ik zo ver nog niet. Dit zal ik er TZT bij zetten.

Ook zal ik nog even wat info toevoegen over het batterij verbruik (ik zit nu op mn werk)

Ik heb de foto's ge-hotlinkt vanuit een review van AnandTech (beter goed gelinkt dan slecht gemaakt):

Mochten er nog vragen zijn of dingen die je getest wil hebben laat het even in de comments weten.

-=edit=-
cosmetische dingetjes
Watts info toegevoegt

Heb jij ook een Archos 35 Home Connect (501744) 4GB?

Mooie review. Ik heb een paar vraagjes:

1. Zit er TuneInRadio Pro op of de gratis versie? Ik zie beide voorbij komen.
2. Heb je Skype werkend gekregen?
3. Wat is het stroomverbruik aan het net in de achtergrond (scherm uit etc)? De lader/adapter ziet er wat lomp uit; ik vraag me af of het verbruik ook verbetert met een kleine microUSB lader.
4. Heb je je firmware geüpdatet? Op XDA staan issues met hoger verbruik na updates.
1. Het is de Pro versie

2. skype er nog niet op gezetmaar zal ik van de week eens proberen

3. Geen idee, gelukkig hebben de looks niets met verbruik te maken :)
De lader levert 1.5A @ 5V dus dat is 7.5 Watt daar zal nog wel wat overhead bij komen dus zeg 8W. Wat ik alleen niet begrijp is je aanname dat een kleinere lader minder verbruikt.. het verbruik van het apparaat blijft het zelfde, misschien als je dr 1A in stopt dat hij het ook gewoon blijft doen.
Nu is het aannemelijk dat deze adapter bedoeld is om permanent ingeplugged te blijven,
misschien dat hij daarom wat groter is.. .

4. Ik heb hem via het apparaat geupdate, maar gelijk toen ik hem binnen kreeg dus ik heb niets met de vorige versie gedaan, dus daar kan ik helaas geen commentaar op geven..
Ik heb het apparaat vandaag binnen gekregen. Alle werkt op zich prima, behalve Youtube dat maar niets wil afspelen. Als het gewoon niet mogelijk is, hadden ze de link uit het menu moeten halen. Maar via de Arctools wordt het ook aangeboden, dus dan vraag ik me af wat er dan precies niet klopt.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 13 juli 2012 17:26]

Ik heb zelf de Logitech Squeezebox radio maar die moet perse via hun eigen server contact maken om muziek van je eigen PC te mogen streamen (..) en toen hun server een paar dagen plat lag deed dus zelfs de wekker het niet meer.

Mijn vraag is dus of dit apparaat ook perse via zo'n server contact moet maken of dat je rechtstreeks een radiostation kan benaderen door een url in te voeren en of je muziek ook rechtsreeks vanaf je pc kan streamen zonder dat via internet te moeten doen (... echt belachelijk van Logitech..).
Ik heb zojuist mijn Archos 35 binnen gekregen, hij is aanzienlijk kleiner dan de Squeezebox Radio en de speakertjes zagen er iel uit, het beloofde niet veel goeds..

Bij het afspelen viel direct op dat het geluid wat dit ding toch bijzonder goed te noemen is (als je die piepkleine speakertjes ziet..). Je mist op zich wel vermogen, maar op zich is het geluid genoeg.

Android is inmiddels wel vertrouwd, mijn Galaxy Note werkt nagenoeg hetzelfde. Wat wel jammer is is dat er geen stylus meegeleverd wordt, er had er makkelijk eentje in de behuizing gepast. Een stylus is toch aan te raden bij het gebruik van een keyboard (bijvoorbeeld om je keys voor WiFi in te stellen), want het schermpje is gewoon te klein om met je vingers te bedienen. De applicaties zijn wel te bedienen met je vingers, de basisknoppen, die onder scherm zitten, ook.

De terug, volume en home-knop zitten onder het scherm, dat is makkelijk. De koptelefoon jack-aansluiting zit wat raar aan de achterkant, niet goed om muziek af te spelne als het in je binnenzak zit (mocht je dat überhaupt willen). Ook de USB stroomkabel moet nog even in de juiste vorm gebogen worden anders staat het ding niet stabiel.

Stabiel staan is sowieso niet echt makkelijk aangezien het ding nauwelijks iets weegt. Verrast was ik wel toen ik zag dat er zelfs een camera in zat om te kunnen video-skypen! Niet erg goed in het donker maar ja, wat wil je voor die prijs?..

Ik weet nog niet precies hoe het streamen gaat, via een dedicated server net als de Logitech? Ik hoop van niet..

Stroomverbruik lijkt toch stevig, met het afspelen van een mp3tje zag ik de accu toch alweer een procentje of 2-3 teruglopen. Het is wel bijzonder makkelijk dat opladen gewoon via een USB kabeltje kan. Mijn Galaxy Note micro-USB past er ook op en de standaard USB gaat in je PC of een meegeleverde USB adapter (in zowel UK als EU stekker formaat).

Ik ben er nog niet zeker van of de Logitech eruit gaat, de Archos 35 is in ieder geval een blijvertje :)
ik heb de archos 35 home connect thuis,maar kan met geen mogelijkheid verbinding maken met mijn wifi thuis.ik heb bij wifi verbindingen gekeken en de mijne aangeklikt en wachtwoord modem ingegeven maar niks hoor.
als ik het bij iemand anders probeer die GEEN BEVEILIGDE modem heeft dan gaat het wel.
ik heb het juiste modem wachtwoord ingegeven en weer gewist en weer ingegeven maar niets helpt,,,iedere keer krijg ik bij de scan te zien---verbinding verbroken.
wie weet aub raad???
dit gebeurt mij met m'n telefoon wel eens al hij niet een ip adres krijgt van het modem/router.
probeer anders eens een vast ip aan je Archos toe te kennen.
Handige review en reacties, thanks :) Hij is vandaag in de Mediamarkt webshop in de aanbieding voor maar ¤49,99, erg nette prijs dus toch maar één (of 2 :P) bestellen denk ik. Ik vind het ook vooral handig dat je 'm makkelijk overal in huis neer kan zetten als internet radio, waarschijnlijk wordt het hier een rondzwervende wekker :)
Hoi Mr_Gee,

Zou je wat voor mij willen testen, namelijk of je deze link kunt afspelen?

Dit is een link van de kerk van mijn opa&oma, zij hadden altijd kerktelefoon via Streamit zogenaamd het Lukas kastje waarmee een soort van inbel verbinding gemaakt werd.

Helaas stopt dit per 31 Januari en ben nu aan het rondkijken voor een mogelijke vervanger.
Er is Wifi bereik dus dit is niet het probleem.

Mochten andere mensen nog advies hebben hoor ik het graag, maar ik wil natuurlijk graag weten uit gebruikers ervaringen of zij de link vloeiend kunnen afspelen en wat ook niet onbelangrijk is het geluid duidelijk hoorbaar is. (het zijn oude mensen)

Hoor graag jullie reactie's te gemoed.

gr
Jdrulez
Vervelend gedrag bij deze Archos HC 35 als de accu het begeeft: Hij start niet meer op, duurt soms uren... De Archoselectronica kijkt of de accu vol is, is die leeg (of dood in mijn geval) dan geeft het de accu voorrang. Opstarten lukt dan niet/nauwelijks. Soms staat ie een of twee uur lang te herstarten...

Met wat zoekwerk bleek dat een weerstandje tussen de accudraad (rood) en de 'T' naast de MicroSD-houder de Archos zonder accu probleemloos laat booten.
Hi Ramoncito, Ik heb idd ondertussen het zelfde probleem en deze site gevonden
https://goo.gl/yjIZQT hier staan een aantal oplossingen o.a. ook die met het weerstandje
Welke heb jij gebruikt?

Ik ben ondertussen ook opzoek naar een evt. vervanger maar met dit formaat maken ze niet
alleen van die belachelijk grote 7" .. misschien een idee voor een kickstarter :-)